2015-09-21, 09:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Svag och stark ateism, så långt är jag med. Men inriktning? Att vara ateist betyder bara en sak. Att lägga till ett -ism är egentligen fel, enligt mig. Men att klumpa ihop oss till "ateism" gör mig egentligen ingenting. Bara folk kan lära sig ,att vara ateist säger inget om vad man tror på eller vilken syn man har på livet i övrigt.

Visst. Man kan relatera lika bra till huvudkategorin av ateism ... som är UTAN 'gud' ... som till senare subkategorisering av ateismen (t.ex. svag eller stark ateism).

Bara det är tydligt vad man gör och hur man gör det.
Citera
2015-09-21, 09:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matteus2312
Och på samma sätt finns det människor som har kunnat vända bort från missbruk, girighet, högmod, depression osv med Guds hjälp.

Liksom det finns individer som blir zombifierade, mentalsjuka eller sociopatiska av teism.
Citera
2015-09-21, 09:57
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Invoking the aid of God doesn't mean that God actually helped you, sometimes people don't give themselves enough credit. sometimes people are even so rude to thank God instead of thanking the doctor who actually saved them.

Yes, there are plenty of false prophets in the world, most likely all that claim to be a prophet is a false prophet.
Well who´s to give the credability and whom to blame.

If it wouldn´t be god to made it possible, then remains only human kind, but if human kind made it happen then the position of god would be subordinated and an inferior force and the lordship would be nullified.. right in the brain! of the beggars.

The prophets, are beggars, who want salvation for their own helplessness and of that, begging others to rescue tehir kind of destructive visions in inward spirals, that´s why, "the work" has to be hidden in "the cruscial and vital" silence..... where it all happens

...nobody capable to point out... when dealing with the truths och truthts with the author of ultimate truth, in the absolute silence...

So, the silence itself could be the goddess area, not the outspoken words or wishes or claims or predictable transactions, at all.
Citera
2015-09-21, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Visst. Man kan relatera lika bra till huvudkategorin av ateism ... som är UTAN 'gud' ... som till senare subkategorisering av ateismen (t.ex. svag eller stark ateism).

Bara det är tydligt vad man gör och hur man gör det.
Problemet är att några i trådarna här, har en egen definition av ateism. Att ateism är en sorts tro/religion med olika dogmer och "levnadsregler".
Citera
2015-09-21, 12:59
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Problemet är att några i trådarna här, har en egen definition av ateism. Att ateism är en sorts tro/religion med olika dogmer och "levnadsregler".
Tänker du då på santa göran och tant beming?

Vissa s.k teister, är ju mer frekvent aktiva i religionsforumet, men så finns också hyggliga teister, som jag kan tycka faktiskt beskriver lite mer kunskapstroget.. och inte i avsikt att underminera varken ena eller andra riktningen, från gud.. eller mot gud... utan just så där trevligt, gör forumet en trevlig plats att vistas på, när anda faller på.

Religion blir trevligt när utvecklade individer besöker forumet. Utveckling i sig, vad är det.. ja vad som finns objektivt beskrivande underlag för.

Som jag ser det, att inte manipulera med känslomanipulativt tonårsfjanteri, även om det är roligt att skoja lite, och lite för nöjes skull att få rotation på debatter.. underförstått blåsa lite liv i de gaps... som all gudstro håller sig med.

Religion är för mig ett folkets nöje, bara det att många tar sig på ett så fruktansvärt stort allvar, att det kan bli skrattretande och svårt att inte dras med i den patetiska vindens vindflöjel.

Det blir vad man gör det till. Att definiera en riktning som a-teism.. säjlvklart att om du vistas i en jordhåla.. aldrig har sett jordhålan i belysning eftersom du måste adaptera, och få mörkersyn till slut.

Du/Jag anpassas ju faktiskt precis som en hamster, utifrån ljusförhållanden och atmosfäriska tryck och olika fuktighetsgrader, men i mentala vinklingen där det blir korsdrag i hjärnvindlarna.. är det verkligen inte alltid klockrena gränsdragningar : måste finnas utrymme för att t.ex ateism. inte är ett renodlat begrepp, utan står i relation till vilken slags gudsförklaring som råder, också... och sedelärandet som tas anspråk på, också i den mer filosofiska meningen, som här.

..därav så rörigt emellanåt. Jag själv har genomgående alltid flörtat med buddhism och ska ju inte påstå att jag aldrig fallit i buddhismens fallgropar någonsin, men det var då det (åratal sedan.. men charmig var det!)
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-09-21 kl. 13:03.
Citera
2015-09-21, 13:06
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Altså, det finns ju alltid någon slags anda i all interpersonell aktivitet, eller inte?

Ja ibland finns inte ens det......... där får kanske orden själv, andas... att stå som ultimativa, utan emotsäganden alls. Men, är inte det isf statiskt dödfött och meningslöst begär att vilja ha orden-så-heliga?
Citera
2015-09-21, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Tänker du då på santa göran och tant beming?

Vissa s.k teister, är ju mer frekvent aktiva i religionsforumet, men så finns också hyggliga teister, som jag kan tycka faktiskt beskriver lite mer kunskapstroget.. och inte i avsikt att underminera varken ena eller andra riktningen, från gud.. eller mot gud... utan just så där trevligt, gör forumet en trevlig plats att vistas på, när anda faller på.

Religion blir trevligt när utvecklade individer besöker forumet. Utveckling i sig, vad är det.. ja vad som finns objektivt beskrivande underlag för.

Som jag ser det, att inte manipulera med känslomanipulativt tonårsfjanteri, även om det är roligt att skoja lite, och lite för nöjes skull att få rotation på debatter.. underförstått blåsa lite liv i de gaps... som all gudstro håller sig med.

Religion är för mig ett folkets nöje, bara det att många tar sig på ett så fruktansvärt stort allvar, att det kan bli skrattretande och svårt att inte dras med i den patetiska vindens vindflöjel.

Det blir vad man gör det till. Att definiera en riktning som a-teism.. säjlvklart att om du vistas i en jordhåla.. aldrig har sett jordhålan i belysning eftersom du måste adaptera, och få mörkersyn till slut.

Du/Jag anpassas ju faktiskt precis som en hamster, utifrån ljusförhållanden och atmosfäriska tryck och olika fuktighetsgrader, men i mentala vinklingen där det blir korsdrag i hjärnvindlarna.. är det verkligen inte alltid klockrena gränsdragningar : måste finnas utrymme för att t.ex ateism. inte är ett renodlat begrepp, utan står i relation till vilken slags gudsförklaring som råder, också... och sedelärandet som tas anspråk på, också i den mer filosofiska meningen, som här.

..därav så rörigt emellanåt. Jag själv har genomgående alltid flörtat med buddhism och ska ju inte påstå att jag aldrig fallit i buddhismens fallgropar någonsin, men det var då det (åratal sedan.. men charmig var det!)
Jag nämner inga namn....
Men att hitta på egna definitioner av ett ord som "ateist" är bara löjligt. Det blir svårt att diskutera då.
Tänk om jag skulle anse att kristna har Muhammed som profet? Och muslimer tror på Oden. Då blir diskussionerna lite svårare....
Citera
2015-09-21, 16:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Ja, det är jag bekant med. Dessa kan ju i så fall börja med att allmänt relatera till ateism som "utan 'gud' ".
Citera
2015-09-22, 12:15
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag nämner inga namn....
Men att hitta på egna definitioner av ett ord som "ateist" är bara löjligt. Det blir svårt att diskutera då.
Tänk om jag skulle anse att kristna har Muhammed som profet? Och muslimer tror på Oden. Då blir diskussionerna lite svårare....
För att kunna kalla sig Ateist så måste man ha en gemensam nämnare att utgå ifrån som Teistens= GUD.
Teisten tror på Gud.Ateisten tror inte på Gud.
Svårare än så är det inte kan jag tycka.
Citera
2015-09-22, 12:54
Medlem
virablatiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
För att kunna kalla sig Ateist så måste man ha en gemensam nämnare att utgå ifrån som Teistens= GUD.

Det tycker Wikipedia också
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ateism
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Teism

Läste för många år sen att den vanligaste tron (eller väldigt vanlig i alla fall) i Sverige var något jag nu inte kommer på vad det heter. Men innebörden var En slags egen religion och att man trodde på delar. Ex att man tror att kroppen har en själ som tar vägen någonstans, återföds eller kanske bara en ande som levde vidare på annan plats. Att man kanske tror på änglar, spöken eller liknande men inte på någon Gud
Citera
2015-09-22, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Det är det inte heller. Tyvärr har vissa problem ändå, att förstå vad ateist är.
Citera
2015-09-22, 19:44
Medlem
Troligtvis måste man lida av någon psykisk störning om man i vuxen ålder går från att vara ateist till att vara religiös.
Men de allra flesta religiösa människor har blivit indoktrinerade/hjärntvättade av sina föräldrar sedan födseln till att ha diverse primitiva vanföreställningar om världen. De kan alltså i övrigt vara helt normala människor.

Det är säkert svårt att lägga vanföreställningarna på hyllan när man hela sitt liv fått höra att man hamnar i helvetet för all evighet om man inte tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in