Citat:
Ursprungligen postat av
Rewinding
Japp då tar vi om det!
Prisklass 0-500kr
Eftersträvar något med mycket smak iallafall, inte supertorr då det aldrig fallit mig i smaken.
Champagne eller mousserat vitt vin, som sagt detta är vanligtvis inte mitt område.
Borde kanske snarare än sötma beskriva det som att jag letar efter något friskt, som inte är för sliskigt eller för torrt.
Riktig Champagne är som sagt kruttorr (zero dosage) till torr (brut, 90% av all Champagne). Sen finns det några få avarter med mera sötma, men jag kan inte rekommendera någon av dem.
Om du tror att du kan uppskatta något torrt, ta en Bollinger Special Cuvée. Den ligger i ditt prisspann, är frisk, muskulös, smakrik och mycket komplex. En av de bästa standardcuvéerna. Om du inte tror att du kan uppskatta något torrt, följ Gullegubbens råd. Men jag tror ändå att du, om inte annat, ska lära dig dricka torra vita viner. Du kan ju börja med att köpa något billigare alternativ som påminner om Champagne för att testa. En Petit Chablis (inga bubblor) eller Cremant de Bourgogne för dryga hundralappen skulle kunna vara ett insteg.