2017-04-12, 19:43
Medlem
Närmar mig med stormsteg mitt första systembolagsinköp och är nu fundersam på vad ni rekomenderar för bubbel i de högre prisklasserna? Har druckit Gosset 2006an och tyckte om den skarpt! Gillar min bubbel mineraligt, friskt och brödigt! absolut inte åt det surare hållet, förslag?
Citera
2017-04-13, 11:20
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengan-In-Action
Närmar mig med stormsteg mitt första systembolagsinköp och är nu fundersam på vad ni rekomenderar för bubbel i de högre prisklasserna? Har druckit Gosset 2006an och tyckte om den skarpt! Gillar min bubbel mineraligt, friskt och brödigt! absolut inte åt det surare hållet, förslag?

Dom Perignon är den enda champagne som aldrig gjort mig besviken.
Citera
2017-04-13, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Dom Perignon är den enda champagne som aldrig gjort mig besviken.

Är den värd att dricka direkt då? Inte lagras? Om man köper en 06a på bolaget.
Citera
2017-04-13, 14:46
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asiii
Är den värd att dricka direkt då? Inte lagras? Om man köper en 06a på bolaget.

Ja, jag har nästan uteslutande druckit senaste släpp (generös julprovning hos en importör).
Citera
2017-04-20, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Ja, jag har nästan uteslutande druckit senaste släpp (generös julprovning hos en importör).

Jag har druckit Dompan ute, föga imponerande :/ Överväger en Cristal eller en av Pol Rogers Churchill flarror
Citera
2017-04-20, 20:30
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Jag har druckit Dompan ute, föga imponerande :/ Överväger en Cristal eller en av Pol Rogers Churchill flarror

Smaken är som baken. Cristal har jag bara druckit två gånger och jag gillar den mindre än DP. Churchhill vet jag inte säkert om jag druckit, så den har inte gjort något minnesvärt intryck, om så är fallet.
Citera
2017-04-20, 23:07
Medlem
Feadogs avatar
Citat:

Jag föredrar Amour de Deutz eller Belle Epoque framför alla de buteljeringar ni nämnt hitills. Båda dessa finns förnärvarande tillgängliga i den makalösa årgången 2008. Vill du ha nått med mera "krut", plocka en Bollinger R.D. som finns tillgänglig i den lika bra, och mera drickfärdiga årgången 2002.
Senast redigerad av Feadog 2017-04-20 kl. 23:09.
Citera
2017-05-11, 13:12
Medlem
Har köpt en Krug på bolaget förra veckan. Hur gammal kan man säga/tro att den är? Det är den vanliga Cuveen.
Citera
2017-05-11, 19:52
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Har köpt en Krug på bolaget förra veckan. Hur gammal kan man säga/tro att den är? Det är den vanliga Cuveen.

Enligt Krug:

"KRUG GRANDE CUVÉE IS THE ARCHETYPE OF KRUG’S PHILOSOPHY OF CRAFTSMANSHIP AND SAVOIR FAIRE: A BLEND OF MORE THAN 120 WINES FROM TEN OR MORE DIFFERENT YEARS.
ITS EXCEPTIONAL FINESSE IS THE RESULT OF A STAY OF AT LEAST ANOTHER SIX YEARS IN THE CELLARS. OVER TWENTY YEARS ARE NEEDED TO CRAFT EACH BOTTLE OF KRUG GRANDE CUVÉE: THE FIRST PRESTIGE CUVEE RE-CREATED EACH YEAR, BEYOND THE VERY NOTION OF VINTAGE."

Jag är som bekant inget fan av Grand Cuvéen, men ett riktigt fan av deras vintage, 1988 och 1990:an är bland det bästa jag smakat i Champagne-väg. Deutz är iofs inte dum den heller, ofta ruskigt bra.
Citera
2017-05-11, 20:20
Medlem
Feadogs avatar
Citat:

Det finns en kod på flaskan som du kan mata in på Krugs hemsida för att se info om just den batchen, bl.a. vilket basvin som använts, samt de dominerande reserve-vinerna, m.m.
Citera
2017-05-12, 17:27
Medlem
Wedgies avatar
Sannolikt är det den 163:e utgåvan, vilket betyder att största delen av basvinet kommer från 2007.
Tror inte 164:an, som baseras på 2008, har kommit till SB ännu, även om den kommit i England.
Citera
2017-05-15, 16:38
Medlem
Hittade på hemsidan! Tack så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här