2015-09-21, 10:15
Medlem
Mogaku-sans avatar
Säg att X jobbar 6 månader och samtidigt betalar in till a-kassan. I månad 7 får X besked om uppsägning pga arbetsbrist och blir därmed arbetslös nästföljande månad. Har X rätt till a-kassa om X fortfarande inte fått nytt arbete inom 4 månader?
Citera
2015-09-21, 10:31
Medlem
FelixSotizs avatar
Är inte särskilt insatt i A-kassan mer än att de drar 365kr i månaden för mig (inklusive inkomstförsäkring,unionen).

Men nu när taket på A-kassa höjs, är det verkligen värt att betala drygt 250 spänn i månaden för en inkomstförsäkring?
Citera
2015-09-21, 19:31
Medlem
Stackarna i Fas 3 trodde de skulle få högre ersättning när sossarna vann valet. Nix blev resultatet.
Citera
2015-09-21, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjurFitta
ÄR du helt jävla efterbliven eller? Läs vad jag skrev ditt jävla mongo.

DU KAN FÅ 3000 KR OM DU INTE VARIT MEDLEM I ETT ÅR OCH HAR JOBBAT I 6 MÅNADER.
FÖRSTÅR DU NU DITT JÄVLA OFFER?

Hur jävla tydlig måste man vara för att du ska förstå?
Tredje fucking gången jag skriver nu exakt vad du vill veta och ändå fattar du inte?

"Ersättning från grundförsäkringen kallas grundbelopp och kan betalas ut med högst 365 kronor per dag. Tidigast från och med den dag du fyller 20 år kan grundbeloppet betalas ut."

https://www.alfakassan.se/Villkor
Citera
2015-09-21, 21:09
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FelixSotiz
Är inte särskilt insatt i A-kassan mer än att de drar 365kr i månaden för mig (inklusive inkomstförsäkring,unionen).

Men nu när taket på A-kassa höjs, är det verkligen värt att betala drygt 250 spänn i månaden för en inkomstförsäkring?

Har väldigt svårt att tro att din inkomstförsäkring kostar 250kr/månad. Det är väl inklusive fackavgift och säkert någon försäkring till?

Själv betalar jag typ 150kr/månad för inkomst,hem,sjuk och olycksförsäkring via facket. Akassan kostar 90kr/månad och fackavgiften är 231kr vilket innebär 480kr/månad.
Citera
2015-09-21, 22:46
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FelixSotiz

Finns ju fler orsaker till fackligt medlemskap. I vart fall upplever jag det så.

Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Har väldigt svårt att tro att din inkomstförsäkring kostar 250kr/månad. Det är väl inklusive fackavgift och säkert någon försäkring till?

Själv betalar jag typ 150kr/månad för inkomst,hem,sjuk och olycksförsäkring via facket. Akassan kostar 90kr/månad och fackavgiften är 231kr vilket innebär 480kr/månad.

Du separerar kostnaden för inkomstförsäkring från medlemsavgiften. Varför? Eller syftar du på tilläggsförsäkring?
Citera
2015-09-21, 23:04
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Finns ju fler orsaker till fackligt medlemskap. I vart fall upplever jag det så.

Du separerar kostnaden för inkomstförsäkring från medlemsavgiften. Varför? Eller syftar du på tilläggsförsäkring?

Lite slarvigt skrivit av mig men inkomstförsäkringen ingår i fackavgiften och för 150kr/månad får jag även Hemförsäkring, Olycksfallsförsäkring Sjukförsäkring och Livförsäkring.

Dessutom har försäkringsbolaget ändrat villkoren sen taket i a-kassan ändrades.

Dag 1-100
Alltså ersätter inkomstförsäkringen från och med 7 september 80 procent av den delen av lönen som överstiger 25 025 kr under de första 100 dagarna.

Dag 101-200
ersätter inkomstförsäkringen från och med 7 september 80 procent av den delen av lönen som överstiger 20 900 kr under dag 101-200.

Precis som du nämner är det inte på grund av försäkringarna jag är med i fackförbundet. Jag är dessutom lokalombud.
Citera
2015-09-22, 19:11
Medlem
stämplar just nu, och läser detta.
https://www.unionensakassa.se/forsakringen/villkor-for-ersattning/ramtid/

Jobbar dock ibland, (ca 50-100% per månad).

Hur gör dom när mina stämplingsdagar är slut? Går tillbaka till dom 12 senaste månaderna och räknar ut ett medel?
Hur gör dom om jag arbetat mindre än 80timmar något månad? Räknas den månad som 0 i inkomst?
Citera
2015-09-23, 12:36
Medlem
Marionettes avatar
Får A-kassa betee sig hur dom vill?

Har för länge sedan tröttnat på i mitt tycke den ruttna attityden hos A-kassan jag är medlem hos.

Sökte a-kassa i MAJ. Skickade in arbetsintyg och deras ansökan där man fick svara på diverse uppgifter. (bland annat om barntillsyn). Får tillbaka att dom vill ha ytterligare arbetsintyg från tidigare arbete. Skickar in detta. Får sedan tillbaka att dom vill ha ännu ytterligare arbetsintyg, bland annat ett jag redan skickat in. Fixar arbetsintyg från två av dom gamla arbetena och det nuvarande.

Eftersom jag skrivit en anledning på min ansökan om varför jag sade upp mig på mitt gamla jobb att facket varit inblandat och att det jobbet fått betala tillbaka för förlorad arbetstid vill dom ha papper från facket. Jag kontaktar facket och på mötesprotokollet står endast 1 enda grej av allt som togs upp på mötet. T ex nämndes inget om pengarna dom fick betala tillbaka och alla andra skitgrejer dom gjort. Tycket detta var märkligt och ringde upp fackkillen och han förklarade något jag inte fattade.

Fick dock lämna honom som referens vilket jag då gjorde till a-kassan. Sedan fick jag en förfrågan från a-kassan igen om att jag inte angivit barnomsorg (vilket jag hade). Så jag gjorde det IGEN.

Sedan skriver facket igen om att dom ville veta hur mycket jag fått för att säga upp mig själv? Va undrade då jag? Förklarade igen att jag inte fått pengar för att säga upp mig utan att dom betalat mig för förlorad arbetstid då dom bröt en överenskommelse vi hade. Och detta hade jag redan förklarat tidigare också men tydligen läste dom fel eller förstod fel?

Jag minns fan inte längre hur många fram och tillbaka brev det varit? Senast när jag svarade gällande pengafrågan fick jag ett svar som sade; tack för dina uppgifter. Och det var 8/9 sedan dess har jag inte hört något mer?

Vad vill dom att jag ska göra nu? Får jag ersättning? Får jag inte? Alltså jag tycker det hela är helsjukt! Jag vill bara lägga ner och skita i det, vilket kanske är vad dom vill att man ska göra. Vem orkar hålla på så här!? Och hur kan dom hålla på så här!? Skulle vilja få prata med någon CHEF och undra men hur går man tillväga!?
Citera
2015-09-23, 12:38
Medlem
Vilken a-kassa
Jag har bra erfarenheter av IF metall , och Vision , vilken a-kassa är du medlem i ?
Citera
2015-09-23, 12:46
Medlem
Marionettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adrian1
Vilken a-kassa
Jag har bra erfarenheter av IF metall , och Vision , vilken a-kassa är du medlem i ?

Hotell och restaurang, verkar inte vara någon ordning alls! Så trött på´t!
Citera
2015-09-23, 13:09
Medlem
velmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marionette
Hotell och restaurang, verkar inte vara någon ordning alls! Så trött på´t!

HRAK är fanimej den värsta a-kassa jag haft.. Dom är inte snabba och dom kommer bara på "nya" grejer man ska skicka in när man skickat in ALLT som dom staplat upp punktvis på ett papper.
Har väntat i 3,5 månad nu på ersättning från juni månad, men det händer verkligen inte mycket där.. xD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in