Citat:
Ursprungligen postat av
kavalen2
Alltså A-kassan är sega eftersom det är som ett försäkringsbolag. Precis som försäkringsbolag så vill a-kassan inte betala ut pengar om a-kassan inte behöver betala ut pengar. Så om det finns något i regelverket som gör att a-kassan kan förhala det hela eller avslå en ansökan så gör man helt enkelt det, har blivit ganska vanligt förövrigt när det gäller även försörjningsstödet.
Sverige är i en jävla utförsbacke, bara att gilla läget helt enkelt. Det hade varit bättre och mer effektivt om staten hade infört en statlig inkomstgaranti myndighet där alla som jobbar och är arbetslösa försäkras en inkomst, genom uträkning av tidigare inkomster och liknande som grund för besluten, då hade inte folk hamnat mellan stolarna.
Det är bara företagen som tjänar på att staten ger fan i att ge människor pengar, då blir människor desperata och måste ha en inkomst vilket gör att människor skulle slicka skor för att få ihop till brödfödan, samt att företagen kan välja och vraka mellan dessa skoslickare när mängder är arbetslösa.
Jag har en inkomst. Gör 100-130 timmar, strävar självfallet efter heltid. A-kassan sökte jag för att få stämpla upp till heltid.
Förstår inte alls varför ha ett så dåligt upplägg. Jag förstår att dom behöver uppgifter. Men jag förstår inte varför dom inte ber om alla uppgifter på en gång utan lite pö om pö, och dessutom igen be om uppgifter dom fått. Ett ärende ska inte ta flera månader.
A-kassa får pengar från medlemmar och vartifrån mer? Staten? A-kassan är väl tänkt som en säkerhet. Att då dra ut på det i månader kan verkligen ge folk ekonomiska problem. Usch säger jag bara.