2015-09-23, 13:31
Medlem
Marionettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velma
HRAK är fanimej den värsta a-kassa jag haft.. Dom är inte snabba och dom kommer bara på "nya" grejer man ska skicka in när man skickat in ALLT som dom staplat upp punktvis på ett papper.
Har väntat i 3,5 månad nu på ersättning från juni månad, men det händer verkligen inte mycket där.. xD

Ja, du ser. Tydligen är jag inte ensam om detta. Så fruktansvärt dåligt! Vad är deras problem, behöver se över sina rutiner helt uppenbarligen och göra om sin organisation. Jag vill klaga!
Citera
2015-09-23, 15:58
Avslutad
Alltså A-kassan är sega eftersom det är som ett försäkringsbolag. Precis som försäkringsbolag så vill a-kassan inte betala ut pengar om a-kassan inte behöver betala ut pengar. Så om det finns något i regelverket som gör att a-kassan kan förhala det hela eller avslå en ansökan så gör man helt enkelt det, har blivit ganska vanligt förövrigt när det gäller även försörjningsstödet.

Sverige är i en jävla utförsbacke, bara att gilla läget helt enkelt. Det hade varit bättre och mer effektivt om staten hade infört en statlig inkomstgaranti myndighet där alla som jobbar och är arbetslösa försäkras en inkomst, genom uträkning av tidigare inkomster och liknande som grund för besluten, då hade inte folk hamnat mellan stolarna.

Det är bara företagen som tjänar på att staten ger fan i att ge människor pengar, då blir människor desperata och måste ha en inkomst vilket gör att människor skulle slicka skor för att få ihop till brödfödan, samt att företagen kan välja och vraka mellan dessa skoslickare när mängder är arbetslösa.
Citera
2015-09-23, 20:20
Medlem
hej på er !
Jag är inte väldigt utsatt att fylla på kassakort till Ak det blir min först gång så jag fundera på om man ska också fylla timmarna då man jobbade efter klo 16 och timmarna på helgen , jag jobbar som Tim anställd och är osäker om det är rätt eller inte
tack för all information
Citera
2015-09-23, 22:25
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Alltså A-kassan är sega eftersom det är som ett försäkringsbolag. Precis som försäkringsbolag så vill a-kassan inte betala ut pengar om a-kassan inte behöver betala ut pengar. Så om det finns något i regelverket som gör att a-kassan kan förhala det hela eller avslå en ansökan så gör man helt enkelt det, har blivit ganska vanligt förövrigt när det gäller även försörjningsstödet.

Sverige är i en jävla utförsbacke, bara att gilla läget helt enkelt. Det hade varit bättre och mer effektivt om staten hade infört en statlig inkomstgaranti myndighet där alla som jobbar och är arbetslösa försäkras en inkomst, genom uträkning av tidigare inkomster och liknande som grund för besluten, då hade inte folk hamnat mellan stolarna.

Det är bara företagen som tjänar på att staten ger fan i att ge människor pengar, då blir människor desperata och måste ha en inkomst vilket gör att människor skulle slicka skor för att få ihop till brödfödan, samt att företagen kan välja och vraka mellan dessa skoslickare när mängder är arbetslösa.

Min erfarenhet är att a-kassorna har en mycket välvillig inställning och genererös attityd, vilket inte är så konstigt eftersom det är deras medlemmar det handlar om. Däremot behöverl dom givetvis ha erforderlig dokumentation.

Tittar man på a-kassornas praxis, så är den helt klart slappare än Af: s. A-kassorna accepterar i långt större utsträckning diverse ursäkter och förklaringar i efterhand till varför arbetssökande inte gjort det dom ska.
Citera
2015-09-24, 11:22
Medlem
Marionettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2

Jag har en inkomst. Gör 100-130 timmar, strävar självfallet efter heltid. A-kassan sökte jag för att få stämpla upp till heltid.

Förstår inte alls varför ha ett så dåligt upplägg. Jag förstår att dom behöver uppgifter. Men jag förstår inte varför dom inte ber om alla uppgifter på en gång utan lite pö om pö, och dessutom igen be om uppgifter dom fått. Ett ärende ska inte ta flera månader.

A-kassa får pengar från medlemmar och vartifrån mer? Staten? A-kassan är väl tänkt som en säkerhet. Att då dra ut på det i månader kan verkligen ge folk ekonomiska problem. Usch säger jag bara.
Citera
2015-09-26, 12:03
Medlem
A-kassa, alfa-kassa?

Hej.
Kan man få daglig ersättning från alfa/akassan om man jobbar halvtid?

Har 45% tillsvidare anställning samt jobbar 1 dag i veckan på timmar (annat jobb).

Har jag rätt till att få ersättning dom dagarna jag inte jobbar tis och fredag?
Citera
2015-09-26, 12:34
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av town
Hej.
Kan man få daglig ersättning från alfa/akassan om man jobbar halvtid?

Har 45% tillsvidare anställning samt jobbar 1 dag i veckan på timmar (annat jobb).

Har jag rätt till att få ersättning dom dagarna jag inte jobbar tis och fredag?

1. Alfakassan är en a-kassa som andra, de följer samma regelverk som andra a-kassor. Ersättningen och kraven för att beviljas den är alltså desamma

2. Om du uppfyller villkoren för ersättning eller ej är omöjligt att veta, du har ju inte angett nån info.

Mitt tips är att du läser in dig på hur arbetslöshetsförsäkringen fungerar, villkoren för att kunna få ersättning och vilken/vilka a-kassor som kan vara aktuella för dig. Börja på länken nedan, klicka dig vidare, ta del av informationen, gå vidare till de sidor som länkas till och skaffa dig en kunskapsöverblick så att du blir bekant med hur arbetslöshetsförsäkringen är uppbyggd och hur den fungerar.

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-fran-a-kassa.html
Citera
2015-09-27, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TedJ
hej på er !
Jag är inte väldigt utsatt att fylla på kassakort till Ak det blir min först gång så jag fundera på om man ska också fylla timmarna då man jobbade efter klo 16 och timmarna på helgen , jag jobbar som Tim anställd och är osäker om det är rätt eller inte
tack för all information

Du redovisar alla timmar du arbetat.
Citera
2015-09-29, 19:18
Medlem
om man tjänar tex 40k kr, hur många procent av det kan man få? är det 80% av 40k?
Citera
2015-09-29, 19:50
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backflasherr
om man tjänar tex 40k kr, hur många procent av det kan man få? är det 80% av 40k?
Nej det är 80% av 25000 = 910 kr/dag de första 100 dagarna sedan minskar det till 760 kr/dag.
Skall du få ut 80% av 40000 måste du ha en extra inkomstförsäkring, är du med i t.ex Unionen ingår det en sådan i 150 dagar och du kan teckna en förlängning.
Citera
2015-09-29, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nej det är 80% av 25000 = 910 kr/dag de första 100 dagarna sedan minskar det till 760 kr/dag.
Skall du få ut 80% av 40000 måste du ha en extra inkomstförsäkring, är du med i t.ex Unionen ingår det en sådan i 150 dagar och du kan teckna en förlängning.
hur mkt kostar allt som allt hos unionen ifall man vill ha 80% på tex 50k kr?
Citera
2015-09-29, 23:36
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backflasherr
hur mkt kostar allt som allt hos unionen ifall man vill ha 80% på tex 50k kr?

50 K i lön och klarar inte ens av att själv knappa in en organisations namn i adressfältet och läsa innantill på hemsidan?

http://www.unionen.se/medlemskapet/inkomstforsakring
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in