2015-09-19, 19:09
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Rekordet i allsvenskan är 23 matcher i rad med vinst, hålls av mff. Dock var det 1949-1950.
Se på fan.
Så redan 1950 så var alla allsvenska lag bara deltagarlag.
Citera
2015-09-19, 19:15
Medlem
Shuyins avatar
Trodde aldrig jag skulle se AIK vinna åtta raka. Vi är inte bättre än såhär, som Alm sa.
Citera
2015-09-19, 20:21
Medlem
svulles avatar
Bra första halvlek av AIK överlag. Efter Häckens mål och vårt bortdömda (varför?) så blev det ofokuserat och upprört. Andra halvlek blir förstås en annan historia. Häcken saknade den där spetsen som behövs för att forcera in ett mål. AIK ska naturligtvis släcka matchen med alla chanser vi har, men den där oskärpan som vi såg innan landslagsupphållet tycks bestå. När nu Etuhu och Goitom är avstängda mot Giffarna så behöver vi vara skärpta och framförallt effektiva. Sett till det hela så är det väl ändå ganska bra att dem är avstängda mot just Giffarna.

Bra stämning på läktarna idag. Samtidigt också mycket upprört efter den, från läktarnas synvinkel, fruktansvärt usla domarinsatsen. Ett tag var det så upprört att jag fasade att någon skulle in på planen och stöka. Men folk höll sig i skinnet, och tur var väl det.
Citera
2015-09-19, 20:22
Medlem
Om domarbedömningar jämnar ut sig över säsongen borde Gnaget ha några upp till de sista omgångarna. Tror inte de hämtar tre enkla i Sundsvall, och efter det lär det smälla i derbyt.

Var Goitom och Dicksons kort delvis taktiska för att vara "rena" inför sista omgångarna.

Är samtliga tre etager öppna i de sista två matcherna på nationalarenan?
Citera
2015-09-19, 20:23
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Är samtliga tre etager öppna i de sista två matcherna på nationalarenan?

Det löser man nog om det behövs. Lär knappast behövas mot Malmö. Men det finns ju potential att AIK-Göteborg blir en guldmatch, och då lär det dra folk.
Citera
2015-09-19, 20:27
Medlem
SGustafsson91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Bra första halvlek av AIK överlag. Efter Häckens mål och vårt bortdömda (varför?) så blev det ofokuserat och upprört. .
Tror domaren blåser för att målvakten har bollen, men oavsett så är det solklar offside på Goitom. Så det dömdes bort korrekt.
Citera
2015-09-19, 20:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
men Goitoms 3-1 har jag svårt å se varför det dömdes bort..?
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Bra första halvlek av AIK överlag. Efter Häckens mål och vårt bortdömda (varför?)
Ser ut, i alla fall på den repris jag sett, som att Abrahamsson fick tag i bollen och höll den med båda händerna innan Etuhu tryckte bort den från hans grepp med sin bröstkorg. Om det stämmer är det så klart en korrekt avblåsning.

Citat:
Ursprungligen postat av M.S
jag tog upp det i matchtråden men (tror jag) fick inget svar. visst, domaren blåser helt klart redan i situationen med etuhu och häckens målvakt, men räknas inte goitom som solklart offside även om situationen hade släppts? det är ju inte ens en spelare mellan honom och målet vid tillfället när etuhu slår bollen, som endast träffar en död punkt innan den kommer fram till goitom. eller?
Ingen aning om hur offside-regeln ser ut för passningar via stolpen, så där kan jag tyvärr inte vara till hjälp.
Citera
2015-09-19, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Ingen aning om hur offside-regeln ser ut för passningar via stolpen, så där kan jag tyvärr inte vara till hjälp.

i andra fall så räknas den ju som en död punkt, vilket bör vara fallet här också. t.ex. var det ju någon som slog in returen på sin egen straff efter den tagit i stolpen vilket ledde till att det blev bortdömt.

dock har jag inte sett någon nämna det alls, vare sig här eller i någon artikel som tagit upp domslutet, så blev lite konfunderad.
Citera
2015-09-19, 21:10
Medlem
Citat:
i andra fall så räknas den ju som en död punkt, vilket bör vara fallet här också. t.ex. var det ju någon som slog in returen på sin egen straff efter den tagit i stolpen vilket ledde till att det blev bortdömt.

dock har jag inte sett någon nämna det alls, vare sig här eller i någon artikel som tagit upp domslutet, så blev lite konfunderad.
Jag vet inte hur reglerna är, men om jag minns rätt.
Först skjuter Bangura på en Häckenspelare (då står Goitom offside) och bollen går till Dicksons /Målvakten.

Dickson/Målvakten i närkamp och Dickson drar bollen i stolpen. I det skottögonblicket är Goitom inte offside (om han fortfarande inte räknas som offside från när bollen gick på Häckenspelaren)

Goitom tar returen och rakar in den.

Med allt ovan sagt var min känsla att domaren blåste för närkampen mellan Dickson/Målvakten, jag såg ingen flagga. Vet inte om den är direkt ojuste men målvakter får väl ofta med sig sådana situationer. Liknande Carlgren/Moon i derbyt.
Citera
2015-09-19, 21:19
Bannlyst
Målvakten har greppat den i en tiondel sen slår Dickson bort bollen från han. Domarn hade faktiskt rätt där, även fast han var totalt urusel annars.
Citera
2015-09-19, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Jag vet inte hur reglerna är, men om jag minns rätt.
Först skjuter Bangura på en Häckenspelare (då står Goitom offside) och bollen går till Dicksons /Målvakten.

Dickson/Målvakten i närkamp och Dickson drar bollen i stolpen. I det skottögonblicket är Goitom inte offside (om han fortfarande inte räknas som offside från när bollen gick på Häckenspelaren)

Goitom tar returen och rakar in den.

Med allt ovan sagt var min känsla att domaren blåste för närkampen mellan Dickson/Målvakten, jag såg ingen flagga. Vet inte om den är direkt ojuste men målvakter får väl ofta med sig sådana situationer. Liknande Carlgren/Moon i derbyt.

självklart talar jag om momentet när etuhu skjuter i stolpen... vid detta tillfälle är goitom solklart offside, dvs. hade etuhu passat goitom istället för att skjuta i stolpen så hade det blivit offside (och bör(?) således också ha blivit det ifall domaren inte hittat en frispark, ifall det nu inte finns något obskyrt undantag för just offsideregler när det kommer till hur målramen klassas).

bild
Citera
2015-09-19, 22:03
Medlem
Citat:
självklart talar jag om momentet när etuhu skjuter i stolpen... vid detta tillfälle är goitom solklart offside, dvs. hade etuhu passat goitom istället för att skjuta i stolpen så hade det blivit offside (och bör(?) således också ha blivit det ifall domaren inte hittat en frispark, ifall det nu inte finns något obskyrt undantag för just offsideregler när det kommer till hur målramen klassas).

bild
Snart svarar säkert någon som kan sina saker. Men en hypotetisk följdfråga. Det är passningsögonblicket som räknas.
Om Dickson nick(?) gått i mål hade det varit godkänt (ur offsidehänseende, då Goitom inte aktivt försöker delta i spelet)?
Ni går den i stolpen och efter det går Goitom på returen. Räknas han då han offside i passningsögonblicket?
Är det som handsbedömningar, lite känsla som krävs eller är det svart/vitt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in