2015-08-04, 16:47
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Defensivt har det väl dock inte varit någon fara. Min amatöranalys, utan att på något sätt detaljskåda Bajen, är väl snarast att man har haft en ofattbar övertro på Hallenius, och senare även Söderqvist.

Hallenius har ju fått en fullständigt orimlig smekmånad sedan han återvände. Det dillades om att han skulle få en försäsong, och fick han det så var det en klassanfallare. Tvärtom så är han väl snarast en av seriens sämsta anfallare. Alldeles uppenbart att han gjorde en grov överprestation innan han lämnade Sverige.

På temat faller givetvis Söderqvist in. Han gjorde mål på allt förra våren, för att sedan visa sitt rätta jag. Han är en högst medioker fotbollsspelare bortsett ifrån att han har fart. Medioker bollkontroll och teknik. Och nu blir han trots allt 23 i början av nästa år, och kan väl knappast anses vara någon större "ung talang" längre.

Man har värvat fel och underskattat steget från Superettan till Allsvenskan. Minns jag inte fel så ordades det just från bajenhåll att "skillnaden är inte så stor" i samband med att bland annat jag och mishima(?) avfärdade PPA och Hallenius som en kass anfallsduo för ett Bajen som nu skulle spela allsvenskt. Föga förvånande så kom mothuggen direkt.

Jag skulle i övrigt gärna få någon kommentar från er bajare kring vad jag beskrev här. Stundom hyllas Nanne som Högmo gjorde i Dif när det begav sig. Givetvis inte unisont av supportrar, men åtminstone i media.

Vad har Nanne egentligen gjort? Realiteten är väl snarare att de andra tränarna klubben haft de senaste 10 åren har varit fullständigt bedrövliga, medan Nanne har gjort vad som förväntas av honom. Inget mer än så. Nu vet jag att klubben har varit nere i misären och Nanne gav någon form av framtidshopp, men man måste ju se vad som är framför ens ögon. Bajen hade en överlägsen spelarbudget 2014, och att då inte gå upp till Allsvenskan vore ett praktfiasko.

"Det är en långsiktig process". I call bullshit.

Du har rätt i mycket. Jag är själv en av de som var oroliga för anfallet redan innan säsongen. Jag tyckte inte Hallenius imponerade förra året i Superettan. Andra höll med men ansåg att han skulle "komma igång" med regelbunden speltid. Detsamma gällde på försäsongen och bitvis in i Allsvenskan också. Men jag tycker han har hållit ungefär samma nivå då som nu. Överpresterade han 2010? Kanske. Eller så har han helt enkelt bara blivit sämre, kanske pga skadorna. Men det ska sägas att spelsystemet antagligen inte gynnar honom heller. Jag tror Linus skulle trivas bättre med en till anfallskollega. Hursom håller han inte måttet.

Det är som kommentatorerna sa igår mot Giffarna; "hur kommer det sig att motståndarnas målvakt alltid gör årets match mot Hammarby" bara för att spinna vidare och fundera på om det kanske inte handlade om målvakterna utan mer om våra avslut som helt enkelt inte håller måttet.

Var Hallenius en dålig värvning utan facit i hand? Nej, men en osäker sådan - åtminstone för de pengar jag förmodar att han tjänar. Var Söderqvist en dålig värvning utan facit i hand? Nej, men han har inte alls utvecklats till den spelaren vi behöver på hans position.

Angående Nanne är han viktig eftersom han verkade skapa ett lugn i klubben vilket också är anledningen till att jag inte vill undergräva negativa strömningar mot honom. Vi hade ett helvete under så många år att jag tycker stabilitet just nu kan få lite förtur framför resultat (till en viss gräns givetvis). Men det är klart vi måste börja ta poäng nu. Jag är inte nöjd fören vi ligger på 32 poäng - traditionellt den poäng som krävs för att klara sig utan kval.

Vi får se om det blir vidare ändringar i Bajen under sommaren men till nästa år är det flera spelare som borde försvinna. Då finns det mycket utrymme att förbättra på pappret.
Citera
2015-08-04, 16:48
Medlem
ArneIIIs avatar
Såg de sista 20 av Sundsvall-Hammarby och kan väl säga som så att jag skulle varit lite orolig om jag vore bajare. Sättet man spelar alltså... med det resultatet och 20 min kvar

Alla lag under Hammarby kommer sköta hösten betydligt smartare, cyniskt eller ej. Tid för gammel-Nanne spel? Eller iofs, så har man inte de typen av spelare.
Citera
2015-08-04, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Såg de sista 20 av Sundsvall-Hammarby och kan väl säga som så att jag skulle varit lite orolig om jag vore bajare. Sättet man spelar alltså... med det resultatet och 20 min kvar

Alla lag under Hammarby kommer sköta hösten betydligt smartare, cyniskt eller ej. Tid för gammel-Nanne spel? Eller iofs, så har man inte de typen av spelare.
Vi kommer nog att skruva lite på spelet och försöka minimera riskerna mer när vi går framåt. 12 Matcher kvar att spela varav 8 är på hemmaplan, av de matcherna har vi god chans att ta 3 poäng mot Kalmar, Helsingborg, Örebro och Gefle samt 2 derbyn där det alltid kommer att vara 50/50 inför. Liksom matcherna mot Elfsborg och Malmö där en pinne inte är helt otänkbart. På bortaplan ser det mer dystert ut, även om vi bortsett från Göteborg har det relativt enkelt på pappret. Falkenberg (Som visserligen är svårslagna hemma), Åtvidaberg samt Halmstad.

Vi bör kunna klara kontraktet utan att kämpa för livet de senaste omgångarna, men det börjar brännas nu.
Citera
2015-08-04, 18:03
Medlem
Hammarby är för bra för att åka ut så det är ingen fara. Speciellt eran trupp är ju bra mycet bättre än de andra bottenlagen. Sparkapital i form av en hel Kennedy och Imad Khalili.
Citera
2015-08-04, 20:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sm00125
Hammarby är för bra för att åka ut så det är ingen fara. Speciellt eran trupp är ju bra mycet bättre än de andra bottenlagen. Sparkapital i form av en hel Kennedy och Imad Khalili.

Det är ju så man vill tänka men resultatet igår oroar ordentligt!
Citera
2015-08-04, 20:22
Medlem
eternussermos avatar
Om ni ska köra en "vad var det jag sa" , så får ni nog ta med Persson och Kennedy i mixen, avdelning "även en blind höna".

Tycker det gnälls lite för mycket, vi har, om jag inte minns fel, den tionde dyraste truppen och ligger elva som nykomling, och personligen tycker jag vi gjort godkända matcher mot gbg, Peking och fff om vi ska snacka om de senaste, däremot var matchen igår piss, men det brukar det vara mot Sundsvall och om man jämför med tidigare år så är det långt ifrån vår sämsta...
Senast redigerad av eternussermo 2015-08-04 kl. 20:26.
Citera
2015-08-04, 20:46
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:

Vilken tur att det inte enbart är de enskilda spelarnas individuella kvalitet som avgör hur bra ett LAG är utan andra saker också spelar in. Ett LAG är inte bättre än tabelläget och senast spelade matcher.

Men jag utgår från att du är ironisk...
Citera
2015-08-04, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Vi kommer nog att skruva lite på spelet och försöka minimera riskerna mer när vi går framåt. 12 Matcher kvar att spela varav 8 är på hemmaplan, av de matcherna har vi god chans att ta 3 poäng mot Kalmar, Helsingborg, Örebro och Gefle samt 2 derbyn där det alltid kommer att vara 50/50 inför. Liksom matcherna mot Elfsborg och Malmö där en pinne inte är helt otänkbart. På bortaplan ser det mer dystert ut, även om vi bortsett från Göteborg har det relativt enkelt på pappret. Falkenberg (Som visserligen är svårslagna hemma), Åtvidaberg samt Halmstad.

Vi bör kunna klara kontraktet utan att kämpa för livet de senaste omgångarna, men det börjar brännas nu.
Tror du Sundsvall behöver kämpa mer, menar du?
Edit: Det kanske är det som de gjorde?
Citera
2015-08-04, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Tror du Sundsvall behöver kämpa mer, menar du?
Edit: Det kanske är det som de gjorde?
Dåligt formulerat. Menar att vi inte behöver sitta där sista 2-3 matcherna och bita på naglarna över att en utebliven vinst kan innebära degradering/negativt kval.
Citera
2015-08-04, 22:45
Medlem
Nej tabelläget behöver inte nödvändigtvis spegla allt heller. Bajen har vad jag tycker visat en högstanivå som de andra bottenkonkurrenterna varit långt ifrån (tex, åtvid, Hbk, Ösk och Falkenberg). Vågar slå vad om att det kommer krävas en rejäl genomklappning för de att åka ur med det materialet.
Citera
2015-08-04, 23:05
Medlem
Amex88s avatar
Citat:
Nej tabelläget behöver inte nödvändigtvis spegla allt heller. Bajen har vad jag tycker visat en högstanivå som de andra bottenkonkurrenterna varit långt ifrån (tex, åtvid, Hbk, Ösk och Falkenberg). Vågar slå vad om att det kommer krävas en rejäl genomklappning för de att åka ur med det materialet.
Det tror jag också, men skulle säga att ÖSK visat en rätt bra nivå när de lirat bra boll, även om de absolut inte har råd med den typen av förluster sist.
Citera
2015-08-04, 23:40
Medlem
Framförallt i mötena mot MFF har ju Axen visat på bra defensiv taktik. Men den kontinuiteten har man inte i spelet. Offensivt har man ju inte fått tillgå med Crespo som den största spetsen. Får se vad Pär Ericson presterar men han har ju inte gjort någon glad på några år. Martin Broberg däremot är en poängspelare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in