Citat:
Ursprungligen postat av
eternussermo
Det var roligt att höra, har diskuterat detta med rätt många som bor i olika kommuner runt Stockholm och det har varit samstämmighet i att den i princip försvunnit, och planen där jag själv spelade som knatte står ständigt tom.
Gammal artikel, men jag tror det gäller fortfarande, även om man nu försöker få igång det, vet att Bajen försöker få igång lite mer spontanfotboll i söderort.
http://www.svt.se/nyheter/barn-ror-sig-mindre-och-blir-allt-fetare
Ja, jag vet att det är till stor del anekdotiska bevis, men men...
Det kan nog variera, i vissa områden finns det ju för få planer med, och då blir det ju ett logistikproblem, med barn som måste ta sig någon annanstans, alternativt föräldrar som måste "frakta" dom.
Den fotbollsplan som ligger närmast våran lägenhet har både föreningsidrott(småkids, tjejer och killar), korp/vuxna, och spontanutövare(barn/ungdomar/vuxna) + kids från skolan som ligger i närheten, så det är nästan alltid full rulle.
När de planerar nya stadsdelar(typ Barkarbystaden, Hyllie eller Frihamnen) nu borde man kunna anlägga viss idrottsrelaterad infrastruktur på hustak tycker jag, till exempel mindre fotbollsplaner(handbollsplaner)/skateparker/tennis, etc, då slipper man att värdefull tomtmark blir lågexploaterad, man får upp invånartätheten(fler barn som kan lira tillsammans), minskar logistikbehoven etc, såg att de hade gjort det på nybyggd skola i Hovås(södra Göteborg), de har ingen skolgård, de har skolgården på taket.
http://www.semren-mansson.se/nyheter/spektakulara-spektrum-i-nya-hovas
Citat:
[...]
Klimatsmarta Spektrum blir med sin karaktäristiska fasad och skolgård på taket identitetsskapande för området. Fasadens guldfärgade raster har satts ihop av 19 000 unika delar och har tillsammans med husets multifunktionella innehåll gett byggnaden dess namn. Lamellerna ger form åt huset, men fungerar även som solavskärmning. En lösning som ger maximalt med dagsljus genom stora fönster men minskar behovet av att kyla byggnaden.
[...]