2015-09-19, 19:02
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det ger en signal om att tre tjejer finns kvar och att de två bilåkarna sannolikt kommer att hinna i väg före den sista, mopedåkande, tjejen - baserat på tidigare iakttagelser under dagen. - Det skadar väl inte att kolla läget?
Det hade inte skadat att kolla läget medan alla fyra tjejerna var kvar. Att en passerade bostaden gör ingen skillnad. De kunde inte hemifrån avgöra om någon mer hade kommit, t.ex.
2015-09-19, 19:03
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
De kanske bevittnat något som inte verkade misstänksamt när de såg det. Utan först i efterhand, när de fått höra vad som hänt kopplar aktiviteterna till händelsen. Och mycket väl kan ha kontaktat polis då och berättat. Lite väl snabbt att klandra där tycker jag.

Om jag ser två styck personer knacka på hos grannen och bli insläppta så finns ingen anledning för mig att kalla på polis. Men däremot om jag sedan hör att grannen misshandlats, då bör jag väl höra av mig ifall händelserna ungefärligt sammanfaller.

Ok
Jag fattar
De har alltså sett bröderna där och i efterhand kopplat det till det som har hänt Lisa
Fortfarande säger det inte mycket så länge man inte vet tid , plats och vad för sorts aktivitet
Om du ser 2 personer komma till en granne och hälsa på - ringer du inte till polisen , men du kan i efterhand då du fick kännedom om att grannen blev misshandlad vittna om besöket , men inte om misshandel Tänk att du av ngn anledning såg aldrig när personer som hälsat på hos granne gick hem
Då kan du inte vittna misshandel
Är du en sådan nyfiken snubbe tex som sitter och väntar för att se när personer går hem , då är det annat
Har du dessutom hört ngt ex bråk eller liknande har du 2 alternativ : du väljer att hjälpa till och ringer polis
Du väljer att inte hjälpa till och bli indragen i drama , samt hoppas att ngn annan gör det istället ( bystander effekt)
2015-09-19, 19:05
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det hade inte skadat att kolla läget medan alla fyra tjejerna var kvar. Att en passerade bostaden gör ingen skillnad. De kunde inte hemifrån avgöra om någon mer hade kommit, t.ex.

De kan ha kollat läget under dagen och sett att två mopeder var parkerade bakom caféet.
2015-09-19, 19:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
De kan ha kollat läget under dagen och sett att två mopeder var parkerade bakom caféet.
Det gör ingen skillnad.
2015-09-19, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogantcat
Ok
Jag fattar
De har alltså sett bröderna där och i efterhand kopplat det till det som har hänt Lisa
Fortfarande säger det inte mycket så länge man inte vet tid , plats och vad för sorts aktivitet
Om du ser 2 personer komma till en granne och hälsa på - ringer du inte till polisen , men du kan i efterhand då du fick kännedom om att grannen blev misshandlad vittna om besöket , men inte om misshandel Tänk att du av ngn anledning såg aldrig när personer som hälsat på hos granne gick hem
Då kan du inte vittna misshandel
Är du en sådan nyfiken snubbe tex som sitter och väntar för att se när personer går hem , då är det annat
Har du dessutom hört ngt ex bråk eller liknande har du 2 alternativ : du väljer att hjälpa till och ringer polis
Du väljer att inte hjälpa till och bli indragen i drama , samt hoppas att ngn annan gör det istället ( bystander effekt)

Om balterna sagt att de inte var i närheten av cafet på söndagen men vittnen har sett dem där så är det viktigt.
2015-09-19, 19:17
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
J/blabla/Utöver det kan jag också berätta att deras katt har nu fått ett permanent boende hos en av kvinnorna som var grannar med de tre. Katten verkar må bra och har funnit sig tillrätta hos sin nya ägarinna.

Detta har upprepats gång på gång här i tråden men det var en nyhet att där bor flera kvinnor så det får vi tacka för. Om det är sant förstås...
2015-09-19, 19:22
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det gör ingen skillnad.

Det är väl klart att det gör skillnad. Om både LH och MS passerade de söndagslediga litauernas bostad på morgonen och de observerades, lika till utseendet. Under dagen kunde NB med eller utan broder/fru kunnat konstatera att mopederna bakom caféet tillhör de båda tjejerna.
2015-09-19, 19:23
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det är väl klart att det gör skillnad. Om både LH och MS passerade de söndagslediga litauernas bostad på morgonen och de observerades, lika till utseendet. Under dagen kunde NB med eller utan broder/fru kunnat konstatera att mopederna bakom caféet tillhör de båda tjejerna.
Förklara skillnaden.
2015-09-19, 19:23
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Då får du söka bättre.

Ok, jag sökte "vidare".

Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
En annan sak som påståtts lite löst är att Lisa skulle ha åkt förbi litauernas bostad på morgonen. Varifrån kommer den uppgiften? Av de inlägg jag hittade vid försök till sökning var väl detta inlägg från 14 juni mest relevant:

Citat:
Det finns en betydligt senare uppgift:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Det är den jag betraktar som lös. Kanske bygger på den här?:

Citat:
Ursprungligen postat av kaosihuset
Om man knappar in vägbeskrivning från Caféet och till Skövde, så ser man att man kan gena via Slottet i stället för att åka uppåt Kinnekulle och ta vägen mer mot Husaby.

Citat:
Hur mycket som är byskvaller och vilka uppgifter som stämmer i det här går inte att få någon rätsida på.

Helt riktigt. Men Kaosihuset har besked i sina inlägg, tydligen.

Citat:
Den enda uppgift som finns i tråden betr. en silverfärgad bil nära kaféet, är den här:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Citat:
Ursprungligen postat av kaosihuset
Vet med säkerhet att en av de anställda, den som lämnade caféet lite före de andra tre, lämnat vittnesmål att hon sett en silvrig bil med minst två personer i, väldigt nära och lite underligt parkerad, när hon lämnade arbetet i söndags.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-09-19 kl. 19:32.
2015-09-19, 19:25
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Detta har upprepats gång på gång här i tråden men det var en nyhet att där bor flera kvinnor så det får vi tacka för. Om det är sant förstås...

Om man hela tiden ska ifrågasätta uppgifter av personer som trots allt varit på plats och pratat med folk blir tråden än mer spretig och icke-läsvärd. Men det klart, en del tycker väl det är intressantare att munhugga med dessa personer än att faktiskt ta till sig uppgifterna ifråga. Man behöver ju inte välja att tro på dom för det.
2015-09-19, 19:30
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD

Helt riktigt. Men Kaosihuset har besked i sina inlägg, tydligen.

Du är en av de personer här som tydligen betraktar många uppgifter som "lösa". Kaosihuset har inte publicerat ett inlägg i tråden sedan 25 juni och verkar initierad i området/ärendet om man studerar posthistoriken.

Men som sagt, man väljer vad man vill tro på.
2015-09-19, 19:34
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Om man hela tiden ska ifrågasätta uppgifter av personer som trots allt varit på plats och pratat med folk blir tråden än mer spretig och icke-läsvärd. Men det klart, en del tycker väl det är intressantare att munhugga med dessa personer än att faktiskt ta till sig uppgifterna ifråga. Man behöver ju inte välja att tro på dom för det.

Menar du att S2 är mera pålitlig än Ratsit? Du verkar rädd för något... sanningen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in