2015-09-19, 18:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dialekt.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Efter 50 år i Stockholm misstas du inte för västgöte. Den dialekt som skiljer sig från den lokala framträder tydligast.

I Västergötland låter du som en stockholmare. I Stockholm låter du som en västgöte.

Ja det där känner du förstås bättre till än jag själv. Du har aldrig hört mig prata men det har t. ex. skribenten FritzDaCat.

Orkar inte diskutera mera om hur min dialekt är som är totalt ointressant gällande detta fall.

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-09-19 kl. 18:04.
2015-09-19, 18:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kan ha varit på detta sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
De kanske bevittnat något som inte verkade misstänksamt när de såg det. Utan först i efterhand, när de fått höra vad som hänt kopplar aktiviteterna till händelsen. Och mycket väl kan ha kontaktat polis då och berättat. Lite väl snabbt att klandra där tycker jag.

Om jag ser två styck personer knacka på hos grannen och bli insläppta så finns ingen anledning för mig att kalla på polis. Men däremot om jag sedan hör att grannen misshandlats, då bör jag väl höra av mig ifall händelserna ungefärligt sammanfaller.

Kan mycket väl ha varit på det här sättet som du skriver.
2015-09-19, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Men det intressanta är väl hur många byinvånare som stockholmaren Skaraborg2 har träffat?
Han är själv en äldre man och har träffat en person som kallas hen. Vad säger att Skaraborg2 besitter sanningen om byskvallret? Träffar han tex unga människor? Träffar han "många" överhuvudtaget" eller har han återberättat en "hens" åsikt om byskvallret? Hur filtreras Skaraborg2s information?

Jag tar lätt på alla upplysningar som inte kan verifieras,
men samtidigt vill jag höra dom å göra min egen bedömning.
2015-09-19, 18:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Retroaktivt så kan det väl klassas som nödgärning att bryta upp cafeet om så är fallet. Men vanligtvis får inte föräldrar bryta sig in i byggnader enbart vid konstaterande att deras barn inte kommit hem i tid. Inte ens hos personer de känner. Lisa var vid den tidpunkten inte ens anmäld som försvunnen hos den myndighet som är behörig. Så det finns en del att kritisera där, inte enbart klokt agerande där alltså.

Tänk vilken fantastisk diktatur vi skulle kunna ha om polis och militär kunde gå in var somhelst hursomhelst för att deras barn inte kommit hem i tid.
Ja, det var ju ett av tre möjliga alternativ att ta sig in i lokalen. Jag vet inte med dig, men om det gällde mitt barns liv och hälsa så tvekar inte jag att slå in en dörr, då får vi ta det där med lagar senare. Så skulle han ha gjort det så klandrar inte jag fadern för det och ägare förlåter nog under dessa omständigheter också kan jag tänka mig.

Nu kände han ju ägaren så det var nog troligen ett av dom två andra alternativen.
2015-09-19, 18:32
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ja, det var ju ett av tre möjliga alternativ att ta sig in i lokalen. Jag vet inte med dig, men om det gällde mitt barns liv och hälsa så tvekar inte jag att slå in en dörr, då får vi ta det där med lagar senare. Så skulle han ha gjort det så klandrar inte jag fadern för det och ägare förlåter nog under dessa omständigheter också kan jag tänka mig.

Nu kände han ju ägaren så det var nog troligen ett av dom två andra alternativen.

Jo, nu visade det sig senare att Lisa var försvunnen och därefter hittades mördad. Och då är det ju så klart ingen som vill driva det ev. intrånget, vare sig till PAN eller som allmänt brottmål.

Hade det varit så att hon sedan dykt upp och ingen anmälan gjorts ens till den myndighet som i förstone är behörig (polisen) och han inte hade goda skäl att tro hon var just där och i fara så är det ju något som kan törna till karriären. Om han överhuvudtaget bröt sig in. Ingen sådan uppgift finns verifierad.

Och för att låta som en kroknäst jävla häxa, den som nyttjar sina eller andras barn för att skaffa sig lite marginaler till vad reglerna stipulerar kan ju vara den som riskerar barnets/barnens liv och hälsa. Men om han nu bröt sig in hos sin frus väninna så behöver det ju inte ske igen p.g.a. Lisa i vart fall. Så det är väl ingen fara för karriären. Helt ok alltså, såhär i efterhand.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-09-19 kl. 18:58.
2015-09-19, 18:44
Medlem
A1HORNYLADs avatar
En annan sak som påståtts lite löst är att Lisa skulle ha åkt förbi litauernas bostad på morgonen. Varifrån kommer den uppgiften? Av de inlägg jag hittade vid försök till sökning var väl detta inlägg från 14 juni mest relevant:

Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Lisa åkte knappast förbi deras bostad på väg till caféet. Vägen till/från Skövde går inte där.
2015-09-19, 18:48
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Varför skulle en tjej av fyra som lämnade kaféet ge dem en signal om att kolla läget? I vilket syfte skulle läget ha kollats? Det var tre tjejer kvar.
Utgår här från att kaffedrickandet vid 18.00-tiden stämmer och att en impuls kan ha föranlett NB att åka i väg till kaféet. - Man kan också tänka sig andra scenarion utgående från den SUV-förare som LH sägs ha stått och pratat med på andra sidan vägen (med sin mopedhjälm på armen vilket utesluter alla andra dagar än just söndagen). - Två bilar har setts köra på vägen mot Martorp, och ingen har ännu kunnat komma med några andra uppgifter än att bröderna bara haft en bil som de bägge använde: en silverfärgad VW Sharan (som polisen också bärgade).

Hur mycket som är byskvaller och vilka uppgifter som stämmer i det här går inte att få någon rätsida på. Den enda uppgift som finns i tråden betr. en silverfärgad bil nära kaféet, är den här:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2015-09-19, 18:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
En annan sak som påståtts lite löst är att Lisa skulle ha åkt förbi litauernas bostad på morgonen. Varifrån kommer den uppgiften? Av de inlägg jag hittade vid försök till sökning var väl detta inlägg från 14 juni mest relevant:
Det finns en betydligt senare uppgift:
2015-09-19, 18:54
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Utgår här från att kaffedrickandet vid 18.00-tiden stämmer och att en impuls kan ha föranlett NB att åka i väg till kaféet. - Man kan också tänka sig andra scenarion utgående från den SUV-förare som LH sägs ha stått och pratat med på andra sidan vägen (med sin mopedhjälm på armen vilket utesluter alla andra dagar än just söndagen). - Två bilar har setts köra på vägen mot Martorp, och ingen har ännu kunnat komma med några andra uppgifter än att bröderna bara haft en bil som de bägge använde: en silverfärgad VW Sharan (som polisen också bärgade).

Hur mycket som är byskvaller och vilka uppgifter som stämmer i det här går inte att få någon rätsida på. Den enda uppgift som finns i tråden betr. en silverfärgad bil nära kaféet, är den här:
Jag är inte riktigt med nu. En tjej åker från kaféet, tre kvar. Det ger väl ingen signal om att någon tjej går att överfalla? Om de hade sett tre tjejer åka från kaféet hade det varit en annan femma, då var det bara Lisa kvar.
2015-09-19, 19:00
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
En annan sak som påståtts lite löst är att Lisa skulle ha åkt förbi litauernas bostad på morgonen. Varifrån kommer den uppgiften?

Då får du söka bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av kaosihuset
Om man knappar in vägbeskrivning från Caféet och till Skövde, så ser man att man kan gena via Slottet i stället för att åka uppåt Kinnekulle och ta vägen mer mot Husaby.
2015-09-19, 19:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jag är inte riktigt med nu. En tjej åker från kaféet, tre kvar. Det ger väl ingen signal om att någon tjej går att överfalla? Om de hade sett tre tjejer åka från kaféet hade det varit en annan femma, då var det bara Lisa kvar.
Det ger en signal om att tre tjejer finns kvar och att de två bilåkarna sannolikt kommer att hinna i väg före den sista, mopedåkande, tjejen - baserat på tidigare iakttagelser under dagen. - Det skadar väl inte att kolla läget?
2015-09-19, 19:01
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Var skriver letsdoit att impulsen var att överfalla?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in