Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Såsom jag uppfattade det ja. I det sammanhang som detta berättades för mig och min kamrat samt på vilket sätt detta sades. Om detta gällde en av de tre, två av de tre eller t. o. m. alla tre kan jag inte avgöra.
Alltså återigen måste jag påpeka att jag personligen inte kan stå för mera än vad som jag fick berättat för mig. Det sades alltså inte rakt ut att det skulle ha varit dessa litauer men underförstått så uppfattade jag detta att det gällde dem. Om detta är feluppfattat av mig eller inte låter jag vara osagt.
Följande har förut tagits upp i tråden men jag tar upp det igen. Naturligtvis kom det att pratas en hel del om dessa huvudpersoner.
Fick berättat att de inte direkt hade gjort någon något men de var mycket svåra att få kontakt med. Detta berodde då inte på språket så mycket eftersom de faktiskt skall ha pratat någorlunda bra engelska utan mera hur de själva var som personer. De var mycket tystlåtna om sig själva och sin egen bakgrund. Man skulle kunna säga att de var på något sätt undanglidande.
Aha! Så du menar att några har hört eller sett (bevittnat) något misstänksamt UTAN att ringa polis! Då en ung tjej står där ensam utan att någon agerade och hjälpte till! Man blir förbannad!
Edit
"The bystander" effect, or bystander apathy, is a social psychological phenomenon that refers to cases in which individuals do not offer any means of help to a victim when other people are present. The probability of help is inversely related to the number of bystanders. In other words, the greater the number of bystanders, the less likely it is that any one of them will help. Several variables help to explain why the bystander effect occurs. These variables include: ambiguity, cohesiveness and diffusion of responsibility.
Typiskt för det individualistiska , narcistiska samhälle Trode att byn var lite mer kollektiv
Färdigt diskuterad för min del
jag är glad , ja , jag tror att jag har makt att hindra min intuition med kritisk tänkande, illusions förståelse och "judgementalism " med medkänsla
Hur gör våra attityder föder och få matas av våra handlingar!