2015-09-19, 17:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Bör inte MS och LH ha kört samma väg från kaféet räknat? - I så fall kan bröderna under sin kaffepaus vid 18-tiden (som brödernas mor berättat om) ha sett M komma åkandes och då förstått att det bara var tre tjejer kvar i kaféet – varav en var den feminint rosaklädda LH som de kan ha sett på fm när hon susat förbi på sin moped. Detta kan ha gett dem (eller enbart NB) impulsen att åka och kolla läget vid ladan, alt. kan han ha slagit en signal till X med sin norrifrån anländande svarta SUV – som LH med mopedhjälmen trädd över armen tydligen setts stå och prata med på andra sidan vägen. – NB kan möjligen ha känt igen X, men antingen väntat tills bilen kört i väg och då ensam tagit kontakt med LH (och kontakten LH/NB ägt rum i jämnhöjd med ladan), eller han kan ha anslutit sig till sin kompis X vilket då också skulle kunna förklara de två snabbkörande bilarna på vägen mot Martorp.
Varför skulle en tjej av fyra som lämnade kaféet ge dem en signal om att kolla läget? I vilket syfte skulle läget ha kollats? Det var tre tjejer kvar.
2015-09-19, 17:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kinnekulle.

Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Du har själv skrivit tidigare att det är 50 år sedan du bodde där. Men du kanske åker hem till älgjakten varje höst och träffar jaktlaget.

Jag har aldrig någonsin bott i trakterna av Kinnekulle. Däremot kom jag att vistas mycket i denna bygd i slutet av 1950-talet och i början av 1960-talet som barn eftersom jag hade kusiner i Götene. Det gjordes även skolresor till Kinnekulle när jag gick i folkskolan.
2015-09-19, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja du jag kan inte annat än att garva åt din fråga när jag tänker på hur dessa tre hedersknyfflar försvaras så idoget av vissa trådskribenter.

Det skulle inte vara speciellt upplyftande för dessa "försvarare" att åka till dessa trakter och ta upp den här frågan. Nu har jag naturligtvis inte pratat med varenda kotte som bor i dessa trakter men man får ändå en mycket god uppfattning under ett par timmars besök på Blomberg.

Utöver det kan jag också berätta att deras katt har nu fått ett permanent boende hos en av kvinnorna som var grannar med de tre. Katten verkar må bra och har funnit sig tillrätta hos sin nya ägarinna.

Det märkliga är att du har inte låtit särskilt neutral innan du tog del av detta "byskvallret" och den goda uppfattningen du verkar ha om vad folk på trakten tycker.

Du skriver en lång berättande novell plötsligt som du kryddar med en uppgift om ett (overifierbart) larm. Därefter vill du göra anspråk på att bygden anser att saken är biff, rätt mgm sitter.
Tillåt mig tvivla på dina "kontakter" och ditt syfte med novellen.
2015-09-19, 17:39
Medlem
Citat:
Nej för vi gick inte in mera på vad detta kan ha varit. Förutom att det fanns ett vittne, ev. flera, till dessa "aktiviteter". Dessutom att dessa skulle ha skett vid caféet och i caféets omedelbara närhet.

Det fanns också så mycket annat att diskutera rörande Lisa Holm-fallet.

Berätta mer snälla om du kan
2015-09-19, 17:41
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ja du jag kan inte annat än att garva åt din fråga när jag tänker på hur dessa tre hedersknyfflar försvaras så idoget av vissa trådskribenter.

Det skulle inte vara speciellt upplyftande för dessa "försvarare" att åka till dessa trakter och ta upp den här frågan. Nu har jag naturligtvis inte pratat med varenda kotte som bor i dessa trakter men man får ändå en mycket god uppfattning under ett par timmars besök på Blomberg.

Utöver det kan jag också berätta att deras katt har nu fått ett permanent boende hos en av kvinnorna som var grannar med de tre. Katten verkar må bra och har funnit sig tillrätta hos sin nya ägarinna.

Nä, jag kan tänka mig att en del kanske överdriver när de tillfrågas av journalister. Oklart varför när det är helt onödigt, jag menar även om man känner till något negativt så kan man ju säga att man inte vet något särskilt ifall det är obekvämt att ventilera det offentligt. Man behöver ju inte ta i och säga att de är jätteskötsamma (om de inte är det).
2015-09-19, 17:45
Medlem
Citat:

Ok.
Jag va intresserad av om det i byskvallret förekom någon
allternativ gärningsman men så va tydligen inte fallet.
2015-09-19, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Ok.
Jag va intresserad av om det i byskvallret förekom någon
allternativ gärningsman men så va tydligen inte fallet.

Men det intressanta är väl hur många byinvånare som stockholmaren Skaraborg2 har träffat?
Han är själv en äldre man och har träffat en person som kallas hen. Vad säger att Skaraborg2 besitter sanningen om byskvallret? Träffar han tex unga människor? Träffar han "många" överhuvudtaget" eller har han återberättat en "hens" åsikt om byskvallret? Hur filtreras Skaraborg2s information?
Senast redigerad av nopomil 2015-09-19 kl. 17:54.
2015-09-19, 17:52
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Såsom jag uppfattade det ja. I det sammanhang som detta berättades för mig och min kamrat samt på vilket sätt detta sades. Om detta gällde en av de tre, två av de tre eller t. o. m. alla tre kan jag inte avgöra.

Alltså återigen måste jag påpeka att jag personligen inte kan stå för mera än vad som jag fick berättat för mig. Det sades alltså inte rakt ut att det skulle ha varit dessa litauer men underförstått så uppfattade jag detta att det gällde dem. Om detta är feluppfattat av mig eller inte låter jag vara osagt.

Följande har förut tagits upp i tråden men jag tar upp det igen. Naturligtvis kom det att pratas en hel del om dessa huvudpersoner.

Fick berättat att de inte direkt hade gjort någon något men de var mycket svåra att få kontakt med. Detta berodde då inte på språket så mycket eftersom de faktiskt skall ha pratat någorlunda bra engelska utan mera hur de själva var som personer. De var mycket tystlåtna om sig själva och sin egen bakgrund. Man skulle kunna säga att de var på något sätt undanglidande.

Aha! Så du menar att några har hört eller sett (bevittnat) något misstänksamt UTAN att ringa polis! Då en ung tjej står där ensam utan att någon agerade och hjälpte till! Man blir förbannad!
Edit

"The bystander" effect, or bystander apathy, is a social psychological phenomenon that refers to cases in which individuals do not offer any means of help to a victim when other people are present. The probability of help is inversely related to the number of bystanders. In other words, the greater the number of bystanders, the less likely it is that any one of them will help. Several variables help to explain why the bystander effect occurs. These variables include: ambiguity, cohesiveness and diffusion of responsibility.
Typiskt för det individualistiska , narcistiska samhälle Trode att byn var lite mer kollektiv
Färdigt diskuterad för min del
jag är glad , ja , jag tror att jag har makt att hindra min intuition med kritisk tänkande, illusions förståelse och "judgementalism " med medkänsla
Hur gör våra attityder föder och få matas av våra handlingar!
2015-09-19, 17:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Forumet Aktuella brott och kriminalfall.

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

All heder åt dig.
Tack för att du delar med dig av intressant information men trots påstötningar i tråden ändå uppvisar integritet. Jag anser dig vara bland FB's seriösare skribenter. Jag har sett ditt deltagande i en del andra trådar, bla Dalsjöfallet, och tycker mig se en kriminalhistoriskt intresserad person som är genuint intresserad av kriminalgåtor och människorna som oturligt nog figurerar i dessa.

Tack för din uppskattning T34Panzer. Jag försöker att vara så seriös som möjligt men inte alltid så lått med tanke på vilka inlägg som görs ibland. Sådana är bäst att besvara så litet som möjligt för det är totalt meningslöst att göra detta.

Man skall alltid vara försiktig att lägga ut viss information. Framför gäller detta i Aktuella brott och kriminalfall. Även gällande Kriminalhistoria och Försvunna skall man förstås inte sprida som agnar för vinden så att UL kan identifieras. Helt onödigt.

Detta är faktiskt första gången som jag ger mig på allvar in ett ämne som återfinns under Aktuella brott. Annars blir det nästan bara Försvunna personer och Kriminalfall ämnen som jag är genuint intresserade av.
2015-09-19, 17:58
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogantcat
Aha! Så du menar att några har hört eller sett (bevittnat) något misstänksamt UTAN att ringa polis! Då en ung tjej står där ensam utan att någon agerade och hjälpte till! Man blir förbannad!
Edit

"The bystander" effect, or bystander apathy, is a social psychological phenomenon that refers to cases in which individuals do not offer any means of help to a victim when other people are present. The probability of help is inversely related to the number of bystanders. In other words, the greater the number of bystanders, the less likely it is that any one of them will help. Several variables help to explain why the bystander effect occurs. These variables include: ambiguity, cohesiveness and diffusion of responsibility.
Typiskt för det individualistiska , narcistiska samhälle Trode att byn var lite mer kollektiv
Färdigt diskuterad för min del
jag är glad , ja , jag tror att jag har makt att hindra min intuition med kritisk tänkande, illusions förståelse och "judgementalism " med medkänsla
Hur gör våra attityder föder och få matas av våra handlingar!

De kanske bevittnat något som inte verkade misstänksamt när de såg det. Utan först i efterhand, när de fått höra vad som hänt kopplar aktiviteterna till händelsen. Och mycket väl kan ha kontaktat polis då och berättat. Lite väl snabbt att klandra där tycker jag.

Om jag ser två styck personer knacka på hos grannen och bli insläppta så finns ingen anledning för mig att kalla på polis. Men däremot om jag sedan hör att grannen misshandlats, då bör jag väl höra av mig ifall händelserna ungefärligt sammanfaller.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-09-19 kl. 18:02.
2015-09-19, 17:59
Medlem
Citat:
Tack för din uppskattning T34Panzer. Jag försöker att vara så seriös som möjligt men inte alltid så lått med tanke på vilka inlägg som görs ibland. Sådana är bäst att besvara så litet som möjligt för det är totalt meningslöst att göra detta.

Man skall alltid vara försiktig att lägga ut viss information. Framför gäller detta i Aktuella brott och kriminalfall. Även gällande Kriminalhistoria och Försvunna skall man förstås inte sprida som agnar för vinden så att UL kan identifieras. Helt onödigt.

Detta är faktiskt första gången som jag ger mig på allvar in ett ämne som återfinns under Aktuella brott. Annars blir det nästan bara Försvunna personer och Kriminalfall ämnen som jag är genuint intresserade av.

Men den som uppskattar dig nu har ju hela tiden trott (som du?) att rätt mgm sitter. Du påstår att du NU har något facit på "byskvallret" och räknar med att bli tagen på allvar?
Det är så här en trådsanning skapas. Rent fabulerande utifrån en "hen" du har skakat hand med efter att du antytt att du är västgöte och har någon sorts fördel genom det trots att det är 50 år! sedan du bodde där.
Häpnadsväckande dumt.
Då är det jakten och jaktlaget som återstår. Hur var det nu? Åker du hem varje höst? Träffar gubbarna?
Senast redigerad av nopomil 2015-09-19 kl. 18:02.
2015-09-19, 18:01
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
De kanske bevittnat något som inte verkade misstänksamt när de såg det. Utan först i efterhand, när de fått höra vad som hänt kopplar aktiviteterna till händelsen. Och mycket väl kan ha kontaktat polis då och berättat.

Hoppas verkligen det!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in