2015-09-19, 13:43
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nethater
Instämmer. Kd brukar ofta ligga strax under 4% men i slutändan får de kring 5%. Visserligen pga borgerliga stödröster men det spelar ju mindre roll i sammanhanget.
Det kan eventuellt ligga något i det där med stödröster, men jag kan inte se att det finns tillräckligt fog för det faktiskt. Alla partier får en viss andel röster från osäkra väljare, och dessutom tillkommer röster från de som inte deltar i opinionsundersökningar. De så kallade stödröstarna skulle inte rösta på KD om de inte tyckte att KD är ett väldigt bra parti. Därför ser jag det snarare så att KD har varit underskattade i opinionsundersökningar.
2015-09-19, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Det kan eventuellt ligga något i det där med stödröster, men jag kan inte se att det finns tillräckligt fog för det faktiskt. Alla partier får en viss andel röster från osäkra väljare, och dessutom tillkommer röster från de som inte deltar i opinionsundersökningar. De så kallade stödröstarna skulle inte rösta på KD om de inte tyckte att KD är ett väldigt bra parti. Därför ser jag det snarare så att KD har varit underskattade i opinionsundersökningar.

Nja. Jag vet inte om jag tror att den extra procenten som Kd brukar spotta upp sig med egentligen tycker att Kd är "väldigt bra". Pålitligt borgerliga däremot.
2015-09-19, 14:14
Medlem
Fris avatar
Citat:
Nja. Jag vet inte om jag tror att den extra procenten som Kd brukar spotta upp sig med egentligen tycker att Kd är "väldigt bra". Pålitligt borgerliga däremot.
Statsvetare verkar veta bättre. Småborgarna lever av stödröster, för det är så extremt få som tycker som de tycker.
http://www.dn.se/debatt/daliga-opinionssiffror-kan-radda-kd-kvar-i-riksdagen/
2015-09-19, 14:20
Medlem
Citat:
Att KD skulle vara överskattade, det kan jag inte minnas. Tvärtom har det ända sedan 80-talet, och kanske ända sedan partiet kom in i riksdagen, talats mycket om att de kommer åka ur riksdagen, men det har alltid visat sig vara felaktigt.

De får ofta låga opinioner mellan valen och brukar öka sista månaden rejält på grund av stödröster. OI burkar däremot ofta mäta för högt. Kolla bara på valet 2014. Vartenda OI mätte för högt. Inget OI mätte för lågt på deras sista mätning innan valet.

Så, beroende på hur man kollar på det så har du halvt rätt. KDs stöd är alltid lägre än vad det kommer bli till valet, men på samma gång så överskattar också OI oftast deras nuvarande stöd.
2015-09-19, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Statsvetare verkar veta bättre. Småborgarna lever av stödröster, för det är så extremt få som tycker som de tycker.
http://www.dn.se/debatt/daliga-opinionssiffror-kan-radda-kd-kvar-i-riksdagen/

Det är ju det jag säger. Att Kd räddas kvar medelst stödröster och att deras faktiska stöd ligger lite över 3%.

Däremot är det ju svårt att påstå att OUs överskattar Kd med tanke på att de gång efter annan får en dryg provent mer än prognosticerat.
2015-09-19, 14:36
Medlem
Citat:
Det är ju det jag säger. Att Kd räddas kvar medelst stödröster och att deras faktiska stöd ligger lite över 3%.

Däremot är det ju svårt att påstå att OUs överskattar Kd med tanke på att de gång efter annan får en dryg provent mer än prognosticerat.

Du blandar ihop två skilda saker.

KDs stöd ökar alltid med 1-2% den sista månaden på grund av stödröster.

OI överskatter KD.

Ifall du mixar dessa två fenomen så kan det se ut som att OI underskatter KD, men så är oftast inte fallet.
2015-09-19, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misha33
Du blandar ihop två skilda saker.

OI överskatter KD.

Ifall du mixar dessa två fenomen så kan det se ut som att OI underskatter KD, men så är oftast inte fallet.

Jag blandar inte alls ihop dem. Min åsikt är att en OUs uppgift är att förutsäga hur ett faktiskt valresultat just idag skulle se ut. Och faktum är att KD hade fått stödrösterna.

Eftersom Kd alltid ökar några procent pga stödröster sista veckorna så är detta en effekt som OUs bör ta hänsyn till. Precis som de borde ta hänsyn till att MP-väljare uppenbarligen är överrepresenterade i OUs. Kamrat fyra procent är reell och något som bör bakas in i modellen.

Om ett parti gång efter annan har ett valresultat som överstiger OUs strax före valet med nån procentenhet så är det partiet underskattat. Oavsett om det handlar om ovilja att delta i OUs (som i SDs fall) eller stödröster (som i KDs fall).
2015-09-19, 14:49
Medlem
Citat:
Jag blandar inte alls ihop dem. Min åsikt är att en OUs uppgift är att förutsäga hur ett faktiskt valresultat just idag skulle se ut. Och faktum är att KD hade fått stödrösterna.

Eftersom Kd alltid ökar några procent pga stödröster sista veckorna så är detta en effekt som OUs bör ta hänsyn till. Precis som de borde ta hänsyn till att MP-väljare uppenbarligen är överrepresenterade i OUs. Kamrat fyra procent är reell och något som bör bakas in i modellen.

Om ett parti gång efter annan har ett valresultat som överstiger OUs strax före valet med nån procentenhet så är det partiet underskattat. Oavsett om det handlar om ovilja att delta i OUs (som i SDs fall) eller stödröster (som i KDs fall).

Grejen är att KD alltid understiger OIs estimation innan val. KD är inte underskattade. Det som händer är att deras stöd ökar. Det är två separata saker.

Trenden av stödröster ser vi alltid i månaderna innan valet. Att de inte har stödröster nu mellan val är bara naturligt.

Kolla på det senaste valet så kommer du se att inte ett enda OI underskattade KD i sista opinionen innan valet.
2015-09-19, 14:58
Medlem
Citat:
Grejen är att KD alltid understiger OIs estimation innan val. KD är inte underskattade. Det som händer är att deras stöd ökar. Det är två separata saker.

Trenden av stödröster ser vi alltid i månaderna innan valet. Att de inte har stödröster nu mellan val är bara naturligt.

Kolla på det senaste valet så kommer du se att inte ett enda OI underskattade KD i sista opinionen innan valet.

Fast poängen med en OU borde vara att uppskatta hur ett valresultat skulle falla idag. Och om det vore val idag så skulle KD få någon procent stödröstare. Således borde de kompensera för detta.
2015-09-19, 15:04
Medlem
Fris avatar
Citat:
Det är inte så säkert när de stödröstande moderaterna krympt till 10%. Det som funkade förr kanske inte funkar längre. Och efter att ha gått från höjd bensinskatt som sin huvudfråga till homoadoptioner så är jag inte längre övertygad om att de lyckas locka ens stödröster. Hade du velat växa upp i en "familj" som består av två män som är så fixerade vid att knulla varandras rövar att de officiellt låter det sexualbeteendet definiera vad de är för några? Själv har jag minnen av hur jag och min mamma plockade nypon vid en bäck i en glänta. KD-politiker hatar sånt.
2015-09-19, 15:12
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
De får ofta låga opinioner mellan valen och brukar öka sista månaden rejält på grund av stödröster. OI burkar däremot ofta mäta för högt. Kolla bara på valet 2014. Vartenda OI mätte för högt. Inget OI mätte för lågt på deras sista mätning innan valet.

Så, beroende på hur man kollar på det så har du halvt rätt. KDs stöd är alltid lägre än vad det kommer bli till valet, men på samma gång så överskattar också OI oftast deras nuvarande stöd.

Som jag sagt kan jag tänka mig att det ligger något i tanken på stödröster, men det gäller även de övriga småpartierna, dvs FP, C, V och MP. Att det är olika typer av personer som röstar på olika partier säger sig självt, och som jag sade så finns det ingen som stödröstar på KD som tycker att KD är ett dåligt parti. Inte vad jag vet i alla fall. Och det där om att KD skulle vara överskattade i opinionsundersökningar bedömer jag som felaktigt, det är till och med tvärtom, KD är underskattade. Om tesen om KD bygger på att KD är det minsta allianspartiet så vill jag gärna se bevis på att företrädare för andra allianspartier har uppmuntrat till stödröstande. Annars är det bara en teori, och eftersom det finns människor som tänker själva så kan det ligga något litet i det, dock inte mycket.
2015-09-19, 15:49
Medlem
Citat:
Om tesen om KD bygger på att KD är det minsta allianspartiet så vill jag gärna se bevis på att företrädare för andra allianspartier har uppmuntrat till stödröstande. Annars är det bara en teori, och eftersom det finns människor som tänker själva så kan det ligga något litet i det, dock inte mycket.

Om din åsikt är att KD är underskattade i OI.

Hur förklarar du att samtliga OI överskattade KD innan valet? KDs resultat i valet var lägre än ALLA OIs sista mätningar innan valet. Var detta en kosmisk slump?

Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det är inte så säkert när de stödröstande moderaterna krympt till 10%.

Absolut. Stödrösternas påverkan kan komma att förändras när M krymper.

Framförallt som det börjar se ut nu i trender att FP, MP och KD kommer behöva stödröster till valet. Det är inte säkert att alla stödröster räcker till och att det blir bortkastade röster istället.
Senast redigerad av Misha33 2015-09-19 kl. 15:52.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in