Citat:
Ursprungligen postat av
Macbajs
På resultatet som opinionsundersökningarna presenterar. Var det svårt att förstå mitt förra inlägg?
Olika OI brukar vara olika duktiga på att mäta olika partier. Min cyniska del skulle vilja tro att det finns en viss bias inom vissa undersökningar där man får fram det resultat man vill ha.
Det finns även en allmän trend att vissa partier är konstant över eller underskattade.
F!, V och MP är nästan alltid överskattade. Många säger att de ska rösta de i undersökningarna, men när valdagen är framme så glider många tillbaka till S. Det medför att S ofta är underskattade.
KD och FP är ofta överskattade och på samma sätt som tidigare så är därför M ofta underskattade. C brukar vara ganska bra mätta.
SD är extremt underskattade i alla OI utom Sentio och YouGov. Detta medför även att de andra partierna blir överskattade.
Detta är så klart olika från OI till OI. Vissa OI tar hänsyn till även dessa faktorer. På grund av att olika OI använder helt olika faktorer för att bedöma partier så blir resultaten ibland väldigt olika.
Det parti som det så klart är den största skillnaden mellan mätningar är SD. Den cyniska delen inom mig tror att vissa av vänster OI som t.ex. Aftonbladet Inizio gör så att siffrorna passar sin verklighet. En annan del är att telefoninstituten inte tar hänsyn till Bradley-effekten som är enormt stor för SD inom telefoninstituten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bradley_effect
En av våra användare här på Flashback tillverkar en partimodell där du kan följa alla OIs mätningar.
Jag skulle råda dig att du tittar på den.
https://docs.google.com/file/d/0B7m9daulLNZLcjZDUzVVWUZKLVk/edit?pli=1
På sida 5 finner du ett värmetabell där du kan se hur olika OI systematiskt felbedömer vissa partier. Du kan även kolla på varje enskilt parti och se trender på hur vissa OI underskatter eller överskattar vissa partier. Om du till exempel kollar på C som finns på sidan 10 så märker du att Inizio systematiskt överskattar C medans att t.ex. Ipsos eller Sentio tvärtom underskattar C.
Genom att göra dessa jämförelser så hittar du säkert svaren på varför t.ex. Sifo och YouGov som du frågade efter skiljer sig väldigt mycket mellan olika partier.
En annan sak att ha i åtanke att OI visar trender, inte absolut resultat. Det finns alltid en felmarginal och om ett OI råkar mäta snett en mätning och ett annat OI mäter snett åt andra hållet så kan det bli en stor skillnad på samma parti. Ett exempel på detta är att YouGov i föregående månad fick en väldigt felaktig mätning på C, vilket fick det att se ut som att C ökade väldigt mycket denna månad när de gjorde en mer korrekt mätning.