2015-06-18, 22:40
Medlem
Två borgliga partier under spärren. Undrar om deras riksdagsledamöter börjar fundera på om det är dags att föra en mer populär politik?
2015-06-18, 22:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RMgX
Två borgliga partier under spärren. Undrar om deras riksdagsledamöter börjar fundera på om det är dags att föra en mer populär politik?

Som jag sagt tidigare ökar pressen radikalt nu när två partier ligger under spärren. Moderatväljare kanske kan rädda ett parti med stödröster men knappast två, och trenden ser mindre rolig ut för dem. Döda DÖ eller dö.
2015-06-19, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Som jag sagt tidigare ökar pressen radikalt nu när två partier ligger under spärren. Moderatväljare kanske kan rädda ett parti med stödröster men knappast två, och trenden ser mindre rolig ut för dem. Döda DÖ eller dö.

Problemet är ju att de blir mindre sugna på att överge DÖ och få nyval när de ligger under 4%. Förr eller senare kommer väl M se sig tvungen att offra småttingarna för att inte krympa än mer. Men det ligger nog långt fram i tiden.
2015-06-19, 01:31
Medlem
polsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Behöver inte vara otrevlig.

Skulle säga att det var otrevligt (och kunnigt) att kalla Nyheter Idag för en "skämtsida".
2015-06-19, 08:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Problemet är ju att de blir mindre sugna på att överge DÖ och få nyval när de ligger under 4%. Förr eller senare kommer väl M se sig tvungen att offra småttingarna för att inte krympa än mer. Men det ligger nog långt fram i tiden.

KD gjorde en del utspel strax innan DÖ som gick i en mer invandringsbegränsande riktning och då steg de omedelbart men sedan när DÖ kom föll de ner igen.

Deras chanser att överleva skulle vara mycket goda om de gör avbön och avskaffar DÖ och förespråkar en begränsning av invandringen. Fortsätter de i nuvarande linje fram till valet åker de i stället sannolikt ur riksdagen och kommer aldrig mer tillbaks. Valet är deras.
2015-06-19, 08:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RMgX

Eller byta till ett parti som gör det och som går starkt framåt. KD och FP är nu starkt övertaliga och kommer få sparka en stor andel av sina politiker och annan personal, SD å andra sidan behöver fler.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-06-19 kl. 08:54.
2015-06-19, 08:45
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Eller byta till ett parti som gör det och som går starkt framåt. KD och SD är nu starkt övertaliga och kommer få sparka en stor andel av sina politiker och annan personal, SD å andra sidan behöver fler.

Du skrev lite fel där Fp menar du. Jo roligt att se folkpartiets jättekadrer i kommunerna. Snart består partiet enbart av partimedlemmar och funktionärer. Sympatisörer i gemen har flytt.

Det är så den politisk korrekta eliten kokkar ihop till en klick utan stöd från "verklighetens folk" som flytt till Sd. Intressanta blir när yrkespolitikerna som är beroende av ett stort parti inte längre kan försörja sig på politiska jobb, inom EU eller olika nationella och internationella organ.

Jag tror att Fp kommer att försöka med trixet sparka Björklund sätt in Ohlsson med påföljd att det går ännu sämre. Jag säger adjö, adjö, adjö Fp 2% i valet 2018.
2015-06-19, 09:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Du skrev lite fel där Fp menar du. Jo roligt att se folkpartiets jättekadrer i kommunerna. Snart består partiet enbart av partimedlemmar och funktionärer. Sympatisörer i gemen har flytt.

Det är så den politisk korrekta eliten kokkar ihop till en klick utan stöd från "verklighetens folk" som flytt till Sd. Intressanta blir när yrkespolitikerna som är beroende av ett stort parti inte längre kan försörja sig på politiska jobb, inom EU eller olika nationella och internationella organ.

Jag tror att Fp kommer att försöka med trixet sparka Björklund sätt in Ohlsson med påföljd att det går ännu sämre. Jag säger adjö, adjö, adjö Fp 2% i valet 2018.

Ja precis jag ändrade det.

Jo politiker på det individuella planet är många gånger kloka och ser vartåt det barkar. Det är inte konstigare än att företagsledare lämnar sjunkande skepp för att låta sig rekryteras av mer framgångsrika företag.

Flera politiker når nu en ökande insikt om att de inte kommer kunna fortsätta som politiker i FP eller KD och inser att de måste byta till SD om de vill vara kvar inom politiken. Många av dem tycker garanterat också att deras partis hållning i invandringsfrågan är ohållbar.

Det här har vi kunnat se länge men för många blev det en chock när SD fick 12,9% i valet och nästa chock som nu kom är att SD är jämnstora med S och M. När de går om och blir största parti kommer läget bli ett helt annat, då är det rumsrent även för de att byta.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-06-19 kl. 09:04.
2015-06-19, 12:33
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
När Sentios maj-mätning publicerades i ÖP fanns inga siffror för FI med, men jag tycker mig minnas FI-siffrorna ändå "kom ut" på något sätt. Vet inte om det var någon som mailade och frågade eller hur det var. Skulle vilja ha dessa siffror för att göra min modell så komplett som möjligt. Är det någon som minns/vet?
2015-06-19, 14:43
Medlem
Nomen Nescios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
När Sentios maj-mätning publicerades i ÖP fanns inga siffror för FI med, men jag tycker mig minnas FI-siffrorna ändå "kom ut" på något sätt. Vet inte om det var någon som mailade och frågade eller hur det var. Skulle vilja ha dessa siffror för att göra min modell så komplett som möjligt. Är det någon som minns/vet?
(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Eftersom vi inte ska behöva leva i ovisshet mailade jag just och ställde frågan, blir intressant att höra anledningen. Förhoppningsvis har vi inte ett Fi på 4%...

Edit: Fick ett blixtsnabbt svar där resten av undersökningen visar sig se ut så här:

Fi 3,5%
Piratpartiet 1,3%
Övriga 0,3%

Då blir summan 100%, lite skrämmande siffror på Fi men nu vet vi.
2015-06-19, 21:25
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomen Nescio
(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

Tack så hemskt mycket, precis vad jag letade efter!
2015-06-20, 04:57
Medlem
Gynekologstols avatar
Det är mycket glädjande att det går dåligt för både FP och MP. Det är visserligen långt kvar till nästa val (om det överhuvudtaget hålls), men om trenden för dessa partier samt S och M håller i sig så är det inte omöjligt att stödrösterna uteblir och att vi därmed slipper dem i riksdagen.

Det är helt otroligt egentligen. För ett år sedan så spekulerades det i om MP eller SD skulle bli tredje största parti, men nu så känns det betydligt mer sannolikt att MP åker ur riksdagen än att de får 10 procent.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in