2015-09-01, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Berätta mer, menar du att skånska chaufförer inte fixar blixthalkan?
Han menar att sådana program oftast gör spänningen överdrivet stor.
Citera
2015-09-01, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Han menar att sådana program oftast gör spänningen överdrivet stor.

Ok, missade sarkasmen.
Citera
2015-09-01, 17:35
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Det är inte värre än vi nordiska chaufförer. Montera en kamera under lastbilen, lägg till häftig musik, en berättarröst och du kan få samma spänning nere i Skåne en frostnatt i januari.

Du svarar ett sarkastiskt inlägg med sarkasm.

Gillar du förvirring?
Citera
2015-09-04, 18:16
Medlem
Metallharrys avatar
Är det nån här i tråden som har erfarenhet av luftfjädrat fram istället för bladfjädrar, och vad tycker ni? Funderar På vad som är bäst för min lastbil, kommer vara en 4-axlad scania som kommer gå tungt (32ton, fullastat) näst intill dagligen. Åker på dom flesta olika underlagen, motorväg, landsväg till smala grusvägar och tippar och grusgropar. Axeltrycket fram kommer även vara ganska högt.
Citera
2015-09-04, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Är det nån här i tråden som har erfarenhet av luftfjädrat fram istället för bladfjädrar, och vad tycker ni? Funderar På vad som är bäst för min lastbil, kommer vara en 4-axlad scania som kommer gå tungt (32ton, fullastat) näst intill dagligen. Åker på dom flesta olika underlagen, motorväg, landsväg till smala grusvägar och tippar och grusgropar. Axeltrycket fram kommer även vara ganska högt.

Luftfjädring är överlägset. Har helluft på min Volvo FH750 och den går som drömmen efter vägen.
Citera
2015-09-05, 23:19
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Japp luftfjädring är väl nästan standard nu... Överlägset. Jobbigt när de läcker dock..
Citera
2015-09-06, 16:08
Medlem
När jag hade praktik på grusbil så fick jag åka med ägaren. Han hade ett antal bilar varav en nyare bil med helluftfjädring, något han inte kommer att skaffa sig igen sa han. Anledningen var att ramen började visa sprickor lite här och var.

Iom att han tömmer tunga grusmassor så skakar det ordentligt på bilen, särskild när han skulle lägga en ny grusväg in i skogen. Att då köra med ett fullastad flak i upphöjd läge medan bilen hoppar och studsar genom alla hål som finns på vägen, så kan man lätt förstå att ramen börjar spricka.

Bladfjädring ville han ha eftersom ramen då blir mer stram.
Citera
2015-09-06, 23:26
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Luftfjädring är överlägset. Har helluft på min Volvo FH750 och den går som drömmen efter vägen.

Att det går fint på vägen har jag förstått, men frågan är hur det är utanför vägen, i grusgropar m.m?? Har hört av en hel del att dom upplevs svajiga då nämligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Japp luftfjädring är väl nästan standard nu... Överlägset. Jobbigt när de läcker dock..

Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
När jag hade praktik på grusbil så fick jag åka med ägaren. Han hade ett antal bilar varav en nyare bil med helluftfjädring, något han inte kommer att skaffa sig igen sa han. Anledningen var att ramen började visa sprickor lite här och var.

Iom att han tömmer tunga grusmassor så skakar det ordentligt på bilen, särskild när han skulle lägga en ny grusväg in i skogen. Att då köra med ett fullastad flak i upphöjd läge medan bilen hoppar och studsar genom alla hål som finns på vägen, så kan man lätt förstå att ramen börjar spricka.

Bladfjädring ville han ha eftersom ramen då blir mer stram.

Menar han på att luftfjädringen bottnar då eller, vad var det som gjorde att det blev sprickor i ramen?
Citera
2015-09-07, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Att det går fint på vägen har jag förstått, men frågan är hur det är utanför vägen, i grusgropar m.m?? Har hört av en hel del att dom upplevs svajiga då nämligen.

Menar han på att luftfjädringen bottnar då eller, vad var det som gjorde att det blev sprickor i ramen?
Precis som du själv skriver, han svajar alldelas för mycket. Detta i samband med tunga last som skall lossas medan man kör över gropiga vägar leder till att ramen ''böjer'' sig, med sprickor i ramen till följd.
Citera
2015-09-17, 17:58
Medlem
Hur mycket är max hästar på en merca ?
Citera
2015-09-17, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zezzyy
Hur mycket är max hästar på en merca ?

626 hk, 15,6 liter.
Citera
2015-09-18, 09:24
Medlem
FolkeBiras avatar
Hej alla yrkeschaffisar!

P.g.a ryggsmärtor behöver jag byta yrke! Tänker att lastbilshaffis skulle passa mig rätt bra om man inte behövde sitta så mycket, men hur är det idag egentligen? Hur länge sitter ni i streck och hur är dagens säten där i hytterna?

Tacksam för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in