Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Behöver nog ligga upp mot ett dygn om den skall ta någon smak av det.
Funkar bättre som glaze eller sås imho.
Jo jag antog nästan det, men fick bli en lite snabbare marinad nu. Man lär av sina misstag!
Citat:
Ursprungligen postat av
StefanHeterJag
När man gör stek på det här viset så blir det ju mest stekytan som får "smak" resten blir ju rent köttsmak och där avgör ju köttkvalité, köttsort och slutlig innertemperatur mycket. Just därför brukar jag alltid göra stek ihop med just goa feta såser och smakfulla tillbehör. Och för mig är det viktigt att det inte går över från rosa till nästa steg för då riskerar köttsmaken att förminskas och det blir lite torrt dessutom.
Kanske om man låter den marineras i ett dygn att det får mer smak, eller späckar köttet, men det brukar inte jag orka utan det blir mer tillbehören som får stå för de djupare smakerna och så får köttet tala för sig så att säga..
Fast nu tänkte jag ju att marinaden skulle gett mer smak, men så blev det inte. Men point taken!
För att reda ut sidospåret rörande stekar verkar det, iallafall enligt NE, vara en styckdetalj som sitter bak på ryggen eller på djurets lår som lämpar sig för bl.a bakning.
Tittar man på denna länken
http://www.etymonline.com/index.php?term=steak så refererar den till etymologin
att sticka vilket känns ganska logiskt. De större styckdetaljerna behövdes antagligen längre tid över den öppna elden och blev således stekbitarna, d.v.s de som stacks på pinnar och griljerades.