2015-09-14, 16:20
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Personligen är det sällan jag säger stek.
Saken är att jag aldrig funderat över detta innan, utan det är mest den klassiska söndassteken som fått bli kallad stek.
Resten har fått bli kallad i vad det är för kött, eller om just den typen man gör har ett eget namn.
Håller med, det är ju så man benämner det i dagligt tal i Sverige, en stek är en hel köttbit som ugnssteks och sen skivas innan/vid servering. Steker du en skiva Entrecote så kallar du inte det för stek utan entrecote helt enkelt. Lite lustigt. Jämför med Usa och Beef Steak, Pork Steak och hur de använder ordet.
Citera
2015-09-14, 16:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Håller med, det är ju så man benämner det i dagligt tal i Sverige, en stek är en hel köttbit som ugnssteks och sen skivas innan/vid servering. Steker du en skiva Entrecote så kallar du inte det för stek utan entrecote helt enkelt. Lite lustigt. Jämför med Usa och Beef Steak, Pork Steak och hur de använder ordet.
Nu använder man väl pot roast till just stek, där borta.
Går inte undgå att det är en rävla röra
Så kanske bäst bara och glömma, och säga som man alltid gjort
Citera
2015-09-14, 17:01
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Aldrig funderat över detta, när är det stek och när är det inte stek?
För mig är stek, när man haft det i ugnen eller kokat en större köttbit och brynt det lite före.
Och sen gör sås på spadet/skyn.
Beror på det där, en porterstek bryner du ju oftast inte alls.

Och kör du det i ugn är det ugnsstekt kött för mig.
Slottsstek, porterstek, älgstek mm som du låter gå i gryta, det är stekar.
Citera
2015-09-14, 17:04
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
(Trollet har ingen koll på stekar utan verkar ju bara vara här för att dampa loss om SD.)

En stek är väl rent krasst en köttbit man skurit ut tvärs med fibrerna. Det vi pratar om är ugnsstek och är en köttbit som är ugnsbakad. Ofta brynt innan ugnsbakningen. Konstigare än så är det inte. En ugnsstek kan göras på massor av sätt, lågtemp/långtid, späckad, rubbad, marinerad osv. Beroende på vilken smak/konsistens och ändamål med steken är.
Och där ger du lögn 2 på bara några inlägg.
Uppenbarligen är jag inte på din ignorelista...
Citera
2015-09-14, 17:08
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Behöver nog ligga upp mot ett dygn om den skall ta någon smak av det.
Funkar bättre som glaze eller sås imho.

Jo jag antog nästan det, men fick bli en lite snabbare marinad nu. Man lär av sina misstag!

Citat:
När man gör stek på det här viset så blir det ju mest stekytan som får "smak" resten blir ju rent köttsmak och där avgör ju köttkvalité, köttsort och slutlig innertemperatur mycket. Just därför brukar jag alltid göra stek ihop med just goa feta såser och smakfulla tillbehör. Och för mig är det viktigt att det inte går över från rosa till nästa steg för då riskerar köttsmaken att förminskas och det blir lite torrt dessutom.

Kanske om man låter den marineras i ett dygn att det får mer smak, eller späckar köttet, men det brukar inte jag orka utan det blir mer tillbehören som får stå för de djupare smakerna och så får köttet tala för sig så att säga..

Fast nu tänkte jag ju att marinaden skulle gett mer smak, men så blev det inte. Men point taken!

För att reda ut sidospåret rörande stekar verkar det, iallafall enligt NE, vara en styckdetalj som sitter bak på ryggen eller på djurets lår som lämpar sig för bl.a bakning.

Tittar man på denna länken http://www.etymonline.com/index.php?term=steak så refererar den till etymologin att sticka vilket känns ganska logiskt. De större styckdetaljerna behövdes antagligen längre tid över den öppna elden och blev således stekbitarna, d.v.s de som stacks på pinnar och griljerades.
Senast redigerad av Brmc 2015-09-14 kl. 17:12.
Citera
2015-09-14, 20:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Beror på det där, en porterstek bryner du ju oftast inte alls.

Och kör du det i ugn är det ugnsstekt kött för mig.
Slottsstek, porterstek, älgstek mm som du låter gå i gryta, det är stekar.
Vi måste hålla med om att det är en jävla röra här.
Jag är rätt restriktiv med ordet stek.
Men skulle inte ha problem med att kalla en tjälknöl för en stek.
Fast den inte ens varit nära stekpannan.

Jag säger såhär, jag är flytande med i vad som kallas stek.
Citera
2015-09-14, 20:28
Medlem
Brmcs avatar
Citat:

Du missade mitt superinformativa inlägg ovan rörande just stekar och vad det är.
Citera
2015-09-14, 20:47
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Du missade mitt superinformativa inlägg ovan rörande just stekar och vad det är.
Nä, jag missade inte.
Måste vara ärlig, den gjorde mig inte så mycket klokare.
Även om den var informativ.
Är fortfarande lite förvirrad, då jag känner att vissa som man kallar stek.
Inte riktigt passar in.
Citera
2015-09-16, 17:09
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Nä, jag missade inte.
Måste vara ärlig, den gjorde mig inte så mycket klokare.
Även om den var informativ.
Är fortfarande lite förvirrad, då jag känner att vissa som man kallar stek.
Inte riktigt passar in.

Det jag kan läsa ut är att en stek ursprungligen var en styckdetalj i kombination med ett tillagningssätt, snarare än bara ett tillagningssätt. I.e en bit till att stickas på en pinne som sedan tillagas länge. När man då idag pratar om stekar är det väl högst troligt bara bitar som tillagats länge. Oavsett om det är en porter som kokas eller en fransyska som griljeras så är det en stek. Comprende? Alla hade rätt. Guldmedaljer åt alla!
Citera
2015-09-16, 21:15
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

Då jag nog mer talat "utrikiska" i mitt liv än svenska så kanske jag har en tendens att försöka avanglisera mitt språk tror jag.

Men jag tycker vad som ger en stek är dess kokning i grytan och den smaksättning som det ger och inte bara ett stort kryddat köttstycke som värmts upp i ugn.

Att buljongkoka ett stycke oxfilé eller ugnssteka det ger ju två helt olika rätter mest beroende på tillagningssättet, på samma sätt gäller det för mindre fina bitar imho.
Citera
2015-09-18, 18:33
Medlem
Marwolaeths avatar
Hjälp! Min Bechamelsås har skurit sig! Går det att göra något åt det eller är det bara att slänga?
Den består av mjölk, ost, kryddor och lite mjöl till redning.
Citera
2015-09-18, 19:56
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marwolaeth
Hjälp! Min Bechamelsås har skurit sig! Går det att göra något åt det eller är det bara att slänga?
Den består av mjölk, ost, kryddor och lite mjöl till redning.
Har aldrig råkat ut för det.
Men mer mjöl borde funka och sedan späda det med mjölk om det behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in