2015-09-17, 19:10
Medlem
ormbitens avatar
Jag har fått ungefär 3-5 telefonsamtal från radiotjänst per år under de senaste 5 åren. Jag brukar normalt sett aldrig svara alternativt så brukar jag bara lägga på luren när dom presenterar sig.

Den 8/9 ringde det från ett dolt nummer och jag svarade varpå ett fruntimmer presenterade sig och sa sig ringa från radiotjänst.
Eftersom jag låg och sov så blev jag väldigt irriterad och bad personen dra åt helvete och så la jag på luren. Vi pratade ingenting!

Idag kom det en faktura där det står att:
Vi har fått information om att du har en tv-mottagare och vi har beslutat att du ska betala radio och tv-avgift....
Fakturan avser ett kvartal från den 8/9. Med förfallodatum den 7/10.
Och hot om inkasso och kronofogden om fakturan inte betalas...

HUR I HELVETE KAN DOM PÅ ETT RÄTTSLIGT SÄTT SKICKA UT SÅDANA HÄR FAKTUROR!?
Det är ju exakt utformat som bluffakturering.

NEJ JAG HAR FAKTISKT INGEN TV I MITT HEM!!!

Hur går jag vidare?
Citera
2015-09-17, 19:29
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Hur går jag vidare?

Avanmäler. Du har inte en suck i helvetet att vinna mot dem på de uppgifter du ger här. Du ber sedan om en justerad faktura. Det blir 32:-. Du kan be dem justera ner den till noll för hanteringen av manuell faktura är cirka 100:- för dem.

Orkar du slåss ringer du på måndag och begär ut samtalsprotokollet, tjänsteanteckningar, beslutet i sin helhet, inspelning av samtalet (finns ingen men bara begär) och laddar iväg en anmälan till JO. Du kan också begära omprövan av beslutet trots du avanmält om du låter bli att erkänna innehav i avanmälan. Om inte annat så ska du kosta dem pengar med minimal insats från dig.

De kommer att ringa dig om några månader igen om du inte gör dig riktigt obekväm. Då kan du slippa dem ett halvår eller år.
Citera
2015-09-17, 20:18
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Avanmäler. Du har inte en suck i helvetet att vinna mot dem på de uppgifter du ger här. Du ber sedan om en justerad faktura. Det blir 32:-. Du kan be dem justera ner den till noll för hanteringen av manuell faktura är cirka 100:- för dem.

Orkar du slåss ringer du på måndag och begär ut samtalsprotokollet, tjänsteanteckningar, beslutet i sin helhet, inspelning av samtalet (finns ingen men bara begär) och laddar iväg en anmälan till JO. Du kan också begära omprövan av beslutet trots du avanmält om du låter bli att erkänna innehav i avanmälan. Om inte annat så ska du kosta dem pengar med minimal insats från dig.

De kommer att ringa dig om några månader igen om du inte gör dig riktigt obekväm. Då kan du slippa dem ett halvår eller år.

Avanmäler! Helvete heller. Det finns inget att avanmäla.

Detta handlar inte om pengar!
Den förhållandevis lilla summa som radiolicensen kostar har jag absolut inga problem med att betala om det hade stått någon tv i mitt hem.

Detta handlar om ett bedrägligt beteende från den personen som ringde mig klockan 19:29 tisdagen den 8/9, samtalet varade i 7 sekunder. Det finns inte en chans i helvetet att någon han ta emot någon mer information än "dra åt helvete" på dessa 7 sekunder.

Jag har nu förstått att jag måste skriva till radiotjänst och göra en omprövning och det kommer jag också självklart att göra.
Och för att komma i kontakt med den personen som ringde mig så kommer jag absolut att kontakta Telias spårningservice och betala 600 kr för att få fram uppgifter om denna personen.
Jag kommer absolut att kontakta den personen och be om en förklaring och om det behövs så kommer jag också att polisanmäla den personen.
Det beteendet som denna personen haft är mycket bedrägligt.

Detta handlar som sagt inte ett endaste jävla dugg om pengar.

Men jag är extremt intresserad av att se om någon annan varit utsatt för liknande...
Citera
2015-09-17, 20:31
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Avanmäler! Helvete heller. Det finns inget att avanmäla.

Detta handlar inte om pengar!
Den förhållandevis lilla summa som radiolicensen kostar har jag absolut inga problem med att betala om det hade stått någon tv i mitt hem.

Detta handlar om ett bedrägligt beteende från den personen som ringde mig klockan 19:29 tisdagen den 8/9, samtalet varade i 7 sekunder. Det finns inte en chans i helvetet att någon han ta emot någon mer information än "dra åt helvete" på dessa 7 sekunder.

Jag har nu förstått att jag måste skriva till radiotjänst och göra en omprövning och det kommer jag också självklart att göra.
Och för att komma i kontakt med den personen som ringde mig så kommer jag absolut att kontakta Telias spårningservice och betala 600 kr för att få fram uppgifter om denna personen.
Jag kommer absolut att kontakta den personen och be om en förklaring och om det behövs så kommer jag också att polisanmäla den personen.
Det beteendet som denna personen haft är mycket bedrägligt.

Detta handlar som sagt inte ett endaste jävla dugg om pengar.

Men jag är extremt intresserad av att se om någon annan varit utsatt för liknande...

Du är i fel tråd. Här är det juridiken du frågar efter. Du kommer att få fram 0980-72000 på spårningen. Det är Radiotjänsts växel. Du får aldrig ut namnet på telefonisten!

Skit då i att avanmäla. Då får du betala ett tag framöver. För evigt förmodligen. Det är bättre du går och slår huvudet i en betongvägg. Det är mer givande än att slåss mot Radiotjänst på fel sätt.
Citera
2015-09-17, 20:54
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Du är i fel tråd. Här är det juridiken du frågar efter. Du kommer att få fram 0980-72000 på spårningen. Det är Radiotjänsts växel. Du får aldrig ut namnet på telefonisten!

Skit då i att avanmäla. Då får du betala ett tag framöver. För evigt förmodligen. Det är bättre du går och slår huvudet i en betongvägg. Det är mer givande än att slåss mot Radiotjänst på fel sätt.

Ja benämning på juridiken är bedrägeri.

Det är inte ett okej beteende att skicka ut fakturor på information som inte existerar.
Hur skulle det se ut om jag skickade ut fakturor från mitt företag baserat på... ingenting...

Genom att göra en avanmälan säger jag ju att jag äger en tv. Vilket jag inte gör.
Citera
2015-09-17, 22:02
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ja benämning på juridiken är bedrägeri.

Det är inte ett okej beteende att skicka ut fakturor på information som inte existerar.
Hur skulle det se ut om jag skickade ut fakturor från mitt företag baserat på... ingenting...

Genom att göra en avanmälan säger jag ju att jag äger en tv. Vilket jag inte gör.

Ja, de ljuger. Ja, de skickar fakturor utan grund. Skillnaden på om du gör det eller de gör det är att de har alltid rätt även när de har fel. De har lagstöd för att göra så, det har inte du.

Kontrollanter klättrar på balkonger, trycker näsan mot fönster och trampar ner blommor. Telefonister ljuger om hur de hör program i bakgrunden. Att de ringer mobil och det inte är tvunget att du är hemma eller att det kan vara något på Youtube eller en papegoja är ointressant. Du är hemma och det är en TV. Det är enkelt att kryssa i att de hör något. Exakt noll gånger har någon blivit dömd för det.
Citera
2015-10-20, 19:39
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Avanmäler. Du har inte en suck i helvetet att vinna mot dem på de uppgifter du ger här. Du ber sedan om en justerad faktura. Det blir 32:-. Du kan be dem justera ner den till noll för hanteringen av manuell faktura är cirka 100:- för dem....

Man ska aldrig lägga sig platt utan åtminstone ha försökt...

Jag skrev ett ilsket brev och bad om en omprövning och att få veta vad som låg till grund för deras beslut. Jag bad också om en inspelning av telefonsamtalet, men det fanns ju såklart ingen.

Det tog bara några dagar att få ett svar där det självklart stod att min omprövan hade avslagits och att jag helt enkelt måste betala och så var det medskickat någon form av bevis/anteckningar från den kvinnliga handläggaren som hade ringt upp mig där på kvällen.
Handläggaren hade helt lögnaktigt hävdat och skrivit ned svart på vitt att jag hade svarat ja på frågan om tv innehav.

(Jag hann ju för fan inte ens få frågan av henne innan jag bade henne dra till varmare breddgrader.)

Jag betalade fakturan och skrev sedan ett brev som från början var tänkt som en överklagan men mitt språkbruk blev väldigt brutalt och brevet lär nog därav ha osat av svavel när dom öppnade det på Radiotjänst...

Jag förklarade med många fula ord vad jag tyckte och tänkte om den uppringande handläggaren och de förbannade lögner som hon använt sig av.

Jag hade väl egentligen inga förhoppningar om att denna så kallade "överklagan" skulle leda någonstans. Till största delen handlade det nog om att skriva av sig och att i hårda ordalag berätta vad jag tyckte om handläggaren.

Döm om min förvåning när jag nu fick ett brev där det står att Radiotjänst ändrar tidigare beslut: Vi har tagit bort din faktura med nummer "bla bla bla". Inbetald avgift återbetalas. Du har ingen skuld hos Radiotjänst. Undertecknat Juridiska gruppen Radiotjänst.

Ska bli intressant att se nu hur länge det dröjer innan nästa samtal från Radiotjänst kommer...?
Citera
2015-11-20, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the-consul
Att folk inte kan förstå att man enbart ska säga: "NEJ, jag har ingen TV ...eller någon annan utrustning som kräver TV-avgift. Adjö!" Inte svara på några frågor, inte hitta på historier. Utan ett enkelt men bestämt NEJ.

I TS fall är det bara att skicka ett brev tillbaka där du säger att du inte äger någon TV, aldrig gjort och är helt oförstående till varför de skickar en faktura till dig, eftersom du inte anmält TV-innehav eller varit i kontakt med radiotjänst. (Dock måste du kanske betala fakturan, om du inte hinner få beslut om att du slipper, innan fakturan förfaller.)

Alternativt betalar du denna faktura och avanmäler ditt TV-innehav därefter.

Tjo. Ge faan i å svara på okända nummer...
Antagligen e d försäljare el i värsta fall dessa as...

Ps: Jag tittar på svt 1 timme i veckan (Veckans brott). E d rimligt att jag ska betala 500 spänn i kvartalet för det?

//Kenta..
Senast redigerad av Kenta71 2015-11-20 kl. 19:00.
Citera
2015-11-20, 19:05
Medlem
En annan sak jag undrar över?
Får dom jävlarna fota in i lgh?

Ett urklipp från Wikipedida, dock från 2006:

Örebro 2006[redigera | redigera wikitext]
Efter förlust i ett rättsfall mot en Lundabo angav Radiotjänsts verkställande direktör att Radiotjänst "måste vara noggrannare och förse oss med ytterligare detaljer och bevis. Vi kanske till och med måste göra kontrollerna med två personer". Däremot kommer Radiotjänst inte att använda sig av fotodokumentation eller bandupptagning eftersom det är allt för integritetskränkande.[22]

//Kenta...
Citera
2015-12-16, 20:53
Medlem
Citat:
Ja, de ljuger. Ja, de skickar fakturor utan grund. Skillnaden på om du gör det eller de gör det är att de har alltid rätt även när de har fel. De har lagstöd för att göra så, det har inte du.

Kontrollanter klättrar på balkonger, trycker näsan mot fönster och trampar ner blommor. Telefonister ljuger om hur de hör program i bakgrunden. Att de ringer mobil och det inte är tvunget att du är hemma eller att det kan vara något på Youtube eller en papegoja är ointressant. Du är hemma och det är en TV. Det är enkelt att kryssa i att de hör något. Exakt noll gånger har någon blivit dömd för det.

Jag blev också förvånad nyligen när det visade sej att man fr.o.m. detta år var tvungen att betala tv-avgift trots att ingen tv eller tv-mottagare finns i bostaden. Lyssnar inte ens på radio längre och det var en evighet sedan någon tv-mottagare fanns i hushållet, bl.a. på grund av kostnaden. Kanske har jag missförstått hur det hela fungerar och varit naiv, men har nu försökt avanmäla efter detta uppvaknande.

Edit: Varför skickar de ut fakturor till hushåll som saknar tv?
Senast redigerad av MrNoShow 2015-12-16 kl. 21:11.
Citera
2016-01-11, 19:54
Bannlyst
Lägger alltid på när dem jävlarna presenterar sig
Citera
2016-03-02, 22:24
Medlem
elliot1990s avatar
Jag såg en oroande nyhet angående brittiska public service. Kan detta bli aktuellt för Sverige igen?

http://www.bbc.com/news/entertainment-arts-35708623?ocid=socialflow_facebook&ns_mchannel=soci al&ns_campaign=bbcnews&ns_source=facebook
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in