2014-06-13, 12:11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Radiotjänsts VD Carl-Gustav Johansson verkar vara en riktig stjärna som tror att de tidigare domarna fortfarande är i kraft.
Citera
2014-06-13, 12:41
Medlem
JapanKinas avatar
Man säger att cirka 500 personer som varit delaktiga i att föra ärendet till förvaltningsdomstolen har rätt till retroaktiv ersättning.

Däremot sa man nyss på Sveriges Radio att ingen annan har rätt till retroaktiv utbetalning av tidigare felaktiga utgifter. Någon med juridisk kompetens får gärna förklara hur/varför det är skillnad på parter i ett mål som detta (får rätt och erkänns sina pengar tillbaka) medan andra (inte part i målet) inte får tillbaka pengar.

Är vi inte alla lika inför lagen?
Citera
2014-06-13, 12:50
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JapanKina
[...]förklara hur/varför det är skillnad på parter i ett mål som detta (får rätt och erkänns sina pengar tillbaka) medan andra (inte part i målet) inte får tillbaka pengar.

Antar att de tänker på 16 § i Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst
Där stipuleras att den som "enligt beslut som har vunnit laga kraft" betalat för mycket skall få tillbaks det (som är för mycket).
Att denna paragraf skulle innebära att alla som betalt för mycket automatiskt (utan att få sin sak prövad) skulle få tillbaks den (del av) avgift de felaktigt betalt är nog inte fallet.

Å andra sidan så skulle nog jag, och vad det verkar många andra än RIKAB, anse att de som betalt för dator/platta (men ej har TV-mottagare) har rätt att få den avgiften åter enligt principen condictio indebiti. Man ska då beakta att det är det upp till den som betalat att visa att förutsättningarna för en återbetalning är uppfyllda. M.a.o. kommer knappast RIKAB anstränga sig allt för mycket för att se till att betala tillbaks felaktigt inbetalda avgifter...
Citera
2014-06-13, 12:51
Medlem
Citat:
Man säger att cirka 500 personer som varit delaktiga i att föra ärendet till förvaltningsdomstolen har rätt till retroaktiv ersättning.

Däremot sa man nyss på Sveriges Radio att ingen annan har rätt till retroaktiv utbetalning av tidigare felaktiga utgifter. Någon med juridisk kompetens får gärna förklara hur/varför det är skillnad på parter i ett mål som detta (får rätt och erkänns sina pengar tillbaka) medan andra (inte part i målet) inte får tillbaka pengar.

Återbetalningsskyldighet gäller personer som begärt omprövning.

Ett lagakraftvunnet beslut är i detta sammanhang ett beslut som medde*lats efter begäran om omprövning enligt 15 §. Jfr. specialmotiveringen till 21 §.

Vad man ska göra är alltså att begära omprövning och återbetalning. Och eftersom det inte finns någon tidsgräns när man måste begära omprövning går det utmärkt att göra detta nu.
Citera
2014-06-13, 12:56
Medlem
Bongomans avatar
Citat:

Alla som fått sitt fall prövat i första instans har rätt att få pengar. De som betalat har förklarat sig nöjda med beslutet. De kan överklaga nu i efterhand och troligen får de också tillbaka pengar men det är inte 100% säkert. Beror på hur långt de vill gå.
Citera
2014-06-13, 13:04
Medlem
felstavadds avatar
En undran jag har, de som "tvångsraggades" utifrån att man hade surfplattor, mobiler, dator med internet, måste dessa själva avregistrera sig hos Radiotjänst eller kommer de att avföras automatiskt?
Citera
2014-06-13, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
En undran jag har, de som "tvångsraggades" utifrån att man hade surfplattor, mobiler, dator med internet, måste dessa själva avregistrera sig hos Radiotjänst eller kommer de att avföras automatiskt?
Det måste man troligtvis göra själv... DOck bör man inte avregistrera sig utan kräva omprövning av tidigare beslut.
Citera
2014-06-13, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Det skulle förvåna mig väldigt mycket om de avregistrerades utan att begära det själva. Radiotjänst lär inte göra det utan begäran.
Citera
2014-06-13, 13:25
Medlem
Damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkelfnutt
Det skulle förvåna mig väldigt mycket om de avregistrerades utan att begära det själva. Radiotjänst lär inte göra det utan begäran.

Frågan är ju om Rånartjänst har gett de som betalat för datorinnehav någon särskild definition i deras system när de registrerades. Jag tvivlar att de har gjort det. Det kommer bli en väldig röra när de som betalat vill ha sina pengar tillbaka, för hur ska man kunna bevisa att man inte har en TV-mottagare?
Citera
2014-06-13, 13:30
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damacy
Frågan är ju om Rånartjänst har gett de som betalat för datorinnehav någon särskild definition i deras system när de registrerades. Jag tvivlar att de har gjort det. Det kommer bli en väldig röra när de som betalat vill ha sina pengar tillbaka, för hur ska man kunna bevisa att man inte har en TV-mottagare?

Fast bevisbördan måste väl ligga hos den som drar in stålarna? Allt annat vore ju helt galet.
Citera
2014-06-13, 13:31
Medlem
Beslutet grundade sig dels på avgiftslagen ("Avsedd"-rekvisitet") och dels på Yttrandefrihetsgrundlagen ("särskild begäran").Det är inte så att man måste ändra i YGL, det skulle ju givetvis dra ut på det ännu mer, men för att det är två punkter i Avgiftslagen som inte håller varav den ena är avhängig en grundlag, lär det bli omständigare. Dvs. mkt mer tjafs för då berör man helt plötsligt begrepp i en grundlag. Dvs. utredningar i diverse utskott, remissyttranden och allt möjligt.

Det kommer mao. ta ett tag! Jag skulle säga 2 år iaf. innan vi har en ny lag och då kommer dom jobba så snabbt som möjligt eftersom det här är högsta prioritet nu för gänget som drog ihop förra lagändringen. Hade det inte varit en sådan brinnande fråga, skulle jag gissa på minst 3-4 år.

Egentligen hade väl HFD kunnat stanna vi "avsedd"-rekvisitet eftersom redan det fallerar Radiotjänstens lösning. Dock fortsatte man och drog in grundlagen för att tolka "särskild begäran" som för att verkligen banka in budskapet! Nu kan då verkligen ingen motsätta domslutet för Yttrandefrihetsgrundlagen rör man inte.
Senast redigerad av yamabamaobama 2014-06-13 kl. 13:41.
Citera
2014-06-13, 13:46
Medlem
CP-3-0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Högsta förvaltningsdomstolen har slagit fast att en dator inte är att anse som en TV-mottagare och därför ej licenspliktig:

Detta är mycket goda nyheter!
Jag har bara ett problem med det här.
Vi förväntas erlägga betalning för Radio och TV.
På vilka grunder kan en Radio anses vara en TV mottagare?

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-svar/Vem-ska-betala-radio--och-tv-avgift1/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in