2015-09-12, 15:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Placeforparks
text
Du har lagen på din sida.

Citat:
"Vad gör jag när grannarna spelar hög musik nätterna i ända?
SVAR: ​Grannarna får inte spela hög musik om nätterna. Om du bor i ett flerfamiljshus måste du acceptera ljud som hör till ett normalt liv, men ständigt pågående och allvarliga störningar behöver du aldrig tåla.

Prata med grannarna som spelar musiken, om du inte redan har gjort det. De kanske inte ens är medvetna om att musiken hörs så väl in till dig. Om det inte hjälper bör du ta upp frågan med värden. Om inte heller det får slut på störningarna kan du till ansöka till hyresnämnden. Hyresnämnden kan då besluta att värden ska göra något åt saken. Det gäller dock bara om de störande ljuden är så allvarliga att de klassas som en störning i lagens mening. Du kan i så fall också eventuellt ha rätt till nedsatt hyra under den tid som störningarna pågår, räknat från tidpunkten då du anmälde störningarna till värden."
Från http://www.hyresgastforeningen.se/Fraga_Oss/Sidor/Vad-gor-jag-nar-grannarna-spelar-hog-musik-natterna-i-anda.aspx

Kolla på TV på dagen/kvällen, föra samtal i normal ton, dammsuga, spika upp saker på dagarna osv är fullt normalt. Eftersom hon stör ert liv så mycket med sitt klagande hade jag funderat på att ta upp det med hyresvärden.

EDIT: Hittade det här också:
Citat:
Kan jag kräva att värden ska ljudisolera?
SVAR:
Om det är så lyhört att det bedöms som en olägenhet för er som bor i huset kan värden bli tvungen att åtgärda lyhördheten. Kontakta miljö- och hälsoskyddskontoret i din kommun och se vem som kan bedöma det.

Du kan få rätt till lägre hyra. Vi på Hyresgästföreningen kan hjälpa dig som är medlem att begära lägre hyra, men då ska det först vara konstaterat att det är för lyhört i huset.
http://www.hyresgastforeningen.se/Fraga_Oss/Sidor/Kan-jag-krava-att-varden-ska-ljudisolera.aspx
Senast redigerad av oboyglas 2015-09-12 kl. 15:36.
Citera
2015-09-13, 11:51
Medlem
Citat:
För att göra en lång historia kort: jag har haft stora problem med en granne sedan jag och min flickvän flyttade in förra hösten. Hon måste ha någon form av enklare utvecklingsstörning och uppenbarligen en extremt utvecklad hörsel. Hon har gnällt på allting mellan himmel och jord, från att vi klampar när vi går, att vår säng gnisslar, att vår soffa knakar, att det låter som att vi river lägenhetn: You name it! Oftast var det när jag stötte på henne i trapphuset eller på innergården hon informerade om detta, men ibland kom hon även och ringde på vår dörr.

Vi lovade att fixa en julfest för de närmast sörjande, vilket kändes lagom pepp med tanke på aset under, men å andra sidan tänkte jag att hon inte kan diktera reglerna för mitt leverne helt och hållet. Sagt och gjort; vi bjöd in folk och körde en stadig skiva. Jag hade tre dagar innan festtillfället gått ner och informerat henne om tillställningen och sa att hon kunde komma upp och säga till ifall vi levde om för mycket. Klockan 22.05 plingar det på dörren och en rasande granne står där och skriker om att vi är knäppa i huvudet och att vi lever om alldeles för mycket. Jag hade inget annat val än att ursäkta och köra ut mina stackars besökare på krogen istället.

Efter detta fick vi ett brev i lådan som såg ut att vara skrivet av en femåring både gällande stavning och uppbyggnad. Summan av brevet var att vi var galna och levde om konstant, samt att festen var ett dåligt tilltag. Jag ringde hyresvärden och berättade att vi har en knäpp granne under oss, han förstod och sa att han skulle prata med henne. Jag tvivlar dock på att han gjorde det.

Sedan dess har det varit en orgie av gnäll. Hon bankar i taket när det är någonting hon är missnöjd med. Exempelvis spikade jag upp en tavla igår klockan ett på dagen. Det krävdes kanske fyra hammarslag för detta. Hon var uppenbarligen hemma hon med och markerade sitt missnöje med fyra bankningar i taket. Dessa jävla bankningar sker med jämna mellanrum - tappar jag något, skramlar jag för mycket i köket - det bankas, oavsett tid på dygnet. Ibland flippar hon även vid läggdags och bankar samtidigt som hon skriker "håll käften" extremt högt. Antingen på mig eller på grannen under. Jag har vaknat av detta ett flertalet gånger.

Situationen i sig har lett till att vi extremt sällan bjuder hem folk eftersom det känns jävligt olustigt. Vi vet precis hur allting kommer bli. Igår hade vi dock lovat att ha en liten middag för några vänner, vilket var supertrevligt. Det blev en del dricka och förmodligen en del höga röster, men detta är andra tillfället vi har ett kalas sedan vi flyttade in för nio månader sedan, så jag antog att det skulle vara okej. INTE DÅ. Klockan elva i morse rullade ett brev in i vårt inkast där det stod hur dumma i huvudet och egoistiska vi var, samt att hon skulle ringa polisen om detta händer igen.

Jag och min flickvän står fan inte ut. Vi har anpassat oss så jävla mycket till den där häxan utan att tänka på det. Vi smyger runt i lägenheten, vi har aslåg volym på tv:n, vi lyssnar knappt på musik längre och vi bjuder aldrig hem folk för att det bara leder till ångest. Hur blir vi av med henne?

Jag ska ringa värden igen på måndag och berätta allting om situationen och säga att det inte fungerar, men kan han kasta ut henne eller tvingas vi leva med henne? Hon har bott i huset mittemot vårat tidigare och grannar jag träffat på innergården berättar att de varit med om precis samma saker med henne, så uppenbarligen är hon känd sedan tidigare.

Kan väl inte bidra med så mycket mer än att försöka förklara hennes beteende. Jag själv har aspergers syndrom och är extrem ljudkänslig. Minsta ljud i form av smällande i luckor, höga röster osv gör mig extrem stressad och jag får ångest. När det var som värst låg jag och skakade i sängen med öronproppar på mig. När det sker på kvällen betyder det alltid en sömnlös natt och ett helvete till dag efteråt. Man blir såklart förbannad, det blir de flesta av sömnbrist.

När detta då sker gång på gång, kanske lite onödigt mycket smällar och ljud så kan jag förstå att det kan släppa rejält för en person likt mig själv. Jag har själv ringt på och skrivit lappar, snälla sådana förstås men har fått behärska mig många gånger.

Nu är jag ett extremfall men många lever i sin egen bubbla och för onödigt mycket ljud bara för att de själva inte bryr sig om ljud från lägenheter och kan lägga sig lugnt i sin säng utan öronproppar och somna på 2 minuter. Alla har det inte så och jag tycker att ni får försöka att anpassa er så gott det går. Även hon får försöka anpassa sig. Kanske ett samtal ihop med bovärd/hyresvärd kan vara något?
Citera
2015-09-13, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zenshy
Kan väl inte bidra med så mycket mer än att försöka förklara hennes beteende. Jag själv har aspergers syndrom och är extrem ljudkänslig. Minsta ljud i form av smällande i luckor, höga röster osv gör mig extrem stressad och jag får ångest. När det var som värst låg jag och skakade i sängen med öronproppar på mig. När det sker på kvällen betyder det alltid en sömnlös natt och ett helvete till dag efteråt. Man blir såklart förbannad, det blir de flesta av sömnbrist.

När detta då sker gång på gång, kanske lite onödigt mycket smällar och ljud så kan jag förstå att det kan släppa rejält för en person likt mig själv. Jag har själv ringt på och skrivit lappar, snälla sådana förstås men har fått behärska mig många gånger.

Nu är jag ett extremfall men många lever i sin egen bubbla och för onödigt mycket ljud bara för att de själva inte bryr sig om ljud från lägenheter och kan lägga sig lugnt i sin säng utan öronproppar och somna på 2 minuter. Alla har det inte så och jag tycker att ni får försöka att anpassa er så gott det går. Även hon får försöka anpassa sig. Kanske ett samtal ihop med bovärd/hyresvärd kan vara något?

Inte för att vara respektlös på något sätt, men vi har verkligen anpassat oss så gott det går utan någon återbetalning. Jag finner det absurt att betala x antal tusen i hyra varje månad för att oroa mig för att det ska bankas i taket om jag tappar mobilladdaren på golvet. Det är en icke-fungerande livssituation! Om hennes diagnos gör det till en omöjlighet att bo i ett flerfamiljshus med andra personer tycker jag att hon kan söka sig till någon form av grupp- eller serviceboende som är mer lämpat för henne som person.
Senast redigerad av Placeforparks 2015-09-13 kl. 18:15.
Citera
2015-09-13, 18:30
Medlem
Citat:
Inte för att vara respektlös på något sätt, men vi har verkligen anpassat oss så gott det går utan någon återbetalning. Jag finner det absurt att betala x antal tusen i hyra varje månad för att oroa mig för att det ska bankas i taket om jag tappar mobilladdaren på golvet. Det är en icke-fungerande livssituation! Om hennes diagnos gör det till en omöjlighet att bo i ett flerfamiljshus med andra personer tycker jag att hon kan söka sig till någon form av grupp- eller serviceboende som är mer lämpat för henne som person.

Serviceboenden kan man bara få om man inte kan ta hand om sig själv. Ganska svårt att få sådana boenden över lag ändå.

Som sagt. Samtala med henne ihop med en person från hyresbolaget som har hand om störningar. Sedan behöver man inte låta som en jävla elefant i en lägenhet. Det går att leva men ändå tänka sig för. Högljutt besök efter 22 är faktiskt inte tillåtet heller.
Citera
2015-09-13, 18:35
Medlem
Citat:
Serviceboenden kan man bara få om man inte kan ta hand om sig själv. Ganska svårt att få sådana boenden över lag ändå.

Som sagt. Samtala med henne ihop med en person från hyresbolaget som har hand om störningar. Sedan behöver man inte låta som en jävla elefant i en lägenhet. Det går att leva men ändå tänka sig för. Högljutt besök efter 22 är faktiskt inte tillåtet heller.

Läste du detta citat från min första text måntro?

" Jag och min flickvän står fan inte ut. Vi har anpassat oss så jävla mycket till den där häxan utan att tänka på det. Vi smyger runt i lägenheten, vi har aslåg volym på tv:n, vi lyssnar knappt på musik längre och vi bjuder aldrig hem folk för att det bara leder till ångest."

Vi är så fruktansvärt tysta och jag kan räkna de gånger jag bjudit hem kompisar på bägge mina händer på grund av situationen. Detta under loppet av nio jävla månader. Som tur är kommer hennes ruttna brev att vara perfekta bevis för pågående trakasserier som ligger mig väl i fatet när jag anmäler henne hos hyresvärden imorgon.
Citera
2015-09-13, 18:48
Medlem
Citat:
Läste du detta citat från min första text måntro?

" Jag och min flickvän står fan inte ut. Vi har anpassat oss så jävla mycket till den där häxan utan att tänka på det. Vi smyger runt i lägenheten, vi har aslåg volym på tv:n, vi lyssnar knappt på musik längre och vi bjuder aldrig hem folk för att det bara leder till ångest."

Vi är så fruktansvärt tysta och jag kan räkna de gånger jag bjudit hem kompisar på bägge mina händer på grund av situationen. Detta under loppet av nio jävla månader. Som tur är kommer hennes ruttna brev att vara perfekta bevis för pågående trakasserier som ligger mig väl i fatet när jag anmäler henne hos hyresvärden imorgon.

Givetvis gjorde jag det. Visa respekt ska man alltid göra som ni gör, oavsett granne. Musik i lägenheter hör inte hemma då det stör grannar. Likaså högljutt besök sena kvällar.
Att prata med hyresvärden är bra om ni inte kan komma överens själva som vuxna människor.
Citera
2015-09-14, 22:16
Medlem
Citat:
Musik i lägenheter hör inte hemma då det stör grannar.

Haha, uppenbarligen hör inte livslust hemma i lägenheter heller.

Jag uppdaterar dig när jag löst situationen.
Citera
2015-09-15, 09:18
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Så innan 22 är 'högljudda besök' tillåtna?
Citera
2015-09-15, 09:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison

Nej, man ska ju inte störa, men alla som bor i lägenhet stör ibland. Skillnad dock på att störa dagtid och nattetid.

Jag hade också blivit galen av att folk har fest på nätterna regelbundet, har levt så i flera år tidigare. Hela livet blev förstört, man var alltid trött. Jag brukade ligga vaken och tänka på att gå ner och slå dem hårt med tillhygge. Sätta en kniv i deras dörr. Kasta fyrverkerier i deras brevnedkast.

Det gick inte att prata med dem, de förväntade sig att man skulle komma ner och säga till dem "när det blev för mycket", vilket det blev nästan varje lördag, fredag och onsdag samt helgdagar. Dessutom hade de otroligt kass musiksmak.
Citera
2015-09-15, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison

Nej man får aldrig störa sina grannar oavsett tid på dygnet med undantag som arbeten. Besök har man under lugna former. Efter kl 22 förväntas det vara tyst då folk faktiskt måste kunna sova för att orka med sitt liv. Carnitine skrev bra i sitt inlägg.

Bor man i lägenhetshus får man visa hänsyn. Det handlar bara om sunt förnuft. Man behöver kanske inte spela basmusik, det finns hörlurar. Man kan även t.ex. Stänga ytterdörren försiktigt istället för att smälla igen den.
Många lever som att de vore ensamma i huset och skiter i allt annat.
Senast redigerad av Zenshy 2015-09-15 kl. 11:13.
Citera
2015-09-15, 11:32
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nej man får aldrig störa sina grannar oavsett tid på dygnet med undantag som arbeten. Besök har man under lugna former. Efter kl 22 förväntas det vara tyst då folk faktiskt måste kunna sova för att orka med sitt liv. Carnitine skrev bra i sitt inlägg.

Bor man i lägenhetshus får man visa hänsyn. Det handlar bara om sunt förnuft. Man behöver kanske inte spela basmusik, det finns hörlurar. Man kan även t.ex. Stänga ytterdörren försiktigt istället för att smälla igen den.
Många lever som att de vore ensamma i huset och skiter i allt annat.

Det här med klockan 22 är lite av ditt eget påhitt. Finns inga generella regler om klockslag, man får inte störa sina grannar någon gång på dygnet. Samtidigt måste ju grannar tolerera störning i viss utsträckning. Luddigt och bra.

Taveluppsättning mitt på dagen, enstaka fester, nattliga toaspolningar etc hör till normalt liv och ska kunna förekomma.

Du verkar lägga ribban betydligt lägre än så. Lyssna på musik med hörlurar t ex, hur bra funkar det om två vuxna och två barn ska lyssna på samma musik samtidigt?
Senast redigerad av Clay Allison 2015-09-15 kl. 11:36.
Citera
2015-09-15, 11:41
Bannlyst
Jag bor i ett höghus, mamma också och grannarna under mamma är en familj med fyra barn varav två av dom är under tio år och dom två andra är arton och uppåt, dom brukar smälla i dörrar och skrapa med bord i golvet. Jag har sagt till dom till mamman att hon kan väl säga till sina ungar den yngsta är fem år, dom förstår, att det tar all kraft när dom håller på, hon sa att det var innan klockan sju så det är inget olagligt, men jag ringde till störningsjouren och dom sa att jag skulle ringa dom igen efter 20 minuter och hade dom inte slutat så skickar dom ut någon. Alltså det här börjar bli jobbigt, jag blir så trött när de håller på, vad ska jag göra om de inte slutar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in