2015-09-15, 11:49
  #5653
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
Jag bor i ett höghus, mamma också och grannarna under mamma är en familj med fyra barn varav två av dom är under tio år och dom två andra är arton och uppåt, dom brukar smälla i dörrar och skrapa med bord i golvet. Jag har sagt till dom till mamman att hon kan väl säga till sina ungar den yngsta är fem år, dom förstår, att det tar all kraft när dom håller på, hon sa att det var innan klockan sju så det är inget olagligt, men jag ringde till störningsjouren och dom sa att jag skulle ringa dom igen efter 20 minuter och hade dom inte slutat så skickar dom ut någon. Alltså det här börjar bli jobbigt, jag blir så trött när de håller på, vad ska jag göra om de inte slutar?


Ja... Störningar av det här slaget har ju inget med lagbrott att göra. Dessutom har personen (likt så många andra) missuppfattat det här med att det ska finnas klockslag i regelverket. Det kan finnas det, men i så fall är det en lokal regel som står i kontraktet.

Sen kan man ju ta i beaktande att det säkert är extremt körigt att vara ensamstående mamma till fyra barn i en lägenhet.
Citera
2015-09-15, 12:24
  #5654
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja... Störningar av det här slaget har ju inget med lagbrott att göra. Dessutom har personen (likt så många andra) missuppfattat det här med att det ska finnas klockslag i regelverket. Det kan finnas det, men i så fall är det en lokal regel som står i kontraktet.

Sen kan man ju ta i beaktande att det säkert är extremt körigt att vara ensamstående mamma till fyra barn i en lägenhet.

År in år ut håller dom på, och mamman är inte ensamstående.
Citera
2015-09-15, 13:12
  #5655
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
År in år ut håller dom på, och mamman är inte ensamstående.

Nä, det finns ju gränser.
Citera
2015-09-15, 23:03
  #5656
Medlem
Wierdandsweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
År in år ut håller dom på, och mamman är inte ensamstående.
Jag hade samma problem med en familj ovanför,Jag ringde snuten på dom och det funkade.
Citera
2015-09-16, 06:26
  #5657
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
Jag bor i ett höghus, mamma också och grannarna under mamma är en familj med fyra barn varav två av dom är under tio år och dom två andra är arton och uppåt, dom brukar smälla i dörrar och skrapa med bord i golvet. Jag har sagt till dom till mamman att hon kan väl säga till sina ungar den yngsta är fem år, dom förstår, att det tar all kraft när dom håller på, hon sa att det var innan klockan sju så det är inget olagligt, men jag ringde till störningsjouren och dom sa att jag skulle ringa dom igen efter 20 minuter och hade dom inte slutat så skickar dom ut någon. Alltså det här börjar bli jobbigt, jag blir så trött när de håller på, vad ska jag göra om de inte slutar?
Du slutade berätta just som det började bli spännande, ringde du igen efter 20 minuter?
Bor du i ett hus där det finns kontrakt med störningsjouren så är du lyckligt lottad! men det är upp till dig att utnyttja denna möjlighet. Du berättade inte heller hur långt in på kvällen/natten de höll på med att "smälla i dörrar och skrapa med bord i golvet", en sak som inte är oviktig i sammanhanget.
Å andra sidan så har vi med barn att göra och barn måste faktiskt få vara barn -även i ett flerfamiljshus.
Citera
2015-09-16, 16:46
  #5658
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Du slutade berätta just som det började bli spännande, ringde du igen efter 20 minuter?
Bor du i ett hus där det finns kontrakt med störningsjouren så är du lyckligt lottad! men det är upp till dig att utnyttja denna möjlighet. Du berättade inte heller hur långt in på kvällen/natten de höll på med att "smälla i dörrar och skrapa med bord i golvet", en sak som inte är oviktig i sammanhanget.
Å andra sidan så har vi med barn att göra och barn måste faktiskt få vara barn -även i ett flerfamiljshus.

Precis när jag var i samtal med störningsjouren så dyker mamma upp vid porten och jag ser till att avsluta samtalet och frågar henne, om det är hennes barn som smäller i dörrar och har sig. Hon sa ja det kan vara dom så jag bad henne att hon skulle säga åt dom att sluta med det för att jag har en mamma som är 68 år och hon andas tungt varje gång det smälls i en dörr , samma sak med övervakningen när de håller på med sina ljud och smäller i väggar och massa annat tom på natten när man sover, man får aldrig ro. Och barnen lyssnar på vad övervakningen gör och tar efter.
Citera
2015-09-16, 17:09
  #5659
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
Precis när jag var i samtal med störningsjouren så dyker mamma upp vid porten och jag ser till att avsluta samtalet och frågar henne, om det är hennes barn som smäller i dörrar och har sig. Hon sa ja det kan vara dom så jag bad henne att hon skulle säga åt dom att sluta med det för att jag har en mamma som är 68 år och hon andas tungt varje gång det smälls i en dörr , samma sak med övervakningen när de håller på med sina ljud och smäller i väggar och massa annat tom på natten när man sover, man får aldrig ro. Och barnen lyssnar på vad övervakningen gör och tar efter.


Övervakningen?
Citera
2015-09-16, 17:32
  #5660
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Övervakningen?

Ja du hörde rätt, övervakningen håller också på med sina oväsen.
Citera
2015-09-16, 17:34
  #5661
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det här med klockan 22 är lite av ditt eget påhitt. Finns inga generella regler om klockslag, man får inte störa sina grannar någon gång på dygnet. Samtidigt måste ju grannar tolerera störning i viss utsträckning. Luddigt och bra.

Taveluppsättning mitt på dagen, enstaka fester, nattliga toaspolningar etc hör till normalt liv och ska kunna förekomma.

Du verkar lägga ribban betydligt lägre än så. Lyssna på musik med hörlurar t ex, hur bra funkar det om två vuxna och två barn ska lyssna på samma musik samtidigt?

Klockan 22 är ett vedertaget klockslag, men ingen regel. Inte så att man får köra slagborren hela dagarna för att sluta då. Men man ska inte störa mer än nödvändigt. Likaså så kan ingen kräva att det är alltid är tyst vilket en del fått för sig. Särskilt när dom bott i eget hus för att sedan flytta till flerfamiljshus på äldre dagar. Fest någon gång i månaden får man stå ut med, men inte om det inträffar varje helg.

Men jag skulle bli rätt vansinnig att bo i samma hus som en blatte eller ziggisfamilj som härjar varenda kväll med massor av "släktingar" på besök som pratar högt, skriker och springer i trapporna.
Citera
2015-09-16, 19:34
  #5662
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
Precis när jag var i samtal med störningsjouren så dyker mamma upp vid porten och jag ser till att avsluta samtalet och frågar henne, om det är hennes barn som smäller i dörrar och har sig. Hon sa ja det kan vara dom så jag bad henne att hon skulle säga åt dom att sluta med det för att jag har en mamma som är 68 år och hon andas tungt varje gång det smälls i en dörr , samma sak med övervakningen när de håller på med sina ljud och smäller i väggar och massa annat tom på natten när man sover, man får aldrig ro. Och barnen lyssnar på vad övervakningen gör och tar efter.
Det verkar som det inte är de vuxna utan barnen som bestämmer hos grannen.
Se nu till att sätta störningsjouren på henne, så att grannarna förstår att det är allvar och hon kan ta kommandot i familjen.
Citera
2015-09-24, 08:39
  #5663
Medlem
Okej, jag har ett problem.

Jag flyttade in i en ny lägenhet för ca 2 månader sen, märkte ganska direkt att grabben under mig gillar att dunka musik. Kände att det var rätt fine, för från början var det bara under dagarna och störde inte så mycket eftersom jag oftast har hörlurar på mig.
Men sen började det eskalera, och nu är det duns i princip dygnet runt. Jag kan vakna 4 på morgonen av hans jävla musik, och idag fick jag nog när han väckte mig halv 8. Har sagt till otaliga gånger och bett honom sänka, han sänker lite och 5 minuter senare är han igång igen.

Jag ringde till honom nu på morgonen och frågade hur det kan vara möjligt att spela musik 24/7, hans svar var att "han spelar ju typ aldrig musik, han är aldrig hemma". När jag då frågade vem som är där och dunkar när han inte är hemma vill han inte svara på, antagligen för att han är ALLTID hemma. Sen tyckte han att eftersom han ska åka bort så borde han ju förtjäna att lyssna på musik såhär på morgonkvisten, varav jag sa att absolut, men kanske inte så man väcker alla andra i huset. Hans svar på det var att slänga på luren i örat på mig och fortsätta sin jävla skitmusik.

Jag vet inte vad jag ska göra, ska jag hota med mord eller hur gör man? Kanske värt att nämna att jag har rätt grova sömnproblem, och det är ett mirakel att jag lyckas sova några timmar utan att bli väckt, så att bli väckt att techno varje morgon är inte nåt som gör mig glad. Och kom på att inkludera att min hyresvärd är inte ett alternativ, han svarar aldrig i telefon, sms eller mail och han kommer aldrig förbi bara för att kolla läget, så jag tvivlar på att han kommer lösa det här.
__________________
Senast redigerad av SuperiorCreeper 2015-09-24 kl. 08:49.
Citera
2015-09-24, 08:53
  #5664
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det här med klockan 22 är lite av ditt eget påhitt. Finns inga generella regler om klockslag, man får inte störa sina grannar någon gång på dygnet. Samtidigt måste ju grannar tolerera störning i viss utsträckning. Luddigt och bra.

Taveluppsättning mitt på dagen, enstaka fester, nattliga toaspolningar etc hör till normalt liv och ska kunna förekomma.

Du verkar lägga ribban betydligt lägre än så. Lyssna på musik med hörlurar t ex, hur bra funkar det om två vuxna och två barn ska lyssna på samma musik samtidigt?

Vår värd har ett informationshäfte där exakta klockslag och regler står angivna. En i Sverige större kommunal värd. Så vissa sätter den regeln, jo.

Tror inte toaspolningar är vad som avses direkt. Fester- nja. Stör de så är det inte okej. Sedan accepterar nog de flesta ett par fester, det är när det är återkommande flera gånger i veckan och kanske i flera års tid man får lust att mörda grannen.

Edit: Musik med två vuxna och två barn sker ju sällan efter 22.00.
__________________
Senast redigerad av Carnitine 2015-09-24 kl. 08:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in