2015-09-13, 15:29
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogantcat
Ojdå !!! Att du reagerar så starkt först nu trots det att det har diskuterats tidigare i tråden
Vilket väckte min nyfikenhet att se på programmet , and yes, with Mr LGWP!
Tycker du att han ljuger? Då får du konfrontera honom
Du och jag kan bara diskutera om hur vi själva ser på detta då jag skrev att alla kan dra egna slutsatser
Faktum är att vi människor påverkar varandra med det vi säger gör och tänker

Vem ska utreda då ? Har jag inget ansvar för
Har svarat på detta ett par gånger tidigare så det är inget nytt. Och ja, det skrev jag ju att LGWP varit kritisk. Du svarar helt enkelt inte på frågan jag ställde. Fegt. Stå för det du säger istället
2015-09-13, 15:36
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Just det. Men journalister får ut sådant material. Och det finns de som var med då och har sett den och har talat med vittnen.
Om nu någon journalist fått ut något av utredningsmaterialet, kallas detta material verkligen fup då? Är utredningsmaterialet ett protokoll verkligen? Har man hört talas om att det material som samlas under en utrednings gång blir offentligt?
Och vad får journalister veta?
Senast redigerad av Gusselby 2015-09-13 kl. 15:54.
2015-09-13, 15:37
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
NB är en iskall fan , när han har något att tjäna på att börja berätta så kommer han att göra det .
Först kommer säkert en historia om att det var näst intill en olycka att LH miste livet , och han beklagar det djupt .

Jaså, känner du honom?
2015-09-13, 15:38
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Ja, att hon gick in i stora porten till ladan frivilligt pga att han lyckats komma på nån bra anledning. Kan du hjälpa mig med något, fånga katten eller vad fan som helst.
Sen händer det nåt, och han bär/släpar henne till mjölkrummet.

(En bekant till mig som har väldigt bra/bäst uppsikt över ladan pratade med bröderna dagen innan hon försvann. Har för mig att hans fru och barn inte var hemma den helgen, och det kanske han berättade. MGM kan ha sett att även den andra bilen inte var hemma när han åkte till ladan, för vad jag minns så sa han jag känner, att han var inne i Lidköping då.
Att det var så att han berättade det för den MGM, och denne tänkt på det låter iofs ganska orimligt.)

Har din bekant's alibi, för tiden då Lisa försvann, bekräftats och har han toppsats?
2015-09-13, 15:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Han tog väl livet av sig i samband med ett träningspass på häktets gym om jag inte missminner mig.

Jag tror man har koll på detta. Inte minst efter det konfrontationsförhör som det skrivits om i media har hållits. Även om det inte verkar finnas något nytt som är revolutionerande...

(Ur GT - Mitt fetade)

... så tror jag det kan bli jobbigt för den häktade. Han har suttit i ett antal förhör nu under flera månader där man med ojämna mellanrum talat om olika saker och konfronterat honom med delar av bevisningen vid olika tillfällen. Det är inte säkert att han förmått skapa en sammanhängande minnesbild av det, även om han förstås inte glömt bort de centrala delarna som DNA-bevisen. Beroende på tyngden i den samlade bevisningen kan det nog komma starka känslor av hopplöshet och uppgivenhet. Är han skyldig - vilket jag tycker det mesta verkar tala för - så kan man ju hoppas att han faller till föga och erkänner. Det är dock inte mitt stalltips, det mest troliga är nog att han fortsätter neka oavsett styrkan i bevisen. Förmodligen är också bevisningen av sådan art att det för den som vill TRO kommer att vara psykologiskt möjligt att konstruera en historia om en trots allt oskyldig Nerijus. Vi kan nog utgå från att hans mamma i Litauen kommer att få gott sällskap från ett gäng här i tråden då. Även om eniga domstolar skulle fälla honom för mordet utan något rimligt tvivel och utan någon kritik från resten av rättsväsendet.
Vi kan också utgå från att om han frias, av domstol eller åklagare, kommer det att finnas ett gäng i tråden som fortsätter att hävda hans skuld. Även om eniga domstolar skulle fria honom för mordet på rimligt tvivel och utan någon kritik från resten av rättsväsendet.

Sådana profetior är av inget värde, och säger inget om han är skyldig eller inte.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-09-13 kl. 15:43.
2015-09-13, 15:44
Bannlyst
Citat:
Ingen journalist var med när litauerna blev bojade. Det du skriver är vad journalister kunde se efteråt dvs polisens bryskhet. Ingen vet varför polisen bojade personer till förhör de inte ens kan prata med.
Polisen hade haft dagar på sig att ha tolk beredd men det var nog inte intressant för bojningen var nog planerad innan. Som sagt- bra bild. Den är fortfarande väl använd och påverkar både nämndemän och allmänhet. Mycket farligt när polisen försöker påverka via bilder.
Det är därför det är viktigt att hela tiden diskutera denna bild.

Vilket budskap? Skramla med handklovar och säga " we are going to gripa dig". Landsortspoliser är inte ens bra på engelska.
Eller så vill man inte interagera med polisen och då är jag ganska övertygad om att ett gripande hade varit bryskare i Litauen, det har nog inte så mycket med språket att göra snarare hur man agerar. Och det är ett språk i sig självt som ibland säger mer än annat.

Det finns nog inget rofyllt med övervåld från polisens sida, tvärtom. Sådana poliser vill man inte ha. Det bryska uppfattade jag som ljud och läten först följt av att någon kom ut med handfängsel. Alltså någon som aktivt gjort motstånd.

Den som utfört mordet är den som står för det verkliga övervåldet och inget annat.
2015-09-13, 15:51
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Du menar att ingen skulle ha hört skrik. Finns inget tecken på strid.
Sannolikt har LH påbörjat mopedfärden och någon har kört tillbaka den.
Hon hann dit där mobildelarna senare hittades. Någon hon har pratat med har hunnit upp henne där eller åkt dit i förväg och väntat.

Det finns inget som tyder på att hon åkt iväg på mopeden.
Kan du förklara hur du tänker att det hela gick till?
2015-09-13, 16:10
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Har din bekant's alibi, för tiden då Lisa försvann, bekräftats och har han toppsats?

Ha ha
Ja det har han allt. Han var i förhör redan några timmar efter att LH försvann, natten mot mån 8 juni.
Sen har ett par krim från GBG (tror de va fr GBG) hämtat honom på jobbet nån vecka efter LH hittades, och förhört honom.
2015-09-13, 16:20
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
#Psykosomalisk verkar inte särskilt förolämpad. Nämndemän får inte bilda sig sin egen uppfattning innan de kliver in i rättsaslen. Hur tror du allmänheten reagerar inför löpsedlar typ "Misstänkte LISA HOLM-MÖRDAREN NEKAR TROTS DNA-BEVIS". Det är många som övertygas om hans skuld.Visst, de skapar sig teorier som sitter kvar, ända in i rättssalen.Åklagarnas objektivitet har ifrågasatts, t.o.m. av Riksåklagaren. Det är naivt att tro att åklagare alltid är objektiva.Omedelbarhetsprincipen, alltså lagen, säger att rättens ledamöter ska gå opåverkade in i rättssalen, oavsett hur stark bevisningen är. Och bevisningen i ditt hypotetiska scenario kan ifrågasättas. Såg polisen verklige NB med Lisas huvud i handen? Här är en polisman som utredde sina egna mord: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tore_Hedin. Och att NB håller huvudet i handen bevisar inte att han mördade Lisa.De som står över åklagaren har samma yrke. Som sagt, RÅ ifrågasätter åklagares objektivitet.Diskret och måttfull är din bedömning. Utredningen hade inte förlorat på större diskretion och måttfullhet.Jag får ingen PR, jag är anonym.

Citat:
Ingen journalist var med när litauerna blev bojade. Det du skriver är vad journalister kunde se efteråt dvs polisens bryskhet. Ingen vet varför polisen bojade personer till förhör de inte ens kan prata med.
Polisen hade haft dagar på sig att ha tolk beredd men det var nog inte intressant för bojningen var nog planerad innan. Som sagt- bra bild. Den är fortfarande väl använd och påverkar både nämndemän och allmänhet. Mycket farligt när polisen försöker påverka via bilder.
Det är därför det är viktigt att hela tiden diskutera denna bild.

Vilket budskap? Skramla med handklovar och säga " we are going to gripa dig". Landsortspoliser är inte ens bra på engelska.

Citat:
Tycker du att det du skriver är kritiskt ifrågasättande? Var reportern med inne i huset?
Det enda är i som är tänkbart är att polisen var bryska.
Passar inte ovanstående bättre i en annan lämpligare tråd?
Citat:
För att kunna spinna vidare skulle det vara bra om någon har tillgång till den icke offentliga fupen eller innehållet i den från detta mordfall. Vanstyrestid har antytt att han har sett/hört om den.

Vill det sig riktigt illa blir även denna fupen (LH-fallet) icke offentlig.
Läser du bara det som passar dig?
2015-09-13, 16:28
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vi kan också utgå från att om han frias, av domstol eller åklagare, kommer det att finnas ett gäng i tråden som fortsätter att hävda hans skuld. Även om eniga domstolar skulle fria honom för mordet på rimligt tvivel och utan någon kritik från resten av rättsväsendet.

Sådana profetior är av inget värde, och säger inget om han är skyldig eller inte.

Nu är ju skillnaden den att en domstol uttalar sig inte om huruvida en åtalad är oskyldig, utan bara om personen kan befinnas skyldig till brottet utom rimligt tvivel. Den som blir friad ska betraktas som oskyldig ur rättslig synpunkt. I praktiken är förstås de flesta medvetna om att rätt många friande domar inte grundar sig i oskuld de facto, utan endast oskuld de jure. Det finns ju en och annan sån figur som jag aldrig skulle få för mig att bjuda hem på en kaffe, hur mycket än personen har friats i domstol.

Detta sagt så finns det naturligtvis skäl att inte fortsätta kvälja dom i ett sånt fall heller, utan respektera rättens utslag och gå vidare i livet.
2015-09-13, 17:02
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
I praktiken är förstås de flesta medvetna om att rätt många friande domar inte grundar sig i oskuld de facto, utan endast oskuld de jure. Det finns ju en och annan sån figur som jag aldrig skulle få för mig att bjuda hem på en kaffe, hur mycket än personen har friats i domstol. .

Vissa här kan nog tänkas bjuda hem stackars NB på kaffe om han frias. En och annan har ju velat starta en insamling för hans familj här i tråden.
2015-09-13, 17:16
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Av den enkla anledningen att det kan gynna klientens intressen.

Javisst. Det kan t ex handla om påföljden; fängelsestraff eller rättspsykiatrisk vård. En klient som vid tidpunkten för brottet har varit påverkad av inre röster, kan av advokaten få rådet att hålla inne med den typen av information.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in