2015-09-13, 14:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Med ett sådant inlägg förolämpar du folks intelligens och förmåga att tänka kritiskt och att bilda sig egna uppfattningar.
De flesta människor är inte så dumma i huvudet att de snöar in så pass mycket på vad som uttryckts i media,
att de inte har förmågan att bilda sig en annan uppfattning om det skulle visa sig att bevisning
och teorier inte riktigt håller och att advokaten kommer med ett bra och trovärdigt försvar som visar på brister och tvivel i åtalet.
#Psykosomalisk verkar inte särskilt förolämpad. Nämndemän får inte bilda sig sin egen uppfattning innan de kliver in i rättsaslen. Hur tror du allmänheten reagerar inför löpsedlar typ "Misstänkte LISA HOLM-MÖRDAREN NEKAR TROTS DNA-BEVIS". Det är många som övertygas om hans skuld.
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Sen, såklart, finns alltid folk som snöar in för mycket på sina teorier, som inte bryr sig än hur mycket fakta och bevisning som finns, eller hur?
Visst, de skapar sig teorier som sitter kvar, ända in i rättssalen.
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosomalisk
Vetskapen består i att åklagaren agerar utifrån objektivitetsprincipen och inte skulle gått ut med sin uppgift om det inte handlat om överväldigande bevisning.
Situationen kan bara tolkas som om åklagaren säger att han vet att han har rätt man.
Åklagarnas objektivitet har ifrågasatts, t.o.m. av Riksåklagaren. Det är naivt att tro att åklagare alltid är objektiva.
Citat:
Det spelar ingen roll när en nämndeman fått veta att GM stått med ett BO:s huvud i handen, utfallet kan bara bli det samma.
Omedelbarhetsprincipen, alltså lagen, säger att rättens ledamöter ska gå opåverkade in i rättssalen, oavsett hur stark bevisningen är. Och bevisningen i ditt hypotetiska scenario kan ifrågasättas. Såg polisen verklige NB med Lisas huvud i handen? Här är en polisman som utredde sina egna mord: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tore_Hedin. Och att NB håller huvudet i handen bevisar inte att han mördade Lisa.
Citat:
De som står över åklagaren har inte anmärkt på hans ageranden, varför skulle vi här tro att dina funderingar väger tyngre?
Jag förstår alltså inte hur du kan tro det.
De som står över åklagaren har samma yrke. Som sagt, RÅ ifrågasätter åklagares objektivitet.
Citat:
Och som sagt, att påstå att åklagaren vill ha personlig PR, är så billigt med tanke på hur diskret och måttfullt han har agerat i stort.
Diskret och måttfull är din bedömning. Utredningen hade inte förlorat på större diskretion och måttfullhet.
Citat:
Är det någon som vill ha PR är det väl du.
Jag får ingen PR, jag är anonym.
2015-09-13, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GregorSamsas
Åh tack, det tänkte jag inte på. Ja det är nog halmstrån eller något slags sätt att störa som Bergakungen sa.

Jag följde en annan tråd där någon från Flashback använde en kontakt hos en dömd gärningsman för att ta ut material till en annan förundersökning. Helt sjukt faktiskt hur folk beter sig men det läckte som ett såll i PM. Klart att Polisen kan hitta tipsare om de behöver.

Lite generellt kring det här med hur flashbackanvändare beter sig för att tipsa poliser, och hur altrenativteorier sprids till advokater som tips i LH-fallet. Du är jätteduktig på att formulera dig.
2015-09-13, 14:31
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Angående det sista (?) förhöret med MGM som ska hållas snart och hans eventuella förklaringsbörda, som tidigare diskuterats en del. Varför skulle han egentligen ha någon förklaringsbörda?
Om han faktiskt är helt oskyldig och inte har den blekaste susning om hur hans DNA hamnat på Lisas tillhörigheter, hur ska han då kunna "förklara" något?
Det måste ju vara åklagaren som ska bevisa att DNA:t inte är planterat i så fall, eller?
2015-09-13, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Det beror nog på vad man menar. Tror att nationalitet spelar mindre roll när polisen står utanför och vekrligen gör klart att man vill in, men de där inne uppenbart ser och förstår vad som är på gång men agerar i annan riktning.

Det har inget annat med språket att göra än att man aktivt nonchalerar budskapet, vilket troligen också är anledningen till det bryska gripandet som vittnades om av journalister på platsen. Ignoransen är nog det som krävde beteendemodifikationen, notera att kvinnan inte fick denna handsom modifikator antagligen för att hon var medgörlig, men även hon var väl från litauen tror jag.

*Rättning*
Trodde att kommentaren avsågs handfängsel vid hämtning från bostad ... alltså fel från mig från början. Har ingen aning om vilka kriterier som avgör om en häktad ska få vistas utan eller med vid transport i övrigt.

Ingen journalist var med när litauerna blev bojade. Det du skriver är vad journalister kunde se efteråt dvs polisens bryskhet. Ingen vet varför polisen bojade personer till förhör de inte ens kan prata med.
Polisen hade haft dagar på sig att ha tolk beredd men det var nog inte intressant för bojningen var nog planerad innan. Som sagt- bra bild. Den är fortfarande väl använd och påverkar både nämndemän och allmänhet. Mycket farligt när polisen försöker påverka via bilder.
Det är därför det är viktigt att hela tiden diskutera denna bild.

Vilket budskap? Skramla med handklovar och säga " we are going to gripa dig". Landsortspoliser är inte ens bra på engelska.
2015-09-13, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Din teori kan mycket väl stämma, men även min teori. Om MGM förstår att han tjänar på att börja prata och berätta sanningen så gör han det.

Du menar att ingen skulle ha hört skrik. Finns inget tecken på strid.
Sannolikt har LH påbörjat mopedfärden och någon har kört tillbaka den.
Hon hann dit där mobildelarna senare hittades. Någon hon har pratat med har hunnit upp henne där eller åkt dit i förväg och väntat.
2015-09-13, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Handlar till syvende och sist om resurser. Vänd dig till regeringen om detta.

Nej. Det handlar om prioriteringar och professionalitet.
2015-09-13, 14:49
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Angående det sista (?) förhöret med MGM som ska hållas snart och hans eventuella förklaringsbörda, som tidigare diskuterats en del. Varför skulle han egentligen ha någon förklaringsbörda?
Om han faktiskt är helt oskyldig och inte har den blekaste susning om hur hans DNA hamnat på Lisas tillhörigheter, hur ska han då kunna "förklara" något?
Det måste ju vara åklagaren som ska bevisa att DNA:t inte är planterat i så fall, eller?
Om man hypotetiskt tänker sig att bara NB:s och Lisas dna finns på mobildelsfynd som hittats och om man tänker sig att han säger att han hittat men slängt tillbaka delarna trots vetskap om försvunnen flicka i området - hur ska man tolka det? I ett sådant scenario så skulle det betyda att Lisa själv har haft sönder sin mobil och är det då någon som tror på det? Om det däremot finns även annans dna blir det en liten annan femma. Om man vidare tänker sig att samma gäller övriga spår, vad säger det? Att han har haft en satans otur att hans dna finns just där hennes tillhörigheter hittas eller så sitter han rätt risigt till. Särskilt om man gör tankeexperimentet att bara hans och Lisas spår finns på de fynd man har.

Om spår även från andra finns på samtliga fynd och dessutom en uppsättning på alla dessa från en och samma annan person så ser det lite ljusare ut för mgm.

Är i så fall denna tänkta andra person i skaran av dem som topsades så har denne förhoppningsvis förhörts. Om inte topsad blir det svårt att säkert säga att mgm är skyldig. Obs! Bara tänkt - det är inte på riktigt.
Senast redigerad av Gusselby 2015-09-13 kl. 14:57.
2015-09-13, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Är det sant, jobbade Helen på ett café som Jönsson ägde ? Hoppas verkligen att polisen vet om det , två flickor som arbetar på två helt olika platser i landet där AJ står som ägare av lokalen , inte klokt om dom har missat det

För att kunna spinna vidare skulle det vara bra om någon har tillgång till den icke offentliga fupen eller innehållet i den från detta mordfall. Vanstyrestid har antytt att han har sett/hört om den.

Vill det sig riktigt illa blir även denna fupen (LH-fallet) icke offentlig.
2015-09-13, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
En reporter på Sveriges Radio P4 uppger att de två männen "inte såg ut att vara sugna på att följa med polisen" och "ganska bryskt" fick föras till en polisbil. Detta rapporterades vid 22.05-tiden av P4.

Tycker du att det du skriver är kritiskt ifrågasättande? Var reportern med inne i huset?
Det enda är i som är tänkbart är att polisen var bryska.
2015-09-13, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
#Psykosomalisk verkar inte särskilt förolämpad.
Nej, för jag vet att jag är objektiv och du känner inte mig. Så din bedömning om mig är inte värd något.
Citat:
Nämndemän får inte bilda sig sin egen uppfattning innan de kliver in i rättsaslen. Hur tror du allmänheten reagerar inför löpsedlar typ "Misstänkte LISA HOLM-MÖRDAREN NEKAR TROTS DNA-BEVIS".
Åklagaren gör inget olagligt genom att lämna ut uppgifter ur utredningen. Nämndemännen är garanterat kapabla att se utifrån de fakta som finns.
Citat:
Åklagarnas objektivitet har ifrågasatts, t.o.m. av Riksåklagaren.

Men inte angående detta fall, vilket är det intressanta här.
Citat:
Och bevisningen i ditt hypotetiska scenario kan ifrågasättas. Såg polisen verklige NB med Lisas huvud i handen?
Jag utgick från att det varit ett faktum.
Citat:
Och att NB håller huvudet i handen bevisar inte att han mördade Lisa.
Det bevisar inblandning, vilket han har nekat till.

Att tro att rättsäkerheten är hotad bara för att uppenbara fakta presenteras, är bara löjligt.

Citat:
Diskret och måttfull är din bedömning. Utredningen hade inte förlorat på större diskretion och måttfullhet.
Det är mycket naivt av dig att tro att vi här skulle förlita oss på din uppfattning gentemot åklagarens. Varför ens försöka?
Citat:
Jag får ingen PR, jag är anonym.
Även en internetidentitet är en identitet. Hela din varelse skriker efter uppmärksamhet.
Men att åklagaren har yttrat sig beror på att han måste tänka på att tillgodose allmänhetens intresse för att allt ska gå rätt till.
Han vet vad han gör - men du vet inte vad han vet, så mycket vet vi.
Senast redigerad av Psykosomalisk 2015-09-13 kl. 15:01.
2015-09-13, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det har framkommit att de inte ville följa med. De hade redan berättat allt de visste för polisen. Men polisen ville ha med dem och då räcker det nog för bojning.
Våldsamt motstånd kan baseras på det våld polisen behöver använda för att få sin vilja igenom. Nu inte sagt att bröderna B gjorde våldsamt motstånd, utan bara som förklaring till polisens befogenheter.

Nu skriver du så där igen - som om det vore en sanning från någon Gud. Precis som du skrev om pappans alibi. Det har inte framkommit någonting annat än det som är polisens ord om bojningen.
2015-09-13, 14:58
Medlem
SvenneMelons avatar
Jag hoppas man vaktar MGM noga i cellen nu samt plockar av allt som kan användas till självmord.
Det vore ju det fattigaste nu om han dör för då kommer hela FUP åka i slasken och ingen av oss får nåt svar på vad som hände och hur mycket man vet hittills =P

Det hände ju den dära kärringmördaren i Örebro...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in