Citat:
#Psykosomalisk verkar inte särskilt förolämpad. Nämndemän får inte bilda sig sin egen uppfattning innan de kliver in i rättsaslen. Hur tror du allmänheten reagerar inför löpsedlar typ "Misstänkte LISA HOLM-MÖRDAREN NEKAR TROTS DNA-BEVIS". Det är många som övertygas om hans skuld.Med ett sådant inlägg förolämpar du folks intelligens och förmåga att tänka kritiskt och att bilda sig egna uppfattningar.
De flesta människor är inte så dumma i huvudet att de snöar in så pass mycket på vad som uttryckts i media,
att de inte har förmågan att bilda sig en annan uppfattning om det skulle visa sig att bevisning
och teorier inte riktigt håller och att advokaten kommer med ett bra och trovärdigt försvar som visar på brister och tvivel i åtalet.
De flesta människor är inte så dumma i huvudet att de snöar in så pass mycket på vad som uttryckts i media,
att de inte har förmågan att bilda sig en annan uppfattning om det skulle visa sig att bevisning
och teorier inte riktigt håller och att advokaten kommer med ett bra och trovärdigt försvar som visar på brister och tvivel i åtalet.
Citat:
Visst, de skapar sig teorier som sitter kvar, ända in i rättssalen.
Ursprungligen postat av blackmolly123
Sen, såklart, finns alltid folk som snöar in för mycket på sina teorier, som inte bryr sig än hur mycket fakta och bevisning som finns, eller hur?
Citat:
Åklagarnas objektivitet har ifrågasatts, t.o.m. av Riksåklagaren. Det är naivt att tro att åklagare alltid är objektiva.
Citat:
Omedelbarhetsprincipen, alltså lagen, säger att rättens ledamöter ska gå opåverkade in i rättssalen, oavsett hur stark bevisningen är. Och bevisningen i ditt hypotetiska scenario kan ifrågasättas. Såg polisen verklige NB med Lisas huvud i handen? Här är en polisman som utredde sina egna mord: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tore_Hedin. Och att NB håller huvudet i handen bevisar inte att han mördade Lisa.
Ursprungligen postat av Psykosomalisk
Det spelar ingen roll när en nämndeman fått veta att GM stått med ett BO:s huvud i handen, utfallet kan bara bli det samma.
Citat:
De som står över åklagaren har samma yrke. Som sagt, RÅ ifrågasätter åklagares objektivitet.
De som står över åklagaren har inte anmärkt på hans ageranden, varför skulle vi här tro att dina funderingar väger tyngre?
Jag förstår alltså inte hur du kan tro det.
Jag förstår alltså inte hur du kan tro det.
Citat:
Diskret och måttfull är din bedömning. Utredningen hade inte förlorat på större diskretion och måttfullhet.
Och som sagt, att påstå att åklagaren vill ha personlig PR, är så billigt med tanke på hur diskret och måttfullt han har agerat i stort.
Citat:
Jag får ingen PR, jag är anonym.
Är det någon som vill ha PR är det väl du.