2015-09-13, 15:01
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
För att kunna spinna vidare skulle det vara bra om någon har tillgång till den icke offentliga fupen eller innehållet i den från detta mordfall. Vanstyrestid har antytt att han har sett/hört om den.

Vill det sig riktigt illa blir även denna fupen (LH-fallet) icke offentlig.
Jamen, det finns inget fup då det aldrig gick till åtal - det fanns ingen att åtala. Undersökningsmaterialet är inte offentligt men många skulle gärna vilja se det.
2015-09-13, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Jag hoppas man vaktar MGM noga i cellen nu samt plockar av allt som kan användas till självmord.
Det vore ju det fattigaste nu om han dör för då kommer hela FUP åka i slasken och ingen av oss får nåt svar på vad som hände och hur mycket man vet hittills =P

Det hände ju den dära kärringmördaren i Örebro...

Precis vad jag tänkt på senaste tiden. Det får bara inte hända.
2015-09-13, 15:03
Medlem
Någon skrev att litauerna vid hämtandet till förhör kan ha velat få lite tid till att ge katten mat. Kan mycket väl vara så. Den hittades ju senare alldeles avmagrad runt deras hus. Polisen brydde sig väl inte om katten om den levde eller svalt ihjäl - bättre att boja de som skulle hämtas så de inte smet med en påse kattmat.
2015-09-13, 15:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
#Psykosomalisk verkar inte särskilt förolämpad. Nämndemän får inte bilda sig sin egen uppfattning innan de kliver in i rättsaslen. Hur tror du allmänheten reagerar inför löpsedlar typ "Misstänkte LISA HOLM-MÖRDAREN NEKAR TROTS DNA-BEVIS". Det är många som övertygas om hans skuld.Visst, de skapar sig teorier som sitter kvar, ända in i rättssalen.

Att du hänvisar till en användare som en slags källa till att folk i allmänhet inte skulle känna sin intelligens förolämpad av dina påståenden om att de inte är kapabla att bilda sig en egen, objektiva, uppfattning utifrån vad åklagaren kommer att presentera och vad advokaten har för motargument - det finner jag bara pinsamt och intelligensbefriat, tyvärr.

Vad det gäller löpsedlar typ MISSTÄNKTE LISA HOLM-MÖRDAREN NEKAR TROTS DNA-BEVIS så tror jag att de flesta är läskunniga och förstår vad löpsedeln betyder, den förmedlar en liten tvekan om skuld då MGM nekar. De flesta tänker nog att det är ganska så sannolikt att han är skyldig, men man drar inga förhastade eller tvärsäkra slutsatser i detta i och med att man vill först veta exakt vad det är för DNA-bevis och hur bindande dessa är. Att han fortfarande nekar gör också att man funderar en extra gång. Det tycker jag är ett logiskt tänkande som nog de flesta klarar av. Tror inte folk blir hjärntvättade och får tunnelseende av tidningarnas löpsedlar. Tror man det så fördummar och förminskar man folks egen slutledningsförmåga.
Senast redigerad av blackmolly123 2015-09-13 kl. 15:08.
2015-09-13, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Jamen, det finns inget fup då det aldrig gick till åtal - det fanns ingen att åtala. Undersökningsmaterialet är inte offentligt men många skulle gärna vilja se det.

Just det. Men journalister får ut sådant material. Och det finns de som var med då och har sett den och har talat med vittnen.
2015-09-13, 15:05
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Du får visa mig att det är samma utredare här som där. Att det skulle vara Lars Johansson har påståtts tidigare och jag har sökt få reda på om det är så utan att få svar.
Eftersom du vet så skulle jag gärna se svart på vitt på det. Om han har suttit med i den utredningen under senare tid gills det inte som jag ser det då fallet är 23 år gammalt och om det sköttes mindre bra så var det i början av fallet enligt vad som sägs av dem som vet (om man ska tro LGWP). Senare generations utredare kan knappast lastas för det som gjordes och inte kan göras ogjort eller utföra det som eventuellt inte gjordes då i form av ex vis bättre spårsäkring, bättre eftersökning direkt, förhör av vittnen osv osv.

Hur menar man att en utredning ska utföras i alla de distrikt där utredare misslyckats i (uppmärksammat) fall och därför enligt somliga inte är att lita på? Vem ska utreda då?

Ojdå !!! Att du reagerar så starkt först nu trots det att det har diskuterats tidigare i tråden
Vilket väckte min nyfikenhet att se på programmet , and yes, with Mr LGWP!
Tycker du att han ljuger? Då får du konfrontera honom
Du och jag kan bara diskutera om hur vi själva ser på detta då jag skrev att alla kan dra egna slutsatser
Faktum är att vi människor påverkar varandra med det vi säger gör och tänker

Vem ska utreda då ? Har jag inget ansvar för
2015-09-13, 15:07
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Du menar att ingen skulle ha hört skrik. Finns inget tecken på strid.
Sannolikt har LH påbörjat mopedfärden och någon har kört tillbaka den.
Hon hann dit där mobildelarna senare hittades. Någon hon har pratat med har hunnit upp henne där eller åkt dit i förväg och väntat.

Nej detta är inte sannolikt. Om nu inte GM har full koll på de som bor i närheten och vet vem som är hemma eller borta så är det mycket riskfyllt. Glöm inte avspärrningen som tyder på att något exceptionellt hände där.
Skulle GM ha tagit LH längs vägen söderut och sen kört tillbaka till kaféet med henne och uträttat vad han nu gjorde. Sen tagit sig tillbaka till överfallsplatsen och kört tillbaka till kaféet. Det blir ett jävla spring kring MP då alla tecken tyder på att GM har lämnat MP utan någon plan i åtanke.

Troligen var det ingen strid utomhus. MGM är stor och LH liten. Hon kanske inte hann skrika.
Högst troligt handlar det om ett överraskningsanfall.

Dessutom förutsätter det att det var den väg LH skulle ha åkt och det är väl inte klarlagt vilken väg hon skulle ha tagit.
Senast redigerad av PeoFallmo 2015-09-13 kl. 15:11.
2015-09-13, 15:13
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ingen journalist var med när litauerna blev bojade. Det du skriver är vad journalister kunde se efteråt dvs polisens bryskhet. Ingen vet varför polisen bojade personer till förhör de inte ens kan prata med.
Polisen hade haft dagar på sig att ha tolk beredd men det var nog inte intressant för bojningen var nog planerad innan. Som sagt- bra bild. Den är fortfarande väl använd och påverkar både nämndemän och allmänhet. Mycket farligt när polisen försöker påverka via bilder.
Det är därför det är viktigt att hela tiden diskutera denna bild.

Vilket budskap? Skramla med handklovar och säga " we are going to gripa dig". Landsortspoliser är inte ens bra på engelska.
???
Där avslöjade du dina fördomar och det rejält. Men tack för det var roligt sagt.
2015-09-13, 15:18
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Jag hoppas man vaktar MGM noga i cellen nu samt plockar av allt som kan användas till självmord.
Det vore ju det fattigaste nu om han dör för då kommer hela FUP åka i slasken och ingen av oss får nåt svar på vad som hände och hur mycket man vet hittills =P

Det hände ju den dära kärringmördaren i Örebro...

Han tog väl livet av sig i samband med ett träningspass på häktets gym om jag inte missminner mig.

Jag tror man har koll på detta. Inte minst efter det konfrontationsförhör som det skrivits om i media har hållits. Även om det inte verkar finnas något nytt som är revolutionerande...

(Ur GT - Mitt fetade)

Citat:
Exakt vilka frågor vi kommer att ställa går jag inte in på. Vi kommer att presentera vårt material. I vissa bitar finns det lite nya saker, men framför allt kan vi visa svaren som vi nu har fått från NFC svart på vitt, säger Lars Johansson

... så tror jag det kan bli jobbigt för den häktade. Han har suttit i ett antal förhör nu under flera månader där man med ojämna mellanrum talat om olika saker och konfronterat honom med delar av bevisningen vid olika tillfällen. Det är inte säkert att han förmått skapa en sammanhängande minnesbild av det, även om han förstås inte glömt bort de centrala delarna som DNA-bevisen. Beroende på tyngden i den samlade bevisningen kan det nog komma starka känslor av hopplöshet och uppgivenhet. Är han skyldig - vilket jag tycker det mesta verkar tala för - så kan man ju hoppas att han faller till föga och erkänner. Det är dock inte mitt stalltips, det mest troliga är nog att han fortsätter neka oavsett styrkan i bevisen. Förmodligen är också bevisningen av sådan art att det för den som vill TRO kommer att vara psykologiskt möjligt att konstruera en historia om en trots allt oskyldig Nerijus. Vi kan nog utgå från att hans mamma i Litauen kommer att få gott sällskap från ett gäng här i tråden då. Även om eniga domstolar skulle fälla honom för mordet utan något rimligt tvivel och utan någon kritik från resten av rättsväsendet.
2015-09-13, 15:20
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Just det. Men journalister får ut sådant material. Och det finns de som var med då och har sett den och har talat med vittnen.

Källa tack på att journalister fått ta del av förundersökningen i Helena-fallet.
2015-09-13, 15:20
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosomalisk
Nej, för jag vet att jag är objektiv och du känner inte mig. Så din bedömning om mig är inte värd något.

Åklagaren gör inget olagligt genom att lämna ut uppgifter ur utredningen. Nämndemännen är garanterat kapabla att se utifrån de fakta som finns.

Men inte angående detta fall, vilket är det intressanta här.

Jag utgick från att det varit ett faktum.

Det bevisar inblandning, vilket han har nekat till.

Att tro att rättsäkerheten är hotad bara för att uppenbara fakta presenteras, är bara löjligt.

Det är mycket naivt av dig att tro att vi här skulle förlita oss på din uppfattning gentemot åklagarens. Varför ens försöka?

Även en internetidentitet är en identitet. Hela din varelse skriker efter uppmärksamhet.
Men att åklagaren har yttrat sig beror på att han måste tänka på att tillgodose allmänhetens intresse för att allt ska gå rätt till.
Han vet vad han gör - men du vet inte vad han vet, så mycket vet vi.
Psykosomalisk, får jag fråga dig om du är eller vill bli nämndeman som XO visserligen inte sagt men tagit som ett exempel på och upprepat det så många gånger att den lättledda gärna kan tro det. Man kan tro att det är tekniken och taktiken.

Eller så har jag missat nåt i den ordsallad som passerar förbi.
2015-09-13, 15:25
Medlem
Citat:
Psykosomalisk, får jag fråga dig om du är eller vill bli nämndeman som XO visserligen inte sagt men tagit som ett exempel på och upprepat det så många gånger att den lättledda gärna kan tro det. Man kan tro att det är tekniken och taktiken.

Eller så har jag missat nåt i den ordsallad som passerar förbi.
Usch, visst är det ordsallad...
Nej, jag har aldrig varit inblandad i någon rättsprocess och vill verkligen inte bli nämndeman. Jag försöker bara vara så ärlig som möjligt. Jag vill att rätt GM ska bli fälld och jag presenterar min tolkning av åklagarens ageranden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in