2015-09-10, 13:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
När igår skrev du "står"?
.. Jag kan vända på frågan och kontra:
Hur kan du få punkt 5+6 till en 8 minuters promenad från entrédörren till mopeden?
Citat:
Om man står på ena sidan vägen och viftar med armarna till någon på andra sidan vägen är man till allmänt beskådande även om ingen ser. Om han gjorde så kunde han inte vara säker på att Lisa såg honom, hon gick med ryggen mot ladan utefter norra gaveln. Jag får inte ihop något planerat scenario med någon för Lisa obekant person skulle ha planerat ett överfall mellan SMS och moppestart.
Jo, så här går det till. Han gör som vid Herr Gårman: Kollar till höger. Kollar till vänster. Ingen bil i sikte. Han visslar eller hojtar till, hon vänder sig om och han vinkar på henne för att fånga hennes uppmärksamhet. Har skrivit exakt samma tidigare i tråden.
Planerad kontakt - impuls när det skiter sig och allt går överstyr.
Känner hon igen honom som den ofarlige arbetaren nästgårds så kan hon gå dit. Likaväl som han noterat henne så kan hon sett en glimt av honom. Eller så känner hon igen bilen.
2015-09-10, 13:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.. Jag kan vända på frågan och kontra:
Hur kan du få punkt 5+6 till en 8 minuters promenad från entrédörren till mopeden?
Det är det jag inte får. Det borde ha gått fortare att komma till moppen.
Citat:
Jo, så här går det till. Han gör som vid Herr Gårman: Kollar till höger. Kollar till vänster. Ingen bil i sikte. Han visslar eller hojtar till, hon vänder sig om och han vinkar på henne för att fånga hennes uppmärksamhet. Har skrivit exakt samma tidigare i tråden.
Planerad kontakt - impuls när det skiter sig och allt går överstyr.
Känner hon igen honom som den ofarlige arbetaren nästgårds så kan hon gå dit. Likaväl som han noterat henne så kan hon sett en glimt av honom. Eller så känner hon igen bilen.
Hon kan fortfarande ha missat honom. Det kan inte ha ingått i planen att hon inte tog på sig hjälmen så fort hon gick ut ur kafédörren. Man syns även från andra håll än bilar när man står och viftar och hojtar, han kan inte ha planerat att detta skulle inträffa efter att kollegorna hade åkt. Antag att Lisa hade gått ett par minuter innan kollegorna? En sådan enkel sak hade spolierat den genialiska planen, för de skulle ha sett honom.
2015-09-10, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeffa
utdrag ur kontext men ändå sammanhängande av Vresrosen.

"Det finns bara två alternativ. Det första är att han är skyldig och hoppas på att åtalet inte kommer kunna styrka hans skuld, det andra är att han är oskyldig, men så korkad att han inte fattar att han måste förklara, varför åklagarens bevisning inte har med mordet att göra. Då får han ju faktiskt skylla sig själv."

Kan man dra slutsatsen att han bör dömas för brott med anledning av ren dumhet anser du?, eller har jag helt missupfattat dig i sättningen " men så korkad att han inte fattar att han måste förklara, varför åklagarens bevisning inte har med mordet att göra. Då får han ju faktiskt skylla sig själv."

Det jag menar, självklart är att han får skylla sig själv om han sitter häktad under utredningstiden, i det fall han är oskyldig, eftersom han inte förklarar sig, och undanröjer alla frågetecken. Jag är verkligen inte för att oskyldiga avtjänar de skyldigas brott!

Advokaten Rönnbäck bör ha förklarat för honom vad som gäller enligt den svenska processordningen. Domstolen prövar bara om det finns häktningsskäl men går inte in i sak, som senare under huvudförhandlingen.

Om han är oskyldig är det en usel strategi att sabotera utredningen i hopp om att Rönnbäck är en stjärnadvokat, och att domstolen består av tankeläsande genier som fattar "allt" instinktivt, utan att man presenterar en förklaring till varför Lituern (och inte andra människor) konstant blöder blod, spottar saliv och skvätter sperma som nu råkat hamna på brottsoffret, eller hennes tillhörigheter.

När detta har skett på ett begränsat utrymme, på ett begränsat område där endast en begränsad krets har tillträde, vill vi ju alla veta hur detta gått till.

Men i denna sak anser inte jag att man kan diskutera i allmänna termer, för bevisen pekat åt att Litauern är skyldig. Vad finns det för andra alternativ än att ha denna Litauer häktad?
2015-09-10, 14:31
Medlem
Om det är den misstänkte Litauern som är skyldig, kan det ha gått till på följande sätt på baksidan av caféet:

1. MGM kan ha tagit av tändhatten på stiftet och avvaktat tills han ser att LH behöver hjälp att starta mopeden. Då får han närkontakt med henne på ett naturligt sätt.
2. MGM kommer fram och hjälper henne få start på moppen.
3. LH blir jätteglad över hans hjälpsamhet.
4. MGM visar att han är en ulv i fårakläder och kidnappar henne. LH har på sig hjälmen i detta skede. Nycklarna sitter i tändningslåset.

Alternativet är att LH gått ut mot vägen och påkallat uppmärksamhet. En svart SUV stannar till. LH berättar att hon inte får start på moppen. Föraren av den svarta SUV:en (som själv har mixtrat med moppen tidigare och vet att LH slutar vid den här tiden) hjälper henne med moppen och kidnappar henne sedan.

Citat:
Hon kan fortfarande ha missat honom. Det kan inte ha ingått i planen att hon inte tog på sig hjälmen så fort hon gick ut ur kafédörren. Man syns även från andra håll än bilar när man står och viftar och hojtar, han kan inte ha planerat att detta skulle inträffa efter att kollegorna hade åkt. Antag att Lisa hade gått ett par minuter innan kollegorna? En sådan enkel sak hade spolierat den genialiska planen, för de skulle ha sett honom.
Senast redigerad av Spanaren321 2015-09-10 kl. 14:44.
2015-09-10, 14:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Om det är den misstänkte Litauern som är skyldig, kan det ha gått till på följande sätt:
1. MGM kan ha tagit av tändhatten på stiftet och avvaktat tills han ser att LH behöver hjälp.
2. MGM kommer fram och hjälper henne få start på moppen.
3. LH blir jätteglad över hans hjälpsamhet.
4. MGM visar att han är en ulv i fårakläder och kidnappar henne.
Hur visste han när han planerade att Lisa skulle vara ensam? Dök han upp bakom containern, eller? Eller kom han runt hörnet precis när hon behövde hjälp? Hur visste han att han kom så precis? Lisa hade kört moppe sedan hon var femton, jag gissar att hon visste var tändhatten satt.
2015-09-10, 14:42
Medlem
develis avatar
Citat:

Människa! Hon går runt hörnet mot mopeden. Hon kan mycket väl ha gått till mopeden och ställt ner påsen, satt i nyckeln. Har skrivit även detta tidigare. Står sen vid hörnet och kollar mobilen. Synlig.
Var det solglimtar? ( betackar mig en väderleksrapport..) Var det lä? Ville hon stå just där bara? Ha uppsyn över parkeringen/vägen?

Ja - precis. Det hade kanske spoilerat med nån minut hit och dit. Jag skrev ordagrant det gyllene tillfället. Tyvärr föll allt på plats, ingen såg nåt och det eländiga hände.
2015-09-10, 14:45
Bannlyst
Citat:
Hur visste han när han planerade att Lisa skulle vara ensam? Dök han upp bakom containern, eller? Eller kom han runt hörnet precis när hon behövde hjälp? Hur visste han att han kom så precis? Lisa hade kört moppe sedan hon var femton, jag gissar att hon visste var tändhatten satt.

Jag tycker det var en bra idé spanaren kom med. Nu vet jag inte vad Lisa hade för moppe men det behövs verktyg för det mesta. Det räcker inte att veta var tändhatten sitter.
2015-09-10, 14:51
Medlem
Citat:
Är han skyldig tror jag att han har blivit fixerad vid henne - vilket inte kräver värst mycket. Samma grund som stalkers. Förtydligande: Jag anser inte att han är en stalker men samma grundfenomen.

Har personligen inte fördjupat mig mer än att jag finner Stardoll väldigt underligt för en 35-årig man..
Jag var tvungen att ta en titt på Stardoll men det såg ganska harmlöst ut. Skumt intresse men har han inte suttit och haft roligt tillsammans med frugan?

Citat:
.. Vilket jag inte tror då. Jag tror han blivit fixerad vid Lisa och sökt kontakt - sen har detta gått överstyr. Alternativ tes är att det är ett våldtäktsförsök som misslyckats.
Ja, det har jag varit inne på också men får inte ihop det ändå. En fixering av en kvinna man ser på kanske några sekunder åt gången. Han måste hur som helst då ha väntat varje söndag där utanför cafeet runt klockan sex på en chans till kontakt och fick då tydligen napp ganska omgående (den tredje söndagen).

En oplannerad våldtäkt av en gift man några hundratals meter från hans hem utanför en av hans arbetsplatser på eftermiddagen och han trodde han skulle komma undan? Då borde han ha varit dyngrak och det förklarar övriga dumheter men var han så full i affären dom var i efteråt? Han hade ändå tid att åtgärda en del misstag och då framför allt placeringen av kroppen då han nyktrat till. Han måste ju ha förstått att det bara var en tidsfråga innan polisen skulle hitta kroppen, gjort kopplingar och plockat in familjen. Visste dessutom familjen om detta skulle en snabb flytt varit ännu enklare trots en del poliser och nyfikna i området. Han borde ha flytt eller flyttat kroppen men gjorde det inte. Visst han kan ju ha förträngt hela händelsen.

Citat:
Martorp ser jag som en tillfällig dumpningsplats i all hast och tanken var att flytta henne men det blev för mycket liv och rörelse på bygden. Nåt MGM inte räknat med.
En tillfällig dumpningsplats som var mycket illa vald. Som jag var inne på ovan så istället att bara sitta och vänta på polisen borde han ha tagit risken att flytta kroppen. Bara ett dike ett par hundra meter bort hade varit hundra gånger bättre än boden på han arbetsplats. Ingen skulle bry sig om han åkte dit där han ibland jobbade för att "fixa" en del saker. Söken var i många dagar runt cafeet.

Citat:
Finns det bra teknisk bevisning ihop med en stark indiciekedja så håller det allt bra i HR också ska du se.
Jag det kommer det kanske att göra men frågan är om det verkligen finns det, ska bli intressant att läsa FUP. Vi vet allför lite just nu, mycket är konstigt.
2015-09-10, 14:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Människa! Hon går runt hörnet mot mopeden. Hon kan mycket väl ha gått till mopeden och ställt ner påsen, satt i nyckeln. Har skrivit även detta tidigare. Står sen vid hörnet och kollar mobilen. Synlig.
Var det solglimtar? ( betackar mig en väderleksrapport..) Var det lä? Ville hon stå just där bara? Ha uppsyn över parkeringen/vägen?

Ja - precis. Det hade kanske spoilerat med nån minut hit och dit. Jag skrev ordagrant det gyllene tillfället. Tyvärr föll allt på plats, ingen såg nåt och det eländiga hände.
Det vi diskuterar är det här:
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Om man antar att NB såg när LH anlände med moped kan han ha hunnit planlägga dagen genom att säga att han var tvungen att hinna slutföra en del arbeten under em och inte skulle vara hemma före en viss tid. - NB verkar inte precis höra till den mer impulsiva typen av GM; snarare är han urtypen för en som noga förbereder sitt brott: beräknande och mån om att ha ryggen fri.
Ditt scenario är inte resultatet av någon som noga förbereder sitt brott: beräknande och mån om att ha ryggen fri. Ditt scenario innehåller en GM som har tur.
2015-09-10, 14:56
Medlem
Citat:

Jag tror snarare att GM stått i lugn och ro i ladan med utsikt över parkeringen. När han såg LH ensam kvar så slog han till. Hade någon av dom andra tjejerna varit ensam kvar så hade det troligen drabbat denna tjej istället.

Ingen som räknat på vad det i tid tar att ta sej från cafet till moped i lugn takt ?
Tar det två tre minuter ?
Gick dom exakt 15 över och sedan pratade nån minut, eller gick dom ca 15 över ?
Tog Lisa fram sin mobil direkt. Eller rotade hon först i bakfickan, innerfickan och slutligen i ev väska och ytterligare nån halvminut gick ?

Det är alltså inte direkt svårt att få 5-8 minuter att gå för att ta sej från café entrén till mopeden
Senast redigerad av zebop 2015-09-10 kl. 14:59.
2015-09-10, 14:58
Medlem
Tamborinos avatar
Jag har bara haft tid att följa tråden sporadiskt under en tid.
Finns det några kvar i tråden som fortfarande tror på en alternativ GM, eller har alla gett upp nu.
Något nytt om okänd person i svart SUV?
2015-09-10, 15:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Jag tror snarare att GM stått i lugn och ro i ladan med utsikt över parkeringen. När han såg LH ensam kvar så slog han till. Hade någon av dom andra tjejerna varit ensam kvar så hade det troligen drabbat denna tjej istället.

Ingen som räknat på vad det i tid tar att ta sej från cafet till moped i lugn takt ?
Tar det två tre minuter ?
Gick dom exakt 15 över och sedan pratade nån minut, eller gick dom ca 15 över ?
Tog Lisa fram sin mobil direkt. Eller rotade hon först i bakfickan, innerfickan och slutligen i ev väska och ytterligare nån halvminut gick ?

Det är alltså inte direkt svårt att få 5-8 minuter att gå för att ta sej från café entrén till mopeden
Även om det tog 2-3 minuter att gå till mopeden så förklarar det inte varför GM slog till fem minuter senare och inte direkt när hon gick runt sista hörnet. På den tiden hade hon hunnit sätta sig och köra iväg, det kan inte en noggrant planerande man ha missat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in