2015-09-13, 09:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det du har förklarat har inget värde, för det är inte så det går till. Jag har förklarat att det inte är fysiskt möjligt att få till ett åtal före november, och kanske inte ens detta år eftersom det är många som ska inkallas och mycket material för advokaten att läsa in, efter att åklagaren sammanställt det han har att komma med.

Som "familjerättare" borde du veta att det är skillnad, på vem som styr processen i brottmål och vad det är som parterna själva råder över. Svagheten i ditt raljerande är att du inte tagit "kvällskurser" i straffrätt och processrätt. Elever brukar få beröm när de söker bekräftelse i syfte att få dem tysta!

Åklagaren släpper bara den information som går att släppa utan att skada utredningen. Han har lyckats med att få mig trygg beträffande denna utredning och att Litauern inte är häktad utan grund.

Advokaten Rönnbäck har gjort mig orolig, eftersom varje usling förtjänar ett försvar. Nu blir det "walkover".
Jag har inte klagat på att utredningen tar tid.

Källa på att jag är "familjerättare"?

Läs inlägget före ditt så får du se vilken skada åklagarens släpp orsakar.

Varför gör advokaten dig orolig? Vad vet du om vilket försvar hon har?
2015-09-13, 09:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Ja, hoppas att han nu börjar prata och berättar sanningen när han konfronteras med DNA-bevis och annat vid förhöret som skall hållas snart
Han kommer inte att konfronteras med någonting. http://sla.se/skovde/2015/09/11/mordmisstankt-ska-forhoras-igen
Citat:
– Vi kommer att presentera material som vi presenterat tidigare men som vi nu har svart på vitt, säger kriminalkommissarie Lars Johansson.
Vid förhöret kommer bara gammal skåpmat att serveras.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-09-13 kl. 09:33.
2015-09-13, 09:38
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Om den svarta bilen hade åkt in på gården Martorp, t.ex på söndagskvällen när LH försvann, hade någon tyckt att det varit märkligt och misstänkt, eller hade det varit helt naturligt?

Tror inte bilen har någon koppling till Martorp men, vem skulle bry sig om en bil åker in på obebodda Martorp en söndagskväll?
2015-09-13, 09:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, han har rätt att bryta förundersökningssekretessen. De uppgifter han släpper hjälper inte förundersökningen, däremot hjälper de till att få allmänheten, inklusive vittnen och blivande nämndemän, att tro att rätt man är häktad. Läs #Psykosomalisks inlägg. Hen har övertygats av åklagaren och skulle ställa upp som nämndeman om det blir aktuellt. Det skulle inte ge NB en rättvis rättegång.

Tro kan man göra i kyrkan. Nu är det inte så att det är FB-användare som skall döma. Vi får avvakta och invänta åklagaren bevisning och teori, är ju den som skall bedömas i domstol under hårda krav.
Är när åklagaren presenterar bevisning och sin teori om händelseförlopp i rätten man får bedöma trovärdigheten i detta. Är inte media eller FB som dömer, inte heller åklagarens knapphändiga information.
Det enda vi i nuläget vet är att åklagaren är tämligen säker på att rätt GM är häktad. Även om många påverkats av detta och tror att det är rätt GM som sitter häktad så tror nog jag att de flesta inväntar FUP och rättegång innan man man är helt säker på sin sak. Finns tvivelaktigheter i bevis och teori så lär det märkas, speciellt om advokaten gör ett bra jobb.
2015-09-13, 09:41
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Jag har nämnt tre tänkbara orsaker, lojalitet, slippa fängelse, pengar.
Du glömde en viktig orsak, han vet inget och talar sanning.
2015-09-13, 09:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Tro kan man göra i kyrkan. Nu är det inte så att det är FB-användare som skall döma. Vi får avvakta och invänta åklagaren bevisning och teori, är ju den som skall bedömas i domstol under hårda krav.
Är när åklagaren presenterar bevisning och sin teori om händelseförlopp i rätten man får bedöma trovärdigheten i detta. Är inte media eller FB som dömer, inte heller åklagarens knapphändiga information.
Det enda vi i nuläget vet är att åklagaren är tämligen säker på att rätt GM är häktad. Även om många påverkats av detta och tror att det är rätt GM som sitter häktad så tror nog jag att de flesta inväntar FUP och rättegång innan man man är helt säker på sin sak. Finns tvivelaktigheter i bevis och teori så lär det märkas, speciellt om advokaten gör ett bra jobb.
Ja, tro ska man göra i kyrkan, i domstolen ska man veta, eller säga att man inte vet. Och som domare får man inte veta något när man kliver in i rättssalen. Vad säger att #Psykosomalisk inte är typisk för allmänheten och blivande nämndemän, och alltså vet innan rättegången börjar?
2015-09-13, 09:49
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ja, hoppas att han nu börjar prata och berättar sanningen när han konfronteras med DNA-bevis och annat vid förhöret som skall hållas snart

NB är en iskall fan , när han har något att tjäna på att börja berätta så kommer han att göra det .
Först kommer säkert en historia om att det var näst intill en olycka att LH miste livet , och han beklagar det djupt .
2015-09-13, 09:55
Bannlyst
Citat:
Han kommer inte att konfronteras med någonting. http://sla.se/skovde/2015/09/11/mordmisstankt-ska-forhoras-igen

Citat:
– Vi kommer att presentera material som vi presenterat tidigare men som vi nu har svart på vitt, säger kriminalkommissarie Lars Johansson.

Så du tror inte möjligheten finns att hans advokat givit honom rådet att han inte behöver försöka förklara något innan bevisen är "svart på vitt"?
2015-09-13, 10:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Så du tror inte möjligheten finns att hans advokat givit honom rådet att han inte behöver försöka förklara något innan bevisen är "svart på vitt"?
Vad jag tror hör fortfarande inte hit. Varför skulle advokaten ge honom det rådet? Jag har aldrig hört någon advokat som uppmanar sin klient att hålla inne sanningen.
2015-09-13, 10:46
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Jag har aldrig hört någon advokat som uppmanar sin klient att hålla inne sanningen.

Då har du inte haft ngt närmare samröre med denna yrkesgrupp! Visst kan en advokat göra det.
2015-09-13, 10:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Då har du inte haft ngt närmare samröre med denna yrkesgrupp! Visst kan en advokat göra det.
Nej, lyckligtvis har jag inte det. Ge ett exempel.
2015-09-13, 11:03
Medlem
letsdoits avatar
Citat:

Den gamla skåpmaten består (om man ska tro på vad försvaret muntligt säger sig ha fått reda på under häktningsförhandlingarna) av spår enbart från NB:s arbetsplatser. Om detta stämmer måste man särskilt noggrant granska de DNA-bevis som åklagaren säger sig ha - och även låtit offentliggöra att han inte tycker NB kunnat lämna någon egentlig förklaring till.

Näst intill lika viktigt är att titta närmare på var man inte har hittat något DNA.

Den bild man har av brottet sägs ha stärkts genom obduktionsrapporten, eller ska i vart fall inte tala emot den, men rapporten i sig uppges inte binda NB till brottet. Dödsorsaken sägs även den bekräfta de misstankar man haft.

Kanske har man använt sig av spårare CA:s metoder:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2795&artikel=6215488
https://www.youtube.com/watch?v=1RsnPMiKrdQ

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in