2015-09-13, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
Man får låna mkt mkt mer. Lämna vistitkost och säg att de kan få det jobbigt eller enkelt i livet. Nu bor vi i arabistan. Glöm svenska bögtjänstemän, de skiter knäck om du kan bilda en föreingen som krossar de som inte gör som du vill. Terror på alla sätt. Men..bevisa det..

Förstår nu att det är psyksjukdom som gör att du slipper jobba och lever på våra skattepengar.
2015-09-13, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Du tyckte först att en människa med mediokra inkomster kunde köpa en lägenhet i STHLMS innerstad nu (!). Det skriver jag verkligen inte under på. Du kan ju inte tro på det själv heller. Dessutom angav du endast halva priset, för att sedan backtracka och kalla det "sparande". Effekten av vad du gör med dina pengar påverkar givetvis inte utläggen.

Så har skrev jag i det du citerade:
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Jag ser inte att 4500/mån är ett problem. Även folk med lägre inkomster klarar det. Det är väl inte så konstigt att de med ett sparande och som kan låna resten slår till.
Och det har ingen överensstämmelse med dina påståenden. Du gör precis det jag skrev att du inte skulle göra, du tillför för mycket egna påhitt som du lägger i min mun. Antingen får du visa var jag skrivit något som går på tvärs med någon av mina tre meningar ovan, eller så får du konstatera att du har fel.

Citat:
Intressant...men korrigeringen innebär ju självklart att värdet normaliseras och förhoppningsvis gör även samhället det. Dock tycker jag alla världsekonomiska problem endast pekar på tredje världskrig, analysen håller dessutom oroväckande. Tack för din input!
Du skulle kunna få svara på de två första frågorna. Eller iaf den första om varför köparna skulle stanna hemma. Du har ju en uppfattning om att det ska inträffa.
2015-09-13, 11:51
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Så har skrev jag i det du citerade:
Och det har ingen överensstämmelse med dina påståenden. Du gör precis det jag skrev att du inte skulle göra, du tillför för mycket egna påhitt som du lägger i min mun. Antingen får du visa var jag skrivit något som går på tvärs med någon av mina tre meningar ovan, eller så får du konstatera att du har fel.

Du skulle kunna få svara på de två första frågorna. Eller iaf den första om varför köparna skulle stanna hemma. Du har ju en uppfattning om att det ska inträffa.
Du var mig en märklig en. Du säger att det är lätt för människor med mediokra inkomster att köpa BR för fyra millar eftersom det bara kostar 4500kr/mån. Det är ju ren lögn, men du fortsätter att köra på samma linje? Hmmm, du har tappat all trovärdighet tyvärr. Många på Flashback är rena tomtar, det är tydligt.

Vilka påhitt har jag kommit med? Du förstår att det är endast du som ljuger, hittar på och beter dig underligt va? Projiceringen är uppenbar!
2015-09-13, 12:03
Medlem
Citat:
Du var mig en märklig en. Du säger att det är lätt för människor med mediokra inkomster att köpa BR för fyra millar
Du borde du kunna hitta den meningen jag har skrivit det. Men det gör du inte. Du redovisar inget. Det är tomt.
Ändå fortsätter du och påstår. Trots att jag talat om för dig vilket fel du gör.

Citat:
Många på Flashback är rena tomtar, det är tydligt.
Det visar väl det här.

Citat:
Vilka påhitt har jag kommit med?
De du inte kan redovisa. Och att du inte ens försöker trots att jag talat om hur du ska göra, borde ha gjort att du själv fått vissa betänkligheter, och avstått från vidare skriverier.
2015-09-13, 12:44
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Här har vi nyproduktion i Vasastan. 34 kvm.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-vasastan-stockholms-kommun-tomtebogatan-1-7560335

Säg att den går för 4 MSEK. Skulle man lånefinansiera hela köpeskillingen blir boendekostnad (räntor+månadsavgift) = 4500/månad.
Och det för nyproduktion som kallas exklusivt. (Vi är är nere på ca 1600/kvm och år).

Jag ser inte att 4500/mån är ett problem. Även folk med lägre inkomster klarar det. Det är väl inte så konstigt att de med ett sparande och som kan låna resten slår till.

--------------------------
Antag att detta var en hyresrätt och marknadshyra råder. Hur stort premium skulle ni vilja betala för att hyra denna i stället för att köpa. Ett visst premium är rimligt. Men hur mycket extra per år vore ni beredda att betala till hyresvärden innan ni väljer att köpa i stället. 12000 per år?
Det var ju inte så svårt. Observera det jag fetat ovan, lägg detta i jämförelse med vad du säger här.
Citat:
Du borde du kunna hitta den meningen jag har skrivit det. Men det gör du inte. Du redovisar inget. Det är tomt.
Ändå fortsätter du och påstår. Trots att jag talat om för dig vilket fel du gör.

Det visar väl det här.

De du inte kan redovisa. Och att du inte ens försöker trots att jag talat om hur du ska göra, borde ha gjort att du själv fått vissa betänkligheter, och avstått från vidare skriverier.
Även om svenskan inte är den bästa så går det att uttyda att du säger exakt det jag säger att du gör! Dessutom ljuger du och säger att det kommer att kosta hälften av vad det kommer att kosta, och dessutom behöver man mer än en halv mille i kontantinsats.

Du var inte speciellt svår att mosa sönder, men jag vill inte vara taskig obs! Så du inte gör något drastiskt eller nåt.... Inget personligt, vill bara bli av lögner och falsarier.
2015-09-13, 17:34
Medlem
Citat:
Det var ju inte så svårt. Observera det jag fetat ovan, lägg detta i jämförelse med vad du säger här.
Om det inte är svårt så kan man ju undra varför du misslyckas hela tiden.

Det fetade är samma som jag kommenterade ovan. Och där jag pekat på att om du framhärdar får du leverera ett annat citat som motsäger. Dvs ger stöd för ditt yrande. Ditt inlägg nu är kliniskt rent från varje antydan till vare sig någon sådan fakta eller resonemang.
Tomt igen.

Citat:
Även om svenskan inte är den bästa så går det att uttyda att du säger exakt det jag säger att du gör!
Och här säger du just att du fantiserar ihop en egen betydelse av vad jag skriver.
Nu har jag sagt till dig att inte göra sådant. Varför klarar du inte av att följa enkla instruktioner. Och varför repeterar du fel när du fått de påtalade. Du framstår ju som helt obildbar.

Citat:
Dessutom ljuger du och säger att det kommer att kosta hälften av vad det kommer att kosta, och dessutom behöver man mer än en halv mille i kontantinsats.
Jag har redovisat precis hur jag har räknat. Att du kallar det lögn visar mer att du inte ens förstår betydelsen av enkla svenska ord.

Citat:
Du var inte speciellt svår att mosa sönder, men jag vill inte vara taskig obs! Så du inte gör något drastiskt eller nåt.... Inget personligt, vill bara bli av lögner och falsarier.
Det är tvärtom så att när jag synade så var det bara tomt.
2015-09-13, 18:32
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Om det inte är svårt så kan man ju undra varför du misslyckas hela tiden.

Det fetade är samma som jag kommenterade ovan. Och där jag pekat på att om du framhärdar får du leverera ett annat citat som motsäger. Dvs ger stöd för ditt yrande. Ditt inlägg nu är kliniskt rent från varje antydan till vare sig någon sådan fakta eller resonemang.
Tomt igen.

Och här säger du just att du fantiserar ihop en egen betydelse av vad jag skriver.
Nu har jag sagt till dig att inte göra sådant. Varför klarar du inte av att följa enkla instruktioner. Och varför repeterar du fel när du fått de påtalade. Du framstår ju som helt obildbar.

Jag har redovisat precis hur jag har räknat. Att du kallar det lögn visar mer att du inte ens förstår betydelsen av enkla svenska ord.

Det är tvärtom så att när jag synade så var det bara tomt.
Äsch, du behöver inte få dina trosor helt trassliga!

Det är bara att erkänna att du inte kan räkna och/eller att du skrev fel! Det är inte så farligt, jag kommer inte hålla det emot dig i alla fall. Fakta kvarstår tydligt svart på vitt att du ljuger/är psyksjuk/är matematiskt utmanad. No biggie.

Vi kan i alla fall sluta oss till sanningen - att en människa med mediokra inkomster självfallet inte har någon som helst möjlighet att köpa en lägenhet för 4 millar i innerstan. Som om någon trodde något annat...Förutom du då som har någon slags problematik. Märk dock att jag har förståelse för din situation, inte gå in i självskadebeteende bara för det här! Lova!
2015-09-13, 21:12
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Hur ofta trycker man av i din liknelse med rysk roulett?
En gång lifetime såklart. Helt idiotiska odds ändå.

Poängen är att det spelar ingen roll vad du får om du överlever, det är ändå ingen bra deal. Vilket är grejen med negativt asymmetriska kalkyler, där arean för potentiell baksida är "oändlig". Då måste man ner i väldigt små sannolikheter, snarare än bostadsmarknadens "för det mesta går det bra, ibland blir det skit".
Senast redigerad av Trillske 2015-09-13 kl. 21:15.
2015-09-13, 22:17
Medlem
Citat:
Äsch, du behöver inte få dina trosor helt trassliga!
Den debattnivån är nog den du behärskar.

Citat:
Det är bara att erkänna att du inte kan räkna och/eller att du skrev fel! Det är inte så farligt, jag kommer inte hålla det emot dig i alla fall. Fakta kvarstår tydligt svart på vitt att du ljuger/är psyksjuk/är matematiskt utmanad. No biggie.
Beräkningarna är som sagt redovisade och det framgår vad som är vad.
Och du har inte kunnat visa på något fel.

Citat:
Vi kan i alla fall sluta oss till sanningen - att en människa med mediokra inkomster självfallet inte har någon som helst möjlighet att köpa en lägenhet för 4 millar i innerstan. Som om någon trodde något annat...Förutom du då som har någon slags problematik. Märk dock att jag har förståelse för din situation, inte gå in i självskadebeteende bara för det här! Lova!
Jag har i tidigare inlägg tidigare pekat på två möjliga köpare.

För att diskussionsnivån inte ska bli för låg i delforat slår jag ibland ned på inlägg med förvirrade påståenden och synar.
2015-09-13, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
En gång lifetime såklart. Helt idiotiska odds ändå.
Borde det inte vara en gång per år eller så. (Med justerade odds).

Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Poängen är att det spelar ingen roll vad du får om du överlever, det är ändå ingen bra deal. Vilket är grejen med negativt asymmetriska kalkyler, där arean för potentiell baksida är "oändlig". Då måste man ner i väldigt små sannolikheter, snarare än bostadsmarknadens "för det mesta går det bra, ibland blir det skit".
Kan du inte beskriva vad som händer, vid den katastrofen.

Det borde vara så att bostäderna står kvar, och folk bor i dom ungefär som förut.
Men det kolliderar med tanken på att villa, radhus och BR-ägare ska bli utblottade och få bo i tält.

Det skulle underlätta att förstå om vi får en beskrivning på katastrofens förlopp.
2015-09-13, 22:45
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Kan du inte beskriva vad som händer, vid den katastrofen.
Okej. Något dumhuvud med 18k i bruttolön får för sig att låna 4 miljoner för en bostad. Något annat dumhuvud på banken godkänner det.

Om vi nu förutsätter att denna arbetskraft av mycket låg kvalitet (alternativt tex sjukdom eller andra förhinder) helt slipper arbetslöshet är vi fortfarande i scenariot att dumhuvudet får ut 14-15k i månaden. Snålar dumhuvudet ordentligt (inte äter ute etc) finns det helt klart en realistisk möjlighet att gå ca breakeven, dvs leva lön till lön.

Förr eller senare tickar räntor uppåt, avdrag tas bort eller inkomstskatter höjs och plötsligt sitter dumhuvudet i skiten - redan vid mycket låga räntor blir det problematiskt.

Har bostaden då gått upp i värde eller åtminstone bevarat det så fine, dumhuvudet kan sälja och är någon erfarenhet rikare. Har vi backat har vi nu ett dumhuvud av låg kvalitet med höga skulder. Dumhuvudet går mycket möjligt i personlig konkurs, ett scenario där dumhuvudet har i bästa fall sabbat en stor del av sitt liv trots att dumhuvudet parasiterat på den produktiva delen av samhället.

4 miljoner på 18k/månad är ren och skär katastrof, det är inte nära.
2015-09-14, 00:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Måste det vara en bostadsbubbla bara för att priserna gått upp?

Går priserna ner så kommer det precis som vid den senaste tidens uppgång vara av fundamentala skäl. Ingen kommer att uppfatta det som billigt om priserna går ner i sådana fall.

Och troligtvis kommer bankerna vara väldigt restriktiva med lån då.
De med pengar på banken kommer givetvis uppfatta det som billigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in