2015-09-12, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Fortfarande ganska ok prisnivå med tanke på vad det kostar att hyra i andrahand samma bostad. Och då går 3500 rakt in i sparande samtidigt.

NEJ!

Utgiftsnivån är OK, och det som möjliggör nuvarande prisnivå.

Priset däremot är helt uppåt väggarna.
2015-09-12, 09:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
NEJ!

Utgiftsnivån är OK, och det som möjliggör nuvarande prisnivå.

Priset däremot är helt uppåt väggarna.

Tycker kanske du, men inte den som annars hade fått bo dyrt i andrahand?!

Här sparar ju köparen tusenlappar rakt av mot att hyra på blocket eller airbnb.

Jag tror inte man ska underskatta att många faktiskt har råd att betala för sig. Priset är ju helt rätt i förhållande till vad folk kan och vill betala. Tvärtom skulle jag anse att det för billigt på sina håll i framförallt populära innerstaden fortfarande.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-09-12 kl. 10:09.
2015-09-12, 10:14
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Vill du med det säga att sådana lägenheter är omöjlig att sälja till den prisnivån?

Hur ofta trycker man av i din liknelse med rysk roulett?
En gång per dag eller vad?
Men det du sa från början stämde ju inte alls....Och nu backtrackar du?
Citat:
Fortfarande ganska ok prisnivå med tanke på vad det kostar att hyra i andrahand samma bostad. Och då går 3500 rakt in i sparande samtidigt.
Vad händer med sparandet när bostadsbubblan spricker?

Och en annan sak jag undrar över; kommer jag kunna entreprenöra till mig lite billiga lägenheter?
Jag sitter i fullbetalt, högt värde. Men jag har inte cash i nivå med flera insatser. Kan jag då belåna när bubblan spricker? Eller ska jag passa på att göra det nu, när värdet fortfarande är högt? Och sitta på cashen tills det spricker för att då vara först i huggsexan?
2015-09-12, 10:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Måste det vara en bostadsbubbla bara för att priserna gått upp?

Citat:
Och en annan sak jag undrar över; kommer jag kunna entreprenöra till mig lite billiga lägenheter?
Jag sitter i fullbetalt, högt värde. Men jag har inte cash i nivå med flera insatser. Kan jag då belåna när bubblan spricker? Eller ska jag passa på att göra det nu, när värdet fortfarande är högt? Och sitta på cashen tills det spricker för att då vara först i huggsexan?

Går priserna ner så kommer det precis som vid den senaste tidens uppgång vara av fundamentala skäl. Ingen kommer att uppfatta det som billigt om priserna går ner i sådana fall.

Och troligtvis kommer bankerna vara väldigt restriktiva med lån då.
2015-09-12, 12:32
Medlem
Citat:
Men det du sa från början stämde ju inte alls....Och nu backtrackar du?
Det får du allt visa.
Ange inläggsnummer. Och relevanta citat, samt visa hur de är inkonsistenta utan att du lägger på dina egna tolkningar och föreställningar.
Jag tvivlar på att du går iland med det.

Citat:
Vad är det du ser som skulle få köparna att stanna hemma?

Citat:
Vad är orsaken till att du vill vara köpare när de andra potentiella köparna inte vill vara det?

Citat:
Om du är skuldfri och har inkomst lär det inte vara ett problem för dig att belåna den tillgången även vid ett prisfall.
Men om det som orsakar prisfallet har gjort dig arbetslös utan utsikter till nu anställning, och du förutspår ytterligare fallande priser, så kanske du inte är så intresserad av att skuldsätta dig och köpa tillgångar du tror faller i pris.

Det är ganska vanligt att folk gör två tankefel:
* Dels utgår dom från att dom själva är helt oberörda av det som orsakar ett prisfall.
* Dels utgår dom från att dom på något magiskt sätt ska kunna pricka botten eller nära iaf.

Till ovanstående kan man också lägga:
* Om det nu finns fullt med folk som ska "fynda när det blir REA", kan det då bli någon nämnvärt prisfall? Eller kommer fyndköparna att hålla uppe priserna med sitt fyndköpande.

Verkligheten är snarare att om det blir en krasch, så kommer alla vara så scared shitless att inte en käft vågar köpa. Och det är därför det blir en krasch.
2015-09-12, 12:56
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Det får du allt visa.
Ange inläggsnummer. Och relevanta citat, samt visa hur de är inkonsistenta utan att du lägger på dina egna tolkningar och föreställningar.

(FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Du tyckte först att en människa med mediokra inkomster kunde köpa en lägenhet i STHLMS innerstad nu (!). Det skriver jag verkligen inte under på. Du kan ju inte tro på det själv heller. Dessutom angav du endast halva priset, för att sedan backtracka och kalla det "sparande". Effekten av vad du gör med dina pengar påverkar givetvis inte utläggen.

Citat:

Vad är orsaken till att du vill vara köpare när de andra potentiella köparna inte vill vara det?

Om du är skuldfri och har inkomst lär det inte vara ett problem för dig att belåna den tillgången även vid ett prisfall.
Men om det som orsakar prisfallet har gjort dig arbetslös utan utsikter till nu anställning, och du förutspår ytterligare fallande priser, så kanske du inte är så intresserad av att skuldsätta dig och köpa tillgångar du tror faller i pris.

* Dels utgår dom från att dom själva är helt oberörda av det som orsakar ett prisfall.
* Dels utgår dom från att dom på något magiskt sätt ska kunna pricka botten eller nära iaf.

* Om det nu finns fullt med folk som ska "fynda när det blir REA", kan det då bli någon nämnvärt prisfall? Eller kommer fyndköparna att hålla uppe priserna med sitt fyndköpande.

Verkligheten är snarare att om det blir en krasch, så kommer alla vara så scared shitless att inte en käft vågar köpa. Och det är därför det blir en krasch.

Intressant...men korrigeringen innebär ju självklart att värdet normaliseras och förhoppningsvis gör även samhället det. Dock tycker jag alla världsekonomiska problem endast pekar på tredje världskrig, analysen håller dessutom oroväckande. Tack för din input!
2015-09-12, 13:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det får du allt visa.

Precis, skulle folk uppfatta det som rea och billigt skulle det inte ha fallit till den nivån.
2015-09-12, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1,5rum-vasastan-birkastan-stockholms-kommun-tomtebogatan-30,-5-5tr-og-8076280
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-kungsholmen-stockholms-kommun-hantverkargatan-86-8048640
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-vasastan-stockholms-kommun-markvardsgatan-12,-2-tr-8020416
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-kungsholmen-stockholms-kommun-s-t-eriksgatan-59-a,-gardshus-1-tr-8060895
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-sodermalm-katarina-stockholms-kommun-skanegatan-51,-4-tr-8043441
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-ostermalm-stockholms-kommun-artillerigatan-29,-4-tr-7912376
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-kungsholmen-stockholms-kommun-alstromergatan-32-h-8020316
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-ostermalm-stockholms-kommun-torstenssonsgatan-10-8044122

...och 18 st till, så gå å lägg dej din okunniga imbecill.

.

ha ha ha vilket skämt du är! Inte en enda av dessa hade en avgift över 2k / mån vilket jag efterfrågade. Dessutom ligger varken Kungsholmen, Söder eller Östermalm i Vasastan...
2015-09-13, 02:37
Medlem
Citat:
Jamenvisst, problemet är bar att nu har vi sådär 200000 flyktingar, som vi ska vara humana och solidarisk mot, men ngn lgh, där det finns jobb, nej. I Katrineholms kommunala bobolag kunde man för 15 år sen hyra en lgh till bottenpris. Min första lgh 1998 betalade jag 1600kr i månaden för.
I Bromma...
Jag är ju nu sjukpensionär. Maximalt bostadstillägg är 500kr i månaden. När jag söker via internkön, kan du gisa hur många det finns under 5k i hyra? På kanske 30-40 lgh finns det en-två stycken. Hur ska jag fixa detta? Och alla ålderspensionärer lider av samma sak, det finns inga lgh, jag kan inte bosätta mig långt ut på landet då jag är en storkonsument av vård, och så vill statsmakterna ha det. Jag får knappt färdtjänst trots att jag inte kan åka runt och roa mig, jag använder det enbart till sjukresor. Viss kan vi bygga "sick city, men med dagens byggkostader är det frågan om det lönar sig. Bostadstiläggen måste upp till 7000, och nej, ag kan inte dela lgh, det skulle jag kunnat gjort som frisk, ung, arbetande, men idag, nej. Och det finns fler svaga grupper, vi som inte orkar ta det vi inte får. Jag gick på a-kassa för många år sen, men det var ett mindre problem, jag stal så jag överlevde, jobbade svart, jag var en liberal i sinnet, även om jag inte dras med idiotiska moraldogmer som jag läser mig till på kammaren. Liberalism för mig är den starkes rätt, vi märker ju det i Europa av idag, ingen vill bo i kaosländerna, nej, de ska till germanska länder och sen kommer frågan, ska vi sjuka vara tvungna att bete oss som esten som klev av båten i början av 90-talet och slog ihjäl en man så han skule få mat och husrum? Jag kan heller inte, trots att min sjukdom gör Sverige till ett uselt land att bo i, flytta. Med medicinkostnader och vård för 3-400000 om året är man inte eftertraktad. Jag ser hur gamlingar går runt och letar i sopor. Jag har plötsligt inte en, inte två utan fem nära bekanta som är hemlösa. De har inte råd. De måste bo Stockholm, här har de barnen, här finns jobben och då får de, år in och ut, sova på vandrarhem eller försöka ta sig in i nåns soffa.

Varför tar ingen msm-media upp bostadssituationen, att det inte kommer att fungera, att man, som Ken Ring sa: Kanske borde ta in lite mindre invandrare? Vi kanske borde se till att man slutar hugga på de som inte orkar, inte friska män som går på soc och a-kassa, de kan nog, trots den digitala ekonomin bilda ett gäng, och bli kriminella. Men vad ska vi göra, som genom en medveten politik från Persson och Reinfeldt, och nu följd av Löfven, som som socialdemokrat förvarar tigeriet med att man inte kan förbjuda fattigdom? Ge mig 100 dagar så löser jag det!
Men vem bryr sig om gamla och sjuka? Baarenen däremot, saken är bara det att de flesta barn tilltalar folks hjärta, det gör inte gamla och sjuka, och Löfven höjer sjukpengen för de som har kortare sjukperioder, han höjer a-kassan så man kan trixa, men han höjer inte garantipensioner, bland de värsta i Europa sett till hur kostnadsläget och vår kultur ser ut, han , och han företrädare har också haft en fäbless för att ta bort vår SGI. Jag lever sämre än en socialbidragstagare idag, jag avskydde Palmes tokerier, jag tycker om företagande men idag så vette tusan om företagandet är speciellt nyttigt. Jag hoppas på att få en lgh som jag kan komma ut ifrån, trots 17 år i bokö, omöjlit om jag inte vill bo med de underliga importerna. De är inte mitt problem, den som har velat ha hit dem kan betala. Men de ska banne mig ha mat, bostad och sjukvård om de är här. Barnen deras ska inte vara en b-klass som inte har råd att följa med på saker som skolan anordnar. En vän ordnade nyligen ett barnkalas, jag frågade lite, han har ett tiotal vänner och när det fylls så ska det köpas present. Han hade köpt lego för 2000 till andra barn sista året. Jag hoppas att bobubblan smäller snart, så de unga och starka tar för sig, bränner skövlar och ser till att politikerna får införa en polisstat. Vilken misskötsel det varit i så många år...

Bobubblan är helt vansinnig men jag frågar mig: När smäller vår dags finsnsbolaget Nyckeln? Minns, de hade 1,4 miljader i skuld. Det var inga jättepengar ens på den tiden.
2015-09-13, 02:40
Medlem
Mina vänner, vi behöver krig. Dirty bombs som ISmäller av i de dyra områdena i väst så ofgantliga summor förstörs. Vi behöver bygga ett sunt land igen, utanför dumekonomernas världsbild, den krossas av "fortsättnigen på politiken", som V.Clausewich benämde kriget.
2015-09-13, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Det är jag ytterst tveksam till. Personligen blev jag erbjuden 6,5x min årsinkomst om jag cashade 30%. Lite info om bolånetaket

Vore intressant att upprepa testet eftersom bankerna ändrar sina regler hela tiden. Framförallt är jag intresserade av vilka banker som är mest generösa och vilka som har infört ett tak. På rak arm känner jag bara till Swedbank, SEB och SBAB men gissar att fler har gått samma väg.

Oavsett så är det en trend som vi inte har sett tidigare.

Edit:
Förmodligen blir man bara erbjuden 6,5x om man betalar 30% cash. Därav ditt extra blancolån.
Man får låna mkt mkt mer. Lämna vistitkost och säg att de kan få det jobbigt eller enkelt i livet. Nu bor vi i arabistan. Glöm svenska bögtjänstemän, de skiter knäck om du kan bilda en föreingen som krossar de som inte gör som du vill. Terror på alla sätt. Men..bevisa det..
2015-09-13, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
Jag är ju nu sjukpensionär.

Hur ska jag fixa detta?

Om man inte vill eller kan jobba så får man faktiskt finna sig i lägre standard. Du kunde ju sparat/investerat när du jobbade oxå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in