2015-09-11, 21:54
Medlem
Sedan det blev känt vem som tog livet av Ida, o alla sett bilden på GM, så har det varit en sanning att GM har asperger.. Vart kom det från? Är alla här inne plötsligt psykiatriker, eller?
Sen svängde det till att GM har ADHD (vissa ville ha det till det...).
Att GM har psykisk störning, (den senaste teorin) är lite annorlunda mot en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Så vart landar ni som gör gällande att GM är störd?
Citera
2015-09-11, 21:54
Medlem
Ingen människa föds ond. Men arv och miljö spelar roll.
Är man svårt psykiskt sjuk så förändras verklighetsuppfattningen.
Spärrar som normalt hindrar dig från att bruka våld och annat
utflippat beteende sätts ur spel.
Jag har jobbat på Beckomberga, administrativt jobb. Men kommit i kontakt
med patienter,de flesta var udda men ofarliga.
Vi hade avdelningar,låsta där personer som hade begått mord och som
bara inte kunde vistas i frihet.
Men de var inte medvetna om sina handlingar.För det mesta.
Citera
2015-09-11, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakerboy
Loggat in från häktet isåfall. ....

Tror inte det med tanke på att han sitter med fulla restriktioner så har han ingen möjlighet att ha kontakt med omvärlden på det sättet.
Citera
2015-09-11, 22:01
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
För att vara uppriktig så kan det hända att jag missförstod dig.

Vad jag menade: Det är osannolikt att IJ sökte kontakt med GM.

Däremot är det fullt möjligt att GM fick kontakt med IJ genom att lura henne. Typ: "Vänta, vänta, jag behöver hjälp med en grej!" Men det kan också vara så att han stod på spåret och när hon skulle springa förbi så knuffade han omkull henne, slog henne med en sten i huvudet, eller så.

Men hur angreppet gick till rent tekniskt vet jag inte om det spelar så stor roll. Min poäng är att jag tror att GM angrep IJ – oprovocerat. Möjligen genom att lura henne, möjligen genom att ganska direkt ta till våld, men vilket av alternativen som stämmer ser jag som ointressant.

Tänkte nästan det, då är missförståndet uppklarat. Ja det låter minst sagt osannolikt att Ida skulle söka kontakt med GM.
Citera
2015-09-11, 22:02
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Den misstänkte skall ha haft kontakt med psykiatriska öppenvården i Upplands Väsby före mordet.

Tycker att man ofta läser Gärningsmannen kontaktade den psykiatriska öppenvården samma dag han begick dådet i tidningar nuförtiden.
Känns lite som att det blivit en modefluga bland dom som begår våldsbrott.
Citera
2015-09-11, 22:03
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Bortsett från min aversion mot hemmasnickrade av teorier så finns det också en konkret omständighet som talar i annan riktning: Åklagaren gjorde tidigare ett uttalande till medierna som löd så här:
http://www.expressen.se/nyheter/aklagaren-har-gjort-en-profil-av-mordaren/

Jag förstår det uttalandet ungefär som att vilken amatör som helst skapar sig en hygglig bild av GM, baserat på brottsplatsen. Det skulle kunna röra sig om en våldtäkt, men eventuellt ett extremt vrickat/grovt våld. Jag tror hur som helst inte att det handlar om att han blev arg på henne och tog vad som fanns till hands (stenar, påkar eller händer) och dödade henne.

Tycker det finns mycket som pekar på att just detta sexualmord i sina detaljer kommer att visa sig vara något utöver det vanliga.

* Polisen betonade i intervjun att de hade fått en rejäl resursförstärkning genom hela utredningen. Det lät till och med som om att det fanns mer resurser än brukligt vid högprioriterade sexualmord.

* DNA-provet kördes med expressfart till Linköping, direkt efter att topsningen skett.

* Åklagarens uttalade:
”Jag har en ganska bra uppfattning om profilen på den här människan. Jag tror också att du skulle ha samma uppfattning om du hade varit på brottsplatsen, säger Robert Näppi.”

* LGWP:s uttalade om ”tvångstankar” hos GM.

Jag är ganska säker på att polisen från första stund insåg att de hade att göra med en person som till och med i sexualbrottssammanhang, lyckligtvis, är extremt sällsynta. Att de också insåg att de var tvungen att få tag i honom omedelbart. Och jag tror att de kunde sluta sig till det av brottsplatsen och kroppens skick bara genom ett snabbt ögonkast.

Jag brukar inte sätta så stor tilltro till uppseendeväckande påståenden från anonyma källor, men de som har förekommit i tråden om att kroppen skulle ha varit skändad, penetrerad med pinnar eller liknande, tycker jag ligger helt i linje med vad som skulle få polisen/åklagaren/GW att reagera och uttala sig exakt såsom de gjort.

Alltså en kropp eller brottsplats som dels signalerar ett överskott av symbolladdad sexuellt våld, dels indikerar att någon i handling har levt ut ett väldigt speciellt fantasistoff som antagit tvångsmässiga former där risk för upprepning är överhängande.

Tror att den psykiatriska undersökningen inte kommer landa i några av de tunga diagnoserna: schizofreni eller psykos, inte heller AST, utan just tvångstankar med ett specifikt innehåll.

Det passar också ganska bra in i den personlighet som framträder genom intervjun med kompisen. GM är tillbakadragen, svarar på tilltal men tar inte initiativ till interaktion, håller sig för sig själv, sitter framför datorn och är ”försvunnen” under perioder.

Detta behöver inte vara en oförmåga till att interagera med omgivningen, utan kan mycket väl vara en lägre värdering av verkligheten (fantasierna, som bäst odlas i ensamhet, är det som skänker mening), eller medvetet försök att avskärma sig så att omgivningen inte ska upptäcka fantasiinnehållet eller till och med en medveten ansträngning av GM att inte agera på tvångstankarna.

GM:s tidigare psykiatriska vårdkontakt som har antytts handlar nog inte om något uppseendeväckande, utan kan vara resultatet av närvaron av tvångstankar, utan att dess innehåll har framträtt. Typ: ”Patienten söker vårdkontakt för att han känner ångest och en oro…”

Men, men, vi får väl se framöver. Men det var i alla fall mina 5 cent.
Citera
2015-09-11, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandsfan
såg på aftonbladet att han blev utfryst och mobbad i skolan

Trodde fan inte sådant hände längre.

Bortsett från någon incident på mellanstadiet så har jag aldrig bevittnat mobbing. Vi inkluderade till och med supernördarna och praktmiffona i våra aktiviteter på högstadiet och gymnasiet, var det sportturnering så var de med i klasslaget, även om de var fullständigt katastrof dåliga, de blev inbjudna på fester osv.
Citera
2015-09-11, 22:06
Moderator
blomvattnares avatar
1.06-fest raderad. Ett antal inlägg undantagna till pollar för misstänkt regelbrott.

/Mod
Citera
2015-09-11, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Tycker det finns mycket som pekar på att just detta sexualmord i sina detaljer kommer att visa sig vara något utöver det vanliga.

* Polisen betonade i intervjun att de hade fått en rejäl resursförstärkning genom hela utredningen. Det lät till och med som om att det fanns mer resurser än brukligt vid högprioriterade sexualmord.

* DNA-provet kördes med expressfart till Linköping, direkt efter att topsningen skett.

* Åklagarens uttalade:
”Jag har en ganska bra uppfattning om profilen på den här människan. Jag tror också att du skulle ha samma uppfattning om du hade varit på brottsplatsen, säger Robert Näppi.”

* LGWP:s uttalade om ”tvångstankar” hos GM.

Jag är ganska säker på att polisen från första stund insåg att de hade att göra med en person som till och med i sexualbrottssammanhang, lyckligtvis, är extremt sällsynta. Att de också insåg att de var tvungen att få tag i honom omedelbart. Och jag tror att de kunde sluta sig till det av brottsplatsen och kroppens skick bara genom ett snabbt ögonkast.

Jag brukar inte sätta så stor tilltro till uppseendeväckande påståenden från anonyma källor, men de som har förekommit i tråden om att kroppen skulle ha varit skändad, penetrerad med pinnar eller liknande, tycker jag ligger helt i linje med vad som skulle få polisen/åklagaren/GW att reagera och uttala sig exakt såsom de gjort.

Alltså en kropp eller brottsplats som dels signalerar ett överskott av symbolladdad sexuellt våld, dels indikerar att någon i handling har levt ut ett väldigt speciellt fantasistoff som antagit tvångsmässiga former där risk för upprepning är överhängande.

Tror att den psykiatriska undersökningen inte kommer landa i några av de tunga diagnoserna: schizofreni eller psykos, inte heller AST, utan just tvångstankar med ett specifikt innehåll.

Det passar också ganska bra in i den personlighet som framträder genom intervjun med kompisen. GM är tillbakadragen, svarar på tilltal men tar inte initiativ till interaktion, håller sig för sig själv, sitter framför datorn och är ”försvunnen” under perioder.

Detta behöver inte vara en oförmåga till att interagera med omgivningen, utan kan mycket väl vara en lägre värdering av verkligheten (fantasierna, som bäst odlas i ensamhet, är det som skänker mening), eller medvetet försök att avskärma sig så att omgivningen inte ska upptäcka fantasiinnehållet eller till och med en medveten ansträngning av GM att inte agera på tvångstankarna.

GM:s tidigare psykiatriska vårdkontakt som har antytts handlar nog inte om något uppseendeväckande, utan kan vara resultatet av närvaron av tvångstankar, utan att dess innehåll har framträtt. Typ: ”Patienten söker vårdkontakt för att han känner ångest och en oro…”

Men, men, vi får väl se framöver. Men det var i alla fall mina 5 cent.

Du har helt rätt. När man radar upp det så där så är det ganska konstigt att GM inte är känd av polisen sen tidigare.
Kanske man hittar fler "lik i garderoben" hos honom.
Citera
2015-09-11, 22:09
Medlem
AAA1s avatar
Det kanske var hans egna morsa som ringde polisen och berättade att MGM hade varit i spåret aktuell tid. Han kanske berättade det för henne utan att säga att han också var GM. Hon kanske undrade varför han var annorlunda så han kanske sade till mor sin att han var rädd att bli misstänkt och att han hade varit i spåret.

Det kan ju vara förklaringen till att polisen tog det så jäkla allvarligt med iltransporter och span; en bekymrad mor ringer in och säger att hennes son var i spåret och polisen svarar att dom vill komma direkt och ta avskrap i kinden och när de kommer till lägenheten så sitter blivande MGM starkt nedstämd i sitt rum och mor hans ger starkt oroliga vibbar inför snutarna då hon anar det värsta.
Citera
2015-09-11, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Trodde fan inte sådant hände längre.

Bortsett från någon incident på mellanstadiet så har jag aldrig bevittnat mobbing. Vi inkluderade till och med supernördarna och praktmiffona i våra aktiviteter på högstadiet och gymnasiet, var det sportturnering så var de med i klasslaget, även om de var fullständigt katastrof dåliga, de blev inbjudna på fester osv.

Men troligtvis blev de kallade, precis det du skrev "praktmiffona", o "supernördarna". O dessutom fick de veta att de var "fullständig katastrofalt dåliga" av hela er klass..Det är också mobbning även om det sker på gymnasienivå.
Citera
2015-09-11, 22:12
Medlem
barnets avatar
På vilka grunder ansåg sig GM vara mer värd än BO?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in