Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Bortsett från min aversion mot hemmasnickrade av teorier så finns det också en konkret omständighet som talar i annan riktning: Åklagaren gjorde tidigare ett uttalande till medierna som löd så här:
http://www.expressen.se/nyheter/aklagaren-har-gjort-en-profil-av-mordaren/
Jag förstår det uttalandet ungefär som att vilken amatör som helst skapar sig en hygglig bild av GM, baserat på brottsplatsen. Det skulle kunna röra sig om en våldtäkt, men eventuellt ett extremt vrickat/grovt våld. Jag tror hur som helst inte att det handlar om att han blev arg på henne och tog vad som fanns till hands (stenar, påkar eller händer) och dödade henne.
Tycker det finns mycket som pekar på att just detta sexualmord i sina detaljer kommer att visa sig vara
något utöver det vanliga.
* Polisen betonade i intervjun att de hade fått en rejäl resursförstärkning genom hela utredningen. Det lät till och med som om att det fanns mer resurser än brukligt vid högprioriterade sexualmord.
* DNA-provet kördes med expressfart till Linköping, direkt efter att topsningen skett.
* Åklagarens uttalade:
”Jag har en ganska bra uppfattning om profilen på den här människan. Jag tror också att du skulle ha samma uppfattning om du hade varit på brottsplatsen, säger Robert Näppi.”
* LGWP:s uttalade om ”tvångstankar” hos GM.
Jag är ganska säker på att polisen från första stund insåg att de hade att göra med en person som till och med i sexualbrottssammanhang, lyckligtvis, är extremt sällsynta. Att de också insåg att de var tvungen att få tag i honom omedelbart. Och jag tror att de kunde sluta sig till det av brottsplatsen och kroppens skick bara genom ett snabbt ögonkast.
Jag brukar inte sätta så stor tilltro till uppseendeväckande påståenden från anonyma källor, men de som har förekommit i tråden om att kroppen skulle ha varit skändad, penetrerad med pinnar eller liknande, tycker jag ligger helt i linje med vad som skulle få polisen/åklagaren/GW att reagera och uttala sig exakt såsom de gjort.
Alltså en kropp eller brottsplats som dels signalerar
ett överskott av symbolladdad sexuellt våld, dels indikerar att någon i handling har levt ut ett
väldigt speciellt fantasistoff som antagit tvångsmässiga former där risk för upprepning är överhängande.
Tror att den psykiatriska undersökningen inte kommer landa i några av de tunga diagnoserna: schizofreni eller psykos, inte heller AST, utan just
tvångstankar med ett specifikt innehåll.
Det passar också ganska bra in i den personlighet som framträder genom intervjun med kompisen. GM är tillbakadragen, svarar på tilltal men tar inte initiativ till interaktion, håller sig för sig själv, sitter framför datorn och är ”försvunnen” under perioder.
Detta behöver inte vara en oförmåga till att interagera med omgivningen, utan kan mycket väl vara en lägre värdering av verkligheten (fantasierna, som bäst odlas i ensamhet, är det som skänker mening), eller medvetet försök att avskärma sig så att omgivningen inte ska upptäcka fantasiinnehållet eller till och med en medveten ansträngning av GM att inte agera på tvångstankarna.
GM:s tidigare psykiatriska vårdkontakt som har antytts handlar nog inte om något uppseendeväckande, utan kan vara resultatet av närvaron av tvångstankar, utan att dess innehåll har framträtt. Typ: ”Patienten söker vårdkontakt för att han känner ångest och en oro…”
Men, men, vi får väl se framöver. Men det var i alla fall mina 5 cent.