2015-09-11, 21:35
Medlem
Godzilla3s avatar
Har någon statistik eller någon siffra på hur ovanligt det är att GM och brottsoffer i ett mordfall inte har någon som helst koppling till varandra?
Citera
2015-09-11, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag spekulerar inte. Jag utgår från kända omständigheter, och diskuterar vad som är mest troligt utifrån dem.

Tolka vad som är mest troligt är också spekulation

Aja, skit samma. Orkar inte.
Citera
2015-09-11, 21:37
Medlem
Juliusdreads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Tycker du att spelar någon roll nu att Aftonbladet visade GM:s vita arm? Med tanke på att GM erkänt. Jag förstår inte er. Om man läser denna tråd från början så verkar det som att GM med största säkerhet är utlänning, åtminstone en finne. BO jämfördes med SD ofrivilliga martyr Elin som blev våldtagen och ihjälslagen av en etiopier. Men nu, när det visat sig att denna GM inte är en utlänning, inte ens adopterad eller ens tillhörande i det resande folket, så gnäller ni över att hans vita arm inte var pixlad. I stället för att känna lättnad över att en mördare som hållit en bygd i skräck äntligen har gripits. Nu förolämpar ni dessutom autister och andra som lider av något syndrom eller psykisk sjukdom genom att påstår att GM skulle tillhöra dem. Kanske är GM helt enkelt av samma ull som Pernillas och Englas mördare? En ond man.

Nu bor det ju i närområdet ett ökänt kriminellt äckel som är dömd för att ha misshandlat en kvinna ordentligt, samt har en bror som är schizofren, samt släkt med en notoriskt våldtäktsman som brukar vara på besök i området, så det om finnarna var ju knappast taget ur luften. Det var fler än jag som direkt kom att tänka på dessa två eller tre när vi hörde om mordet. Ingen hade blivit förvånad om det hade visat sig varit någon av dem.

Sen får man ju dock ta flashback med en nypa salt då det nästan alltid redan på första sidan i en tråd är någon som vill skylla det på invandrare och prata gott om SD.
Citera
2015-09-11, 21:38
Medlem
[quote=norrlandsfan|54672056]
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Någon som har lite koll som kan svara på min fråga? Om man är psykisk sjuk, varför och hur tar man någon annans liv? Borde väl ligga närmare tillhands att ta sitt eget liv? Visst om man blir förbannad på en person och så men att döda någon random? Som sagt, någon som kan förklara för jag har ingen aningUOTE] snackar vi riktigt psykiskt sjuka så vet dom inte ens vad dom sysslar med..hjärnan blir på nått sätt radiostyrd..dom hör innre röster som dom tror på. saknar helt enkelt kontroll på vad dom gör

Vissa (oftast män) blir utåtagerande vid ångest och kan ge sig på och skada andra för att på så vis minska den egna inre ångesten och smärtan (funkar givetvis bara för stunden) en inre urladdning helt enkelt. Vanligast är väl dock att man i så fall misshandlar djur, egna barn och sin fru och inte främlingar.

Sedan har vi vissa som drabbas av psykoser och totalt förlorar verklighetsuppfattningen och i det läget kan t ex en springande kvinna i psykosen te sig som en springande mammut, som man tror sig kunna övermanna och döda. Ofta är det då röster i huvudet som uppmanar personen att döda och den psykotiske upplever sig styrd av rösten som kan hota med repressalier om man inte lyder.

Den tredje kategorin är folk som medvetet skadar andra för att få vård.
Citera
2015-09-11, 21:40
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythiae
Anledningen till att GM inte var bland de 700 första topsade beror nog på den unga åldern.
Gissar på att profileringsgruppen lade spannet för intressanta män i området på 20 och uppåt.
Däremot hade de säkert kallat honom till topsning de närmaste veckorna, när de betat av de mest prioriterade grupperna.

Det tror jag inte.. GM söks med förtur bland just relativt jämnåriga. Däremot, sett till vad personer uttalat som känner honom någorlunda, så kan jag inte se att han sticker ut på ett sådant sådant sätt att han kunde misstänkas för detta väldigt grova brott. Dessutom tidigare ostraffad.

Nej, den här grabben var nog inte lätt att ringa in utifrån logiska kriterier.
Citera
2015-09-11, 21:41
Medlem
såg på aftonbladet att han blev utfryst och mobbad i skolan
Citera
2015-09-11, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandsfan
såg på aftonbladet att han blev utfryst och mobbad i skolan
Hatar att säga det, men... Vad var det jag sa!?
Citera
2015-09-11, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Hatar att säga det, men... Vad var det jag sa!?
för egen del misstänkte jag med det
Citera
2015-09-11, 21:43
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Tolka vad som är mest troligt är också spekulation

Aja, skit samma. Orkar inte.

Det är just därför jag ifrågasätter de som argumenterar för möjligheten att IJ provocerade GM.

Jag menar att om man diskuterar vad som har hänt så bör man ha belägg: diskuterar man möjligheten att det rör sig om ett sexualmord så bör man belägga det. Antingen genom ren statistik, eller genom att hänvisa till konkreta omständigheter.

Diskuterar man möjligheten att IJ provocerade GM så bör man belägga också det, genom statistik eller att hänvisa till konkreta omständigheter.
Senast redigerad av Troian 2015-09-11 kl. 21:46.
Citera
2015-09-11, 21:43
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Någon som har lite koll som kan svara på min fråga? Om man är psykisk sjuk, varför och hur tar man någon annans liv? Borde väl ligga närmare tillhands att ta sitt eget liv? Visst om man blir förbannad på en person och så men att döda någon random? Som sagt, någon som kan förklara för jag har ingen aning.

Det är just det dom gör också.. Det är undantagsfallen som slutar så här.
Citera
2015-09-11, 21:47
Medlem
Kadodis avatar
Alla som någon gång blivit mobbade ofta och mycket vet hur ont det gör, och om flickan varit drivande och delaktig så kan jag förstå att han gjorde det. Om man inte varit med om det själv så tycker jag man inte heller ska uttala sig om hur jävligt det känns.

Men att ta livet av någon för det, står ju inte riktigt i proportion. Även fast det säkert kanske känns få för mobboffret, men det ska nog till någon slags ordentlig störning för att ha ihjäl sin mobbare. Säger inte att hon mobbade, men OM det skulle vara så.
Citera
2015-09-11, 21:54
Medlem
Den misstänkte skall ha haft kontakt med psykiatriska öppenvården i Upplands Väsby före mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in