2015-09-11, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är just det dom gör också.. Det är undantagsfallen som slutar så här.

Just det du skriver; de är mer självskadebenägna än att de riktar det utåt.
Citera
2015-09-11, 22:14
Medlem
intressant av aftonbladet att skriva att han sökt vård på psyket 2 ggr innan mordet, har för mig att nån skrev här på tråden att han hade sett GM på psyket där han själv gick. aftonbladet letar "Källor" , på FB eller vad ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Trodde fan inte sådant hände längre.

Bortsett från någon incident på mellanstadiet så har jag aldrig bevittnat mobbing. Vi inkluderade till och med supernördarna och praktmiffona i våra aktiviteter på högstadiet och gymnasiet, var det sportturnering så var de med i klasslaget, även om de var fullständigt katastrof dåliga, de blev inbjudna på fester osv.

Bra att du aldrig tror dig ha bevittnat mobbning. Men ofta är mobbning osynlig och handlar mer om raffinerad exkludering, än glåpord och slag. Det kan bli ett mönster som är svårt att få syn på. Någon skrev tidigare i tråden att han "höll sig för sig själv" under skoltiden:-Ja...det kanske inte var direkt självvalt, men ofta utkristalliserar sig en roll hos vissa barn där de får låg status/ännu lägre status, blir osynliga och "håller sig för sig själva", de känner ju att de är oönskade och oälskade och självkänslan körs i botten totalt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AAA1
Det kanske var hans egna morsa som ringde polisen och berättade att MGM hade varit i spåret aktuell tid. Han kanske berättade det för henne utan att säga att han också var GM. Hon kanske undrade varför han var annorlunda så han kanske sade till mor sin att han var rädd att bli misstänkt och att han hade varit i spåret.

Det kan ju vara förklaringen till att polisen tog det så jäkla allvarligt med iltransporter och span; en bekymrad mor ringer in och säger att hennes son var i spåret och polisen svarar att dom vill komma direkt och ta avskrap i kinden och när de kommer till lägenheten så sitter kommande MGM starkt nedstämd i sitt rum och mor hans ger starkt oroliga vibbar inför snutarna då hon anar det värsta.

Jag tror inte att familjen angav honom. De tog bort honom från Facebook först idag på eftermiddagen.
Om de ville ange honom borde de tagit bort honom INNAN hans namn blev känt. Hade jag varit hans morsa hade jag sagt till honom att ta bort sin facebook helt innan jag tipsade.
Jag tycker att de har betett sig som om de blev ställda efter att han hämtades in. Liksom vad är poängen att sanera facebook nu after the fact om de visste innan vad som skulle hända.

Nej, det var nog inte familjen som tipsade.
Citera
2015-09-11, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AAA1
Det kanske var hans egna morsa som ringde polisen och berättade att MGM hade varit i spåret aktuell tid. Han kanske berättade det för henne utan att säga att han också var GM. Hon kanske undrade varför han var annorlunda så han kanske sade till mor sin att han var rädd att bli misstänkt och att han hade varit i spåret.

Det kan ju vara förklaringen till att polisen tog det så jäkla allvarligt med iltransporter och span; en bekymrad mor ringer in och säger att hennes son var i spåret och polisen svarar att dom vill komma direkt och ta avskrap i kinden och när de kommer till lägenheten så sitter blivande MGM starkt nedstämd i sitt rum och mor hans ger starkt oroliga vibbar inför snutarna då hon anar det värsta.

Medhåll. En annan sak är att ofta är det mamman som sköter tvätten och att GM borde blivit smutsig/blodig om nu överfallet var så brutalt som vissa gjort gällande...
Citera
2015-09-11, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Jag tror inte att familjen angav honom. De tog bort honom från Facebook först idag på eftermiddagen.
Om de ville ange honom borde de tagit bort honom INNAN hans namn blev känt. Även säga till honom att ta bort sin facebook helt.
Jag tycker att de har betett sig som om de blev ställda efter att han hämtades in. Liksom vad är poängen att sanera facebook nu after the fact om de visste innan vad som skulle hända.

Nej, det var nog inte familjen som tipsade.

Jag tror inte Facebook är det första jag hade tänkt på i motsvarande situation.. så det skulle jag inte dra någon slutsats av.
Dessutom känner nog inte alla till hur snabbt saker sprids på flashback.
Citera
2015-09-11, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
intressant av aftonbladet att skriva att han sökt vård på psyket 2 ggr innan mordet, har för mig att nån skrev här på tråden att han hade sett GM på psyket där han själv gick. aftonbladet letar "Källor" , på FB eller vad ?

(aftonbladet) -"Jag har sett honom 2 gånger där säger en uppgiftslämnare"
Citera
2015-09-11, 22:19
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Tycker att man ofta läser Gärningsmannen kontaktade den psykiatriska öppenvården samma dag han begick dådet i tidningar nuförtiden.
Känns lite som att det blivit en modefluga bland dom som begår våldsbrott.

Modefluga? Du tror alltså att folk kontaktar öppenvården utan anledning?
Eller menar du att brottslingar säger att de har gjort det, men det stämmer inte?
Utveckla gärna din teori.
Citera
2015-09-11, 22:22
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinbeck
Sedan det blev känt vem som tog livet av Ida, o alla sett bilden på GM, så har det varit en sanning att GM har asperger.. Vart kom det från? Är alla här inne plötsligt psykiatriker, eller?
Sen svängde det till att GM har ADHD (vissa ville ha det till det...).
Att GM har psykisk störning, (den senaste teorin) är lite annorlunda mot en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Så vart landar ni som gör gällande att GM är störd?

Han ser ju inte direkt intelligent ut, så asperger ligger väl nära till hands. Dom är ju ganska korkade.
Citera
2015-09-11, 22:23
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Du har helt rätt. När man radar upp det så där så är det ganska konstigt att GM inte är känd av polisen sen tidigare.
Kanske man hittar fler "lik i garderoben" hos honom.

Jag tänker mer att om han hade haft en svårare psykiatrisk problematik eller uppträtt mer iögonfallande socialt eller till och med hade haft en diagnos sedan tidigare - då skulle han ha lyst som en större blipp på polisens radar.

Nu visade det sig ju att han fanns med på deras listor, men att han var nedprioriterad, och att det var tipset om att han eventuellt hade befunnit sig i området dagen innan som gjorde att han prioriterades upp.

Hade han exempelvis haft en schizofrenidiagnos eller erfarit en psykotisk episod eller varit känd för ett asocialt beteende eller upprätt utåtagerande och kanske opassande gentemot kvinnor (utan att för den skulle ha gjort sig skyldig till något brott) - då hade han nog legat högre upp på listan.
Citera
2015-09-11, 22:23
Medlem
i.trollskogens avatar
Eftersom hans Facebook är borta, finns det bilder på honom någon annanstans?
Citera
2015-09-11, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.trollskogen
Eftersom hans Facebook är borta, finns det bilder på honom någon annanstans?

lite här och där , tinypic på tråden, orkar inte leta, finns nog nån vänlig själ!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in