2015-09-10, 17:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Från den balkongen har någon sett LH stå framåtlutad och prata med någon med en svart SUV efter stängningsdags. Samtliga vittnen verkar ha fått stränga order från polisen om att inte uttala sig för media.

Jag funderar på varför de vittnesuppgifterna har läckt ut här i forumet, vem och varför sprider någon den informationen, sann eller falsk, det är intressant i sig tycker jag.

1.Någon som är övertygad om att AJ har med saken att göra.

2.Ett troll.

3.Någon med kristallkula.

4.Ett vittne som faktiskt såg det hen påstår sig ha sett.

5.Någon som vill rikta fokus bort ifrån sig själv och mot någon annan.

Varför detta rykte?
2015-09-10, 17:25
Medlem
Kan det varit så att polisen fick svar på att MGM:s dna fanns på upphittad tillhörighet som inte var handsken, antingen samma dag som de plockades in eller t o m tidigare? De togs ju prov på de som var med då handsken hittades. Sedan förhörde man väl bröderna ytterligare någon gång under veckan före de togs in? Kanske man väntade på ett misstag, eller är det osannolikt och MGM hade plockats in direkt som man fått träffen?
2015-09-10, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Återigen. Det var planering vi diskuterade. Det är fullt möjligt att NB dödade Lisa, men jag har svårt att tro att han planerade det, det var för många riskfaktorer i samband med försvinnandet. Skulle Lisa vara ensam? Vilken tid skulle hon sluta? Skulle hon sluta först eller sist? Allt detta, och mer därtill motsäger noggrann planering.

Även jag har svårt för att tro på någon planering.
och har heller aldrig stått bakom en sådan idé.
Jag har däremot nämnt att det är troligt att GM stått skyddad inne i ladan och haft full koll på vad som sker på och kring parkeringen
2015-09-10, 18:13
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Sanningen behöver inte vara så komplicerad.

MGM (vi antar att det är vår GM i detta fallet) har tillfälle att ta kontakt med LH, syftet är att ställa sig in och charmera och ta ett kontaktinitiativ, LH avvisar detta, kanske bestämt och tydligt, sinnet rinner till, handgripligheter uppstår, LH hotar att polisanmäla, strypmordet (min hypotes, vi vet inget) är ett faktum, till allas, även MGM:s överraskning. Snabbt in i ladan med kroppen, stänga av telefonen, och sedan hämta bilen. (MGM kan i detta läge vara duktigt uppjagad...)

Skulle något i den stilen ha inträffat krävs naturligtvis ingen planering, utan MGM kan ha agerat opportuinistiskt och situationsanpassat, hela vägen från tanken att ta kontakt med LH till han grips av polisen...

När vi får veta hur och var LH dödats kan alla teorier (hur fiffiga, logiska och trovärdiga de än är) komma på skam.

Ok. Vi tar det från början
Han gör sitt närmande till Lisa , vill prata lite , charma henne etc
Här ser jag inte att han vill våldta henne eller göra henne illa på ngt annat sätt , det ända han riskerar är att bli avvisad

Lisa avvisar honom , han känner sig kränkt och hotad och stryper Lisa
Komplicerad behöver det inte vara men detta är förenkelt
Jag helt enkelt saknar större motiv till risktagande och mord
Sen lägger vi skulden på situationen och inte personen 😀
2015-09-10, 18:38
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det sägs finnas en fastighet, kanske med balkong, varifrån man alltid har full koll på människors rutiner vid caféet, åtminstone vad som händer vid ladan mittemot. Vill bara påminna om det.

I övrigt så håller jag med dig vad gäller risk för gärningsperson och offer.

Finns ingen fastighet med balkong som har uppsikt mot cafeét och ladan. Möjligen ladan från Ängaledet men då behövs det en STOR kikare.
2015-09-10, 18:48
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogantcat
Här ser jag inte att han vill våldta henne eller göra henne illa på ngt annat sätt , det ända han riskerar är att bli avvisad

Jag vet förstås lika litet vad som hänt som någon annan här. Min poäng är mest att det kan visa sig vara oplanerat, opportunistiskt, enkelt, tarvligt och tragiskt, som så ofta när sådant här händer.

Ibland använder man begreppet "Occams rakkniv" för att påminna om att den enklaste förklaringen som passar in i bilden är den som är den troligaste. I vårt nuvarande kunskapsläge är en snedgången spontan uppvaktning av LH lika trolig (eller troligare) än att ondskan haft sina färde i veckor innan, med planering och förberedelser.

Vem som har mer rätt kommer troligen att ge sig senare.
2015-09-10, 19:21
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Det är ljusårs skillnad på beviskraven för lagstadgad misstanke för att kunna hållas hålls häktad och beviskraven för fällande dom. Kruxet är att vi känner till för få förutsättningar.

Vi vet inte om mobilen är hittad. Mobildelarna har hittats en bra bit ifrån kroppen.

Ja, det är det rätt och slätt. Vi har även fått fortlöpande grovinfo på vad som gör att åklagaren återkommande begär NB häktad hela tiden, så därom inga frågetecken, eftersom att TR beslutar och advokaten verkar ha lessnat på att överklaga.

Men främst gällde funderingen det som sker innan anhållan.
Eftersom det först är vid konfrontationen mellan MGM och MPS som det infinner sig anledning att göra MGM föremål för direkt förhör, så är det inte utan undran över orsak - verkan.

En MPS-grupp som gör ett fynd, samtidigt som dom litauiska bröderna befinner sig i närheten.
En följande konfrontation som leder till att den inkallade polispatrullen direkt agerar på uppgiften.
Span på MGM i någon grad, från handskfyndet och framåt i veckan, får anses bekräftat, men har ej lett till direkt förhörs-anledning, förrän konfrontationen.

Det är väl det vi vet.

Jag tror att mobiltelefonen påträffades ihop med kroppen, eftersom det finns indikationer på det, men vi får se..
2015-09-10, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogantcat

Vad vad det du inte förstod?

Kan du inte se en situation liknande som den Engla råkade ut för?

Om Engla inte hade fått cykla själv den ödesdigra dagen hade hon inte stött på äcklet Eklund. Då hade Engla levt vidare ovetandes om att det finns faror, som att män av Eklunds sort kan drabba henne. Banemän med avsikter som kan få dödlig utgång för vem som helst som är på fel plats vid tillfälle när en sammanstrålning sker.

När dessa Äckel med sjuka fantasier, och i avsaknad av impulskontroll drabbar någon är det katastrof. Dessa våldtäktsmän och mördare tar sina tillfällen att våldföra sig på andra människor när tillfällen bjuds. Det är inte så planerat som en del folk tycks tro, för hade de förmågan att planera sina liv hade de inte gått omkring med fantasier i stället för ett riktigt liv.

Ingen lägger skuld på situationen. En person ska på objektiva grunder få sig en omgång av rättsväsendet, enligt den gärningsbeskrivning åklagaren kan styrka sin talan med.
Senast redigerad av Vresrosen 2015-09-10 kl. 19:37.
2015-09-10, 20:12
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Ja, det är frågan ...
Detta är ett utropstecken, frågan är väl bara vad det säger och vad det kan antas ha för relevans. Några nagelvårdssidor var också lite åt samma håll. Jag får i varje fall inte ändarna att gå ihop med detta. Behöver inte betyda något men kan mycket väl göra det ...
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Angående klippdockor länkarna och filmerna så tror jag att det är MGMs fru som använt sin mans facebook konto och youtube.
Betr. relevansen i vad NB sysslat med på nätet kan man bara spekulera; det är svårt att säga något mer bestämt. Dels vet vi inte huruvida IB - som annars gillar sömnad, mode, tygblommor, recept, resor, vackra, framgångsrika kändisar, workout (elastiska skinkor och platt mage) - har använt sig av sin mans youtube, eller om IB/NB låtit en yngre släkting harva runt bland klippdockorna; dels vet vi inte heller vilka länkar som kan härröra från t.ex. släktingars/vänners olika företag eller intresseinriktningar; vilka länkar andra rekommenderat, osv. I IB:s fall finns t.ex. en länk till ett numera kursat bolag tillhörigt en släkting till AJ. - Betr. nagelvårdssidorna förekommer bilder från sådana siter även hos IB resp. NB:s mor. - Klippdockorna åter, kan t.ex. ha sin förklaring i att NB haft planer på att likt upphovskvinnan till dockorna själv försöka skapa en liknande lönsam företeelse och därför prenumererat för att studera ämnet i fråga.

Har NB ett specifikt klippdocksintresse bör detta intresse tillsammans med vad övriga länkar, dataspel och kontakter tycks utvisa spegla hans personlighet, och jag anar då (om han ligger bakom brottet) en mycket egenartad person som förmår dölja sitt rätta jag bakom en oskyldig mask; en person med många låsta inre utrymmen. Det faktum att han föll i gråt när han fick vetskap om sitt blod-DNA visar dock att masken inte är helgjuten, och man kan bara hoppas att han hålls under full bevakning fram till domstolsprövningen.

Visar sig NB vara ett offer för en serie ”olyckliga omständigheter” får man vidare hoppas att detta klart kommer att framgå av såväl FUP som av den ”omedelbara” redovisningen under kommande rättegång.
2015-09-10, 20:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Betr. relevansen i vad NB sysslat med på nätet kan man bara spekulera; det är svårt att säga något mer bestämt. Dels vet vi inte huruvida IB - som annars gillar sömnad, mode, tygblommor, recept, resor, vackra, framgångsrika kändisar, workout (elastiska skinkor och platt mage) - har använt sig av sin mans youtube, eller om IB/NB låtit en yngre släkting harva runt bland klippdockorna; dels vet vi inte heller vilka länkar som kan härröra från t.ex. släktingars/vänners olika företag eller intresseinriktningar; vilka länkar andra rekommenderat, osv. I IB:s fall finns t.ex. en länk till ett numera kursat bolag tillhörigt en släkting till AJ. - Betr. nagelvårdssidorna förekommer bilder från sådana siter även hos IB resp. NB:s mor. - Klippdockorna åter, kan t.ex. ha sin förklaring i att NB haft planer på att likt upphovskvinnan till dockorna själv försöka skapa en liknande lönsam företeelse och därför prenumererat för att studera ämnet i fråga.

Har NB ett specifikt klippdocksintresse bör detta intresse tillsammans med vad övriga länkar, dataspel och kontakter tycks utvisa spegla hans personlighet, och jag anar då (om han ligger bakom brottet) en mycket egenartad person som förmår dölja sitt rätta jag bakom en oskyldig mask; en person med många låsta inre utrymmen. Det faktum att han föll i gråt när han fick vetskap om sitt blod-DNA visar dock att masken inte är helgjuten, och man kan bara hoppas att han hålls under full bevakning fram till domstolsprövningen.

Visar sig NB vara ett offer för en serie ”olyckliga omständigheter” får man vidare hoppas att detta klart kommer att framgå av såväl FUP som av den ”omedelbara” redovisningen under kommande rättegång.

Kan det där klippdocksgillandet på Facebook ha något att göra med ett barn som han har en relation till vara förklaringen? Mamman i Litauen tar ju hand om barn, kanske NB har upplåtit sitt konto för att roa något barn när han har varit hemma i Litauen och hälsat på, har den förklaringen tagits upp tidigare ber jag om ursäkt.
2015-09-10, 20:28
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Vid det här laget kan man kanske tycka att om narkotika på något vis är inblandat, så borde det framgått?
Narkotika behöver inte vara inblandat - i vart fall inte om man ska döma av personundersökningen...
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
På tal om advokater, så är den av anhöriga anlitade advokaten TB mer intressant att undra lite över.
Först och främst, vad kommer han kunna bidra med, och vad föranleder ett biträdande i åtalet?
Hade det varit min dotter så hade jag inte velat att en oskyldig människa dömdes för brottet, hur många DNA-bevis man än funnit mot en MTG. Mitt enda intresse hade varit att själv bli övertygad om vad som egentligen hänt henne, och då är det av största vikt att de rätta frågorna ställs till MTG så att jag med egna öron kan höra vad han svarar; se hans ansikte, höra hans röstläge, studera hans kroppsspråk intill minsta ögonryckning; hur han håller sina händer; var han stakar sig; vilka frågor som synes besvära honom, osv. Jag är då inte betjänt av varken menlösa frågor till MTG, eller av att pöbeln ropar på livstids fängelse: Jag är enbart intresserad av sanningen utan en massa omskrivningar.

L-GW i rättssalen:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=5859132
(01:50)

TB om risken att dömas oskyldig:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=5775651&playaudi o=4846987

TB om en rättsläkares kompetens:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=2734364&playaudi o=1673713

Föräldrarna gör sitt yttersta för att inte lämna något åt slumpen. Valet av TB är ett utmärkt val och LH:s mor och far kan gm TB få fram vad de vill ha sagt plus att de också försäkrar sig om att inte bara en arbetsanhopad åklagare ensam ska behöva dra hela lasset.
Senast redigerad av letsdoit 2015-09-10 kl. 20:39.
2015-09-10, 20:33
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan det där klippdocksgillandet på Facebook ha något att göra med ett barn som han har en relation till vara förklaringen? Mamman i Litauen tar ju hand om barn, kanske NB har upplåtit sitt konto för att roa något barn när han har varit hemma i Litauen och hälsat på, har den förklaringen tagits upp tidigare ber jag om ursäkt.
Nej, den förklaring du nu för fram har inte tidigare tagits upp och skulle i så fall till fullo klargöra saken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in