2015-09-10, 16:13
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Det är omöjligt för GM att planera brottet noggrannt. Han kunde inte veta om det skulle finnas någon människa i närheten när han skulle slå till. Men när tillfället väl dök upp skred han till verket, ungefär som våldtäktsmän gör. Det är stundens ingivelse. Han förverkligade en dröm som han hade fantiserat om, en dröm som är skapad av inre demoner. Om inte GM har gjort den här typen av brott tidigare kommer han troligtvis att göra det igen om han blir släppt på fri fot.

Jag tror inte heller något brott är planerat, men jag tror däremot inte att han slår till så där tvärt som du är inne på. Jag tror det kan vara så att han bara vill prata med henne och är snäll och charmig till en början. Sen när han märker att han blir avvisad börjar han istället agera mer aggressivt.

Vi kan bara spekulera. Vi vet verkligen inte vilken slags person GM är. Det här brottet skulle kunna vara ett av de värsta i svensk kriminalhistoria om det visar sig att det är riktigt kallt och rått utfört, vilket jag tror vi alla befarar nånstans att det kan vara. Samtidigt kan det också vara frågan om ett dråp, där exempelvis GM kväver LH till döds under en fysisk kamp mellan båda.

Men han är ju ingen typisk våldtäktsman heller, då dessa avskum ändå inte brukar döda sina offer.
2015-09-10, 16:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag ser att argumenten är slut, så kränkningarna får ta över. Vi diskuterar om NB har planerat brottet noggrant, och då spelar graden av noggrannhet roll.

Men Jönssonligan - det är seriöst det! Som du sticker ut så lär du att tåla att få en annan filmstjärna tillbaka.
Jag har argumenterat tydligt exakt hela tiden och jag skrev hur planering gått till.
2015-09-10, 16:20
Medlem
Citat:
Jag ser att argumenten är slut, så kränkningarna får ta över. Vi diskuterar om NB har planerat brottet noggrant, och då spelar graden av noggrannhet roll.

Jösses...det här med om det är planerat eller ej började vissa dryfta igår kväll...

Det första jag ser är ditt sedvanliga tjafsande ner till molekylär nivå...
Är det så väldigt konstigt att vissa användare tror att dådet föregicks av en viss grad av planering?!
Vad tusan gjorde han där,vid stängningsdags,på sin enda lediga dag för det första?Sedan är det kanske inte konstigare än att,hade hon hunnit åka iväg denna gången,då hade han kanske väntat till nästa läge uppstod.

Nu blev så inte fallet...han gjorde slag i saken den här gången,läget uppstod oavsett minutrar hit eller dit,han skred till verket helt enkelt.
2015-09-10, 16:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Jag tror inte heller något brott är planerat, men jag tror däremot inte att han slår till så där tvärt som du är inne på. Jag tror det kan vara så att han bara vill prata med henne och är snäll och charmig till en början. Sen när han märker att han blir avvisad börjar han istället agera mer aggressivt.

Mycket troligt och det är då det går överstyr (via impuls) i kontaktsökandet. Även detta kan vara inledningen till våldtäktsförsök som förlängning om det inte blir mord direkt. Baserat på aggressioner.
2015-09-10, 16:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men Jönssonligan - det är seriöst det! Som du sticker ut så lär du att tåla att få en annan filmstjärna tillbaka.
Jag har argumenterat tydligt exakt hela tiden och jag skrev hur planering gått till.
Jag jämförde inte dig med någon karaktär i Jönssonligan. Jag argumenterade mot #letsdoits påstående om noggrann planering, och då hävdade du att graden av noggrannhet inte spelar någon roll. Alltså är vi överens, om NB är skyldig så planerade han inte brottet noggrant. Kränkningar är inte nödvändigt.
2015-09-10, 16:26
Medlem
Theforeigners avatar
Någon som vet, eller hört något, ang om MGM varit i förhör i dag?
2015-09-10, 16:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag jämförde inte dig med någon karaktär i Jönssonligan. Jag argumenterade mot #letsdoits påstående om noggrann planering, och då hävdade du att graden av noggrannhet inte spelar någon roll. Alltså är vi överens, om NB är skyldig så planerade han inte brottet noggrant. Kränkningar är inte nödvändigt.

Kasta inte sten i glashus. Du är spydig själv så det räcker till och blir över.
Jag anser att han planerade exakt som jag skrivit i kombination med ett tillfälle att slå till.
Gradera det bryr jag mig inte ett smack om. Jag har inte ens diskuterat med letsdoit - jag skriver vad jag tror likt alla andra.

Get a grip.
2015-09-10, 16:37
Medlem
Arrogantcats avatar
Om vi utgår från risk faktor GM tar för att begå brått och vilket hänger samman med bedömningen av offer risken :
Cafet "låg" risk för Lisa
Det var hennes arbetsplats och hon kände sig trygg

Cafet " hög" risk för GM
Det handlar alltså om en GM som gillar att ta höga risker
Han tog hög risk för att överfalla Lisa bakom caféet och just då hade tur med sig att ingen såg honom
Tidpunkten för bråttet kan säga något om GM sysselsättning och förhållande ; en ensam varg,
Går ut med hunden , tar långa promenader varje söndag ex bara
Men med bra koll på vad som händer runt omkring caféet
Alltså både tidsfaktor och plats faktor (i vilken utsträckning GM är hemmastadd i området)är viktiga
Om det är så att han bor nära café och har bra koll på allas rutiner då kan man inte tala om höga risker GM tog , alltså det handlar inte längre att han hade tur med sig och att ingen såg honom , utan att han visste precis hur allt omkring fungerar i byn en söndagskväll
Jag tror att på dessa ställen råder en stark social kontroll utan facebook😀
2015-09-10, 16:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogantcat
Om vi utgår från risk faktor GM tar för att begå brått och vilket hänger samman med bedömningen av offer risken :

Cafet " hög" risk för GM
Han tog hög risk för att överfalla Lisa bakom caféet och just då hade tur med sig att ingen såg honom
Tidpunkten för bråttet kan säga något om GM sysselsättning och förhållande ; en ensam varg,
Alltså både tidsfaktor och plats faktor (i vilken utsträckning GM är hemmastadd i området)är viktiga
Om det är så att han bor nära café och har bra koll på allas rutiner då kan man inte tala om höga risker GM tog , alltså det handlar inte längre att han hade tur med sig och att ingen såg honom , utan att han visste precis hur allt omkring fungerar i byn en söndagskväll

Javisst borde han ha bra koll på området om han jobbar på platsen och bor i området. När de slutar, aktivitet trafik och om/hur folk rör sig i området. Risk är det trots allt på öppen/offentlig plats men detta får väl ställas mot motivation och drivkraft (lust) - vilket det uppenbart var..
2015-09-10, 16:45
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Hörru, din jävla mupp, läs vad folk skriver innan du kränker. Jag har redan svarat #Vresrosen att åklagare kan kalla anhöriga, och yrkesverksamma jurister kan inte bli nämndemän.

Jag läser vad folk skriver, dit räknar jag inte dig, Zero! INGA jurister -yrkesverksamma eller ej- kan sitta som nämndemän.
2015-09-10, 16:46
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:

Men hur kan du var med och diskutera detta ?
Du har ju hela tiden påstått att NB är oskyldig , är han inte det längre ?
2015-09-10, 16:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogantcat

Cafet " hög" risk för GM

Det sägs finnas en fastighet, kanske med balkong, varifrån man alltid har full koll på människors rutiner vid caféet, åtminstone vad som händer vid ladan mittemot. Vill bara påminna om det.

I övrigt så håller jag med dig vad gäller risk för gärningsperson och offer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in