2015-09-10, 16:51
  #68485
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogantcat
Om vi utgår från risk faktor GM tar för att begå brått och vilket hänger samman med bedömningen av offer risken :
Cafet "låg" risk för Lisa
Det var hennes arbetsplats och hon kände sig trygg

Cafet " hög" risk för GM
Det handlar alltså om en GM som gillar att ta höga risker
Han tog hög risk för att överfalla Lisa bakom caféet och just då hade tur med sig att ingen såg honom
Tidpunkten för bråttet kan säga något om GM sysselsättning och förhållande ; en ensam varg,
Går ut med hunden , tar långa promenader varje söndag ex bara
Men med bra koll på vad som händer runt omkring caféet
Alltså både tidsfaktor och plats faktor (i vilken utsträckning GM är hemmastadd i området)är viktiga
Om det är så att han bor nära café och har bra koll på allas rutiner då kan man inte tala om höga risker GM tog , alltså det handlar inte längre att han hade tur med sig och att ingen såg honom , utan att han visste precis hur allt omkring fungerar i byn en söndagskväll
Jag tror att på dessa ställen råder en stark social kontroll utan facebook😀

Sanningen behöver inte vara så komplicerad.

MGM (vi antar att det är vår GM i detta fallet) har tillfälle att ta kontakt med LH, syftet är att ställa sig in och charmera och ta ett kontaktinitiativ, LH avvisar detta, kanske bestämt och tydligt, sinnet rinner till, handgripligheter uppstår, LH hotar att polisanmäla, strypmordet (min hypotes, vi vet inget) är ett faktum, till allas, även MGM:s överraskning. Snabbt in i ladan med kroppen, stänga av telefonen, och sedan hämta bilen. (MGM kan i detta läge vara duktigt uppjagad...)

Skulle något i den stilen ha inträffat krävs naturligtvis ingen planering, utan MGM kan ha agerat opportuinistiskt och situationsanpassat, hela vägen från tanken att ta kontakt med LH till han grips av polisen...

När vi får veta hur och var LH dödats kan alla teorier (hur fiffiga, logiska och trovärdiga de än är) komma på skam.
2015-09-10, 16:53
  #68486
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Jag läser vad folk skriver, dit räknar jag inte dig, Zero! INGA jurister -yrkesverksamma eller ej- kan sitta som nämndemän.
Jurist kan vem som helst kalla sig. Det finns många juridikstuderande som extraknäcker som nämndemän, men när de börjar jobba som jurister måste de sluta. Väljer de att bli pizzabagare kan de sitta kvar.

Måste du sänka diskussionsnivån med tillmälen?
2015-09-10, 16:55
  #68487
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Sanningen behöver inte vara så komplicerad.
MGM (vi antar att det är vår GM i detta fallet) har tillfälle att ta kontakt med LH, syftet är att ställa sig in och charmera och ta ett kontaktinitiativ, LH avvisar detta, kanske bestämt och tydligt, sinnet rinner till, handgripligheter uppstår, LH hotar att polisanmäla, strypmordet (min hypotes, vi vet inget) är ett faktum, till allas, även MGM:s överraskning. Snabbt in i ladan med kroppen, stänga av telefonen, och sedan hämta bilen. (MGM kan i detta läge vara duktigt uppjagad...)
Skulle något i den stilen ha inträffat krävs naturligtvis ingen planering, utan MGM kan ha agerat opportuinistiskt och situationsanpassat, hela vägen från tanken att ta kontakt med LH till han grips av polisen...
När vi får veta hur och var LH dödats kan alla teorier (hur fiffiga, logiska och trovärdiga de än är) komma på skam.

Säger han inget blir motivet svårt att få reda på. Men deras hypotetiska förlopp ska bli intressant.
Jag tror också på tungbenet.. Jag hoppas att det gick fort så hon slapp lida.
2015-09-10, 16:57
  #68488
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Men hur kan du var med och diskutera detta ?
Du har ju hela tiden påstått att NB är oskyldig , är han inte det längre ?
Jag har aldrig påstått att han är oskyldig, lägg inte ord i min mun.
2015-09-10, 17:00
  #68489
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jurist kan vem som helst kalla sig. Det finns många juridikstuderande som extraknäcker som nämndemän, men när de börjar jobba som jurister måste de sluta. Väljer de att bli pizzabagare kan de sitta kvar.
Måste du sänka diskussionsnivån med tillmälen?

Men please - sluta diskutera att du är så kränkt och det här är väl likaväl ett tillmäle som du kallar skribenten?
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hörru, din jävla mupp, läs vad folk skriver innan du kränker.

Kan du berätta hur du tänkt dig att NB agerat som eventuell mördare?
2015-09-10, 17:05
  #68490
Medlem
hon blev strypt
2015-09-10, 17:10
  #68491
Medlem
Shrinks avatar
Vilka kriterier bör man överväga när det gäller MGM och sannolikheten att han utförde mordet på LH och hur han utförde mordet på LH? Vad är det i dagsläget som gjort att han har gått över tröskeln och fått totalt hjärnsläpp. Varför har han just nu i juni dödat LH?

För det första bör man ju fundera över hans intelligens, ev missbruk/bruk av droger, ev psykiatrisk diagnos, tidigare kontakt med psykiatrin, medicinska somatiska diagnoser, bruk av medicin och ev brottshistoria. Även hans social situation förstås, relation med hustrun och brodern. Upplevde han press/stress/distress. Var han totalt uttråkad? Hur var sexuallivet med hustrun? Vilka sexuella önskningar har han? Har han fantasier om att dominera och döda osv? Är han lättkränkt? Har han en uppblåst självbild där han tror att han är snyggast i Blomberg?

Tja, listan kan bli längre men om vi nöjer oss så.

Det är ju bekant att vi inte vet så mycket om honom. Han framställer ju sig själv som perfekt. Även hans arbetsgivare framställer ju honom som perfekt.

När det gäller planerat eller oplanerat så menar jag som en del andra skrivit. Hela dådet var inte planerat men han hade tänkt sig att närma sig henne då han blivit /tänd/förtjust i just LH. Det var ingen slump att det blev just LH. Hon motsvarar de sexuella ideal han har, ung blond och söt. Likt de dockor han klippte och klistrade med online. Likaså de spel han spelade med unga blonda flickor.

Alltså själva närmandet var sannolikt planerat men allt det andra var oplanerat. Vi vet dock inte om han mördat av lust eller misstag? Allt bygger ju på antagande men de kan i vart fall bygga på det lilla vi vet.

Hans intelligens bör väl ligga på normalnivå eller något under. Genomgånget gymnasium och en avbruten skogsmulleskola. Hans betyg kan ju inte ha varit helt under isen om han kommit in på en högskola.

Vad är det som gör att han "fallit igenom" just nu om han inte gjort det tidigare? Döda en oskyldig ung människa är ju så makabert och bizarrt. Hur är det bara möjligt?

Jag för min del tror att han supit skallen av sig på lördagen. Fortsatt på söndagen att dricka en del, dock inte stupfull som en del tror. Han kände en jäkla tristess med jobb, äta sova och supa. Trött på att gnugga frugan. Han var på jakt. Han har hela tiden haft LH i tankarna och vet att denna dag skulle hon åka moped hem. Planeringen består alltså i att bevaka henne den sista halvtimman med bilen parkerad på baksidan av ladan över vägen.
Alltså, första delen planerad andra delen oplanerad. Han skulle ju inte ha dumpat LH i byggboden i närheten av hans hem om det varit planerat. Han borde känna till bättre ställen om han planerat hela gärningen.

Nej, nästa vecka kommer rubriken: LH MÖRDAREN HAR ERKÄNT!
__________________
Senast redigerad av Shrink 2015-09-10 kl. 17:17.
2015-09-10, 17:13
  #68492
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Även om det tog 2-3 minuter att gå till mopeden så förklarar det inte varför GM slog till fem minuter senare och inte direkt när hon gick runt sista hörnet. På den tiden hade hon hunnit sätta sig och köra iväg, det kan inte en noggrant planerande man ha missat.

Återigen.
GM kan mycket väl stått l ladan och i lugn och ro eller oroligt stått och tittat ut över parkeringen och sett vad där sker. Sett hur Lisa knappar på sin mobil, sett hur hon lägger den i fickan, funderar ska jag eller inte, ska jag eller inte . Och vips så tar han mod till sej.
Någon större planering tror jag inte skett.

Var det ens meningen från början att Lisa skulle dö ???
__________________
Senast redigerad av zebop 2015-09-10 kl. 17:17.
2015-09-10, 17:14
  #68493
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det sägs finnas en fastighet, kanske med balkong, varifrån man alltid har full koll på människors rutiner vid caféet, åtminstone vad som händer vid ladan mittemot. Vill bara påminna om det.

I övrigt så håller jag med dig vad gäller risk för gärningsperson och offer.

Jaa! 😀 tack! Tänkte på att just d helg var en stor helg ( 6.juni ) En del var bortresta Har ngn passat på och utnyttjat det avvikande mönster i de vanliga byns rutiner ??
Men det var också en del gäster i byn denna helg
Frustrerande utan mer fakta...
__________________
Senast redigerad av Arrogantcat 2015-09-10 kl. 17:17.
2015-09-10, 17:14
  #68494
Medlem
Från den balkongen har någon sett LH stå framåtlutad och prata med någon med en svart SUV efter stängningsdags. Samtliga vittnen verkar ha fått stränga order från polisen om att inte uttala sig för media.


Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det sägs finnas en fastighet, kanske med balkong, varifrån man alltid har full koll på människors rutiner vid caféet, åtminstone vad som händer vid ladan mittemot. Vill bara påminna om det.

I övrigt så håller jag med dig vad gäller risk för gärningsperson och offer.
__________________
Senast redigerad av Spanaren321 2015-09-10 kl. 17:30.
2015-09-10, 17:15
  #68495
Medlem
En liten förtydligande av era diskussioner om nämndemän
För att bli nämndeman behöver man inte vara politiker.
Men, för att bli nämndeman måste ett politiskt parti i kommun-eller landstingsfullmäktige nominera en. Samt att olika partier har olika interna regler för de ska nominera.
Man får icke vara åklagare, polis, advokat eller ha ett annat yrke där man för andras talan inför rätten.
Man får ej heller bli nämndeman i Förvaltningsrätten eller kammarrätten om man är anställd vid Skatteverket, Försäkringskassan eller länsstyrelsen eller någon annan myndighet som lyder under länsstyrelsen.
Inte heller får man vara ledamot av en skattenämnd.
2015-09-10, 17:16
  #68496
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Återigen.
GM kan mycket väl stått l ladan och i lugn och ro eller oroligt stått och tittat ut över parkeringen och sett vad där sker. Funderat, ska jag eller inte, ska jag eller inte . Och vips så tar han mod till sej.
Någon större planering tror jag inte skett.

Var det ens meningen att Lisa skulle dö ???
Återigen. Det var planering vi diskuterade. Det är fullt möjligt att NB dödade Lisa, men jag har svårt att tro att han planerade det, det var för många riskfaktorer i samband med försvinnandet. Skulle Lisa vara ensam? Vilken tid skulle hon sluta? Skulle hon sluta först eller sist? Allt detta, och mer därtill motsäger noggrann planering.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in