2015-09-07, 10:55
Medlem
SkateBlinds avatar
1. (Avstånd)
Folk som kör alldeles för nära, det kvittar om det är 30 eller 120 väg, jag vill ha ett avstånd om något oförutsett skulle hända. Jag smällde med en älg för några år sedan och det kunde ju blivit dubbel krock om jag inte hade väjt dels för älgen och dels för bakomvarande. Jag lyckades undvika bakomvarande, älgjäveln stod mitt på vägen.

2. (Hastighet)
Dessa jävla 2+1 vägar där folk inte kan hålla rätt hastighet, 2 filer jajamen då kan vi köra i gällande lagstadgad hastighet + , men så fort det blir 1 fil så måste man sakta ner under gällande lagstadgad hastighet.

3. (Hastighet)
Folk som inte kan hålla hastigheten på vanliga vägar. Om skylten säger 80 så innebär det att du får köra i 80, vill du vara safe och köra långsammare, (t.ex 60), än resten av trafiken ja då är du ett hinder och bör lämna plats åt bakomvarande. Kan du inte köra fortare med din lastbil, buss, bil, motorcykel, ja då är det kanske dags att se sig om efter ett annat transportsätt.

4. (Herr Gårman)
Övergångsställen där folk står och "väntar", men dem väntar inte på att det blir fritt, dem väntar på kompisen eller liknande. Stå då längre bort från övergångsstället så att jag vet att du inte ska gå över.

5. (Stopp- och väjningsplikt)
Cyklister som tror att dem är omfattade av väjningsplikt från bilar vid övergångsställen men inte vid väjningsplikt och stopplikt vid korsningar.

6. (Jag ska fram)
Folk som blinkar för att dem anser sig ha större rätt att köra om än jag. Om jag ligger i ytterfil på motorvägen så har jag antingen påbörjat omkörning, är i omkörning eller på väg att avsluta omkörning. Ligger det 5 lastbilar på rad så kommer jag köra om dem, håller jag lagstadgad hastighet eller högre, ja då får du snällt vänta på att jag kört om lastbilarna. Jag tänker inte gå in till sidan och minska min hastighet för att du vill köra snabbare än jag.

7. (Vägbyggen/Reparationer)
Blixtlåsprincipen, med andra ord, två filer blir en och varannan bil får köra från respektive körfält. Hur svårt kan det vara? Jättesvårt uppenbarligen. Då är det gärna lastbilschaufförer som går ut långt innan filsammanslagningen och blockerar båda körfälten

8. (Blinkers)
Folk som inte använder körriktningsvisare, det kostar så lite och gör så stor skillnad. Om du visar tydligt var du skall så underlättar det för alla, det blir färre köer det blir lättare att läsa av trafiken.
Citera
2015-09-07, 13:16
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind

3. (Hastighet)
Folk som inte kan hålla hastigheten på vanliga vägar. Om skylten säger 80 så innebär det att du får köra i 80, vill du vara safe och köra långsammare, (t.ex 60), än resten av trafiken ja då är du ett hinder och bör lämna plats åt bakomvarande. Kan du inte köra fortare med din lastbil, buss, bil, motorcykel, ja då är det kanske dags att se sig om efter ett annat transportsätt.

Det finns många kategorier av fordon som kör långsammare än 80. Cyklister, mopeder, traktorer, A-traktorer, bogserfordon, underhållsfordon. Dessutom tant Agda som hittar lite dåligt och därför temporärt kör lite långsammare.

Ingen av dessa är något hinder i trafiken. Dom ÄR trafiken.
Citera
2015-09-07, 19:13
Medlem
NirvanAs avatar
Något jag märkt av efter att ha kört runt i diverse städer i Sverige senaste tiden..
Mest irriterande måste ju vara vissa städer som har alldeles för få parkeringsplatser (sett till bilmängd
trafik/befolkningsmängd), för dyr parkering (även på ställen som inte ens är särskilt centralt), minimalt med gratisparkeringar etc etc

Ibland saknas det t.o.m gratisparkering vid stora företag, samhällsviktiga institutioner och affärer, ett jävla skämt vad icke-bilvänligt Sverige är jämfört med te.x USA..Äckliga jävla vänsterpack, feministpack, cyklistpack, studentpack.
Citera
2015-09-07, 20:04
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det finns många kategorier av fordon som kör långsammare än 80. Cyklister, mopeder, traktorer, A-traktorer, bogserfordon, underhållsfordon. Dessutom tant Agda som hittar lite dåligt och därför temporärt kör lite långsammare.

Där har du kärnan till att det retar rallykalle, dom vill inte acceptera något som sänker deras framkomlighet.
Jag tror faktiskt att det är den största irritationen på flashback, fortkörarna får inte köra så fort dom vill.
Citera
2015-09-07, 20:17
Medlem
oyegies avatar
Folk som försöker köra om en långtradare när sikten är noll,har åkt bil med en sådan.
Citera
2015-09-07, 20:19
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:

Absolut, men det är berättigat med fordon som inte får framföras eller inte kan framföras enligt gällande hastighet. Och visst kan man sakta ner när man försöker hitta vägen, jag menar nu stoppklossarna som ligger och segar km efter km.
Citera
2015-09-07, 22:14
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Absolut, men det är berättigat med fordon som inte får framföras eller inte kan framföras enligt gällande hastighet. Och visst kan man sakta ner när man försöker hitta vägen, jag menar nu stoppklossarna som ligger och segar km efter km.

Du har missförstått trafiklagstiftningen. Gällande hastighet finns det inget som heter. Det finns däremot en hastighetsbegränsning för varje väg.
Citera
2015-09-07, 22:38
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Du har missförstått trafiklagstiftningen. Gällande hastighet finns det inget som heter. Det finns däremot en hastighetsbegränsning för varje väg.

Jag stör mig lika mycket för det på folk som inte kör enligt hastighetsbegränsningen. Att ligga och fisa fram är trafikfarligt.
Citera
2015-09-08, 06:10
Medlem
BAB7s avatar
Biljakt.
http://www.motor-talk.de/news/verdaechtiges-auto-haengt-24-streifenwagen-ab-t5425556.html

Utanför Düsseldorf skulle en polispatrull stoppa och kontrollera en bil, föraren gav full gas och en biljakt påbörjades.
Biljakten pågick i 2 timmar , över 7 motorvägar, med en polisstyrka på 24 polisbilar och 1 helikopter.

Den jagade bilen kom undan..

Bra jobbat

Undrar hur det hade gått om det varit i USA
Citera
2015-09-08, 06:15
Bannlyst
kan bara haka på där och jag tycker det mest irriterande i trafiken för mej är de få poliskontroller ute efter vägarna .......................
Citera
2015-09-08, 08:34
Avslutad
Citat:
Jag stör mig lika mycket för det på folk som inte kör enligt hastighetsbegränsningen. Att ligga och fisa fram är trafikfarligt.

Jo folk som kör 70 på 80-väg följer också hastighetsbegränsningen. Föreskrifterna för respektive sträcka reglerar alltid Högsta tillåtna hastighet, någon nedre gräns finns inte reglerat där.

Sen om man är ett uppenbart hinder kan jag hålla med om att man ska plockas bort från vägen.
Kommer specifikt att tänka på ett fall för ett par år sedan där en raggarslusk i pilsnerhäck körde en egen cruising och puttrade runt i stan och hindrade trafiken i 10km/h 7 kvällar i veckan året runt tills polisen fick nog och satte ner foten.
Raggaren gick till media och fick stå och böla på en helsida i tidningen men fick i princip noll medhåll från allmänheten.
Lastbilar kan av flera skäl inte hålla samma tempo som rallykalle på en 100-väg eller motorväg men de har ändå lika stor rätt att vara där. Att skicka ut alla tradare på de små skitvägarna skulle inte vara hållbart och hela samhället stannar upp.
Citera
2015-09-08, 15:03
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer
Jo folk som kör 70 på 80-väg följer också hastighetsbegränsningen. Föreskrifterna för respektive sträcka reglerar alltid Högsta tillåtna hastighet, någon nedre gräns finns inte reglerat där.

Sen om man är ett uppenbart hinder kan jag hålla med om att man ska plockas bort från vägen.
Kommer specifikt att tänka på ett fall för ett par år sedan där en raggarslusk i pilsnerhäck körde en egen cruising och puttrade runt i stan och hindrade trafiken i 10km/h 7 kvällar i veckan året runt tills polisen fick nog och satte ner foten.
Raggaren gick till media och fick stå och böla på en helsida i tidningen men fick i princip noll medhåll från allmänheten.
Lastbilar kan av flera skäl inte hålla samma tempo som rallykalle på en 100-väg eller motorväg men de har ändå lika stor rätt att vara där. Att skicka ut alla tradare på de små skitvägarna skulle inte vara hållbart och hela samhället stannar upp.

Jag ser det som så här, kan man hålla 80km/h på en väg med hastighetsbegränsning 80km/h så gör man det. Sen finns det undantag givetvis. Flertalet gånger som jag hamnat bakom traktorer som ligger i ca. 35-40 på 70-, 80-, 90-vägar, men dem brukar köra in till sidan och lämna plats, alternativt finns det gott om möjligheter för att göra en säker omkörning. Men att göra en säker omkörning av en bil som ligger i 70 på en 90-väg är inte alls lika trafiksäkert och tar längre tid vilket kräver längre siktsträcka med mera.

Jag köper absolut att man inte håller 90 på landsväg i ösregn och dimma eller snöstorm eller vad det nu må vara, men en dag med klar himmel och torr asfalt då köper jag inte det. Håll skyltad hastighet eller var beredd på att släppa fram förare som vill om.

Man måste hjälpas åt i trafiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in