2015-07-16, 01:31
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Tror inte nån tolkar det så.

Spelar till att börja med 10-20m nån roll? Är.marginalerna så små.ska man nog låta bli.

Att sen.blinka tolkar föraren inte som ett tack. Framförallt om du redan legat och nosat i röven.

Utan såhär tolkas det. Först ligger du i röven som en idiot. Sen blinkar du också på mig för att jag gör något fel enligt dig.

En bra förare däremot håller avstånd och använder sig av detta för att själva omkörningen ska gå fortare. Sen kan man blinka. Det är okej. Men gör man båda så ses det nog som jag sa.

Men bilkörning är ju så. Alla ser allt på olika sätt. Men så upplever jag det när så sker. Att förarna är irriterade.
Normalt sett vill folk ha ett bra flöde i trafiken, de allra flesta kör lagligt, dvs ungefär exakt på gällande hastighetsgräns eller 5-10km/h under, det finns dock en hel del som vill ligga 10-30km/h över den och då respekterar man såklart detta, det är uppfattningen jag fått under alla år.

I din situation blir det nog väldigt ofta att man accelererar snabbt på det där avståndet, sen dyker en bil upp i motsatt körfält, så får man sänka hastigheten och öka avståndet igen -> kan upprepas många gånger innan det är helt fritt på motsatt körfält = hackigt i trafiken.
Senast redigerad av NirvanA 2015-07-16 kl. 01:33.
Citera
2015-07-16, 01:34
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Normalt sett vill folk ha ett bra flöde i trafiken, de allra flesta kör lagligt, dvs ungefär exakt på gällande hastighetsgräns eller 5-10km/h under, det finns dock en hel del som vill ligga 10-30km/h över den och då respekterar man såklart detta, det är uppfattningen jag fått under alla år.

Man ska respektera att vissa vill köra fortare genom att tolerera att dom beter sig som idioter och kommer köra in i röven på dig om du måste nita för ett djur?

Eller låter inte det här bättre..... Alla får köra hur fan dom vill så länge dom varesig irriterar eller riskerar säkerheten för sina medtrafikanter?

Som sagt. Att ligga i röven hjälper inte ett skit när man ska köra dom. Tvärtom. Men folk gör det för att dom har tråkiga liv med fruar som blivit feta. I bilen tar dom igen för hur deras liv har blivit. Det är medelålders män med fula fruar som beter sig på det sättet. Gärna med en audi r6 dom köpte när 40årskrisen var ett faktum. Patetiskt.
Senast redigerad av Bbobi 2015-07-16 kl. 01:40.
Citera
2015-07-16, 01:41
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Man ska respektera att vissa vill köra fortare genom att tolerera att dom beter sig som idioter och kommer köra in i röven på dig om du måste nita för ett djur?

Eller låter inte det här bättre..... Alla får köra hur fan dom vill så länge dom varesig irriterar eller riskerar säkerheten för sina medtrafikanter?

Som sagt. Att ligga i röven hjälper inte ett skit när man ska köra dom. Tvärtom. Men folk gör det för att dom har tråkiga liv med fruar som blivit feta. I bilen tar dom igen för hur deras liv har blivit. Det är medelålders män med fula fruar som beter sig på det sättet. Gärna med en audi r6 dom köpte bör 40åring krisen var ett faktum.
Vilket avstånd definierar du som "ligga i röven", är 20 meter ligga i röven?

Sen ligger man ju inte i röven i flera km utan en kort stund där man kör om när första sträckan kommer där man garanterat kan köra om utan krock.
Citera
2015-07-16, 01:43
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Vilket avstånd definierar du som "ligga i röven", är 20 meter ligga i röven?

Sen ligger man ju inte i röven i flera km utan en kort stund där man kör om när första sträckan kommer där man garanterat kan köra om utan krock.

Beror på hastigheten såklart.

Även om du bara gör det en kort stund så har det ingen mening. Håller man avstånd ser man ut framför bilen man ligger bakom så att man kan börja gasa ur kurvan och göra en säkrare omkörning.

Dom som gör så ligger säkert ofta i röven på folk. Dom är bara kaxiga och vill hävda sig liksom många gör i trafiken.
Senast redigerad av Bbobi 2015-07-16 kl. 01:46.
Citera
2015-07-16, 08:48
Medlem
Mr.Maazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kravodlat68
Där har du en stor brist som medtrafikant! Varför ska du köra om på vänstersidan vid tvåfiligt om det är stopp längre fram i en fil och du måste bryta in i högerfilen, du tränger ju dig bevisligen före alla i högerfilen som du tidigare kört om! Idiot! Det är därför jag lägger mig i mitten med lastbil, så du vet till nästa gång. Tror du jag vill ligga i kön längre för att du ska komma före? Du var ju efter mig innan kön varför ska du komma ur kön före mig? Sug på den amatör.
Det är precis sådana som du som skapar de långa köerna, helt i onödan. Du borde kanske ta en sväng ner till Autobahn och övriga kontinenten med din lastbil för att se hur det går till vid köbildning. ALLA andra europeiska länder använder sig av blixtlåsprincipen utom Sverige. Vi svenskar gillar väl uppenbarligen att befinna oss i köer...
Citera
2015-07-16, 11:40
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ska man köra om finns det väl inte alls nån vits med att ligga i röven.

Har man avstånd man kan börja accelerera när man kommer ur en krök för att köra om när det är fritt.

Ligger man nära finns inget sådant utrymme.

Att folk ligger nära när dom ska köra om är enbart för att dom är kaxiga och ska visa hur jobbig man är som kör långsammate än dom.

Att hålla avstånd hjälper när man ska köra om. Både för att ta sats så själva omkörningen går fortare men även för sikten.

Detta fungerar helt olika beroende på körstil och vilken motoreffekt man har. Att förbereda en omkörning i god tid genom att gå ut i omkörningsfil tidigt (vid god sikt) kan ju innebära att du befinner dig i omkörningsfilen under längre tid än den som ligger nära den framförvarande, lyfter ut bilen i omkörningsfil och ger max gas...och sedan går tillbaks.

Jag köper din tanke att ligga för nära alltid är negativt men jag är inte säker på att det alltid är negativt sett ur ett omkörningsperspektiv.
Citera
2015-07-16, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Detta fungerar helt olika beroende på körstil och vilken motoreffekt man har. Att förbereda en omkörning i god tid genom att gå ut i omkörningsfil tidigt (vid god sikt) kan ju innebära att du befinner dig i omkörningsfilen under längre tid än den som ligger nära den framförvarande, lyfter ut bilen i omkörningsfil och ger max gas...och sedan går tillbaks.

Jag köper din tanke att ligga för nära alltid är negativt men jag är inte säker på att det alltid är negativt sett ur ett omkörningsperspektiv.

Om säkerhetsmarginalen är så liten, att man behöver ligga i röven på framförvarande bil för att köra om, då ska man inte köra om över huvud taget.
Citera
2015-07-16, 13:07
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktatorn
Om säkerhetsmarginalen är så liten, att man behöver ligga i röven på framförvarande bil för att köra om, då ska man inte köra om över huvud taget.

Allting behöver inte vara svart eller vitt. Att ligga bakom någon behöver inte betyda 2 decimeter bakom.
Citera
2015-07-16, 13:08
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666

Nä det kanske inte nödvändigtvis är negativt för omkörningen isig. Men likväl har jag svårt att se något positivt.

Skillnaden mellan att ligga nära och lagom är ett tiotal meter.

Sen så är det ju tvärtom så att man INTE behöver ligga lika länge i motsatt körfält om man.börjat ta sats. För då har man ju mer fart och omkörningen går fortare. Men som du säger, beror ju lite på vad man kör och hur vägarna ser ut.

Jag kör en rätt svag bil så vill jag köra om på en kortare raka håller jag avstånd, gasar upp när vi närmar oss rakan för att se att det är fritt och göra en snabb säker omkörning. Tar längre tid att gå ut i motsatt och först då öka farten.

Även här räcker det med några tiotal meter extra. Syftar på dom som lägger sig typ 5m bakom.
Senast redigerad av Bbobi 2015-07-16 kl. 13:24.
Citera
2015-07-16, 16:58
Medlem
Sourcreamchipsens avatar
När någon genar i tvåfiliga rondeller vid rakt fram (för att slippa svänga så mycket)
När någon helt plötsligt byter fil utan att kolla döda vinken. Livsfarligt.
Folk som planerar som ett ufo och byter filer precis innan avfart.
När någon är helt lost och kör sjukt långsamt för att hinna hitta vart de ska. Oftast vid rondeller.
När idioter stannar mitt i vägen för att släppa av någon. Ingen blinkers eller något. Samma sak när någon parkerar vid en gata och stannar utan blinkers.
Rövhål som inte blinkar när man ska ut på huvudled så man måste vänta i onödan.
De som ligger 3 meter bakom på en motorväg utan anledning. Gött att ryck-bromsa så att de vaknar då.
När någon väntar på en parkeringsplats och blockerar hela vägen.
De som inte kan högerregeln.

Sist men inte minst, när man åker på natten 03:00 och någon bakom vill vara cool och blinka med helljuset. Idiot!
Senast redigerad av Sourcreamchipsen 2015-07-16 kl. 17:02.
Citera
2015-07-17, 13:38
Avslutad
Muppjävlar som använder hornet när trafiken inte rör sig fort nog för dem.
Citera
2015-07-17, 14:35
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Muppjävlar som använder hornet när trafiken inte rör sig fort nog för dem.
Här i Sverige är det väldigt lite sånt i jämförelse med andra länder dock
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in