Citat:
Ursprungligen postat av
Moltas666
Detta fungerar helt olika beroende på körstil och vilken motoreffekt man har. Att förbereda en omkörning i god tid genom att gå ut i omkörningsfil tidigt (vid god sikt) kan ju innebära att du befinner dig i omkörningsfilen under längre tid än den som ligger nära den framförvarande, lyfter ut bilen i omkörningsfil och ger max gas...och sedan går tillbaks.
Jag köper din tanke att ligga för nära alltid är negativt men jag är inte säker på att det alltid är negativt sett ur ett omkörningsperspektiv.
Nä det kanske inte nödvändigtvis är negativt för omkörningen isig. Men likväl har jag svårt att se något positivt.
Skillnaden mellan att ligga nära och lagom är ett tiotal meter.
Sen så är det ju tvärtom så att man INTE behöver ligga lika länge i motsatt körfält om man.börjat ta sats. För då har man ju mer fart och omkörningen går fortare. Men som du säger, beror ju lite på vad man kör och hur vägarna ser ut.
Jag kör en rätt svag bil så vill jag köra om på en kortare raka håller jag avstånd, gasar upp när vi närmar oss rakan för att se att det är fritt och göra en snabb säker omkörning. Tar längre tid att gå ut i motsatt och först då öka farten.
Även här räcker det med några tiotal meter extra. Syftar på dom som lägger sig typ 5m bakom.