2015-09-05, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Det är bara att se hur FSB och Kreml gjort i Tjetjenien. Det finns ingen anledning att tro att något annat gäller de ryssar som strider för ISIS, ofta i ledande position. Varför tjetjenerna är i ledande position är inte förvånande då de får hjälp med guidning, beväpning och strategi. Varför de är i Syrien och Irak och inte i Tjetjenien och krigar mot ryssen? Ja vad kan det bero på...

Så det var bara rena spekulationer , tack då vet vi

Citat:
Vad gäller att Ryssland ska säkra betalning för de vapen man levererar till Assad så har det skett en väldigt aktiv diplomati den senaste tiden. Ryssland har ekonomiska problem vilket säkerligen även gäller Assad. Om Assad handlar på krita kan ryssarna börja bli oroliga. Hur mycket intäkter ryska vapenfabriker har från ISIS och de andra terroristerna genom ryska vapenhandlare är oklart, det motsvarar säkerligen inte i närheten av vad Assad får punga ut med.

Klart att dem vill ha betalt för det de säljer, är inte välgörenhet dem sysslar med.
Citera
2015-09-05, 19:34
Medlem
"At least 47 fighters were killed in clashes between the Islamic State group and rival Syrian rebels, a monitor said on Saturday, in an area where the United States and Turkey are planning to open a new front against Islamic State militants."

http://www.reuters.com/article/2015/09/05/us-mideast-crisis-syria-marea-idUSKCN0R50DB20150905
Citera
2015-09-05, 19:36
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Så det var bara rena spekulationer , tack då vet vi

Klart att dem vill ha betalt för det de säljer, är inte välgörenhet dem sysslar med.
Det förutsätter att du kan tänka själv, vilket inte verkar vara fallet.

Nej det är ingen välgörenhet för fem öre, de har inget emot ISIS eller islamister generellt så länge ISIS krigar mot USA och demokratierna i väst. Vi i demokratiska länder ser det som motiverat att bekämpa ondskan som ISIS står för.

Citat:
Ursprungligen postat av exxus
"At least 47 fighters were killed in clashes between the Islamic State group and rival Syrian rebels, a monitor said on Saturday, in an area where the United States and Turkey are planning to open a new front against Islamic State militants."
Intressanta nyheter, man får hoppas att de tar kål på varandra. Det tar en väldig tid för USA och Turkiet att sätta igång med buffertzonen, säkert är det en av Rysslands avsikter med närvaro i Syrien.
Senast redigerad av Xelious 2015-09-05 kl. 19:39.
Citera
2015-09-05, 19:39
Medlem
Citat:
Det förutsätter att du kan tänka själv, vilket inte verkar vara fallet.

Nej det är ingen välgörenhet för fem öre, de har inget emot ISIS eller islamister generellt så länge ISIS krigar mot USA och demokratierna i väst. Vi i demokratiska länder ser det som motiverat att bekämpa ondskan som ISIS står för.

Jo jag kan tänka, men drar mig för att dra förhastade slutsatser.
Att du är enormt färgad i ditt tänkande är väldigt klart.

Vi i väst bekämpar ISIS och liknande när det gynnar oss och när det finns risk att drabba våra egna länder. Annars hade vi skitit fullt i om de dödat varandra.
Citera
2015-09-05, 19:41
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Vi i väst bekämpar ISIS och liknande när det gynnar oss och när det finns risk att drabba våra egna länder. Annars hade vi skitit fullt i om de dödat varandra.
Till skillnad från ryska kreatur så har vi ideologiska grunder för att bekämpa islamister i Mali, Somalien, Jemen, Syrien, Irak, Afghanistan. Vi vill helt enkelt inte se att små barn bränns levande, att småflickor dödas för de går i skola och liknande. Att islamister med Koranen som ursäkt är ondskan personifierade stör oss och därför ser vi det som vår uppgift att döda terrorister då vi har möjlighet att göra detta. MENA skrattar när de ser halshuggningar, ja de reser ned till Syrien för de vill vara med och tortera och våldta som på pedofilen Mohammeds tid. Det är viss skillnad på kultur. Vi vill skydda och stå på de svagas sida, islamister föraktar svaghet och njuter av att döda kvinnor, barn och ja alla oliktänkande de kan hitta på i Syrien till exempel.

Att ryssen främst ser det som en ekonomisk fråga då de levererar vapen till de stridande sidorna gör inte saken bättre direkt.
Senast redigerad av Xelious 2015-09-05 kl. 19:47.
Citera
2015-09-05, 19:46
Medlem
Citat:
Till skillnad från ryska kreatur så har vi ideologiska grunder för att bekämpa islamister i Mali, Somalien, Jemen, Syrien, Irak, Afghanistan. Vi vill helt enkelt inte se att små barn bränns levande, att småflickor dödas för de går i skola och liknande. Att islamister med Koranen som ursäkt är ondskan personifierade stör oss och därför ser vi det som vår uppgift att döda terrorister då vi har möjlighet att göra detta. MENA skrattar när de ser halshuggningar, ja de reser ned för de vill vara med och tortera och våldta som på pedofilen Mohammeds tid. Det är viss skillnad på kultur.

Nej vi vill helst inte se det, men blundar för det gör vi rätt ofta.

Islamister = dåliga
Ja där håller jag med dig.
Citera
2015-09-05, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Senaste gången en riktig kaliph förklarade jihad mot England&co så brydde sig ingen i den muslimska världen, detta trots att en stor del av den islamiska världen då var kolonier till England och Frankrike. Fan va inavlade ni sverigedemokrater är, läs lite historia...

Jag må vara dåligt påläst men jag är inte sverigedemokrat, är muslim till o börja med. Idag är situationen annorlunda, muslimer angrips från alla möjliga håll, vilket de egentligen var då också. Men vad jag försökte komma fram till var att muslimer är att räkna med.
Citera
2015-09-05, 23:05
Avslutad
Vet inte om det nämnts innan mig men hårda strider pågår just ni nära Aleppo. 45 IS eliminerade och 35 syriska rebeller dödade. Siffran säger mycket att det är omfattande strider.

IS har erövrat fyra nya byar.
Citera
2015-09-05, 23:58
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholm-
Jag må vara dåligt påläst men jag är inte sverigedemokrat, är muslim till o börja med. Idag är situationen annorlunda, muslimer angrips från alla möjliga håll, vilket de egentligen var då också. Men vad jag försökte komma fram till var att muslimer är att räkna med.

Ha inte några förhoppningar om muslimer. Det är en brokig skara som inte kommer någonvart. Tom västvärlden är mer enad och unisont än muslimer. De enda som tror att muslimer är enade med någon grand-plan verkar vara inavlade sverigedemokrater.
Citera
2015-09-06, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Ha inte några förhoppningar om muslimer. Det är en brokig skara som inte kommer någonvart. Tom västvärlden är mer enad och unisont än muslimer. De enda som tror att muslimer är enade med någon grand-plan verkar vara inavlade sverigedemokrater.

Någon omfattande "grand-plan" tror jag absolut inte på. Men där har vi IS, al-Nusra och fler undergrenar till Al-Qaida som dessvärre utgör en så pass stor grupp att det uppfattas som ett hot. Att döda extremister är en bonus i konflikten, men teorin i sig är intressant. Hur uppfattar väst egentligen extremisternas framfart? Hur mycket fokus ligger på att främja splittringen bland muslimer? Det är en sakfråga som är väldigt svår att besvara då konflikten egentligen representerar en ekonomisk, sociopolitisk, militär och världspolitisk fråga och inte bara en säkerhetsrelaterad fråga som utifrån den nämnda teorin handlar om muslimernas hot mot omvärlden.
Citera
2015-09-06, 01:52
Medlem
MrMadoffs avatar
Orkar inte gå igenom 12k inlägg efter svaret jag söker.

Varför agerar inte USA hjälte nu som dom alltid gör annars långt innan krisen uppstår som den nu för längesen har gjort i Syrien där vilka det nu är som attackerar sina egna invånare med kemiska vapen?
Citera
2015-09-06, 11:09
Medlem
Nochillss avatar
USA vill inte öka spänningen i regionen mer än nödvändigt. Att landsätta en marktrupp i Syrien skulle stöta mot Assad-regimen. Man satsar istället på att utrusta och utbilda kurderna för att bekämpa IS. Drönar-attacker mot dess frontfigurer är framgångsrika i syfte att kapa huvudet av kobran. I förra veckan dödades en brittisk programmerare som marknadsfört IS på nätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in