Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Jag läste vad du skrev första gången och det har inte blivit mer rätt sedan dess. Jag betalar långt mer än vad de samlade sjukvårdskostnaderna för mig är. Att det dessutom är OT för tråden gör inte dina inlägg smartare.
Jag gör inte anspråk på att vara smart. Är det du uppfattar dig själv som?
All finansiering av sjukvård är f.ö. en fråga om försäkring, oavsett om fiansieringen är skattevägen eller genom premier till försäkringsbolag. Du har säkerligen många försäkringar där du hittills har betalat mer än du tagit ut. Går du runt och muttrar om dessa också?
Jag menar att man ska vara försiktig med kategoriska påståenden i stil med "jag betalar minsann för mig och problemet är alla de som minsann inte gör det". Det enda man med säkerhet kan säga är att man betalar sin del (eller mer) av dagens drift. Vill vi idag att våra barnbarn ska ha en viss typ av infrastruktur, så vill det till att vi anstränger oss idag...och betalar för byggandet av den. Och det är inte OT i en diskussion om bostadsbyggande. För husen må byggas av privata byggbolag och byggherren må vara privat. Men infrastrukturen i form av gator, vägar, gatulyse, avlopp, vatten, m.m., har en offentlig beställare.
I en stad som växer är det fundamentalt. I en stad som däremot står still befolkningsmässigt, så handlar byggnation om ett försiktigt utbyte av befintlig bebyggelse och infrastruktur.