2015-09-05, 00:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Vet du kurtan, jag har ett förslag som skulle göra dig tokrik. Starta en bank, börja låna ut pengar till dessa individer som andra banker inte vill ta i med tång ens när det kommer till lån. Tänk dig rikedomarna du skulle bada i!
finns redan sånna banker. Bluestep mm

Citat:
Alla har behov att bo.
visst men alla bor inte i hyresrätt.

Citat:
Jaså? Du vill att staten ska gå in och finansiera lån men man ska inte använda statens pengar för att bygga? Hur exakt fungerar det i ditt hjärnkontor egentligen? Jag börjar tro att du ärvt ett hyreshus och därför har din väldigt ologiska ståndpunkt.

Finansiera behövs bara till viss del. Snarare handlar det väl om att garantera lån. I Norge har man ett alldeles fenomenalt system där 8 av 10 ungdomar kan äga sin bostad direkt från start.

Ingen kö, inga "ockerhyror" och pengar kan läggas på amortering istället för dyra nyproduktionshyror/andrahandsboenden.

Att satsa på svindyra hyresrätter är inte smart. Särskilt inte med skattepengar...
Citera
2015-09-05, 00:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Knappast. Det finns mängder av orsaker till varför. Eller menar du att invandrare som kommer hit är oansvariga med sin ekonomi? Folk som precis skaffat sitt första jobb? Folk som är nyexaminerade?

Om jag utvandrar förväntar inte jag mig att det landets invånare ska betala en bostad åt mig och jag skrev att de flesta som klagar missköter sin ekonomi genom att prioritera fel saker som t.ex. cigarretter, inte att alla gör det. Förstår du skillnaden på alla och de flesta?

Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Du kanske ska läsa igen vad jag skrev?

Eller så gör du det istället för att komma med intessägande one liners utan referens till det du inte förstod.
Citera
2015-09-05, 07:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Sjukvård och hyresrätter borde ju gå att jämföra eller hur. Du blandar ihop bilar och varmkorvar med bostäder hela tiden så vad är problemet?

Du menar att bostad behöver inte alla förr eller senare?

Nej inte alls. Du kan inte jämföra sjukvård med hyresrätter, eftersom alla behöver sjukvård förr eller senare.

Men hyresrätter behöver inte alla. Och rika hyresgäster i synnerhet klarar sig bra utan bidrag tycker jag.

Är det inte smartare att rikta om resurserna istället så att de som verkligen är fattiga kan få bostadsbidrag, istället för att ge generella subventioner som göder byggherrar och rika hyresgäster?
Citera
2015-09-05, 09:23
Medlem
William Hainess avatar
Nu ska man göra tusen tillfälliga bostäder i Göteborg för att lösa den "värsta" krisen:

Citat:
Det är situationen i omvärlden som gjort att trycket på bostäder är större än någonsin. Därför kommer Göteborgs stad att ta två gamla ålderdomshem i bruk och bygga tusen tillfälliga bostäder, berättar Jahja Zegiraj, ordförande i fastighetsnämnden.

- Vi har fått ett annat läge i världen och Europa, så vi ser en kraftig ökning, säger han.

I uppdraget ingår inte bara att skaffa fram fler bostäder till nyanlända – utan alla grupper som har svårt att få en bostad på egen hand – men det är det ökande antalet nyanlända som gjort situationen akut, säger han.

Hoppas även att befolkningen ska hjälpa:

Citat:
Jahja Zeqiraj säger att han vill uppmana alla – fastighetsägare som vanliga göteborgare – att fundera på vad de kan göra för att hjälpa till.

På vilket sätt menar du att vanliga göteborgare kan hjälpa till?

- De kan öppna sina hem och som familjehem för ensamkommande. Eller kontaktfamilj. Det finns många olika sätt att hjälpa till och det finns inga rätt eller fel där. Alla sätt är välkomna. Situationen är extrem.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2823200-tusen-tillfalliga-bostader-i-goteborg
Citera
2015-09-05, 09:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Nu ska man göra tusen tillfälliga bostäder i Göteborg för att lösa den "värsta" krisen:

Hoppas även att befolkningen ska hjälpa:

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2823200-tusen-tillfalliga-bostader-i-goteborg

Först i kön att öppna sina hem står politikerna som har drivit igenom den här politiken, eller nej, skulle inte tro det. Om man bara läst texten och inte vetat att källan är seriös skulle man tvärtom vara övertygad om att det var ironiskt menat.
Citera
2015-09-05, 09:33
Medlem
Hej, Moderata samlingspartiet och Miljöpartiet gjorde för några år sedan upp om den
nuvarande asylpolitiken som råder i landet. Nu saknas det bostäder i stort sett över hela
landet. Så vad säger ni medlemmar i de två partierna , är det inte dags att ni föregår med
gott exempel och öppnar era hem för ett par flyktingfamiljer ,eller varför inte ställer era
fritidshus till förfogande ?
Citera
2015-09-05, 09:55
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om jag utvandrar förväntar inte jag mig att det landets invånare ska betala en bostad åt mig och jag skrev att de flesta som klagar missköter sin ekonomi genom att prioritera fel saker som t.ex. cigarretter, inte att alla gör det. Förstår du skillnaden på alla och de flesta?

Eller så gör du det istället för att komma med intessägande one liners utan referens till det du inte förstod.

Jag skrev att du betalar för driften. Andra har betalat för att det ska finnas något att drifta. Det borde stämma till eftertanke. Det skrev jag med anledning av att du tycker att du betalar vad det kostar.
Citera
2015-09-05, 10:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Jag skrev att du betalar för driften. Andra har betalat för att det ska finnas något att drifta. Det borde stämma till eftertanke. Det skrev jag med anledning av att du tycker att du betalar vad det kostar.

Jag läste vad du skrev första gången och det har inte blivit mer rätt sedan dess. Jag betalar långt mer än vad de samlade sjukvårdskostnaderna för mig är. Att det dessutom är OT för tråden gör inte dina inlägg smartare.
Citera
2015-09-05, 11:44
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag läste vad du skrev första gången och det har inte blivit mer rätt sedan dess. Jag betalar långt mer än vad de samlade sjukvårdskostnaderna för mig är. Att det dessutom är OT för tråden gör inte dina inlägg smartare.

Jag gör inte anspråk på att vara smart. Är det du uppfattar dig själv som?

All finansiering av sjukvård är f.ö. en fråga om försäkring, oavsett om fiansieringen är skattevägen eller genom premier till försäkringsbolag. Du har säkerligen många försäkringar där du hittills har betalat mer än du tagit ut. Går du runt och muttrar om dessa också?

Jag menar att man ska vara försiktig med kategoriska påståenden i stil med "jag betalar minsann för mig och problemet är alla de som minsann inte gör det". Det enda man med säkerhet kan säga är att man betalar sin del (eller mer) av dagens drift. Vill vi idag att våra barnbarn ska ha en viss typ av infrastruktur, så vill det till att vi anstränger oss idag...och betalar för byggandet av den. Och det är inte OT i en diskussion om bostadsbyggande. För husen må byggas av privata byggbolag och byggherren må vara privat. Men infrastrukturen i form av gator, vägar, gatulyse, avlopp, vatten, m.m., har en offentlig beställare.

I en stad som växer är det fundamentalt. I en stad som däremot står still befolkningsmässigt, så handlar byggnation om ett försiktigt utbyte av befintlig bebyggelse och infrastruktur.
Citera
2015-09-05, 12:24
Medlem
Citat:
Jag svarade på din fråga. Du förstår det bara inte eftersom du inte förstår skillnaden på en bil och en bostad.
Nej, något svar har inte kommit.

Du och andra likasinnade vet fortfarande inte om biltillverkarna har dragit ned produktionen för att pressa upp priserna. Svaret verkar sitta långt inne. Ni behöver uppenbarligen klia er i huvudet ordentligt.

Vi andra (vilket lär utgöra en extrem majoritet) känner mycket väl till svaret. Men jag tror det finns ett stort pedagogiskt värde i att ni försöker komma på svaret själva.
Citera
2015-09-05, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Nej, något svar har inte kommit.

Du och andra likasinnade vet fortfarande inte om biltillverkarna har dragit ned produktionen för att pressa upp priserna. Svaret verkar sitta långt inne. Ni behöver uppenbarligen klia er i huvudet ordentligt.

Vi andra (vilket lär utgöra en extrem majoritet) känner mycket väl till svaret. Men jag tror det finns ett stort pedagogiskt värde i att ni försöker komma på svaret själva.

Alla vet om svaret. Svaret är irrelevant när det kommer till bostäder då det är två helt olika saker. Matbrist i delar av afrika? Nä, varvsindustrin i Korea blomstrar.
Citera
2015-09-05, 12:29
Medlem
Nyliberalerna kanske kan svara på frågan om det är någon skillnad mellan mjölk
och bostäder. Frågan ställd med anledning av t ex nedanstående. Det produceras
nämligen för mycket mjölk och det vill t ex (m) gärna fortsätta med. Kurtan vet
säkert hur det här problemet skall lösas. Marknadsmjölk !!! Nästan som gård-
svin !

http://www.svd.se/mjolkstod-splittrar-eu-namnd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera