2015-09-04, 23:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Jag förstår inte varför regeringen vill lägga 3,2 miljarder årligen på att något tusental bostäder ska få låg hyra. Detta eftersom man inte kan(?) styra vilka som bosätter sig där. Det kan ju vara någon miljonär som får tag på den bostaden som genom skattepengar får lägre hyra.

Det där har man väl styrt i alla år ändå via bostadsbidraget som iallafall ger stöd direkt till de personer som inte klarar sin hyra annars.

Jag har talat om det för vänstertomtarna i tråden, men de lyssnar inte på det örat tyvärr. Det bästa sättet att subventionera är de som verkligen har det tufft ekonomiskt med bostadsbidrag och inte genelrella subventioner till hyresrätter rent allmänt.

Om man tittar på vad nya hyresrätter kostar och vad som krävs för att få teckna ett kontrakt så inser man ju att man måste vara hyfsat tät för att ha råd med det.
Citera
2015-09-04, 23:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Verklighetsfrånvänt. Någon annan har betalt för att du ska kunna bli inlagd på SÖS. Fattar du?

Vad har det med allmänna subventioner till en specifik boendeform att göra? Varför ska hyresgäster få dia skattepengar, när andra snällt får betala i andra boendeformer?

Hyresrätter är inte för alla.
Citera
2015-09-04, 23:36
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad har det med allmänna subventioner till en specifik boendeform att göra? Varför ska hyresgäster få dia skattepengar, när andra snällt får betala i andra boendeformer?

Men försvinn bara. Ser du som din livsuppgift att döda denna tråd? Obs! Retorisk fråga! Svara för h-e inte.
Citera
2015-09-04, 23:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Men försvinn bara. Ser du som din livsuppgift att döda denna tråd? Obs! Retorisk fråga! Svara för h-e inte.

Kan tyvärr inte hålla mig... men så debatterar en person som förlorat debatten.

Tycker jag och Gromph förklarat ganska bra varför det är "brist" på hyresrätter i det här landet. Men tillbaka får man bara en massa ilskna kommunistiska/rasistiska floskler.

Till alla andra som undrar hur det kan vara brist i det här landet rekommenderar jag en tur ut i europa, där det är betydligt lättare att få tag på ett rimligt prissatt förstahandskontrakt. Helt utan kö. Prissättningen är givetvis friare, men det blir samtidigt betydligt lättare att få tag på ett hyresboende.

Tyskland har ju också precis som Sverige ganska stor asylinvandring just nu, men lik förbannat går det att få tag på ett hyreskontrakt där hur lätt som helst.

Vore det inte något att satsa på här hemma? Tyvärr verkar det som att politiker både från vänster och till höger (ivrigt påhejade av hyresgästföreningen) inte vill göra något åt saken.

Och många av er vänstertomtar får gång på gång äta er egen skit, när ni fastnat längst bak i kön. Allt för ni tror att ni ska kunna knipa en billig hyresrätt och stänga ute alla som behöver komma in.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-09-04 kl. 23:55.
Citera
2015-09-05, 00:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag förstod vad du skrev, men inte hur det var relevant för det jag skrev.

Du påstod att jag inte betalade för min sjukvård och jag svarade att jag betalar mer än den kostar. Svaret var helt klart relevant för din fråga även om du inte förstår det. Om du inte tycker frågan var relevant för tråden borde DU inte ha ställt den.
Citera
2015-09-05, 00:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du påstod att jag inte betalade för min sjukvård och jag svarade att jag betalar mer än den kostar. Svaret var helt klart relevant för din fråga även om du inte förstår det. Om du inte tycker frågan var relevant för tråden borde DU inte ha ställt den.

Förstår inte hur man kan blanda ihop sjukvård med hyresrätter.

Sjukvård behöver alla förr eller senare och det är rimligt att det tas ut på skatten. Men alla bor inte i hyresrätter. Låt då de som vill bo i hyresrätter själv bära kostnaden för detta.

Varför ska villaägare finansiera hyresgästers boende?
Citera
2015-09-05, 00:14
Medlem
Citat:
De flesta som pratar så missköter sin ekonomi och tar inget eget ansvar över sin egen situation. Ta en ännu en dyr cigg till groggen och fortsätt klaga bara. Någon annan ska alltid betala.

Knappast. Det finns mängder av orsaker till varför. Eller menar du att invandrare som kommer hit är oansvariga med sin ekonomi? Folk som precis skaffat sitt första jobb? Folk som är nyexaminerade?
Senast redigerad av Kratatch 2015-09-05 kl. 00:21.
Citera
2015-09-05, 00:15
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:

Du kanske ska läsa igen vad jag skrev?
Citera
2015-09-05, 00:16
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Kan tyvärr inte hålla mig... men så debatterar en person som förlorat debatten.

Tycker jag och Gromph förklarat ganska bra varför det är "brist" på hyresrätter i det här landet. Men tillbaka får man bara en massa ilskna kommunistiska/rasistiska floskler.

Till alla andra som undrar hur det kan vara brist i det här landet rekommenderar jag en tur ut i europa, där det är betydligt lättare att få tag på ett rimligt prissatt förstahandskontrakt. Helt utan kö. Prissättningen är givetvis friare, men det blir samtidigt betydligt lättare att få tag på ett hyresboende.

Tyskland har ju också precis som Sverige ganska stor asylinvandring just nu, men lik förbannat går det att få tag på ett hyreskontrakt där hur lätt som helst.

Vore det inte något att satsa på här hemma? Tyvärr verkar det som att politiker både från vänster och till höger (ivrigt påhejade av hyresgästföreningen) inte vill göra något åt saken.

Och många av er vänstertomtar får gång på gång äta er egen skit, när ni fastnat längst bak i kön. Allt för ni tror att ni ska kunna knipa en billig hyresrätt och stänga ute alla som behöver komma in.

Nej du, så skriver en person som er en annan forumist totalt döda en tråd genom sitt efterblivna beteende.
Citera
2015-09-05, 00:17
Medlem
Citat:
Det är just det som är problemet. Så därför bör man hjälpa folk in på den ägda marknaden där det genast blir mycket billigare än motsvarande hyresalternativ. Så kan ungdomarna amortera på sina bostadslån istället för att betala "ockerhyror" som du kallar det.

Och skulle någon ha mer behov än någon annan att bo förresten?

Staten skulle kunna hjälpa till och ge startlån, eller hjälpa till med skattefritt bospar etc. Det är en betydligt billigare affär än att subventionera svindyra hyresrätter för pappa staten.

Vet du kurtan, jag har ett förslag som skulle göra dig tokrik. Starta en bank, börja låna ut pengar till dessa individer som andra banker inte vill ta i med tång ens när det kommer till lån. Tänk dig rikedomarna du skulle bada i!

Alla har behov att bo.

Jaså? Du vill att staten ska gå in och finansiera lån men man ska inte använda statens pengar för att bygga? Hur exakt fungerar det i ditt hjärnkontor egentligen? Jag börjar tro att du ärvt ett hyreshus och därför har din väldigt ologiska ståndpunkt.
Citera
2015-09-05, 00:20
Medlem
Citat:

Vart ska folk bo då om hyresrätter inte är för de som inte kan få lån?
Citera
2015-09-05, 00:22
Medlem
Citat:
Förstår inte hur man kan blanda ihop sjukvård med hyresrätter.

Sjukvård behöver alla förr eller senare och det är rimligt att det tas ut på skatten. Men alla bor inte i hyresrätter. Låt då de som vill bo i hyresrätter själv bära kostnaden för detta.

Varför ska villaägare finansiera hyresgästers boende?

Sjukvård och hyresrätter borde ju gå att jämföra eller hur. Du blandar ihop bilar och varmkorvar med bostäder hela tiden så vad är problemet?

Du menar att bostad behöver inte alla förr eller senare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in