2015-09-03, 10:25
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Men det du säger är inte korrekt uppfattat:

För det första; är häktningen på den starkare (den starkaste) misstankegraden, det finns ingen starkare misstankegrad att tillgå i svensk rätt (1: kan misstänkas, 2: skälig misstanke, 3: misstänkt på sannolika skäl). Objektiv bevisning i form av DNA-spår har dessutom redovisats, så mycket vet vi. Nästa nivå är "skyldig" och där är vi inte än.

För det andra; Leif GW påpekar att det är programledarna som talar i en potentiell nattmössa (de KAN ju ha rätt, men bör inte känna till något, och de spekulerar) - inte polisen eller åklagaren.
Nu skrev jag häktningsgrader som du ser, och den högsta graden kallas "Tillräckliga skäl."
Sannolika skäl är den nuvarande graden - denna Sannolika skäl kräver inte objektiva bevis.
Det krävs emellertid för Tillräckliga skäl.
Och de "skäl" det alltså är tal om är Skäl för Åtal.

Man kan om man är åklagare åtala någon på mindre grad, men finns Objektiva bevis blir häktningsgraden omedelbart, automatiskt, Tillräckliga skäl - för Åtal.
Och nej, det finns inga objektiva bevis.
Hade det funnits objektiva bevis så hade häktningsgraden höjts till Tillräckliga skäl.
Det har den inte gjort som du vet.

Det enda som har hänt är polis och åklagare har Påstått saker - i skydd av yppandeförbudet som omöjliggjort för advokaten att bestrida deras påståenden.
Detta har alla ingredienser som behövs för en rejäl rättsröta. Polisen har verkligen totalt målat in sig själv i ett hörn och de hänger sig desperat fast vid varje halmstrå, förstorar petitesser till oproportionellt stora och betydelsefulla bevis.
Bara för att de Vill att den häktade ska vara den skyldige.
För - om sanningen ska fram - så har de slarvat. De slarvade när de plockade in balterna, bara för att de var balter. Bara pga sk "polisiär intuition." Och sen vägrar de inse sitt misstag eftersom de då hade förlorat ansiktet.
Tänk själv - en vacker svensk flicka, blir brutalt mördad av ... en Utlänning!!!
Självklart har han ingen chans. Inte i en sådan håla, mitt ute i svenska hjärtlandet.
2015-09-03, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Tror du fingrar på det mest troliga, man sökte efter kringkastade tillhörigheter så något kattsök var det sannolikt inte. Jag vidhåller att scenariot med polis, militär och mängder med Mps fanns inte på deras karta. En finkammning med meters lucka och sök bakom varje liten buske var inget som var förväntat.

Mord och efterbörden har nog skett i princip okontrollerat och därför görs dessa fynd på olika platser inom området sen övergår det till "damage controll", rädda vad som räddas kan för MGM.

Du har rätt, eftersom du tillhör kategorin folk som uppfattar vart bevisen leder…

Bevisen och det vi vet, tyder inte på att Litauern skulle vara ett snille som planerar sitt liv och är tacksam för arbetet hos AJ. Du går inte heller på skrönan att Litauern är en förnöjsam person som är är lyckligt nygift. Eller den haltande logiken med att Litauern skulle aldrig riskera det han har, och är därför oskyldig. Det som börjar likna en fan club av ytterligare brottsling som visar sig i det frentetiska förvaret av en våldsman…

Men vad har litauern? Arbete som dräng i ett främmande land och han är gift med en fet kvinna som inte motsvarar utseendemässigt de kvinnor han drömmer om från porrsidorna han "likar".

Man kan generalisera och påstå att brottslingar är korkade för det brukar sällan sluta bra för dem här i livet. Varför skulle denne Litauer ha varit annat än i kaos och rasande när han mördade Lisa?
2015-09-03, 10:30
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag vet inte om teorin till ett annat möjligt motiv varit uppe här på flb tidigare - nämligen kidnappning för att avkräva en lösensumma. (Men att BO kämpade emot och därför blev mördad).

Dessvärre inte ett helt ovanligt brott i våra baltiska och ryska grannländer, och även i andra EU-länder numera.

Jag tänker framförallt på det uppmärksammade kidnappningsfallet på en 17-årig kvinna i Tyskland häromveckan, som tragiskt slutade med dödlig utgång, troligtvis eftersom hon såg sina kidnappare utan förklädnad och dessa blev rädda för att identifieras i ett senare skede. www.aftonbladet.se/nyheter/article21273948.ab

Det finns en hel del skrämmande likheter med Lisa Holmfallet (båda tonårsdöttrar i vad man kan kalla "övre medelklassfamilj", kvarlämnad moped vs. cykel, upphittade döda på bondgård e.t.c).

Jag menar inte att det på något sätt finns kopplingar mellan GM i båda fallen, men däremot kan motivet vara av en art som (tyvärr!) kan bli ett allt vanligare sätt för brottslingar att vilja komma över stora pengasummor.

En annan intressant faktor är att den häktade MGM i Lisa Holmfallet enligt personutredningen ger ett stabilt intryck av att vara en arbetande man, samt är tidigare ostraffad.

Jämför med exempelvis kidnappningen av Fabian Bengtsson år 2005, där den ene GM (LS) också var en arbetande man, samt tidigare ostraffad. http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.107165-darko-sokacic-tar-pa-sig-hela-ansvaret
Senast redigerad av GilGrissom82 2015-09-03 kl. 10:36.
2015-09-03, 10:54
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Jag tycker att det är ganska tydligt att det finns flera spår i det här fallet. Dels blodspår men även annat dna-spår och på olika ställen. Om det enbart handlade om spår på handsken? Varför kan balten inte förklara det? Han tog upp handsken. Det är något annat han inte kan förklara.

Jag håller med om att tjejerna är lika till utseendet. Men de är också ett ganska vanligt utseende.

Om det inte är NB som är GM så måste LH någon gång under 7e juni ha gått omkring någonstans på kullen och lagt sin telefon i NBs gamla blod. Om det är någon annat DNA tex saliv eller sperma så har hon lagt telefonen någonstans där NB spottat eller runkat. Det är ju löjligt.

Är det blod på hennes telefon, så är det väl troligt att det är så här. LH hade en iphone som GM stampar sönder. Skär sig på glaset när han tar upp den.

Hans DNA har avsatts den dagen efter att hon dött. Troligen är det bara en person som rört sakerna efter dödsfallet.
2015-09-03, 10:57
Avslutad
Är det så?

Vi behöver en gärningsman! Inte alla inblandade och
den som från början tog Lisa Holms liv?

Byråkratiskt rättsligt trassel!

Ser ut som juristernas långhåriga gråa peruker
börjar släppa i fästet!

Alfons* del Corro!

Är du förhörd? Har du alibi? Är du toppsad?
Du var på Högsättet!
Min lilla Elitsoldat, det är dags att du transporteras
tillbaka från Dubai krimskramsets mecka!
Det är av stor vikt att varenda inblandad får känna
den kalla välslipade bilan mot nackroten, eller hur?

Jag vill ha Alfonsos huvud på ett silverfat, ingen annan, och
äpplet behöver inte vara karamelliserat i kjäften.

Det är alldeles tydligt att ingen sätter näven i bordet!

Alla tecken och spår visar på att de tre Litauerna bara
fått skitjobbet!

Dessa sex spekulationer.... Visar på hur perverterat
ociviliserat vårt Svenska land blivit!
Porrskadadeimpotenta mesiga grodhoppande menighet!

Borde finnas djupare orsaker för hennes död, allt för få
vittnen, allt för komplicerat för att vara gjort i
vilt kåtslag, ingen våldtäktsman som gått så
grundligt till väga förr i vårt avlånga Land, eller hur?

Mer fokus på och runt A.J om jag får be!

Det är runt honom allt hänt, hanns beteende är allt
för suspekt för att negligeras!
2015-09-03, 10:58
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Här står om bil i Ida Johansson-mordet:

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/808678-x-saker-vi-vet-om-idas-forsvinnande

Så det finns bilar inblandade i båda undersökningar.

Och jämför Ida-utseendet med Lisa-utseendet på bilderna här nedan:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/mordet-pa-ida-johansson-21
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2811091-nu-vet-polisen-hur-lisa-holm-dog

Visst är det en nästintill kuslig likhet?
Tänk dig hur utseendena hade uppfattas av en seriemördare som var ute i sin bil på jakt efter sådant som föll honom i smaken.

Och angående problemet med tidpunkterna i Lisa Holm-mordet.
Dvs 1830-1930.

Polisen har i dagarna sagt att Lisa dog kort efter att hon försvann.
"Vi jobbar efter att hon avled ganska nära den tidpunkt som hon försvann. Det här stärker oss lite i detta, säger kriminalkommissarie Lars Johansson."
Du måste ju ändå inse det orimliga i att en balt Både mördat en fullkomlig främling - och sedan därefter lyckats få in henne i en bil och med den köra till Martorp och stuva in henne i vrån, för att sen köra tillbaka till egna huset - och sen direkt köra till Kjällby för pizza.
Du kan ju räkna på fingrarna hur omöjligt det hade blivit.

1830 stängdes telefonen av.. 1823 smsade hon pappan, och levde.
Dvs från ingenstans kom alltså balten, med uttalat mål att faktiskt Mörda en fullkomlig främling, bara sådär. Mitt på ljusan dan.
1830 stängdes mobil alltså.
Vad hände menar du? Slogs de?
Men det fanns inga spår efter slagsmål på platsen. Mobilen hittades inte heller där, utan 500 meter söderut i en skogsdunge. Dessutom rörde sig faktiskt mobilen söderut före den stängdes av (dvs mot platsen den hittades).
Sprang kanske Lisa med den blodtörstige balten efter sig 500 meter?
Och vad gjorde hon där, i dungen? Utan moped? Men med nyckeln i mopeden?

Nej, det är helt omöjligt att balten skulle ha gjort det.

Nej du har fel tror jag. Det är inte alls säkert att det är ett uttalat mål att döda. Det är en situation som uppstår i stunden och spårar ur.

Tidsmässigt hinner man mycket på en timme på det lilla område som allt det här utspelar sig på.
2015-09-03, 10:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Om det inte är NB som är GM så måste LH någon gång under 7e juni ha gått omkring någonstans på kullen och lagt sin telefon i NBs gamla blod. Om det är någon annat DNA tex saliv eller sperma så har hon lagt telefonen någonstans där NB spottat eller runkat. Det är ju löjligt.

Är det blod på hennes telefon, så är det väl troligt att det är så här. LH hade en iphone som GM stampar sönder. Skär sig på glaset när han tar upp den.

Hans DNA har avsatts den dagen efter att hon dött. Troligen är det bara en person som rört sakerna efter dödsfallet.
Och det konstaterar du utan att ha hört NB:s förklaring?

Var hittar du att det fanns blod på Lisas mobil?
2015-09-03, 11:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag tänker i helt samma banor
Att se utlänningar överallt eller att se rasister överallt är väl i grund och botten ytterligheter av samma sjukdom? Och har kanske inte alltid med den mest nyanserade debatten att göra. Ett mord är en rasismen i individspecifik måttstock. Dennes huvud : För dennes egenskaper skull.

Visst kan en godsherre vara misstänkt, men den ständigt misstänkte godsherren kommer aldrig långt. En godsherre skulle aldrig tillåta sig att kallas godsherre men ändå vara herre över godset och därför anse sig stå över all misstanke.
2015-09-03, 11:13
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Nu skrev jag häktningsgrader som du ser, och den högsta graden kallas "Tillräckliga skäl."
Sannolika skäl är den nuvarande graden - denna Sannolika skäl kräver inte objektiva bevis.
Det krävs emellertid för Tillräckliga skäl.
Och de "skäl" det alltså är tal om är Skäl för Åtal.

Man kan om man är åklagare åtala någon på mindre grad, men finns Objektiva bevis blir häktningsgraden omedelbart, automatiskt, Tillräckliga skäl - för Åtal.
Och nej, det finns inga objektiva bevis.
Hade det funnits objektiva bevis så hade häktningsgraden höjts till Tillräckliga skäl.
Det har den inte gjort som du vet.

Det enda som har hänt är polis och åklagare har Påstått saker - i skydd av yppandeförbudet som omöjliggjort för advokaten att bestrida deras påståenden.
Detta har alla ingredienser som behövs för en rejäl rättsröta. Polisen har verkligen totalt målat in sig själv i ett hörn och de hänger sig desperat fast vid varje halmstrå, förstorar petitesser till oproportionellt stora och betydelsefulla bevis.
Bara för att de Vill att den häktade ska vara den skyldige.
För - om sanningen ska fram - så har de slarvat. De slarvade när de plockade in balterna, bara för att de var balter. Bara pga sk "polisiär intuition." Och sen vägrar de inse sitt misstag eftersom de då hade förlorat ansiktet.
Tänk själv - en vacker svensk flicka, blir brutalt mördad av ... en Utlänning!!!
Självklart har han ingen chans. Inte i en sådan håla, mitt ute i svenska hjärtlandet.

Det här låter inte som du använder de gängse begreppen. Det är OK, men det är enklare om man gör det:

Häktningsgrunder är en sak (i det här fallet kollusionsfara och flyktfara, mest troligt), misstankegrader; de tre nivåer jag beskrev.

För att häktas krävs både en tillräcklig misstankegrad OCH en (eller flera) av häktningsgrunderna.

För att häkta någon på den starkaste misstankegraden (sannolika skäl) krävs, enkelt uttryckt, att åklagaren kan övertyga tingsrätten, mot ombudets invändningar, att det föreligger sannolika skäl.

I vilken omfattning det finns "objektiva bevis" (vad det nu kan vara, men DNA-spår på den mördades tillhörigheter torde räcka riktigt långt) vet inte jag, och kan inte veta, för häktningsförhandlingen är inte offentlig (yppandeförbud). Ej heller ombudet får yttra sig, och åklagaren (som är den som får yttra sig) har bara släppt informationen att det finns DNA från MGM på Lisas tillhörigheter. Närmare om detta vet vi inte.

Begreppet "tillräckliga skäl" (för åtal) påverkar inte beslut om ytterligare häktning (mer än att MGM vackert får stanna i kurran till dess att rätten sagt sitt), utan är ändstationen på misstankekedjan, nu blir det åtal, för nu kan brott bevisas. Här måste objektiv bevisning föreligga.

Det kan ändå finnas objektiv bevisning som (tidigt) används för att styrka "skälig misstanke" eller "sannolika skäl", och ingen vet egentligen om det finns mer än så. Däremot kan man förstås säga att om misstankegraden inte går från "skälig" till "tillräcklig" så blir det med garanti inget åtal.

Jag vet inte om detta blev begripligt, men poängen är att vi inte vet hela bevisningens styrka, däremot vet vi att åklagaren gjort klart att åtal kommer att ske.
Senast redigerad av Bergakungen 2015-09-03 kl. 11:19.
2015-09-03, 11:17
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Är det så?

Vi behöver en gärningsman! Inte alla inblandade och
den som från början tog Lisa Holms liv?

Byråkratiskt rättsligt trassel!

Ser ut som juristernas långhåriga gråa peruker
börjar släppa i fästet!

Alfons* del Corro!

Är du förhörd? Har du alibi? Är du toppsad?
Du var på Högsättet!
Min lilla Elitsoldat, det är dags att du transporteras
tillbaka från Dubai krimskramsets mecka!
Det är av stor vikt att varenda inblandad får känna
den kalla välslipade bilan mot nackroten, eller hur?

Jag vill ha Alfonsos huvud på ett silverfat, ingen annan, och
äpplet behöver inte vara karamelliserat i kjäften.

Det är alldeles tydligt att ingen sätter näven i bordet!

Alla tecken och spår visar på att de tre Litauerna bara
fått skitjobbet!

Dessa sex spekulationer.... Visar på hur perverterat
ociviliserat vårt Svenska land blivit!
Porrskadadeimpotenta mesiga grodhoppande menighet!

Borde finnas djupare orsaker för hennes död, allt för få
vittnen, allt för komplicerat för att vara gjort i
vilt kåtslag, ingen våldtäktsman som gått så
grundligt till väga förr i vårt avlånga Land, eller hur?

Mer fokus på och runt A.J om jag får be!

Det är runt honom allt hänt, hanns beteende är allt
för suspekt för att negligeras!
Du glömmer att det finns andra alternativ som polisen borde analysera och eventuellt avfärda.
Tex likheten mellan Ida Johansson och Lisa Holm - möjlig seriemördare?

Även pappan måste polisen undersöka ordentligt.
Hans redogjorda reaktioner är helt helt fel.
Hans eventella post-traumatiska stressymptom från sin SOG-tid.
Han reagerade dessutom inte när han förhörde balterna (dvs hade sett om de dolt något).
Dalby-mördaren hade liknande bakgrund, och mördade sin dotter och hustru. Det är inte ovanligt med elitsoldater som går bananas pga PTS.
Det finns tillräckligt mycket där som polisen borde vara tvingad att granska ordentligt. Han var den förste på plats - utan orsak dessutom. Den förste att röra mopeden (utan vittnen). Dessutom tränad att mörda, med egen erfarenhet av att döda bla barn i Afrika.

Det finns den som flydde landet till Dubai du talar om, som även han borde undersökas av polisen.

I alla dessa tre fall så borde det vara tjänstefel av polisen att inte försäkra sig om deras ev oskuld.
2015-09-03, 11:42
Medlem
Citat:
Du glömmer att det finns andra alternativ som polisen borde analysera och eventuellt avfärda.
Tex likheten mellan Ida Johansson och Lisa Holm - möjlig seriemördare?

Även pappan måste polisen undersöka ordentligt.
Hans redogjorda reaktioner är helt helt fel.
Hans eventella post-traumatiska stressymptom från sin SOG-tid.
Han reagerade dessutom inte när han förhörde balterna (dvs hade sett om de dolt något).
Dalby-mördaren hade liknande bakgrund, och mördade sin dotter och hustru. Det är inte ovanligt med elitsoldater som går bananas pga PTS.
Det finns tillräckligt mycket där som polisen borde vara tvingad att granska ordentligt. Han var den förste på plats - utan orsak dessutom. Den förste att röra mopeden (utan vittnen). Dessutom tränad att mörda, med egen erfarenhet av att döda bla barn i Afrika.

Det finns den som flydde landet till Dubai du talar om, som även han borde undersökas av polisen.

I alla dessa tre fall så borde det vara tjänstefel av polisen att inte försäkra sig om deras ev oskuld.
Vad har du för inblick i utredningsarbetet eftersom du så kategoriskt uttalar dig om spår polisen borde ha undersökt men inte gjort det? Jag måste erkänna att jag själv inte har en aning om vilka spår polisen undersökt.
2015-09-03, 11:51
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
[--//--] Även pappan...

[--//--]
Här borde du visa på källa, om du inte vill göra bort dig totalt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in