2015-09-03, 09:08
Medlem
Mr-Mums avatar
Jag är hemskt ledsen, men jag orkar inte gå igenom hela tråden.

Vet inte om denna teori har varit uppe tidigare, men denna version har jag hört, och tycker är lika trolig som någon annan.

Litauerna arbetade ju för greve Jönss*n, och har gjort så i flera år. Greven har en son som (enligt ryktet) har gjort sig skyldig till liknande brott tidigare.

What if;
Grevens son spanar in Lisa, och bestämmer sig för att han ska ha henne.
Han väntar på, henne, lockar med sig henne, gör det han vill (min gissning är upprepade våldtäkter), o dödar henne.
I egenskap av greveson och miljonär (antar jag) så vet han att alla kan köpas för pengar. Han ringer in sina trogna arbetare och erbjuder dem en stor summa pengar i utbyte mot att de städar upp efter honom.

Strax efter Lisas försvinnande ska grevesonen tydligen ha lämnat landet.

Som sagt; bara spekulationer, o har kanske varit uppe tidigare, men vad tror ni om sannolikheten? Någon som vet mer?
2015-09-03, 09:24
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Jag tycker att det är ganska tydligt att det finns flera spår i det här fallet. Dels blodspår men även annat dna-spår och på olika ställen. Om det enbart handlade om spår på handsken? Varför kan balten inte förklara det? Han tog upp handsken. Det är något annat han inte kan förklara.

Jag håller med om att tjejerna är lika till utseendet. Men de är också ett ganska vanligt utseende.
Jo, självklart är de lika som blonda långhåriga unga tjejer.
Men det är inte där likheten finns.
Likheten finns i att två mördade personer hittats, båda var först försvunna. Sedan hittades de mördade. Det är alltså där du bör se likheterna.
Två personer mördas alltså på samma sätt.
och då är det inte längre tal om "två blondiner är lika".
För mord på okända har sällan likheter om det inte är just seriemördare inblandade.

Mordplatsen är samma, i utkanten av ett samhälle, där få människor kan störa.
Där en mördare kan ha spanat och kartlagt några dagar före den slå till.
Båda gömdes undan.
De flesta som "råkas slå ihjäl" blir liggande där de faller.
Men de som planerat, eller vill göra "mer" drar bort dem, gömmer dem.
Därför fanns bilar inblandade i båda fallen.

Jag menar att likheterna är så pass nära ändå att polisen verkligen borde kolla upp detta. Oavsett vad de tror. För det finns en viss risk ändå med likheter vid mord.

Tänk bara skräckscenariot med en seriemördare som går lös. Som aktivt jagar unga långhåriga blondiner.
Om polisen hade vetat det hade de kunnat uppmana sådana tjejer att vara uppmärksamma om de befinner sig i utkanten av byar ensamma, och kanske känner sig iakttagna.

Och vad menar du med att balten inte kan förklara något?
Det är åklagaren som säger det. Det är inte balten som säger att han inget kan förklara.
Vi vet ju inte ens vad det är han sägs inte kunna förklara.
Och fortfarande finns det ändå inget - inget - bindande bevis.
Det vet vi för att han inte blivit åtalad.
Polisen har verkligen dragit ut på analyserna i det längsta, i förhoppningen att kunna hitta åtminstone något litet pyttespår. De har tex lämna tillbaka andra bilar och spår och "misstänkta" de analyserat så fort de fått negativt svar tillbaka. Men angående balten så har de bara fortsatt. Tjatat på teknikerna att göra om, göra grundligare, göra en gång till etc.
Säger det inte dig något?
2015-09-03, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Nu generaliserar du väldigt grovt.

Lisa hade haft mopeden sedan hon fyllde 15 enligt uppgift och syntes ofta åka på den.
Har minst två ungdomar i bekantskapskretsen som varit på det sättet. Och som den ena haft moped.
Det är ingen generalisering. Det står tydligt att det kan vara av den statistiska klassen och i så fall konsekvenser möjliga konsekvenser.
2015-09-03, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Likheten finns i att två mördade personer hittats, båda var först försvunna. Sedan hittades de mördade. Det är alltså där du bör se likheterna.
För mord på okända har sällan likheter om det inte är just seriemördare inblandade.

Båda gömdes undan.

Jag menar att likheterna är så pass nära ändå att polisen verkligen borde kolla upp detta. Oavsett vad de tror. För det finns en viss risk ändå med likheter vid mord.

Tänk bara skräckscenariot med en seriemördare som går lös. Som aktivt jagar unga långhåriga blondiner.
Om polisen hade vetat det hade de kunnat uppmana sådana tjejer att vara uppmärksamma om de befinner sig i utkanten av byar ensamma, och kanske känner sig iakttagna.

Det är åklagaren som säger det. Det är inte balten som säger att han inget kan förklara.
Polisen har verkligen dragit ut på analyserna i det längsta, i förhoppningen att kunna hitta åtminstone något litet pyttespår. De har tex lämna tillbaka andra bilar och spår och "misstänkta" de analyserat så fort de fått negativt svar tillbaka. Men angående balten så har de bara fortsatt. Tjatat på teknikerna att göra om, göra grundligare, göra en gång till etc.

Nu kommer det bli åtal, kanske redan den här månaden. Vad menar du med bilar? I Väsby gömdes flickan vad jag förstått i närheten av motionsspåret. Kroppen flyttades väl inte med bil? Om Lisa flyttats och hur, är inte klarlagt.

Åklagaren säger att balten inte kunde förklara sina dna-spår men senare påstår hans advokat att han har lämnat en förklaring och det är att han arbetat på gården. Det är inte polisen som drar ut på analyserna. Det tar tid att få svar.

Jag känner mig trygg i att analyser av prover som successivt blivit klara stärkt bevisningen och bekräftar att det gått till som de trott från början. Det är något som har vuxit fram under utredningen.

Tycker du att det är fel att polisen undersöker även andra bilar och att de lämnar tillbaka dem när det inte finns något som binder dem vid brottet?
2015-09-03, 09:51
Medlem
Citat:
Det visar att sådana här brott inte är så ovanliga. Det händer. I Väsbyfallet finns dna från gärningsmannen. Har de inte funnit samma dna i Lisafallet så blir det svårt att se någon närmare koppling. Nu finns baltens dna på Lisas tillhörigheter och eventuellt på kläderna hon bar. Jag tror inte att "seriemördaren" haft sån tur att balten städade upp efter honom. Men visst finns det likheter. De misstänkta är inte tidigare straffade. Vad vi vet.

Viste inte att det fans någon misstänkt i Idafallet.
Kan du stilla min nyfikenhet?
2015-09-03, 09:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Viste inte att det fans någon misstänkt i Idafallet.
Kan du stilla min nyfikenhet?

Den person som lämnat sitt dna i det fallet är enligt polisen gärningsmannen. Han är misstänkt men finns inte med i något register där straffade finns. De måste hitta den personen på annat sätt.
2015-09-03, 09:58
Medlem
Citat:
Den person som lämnat sitt dna i det fallet är enligt polisen gärningsmannen. Han är misstänkt men finns inte med i något register där straffade finns. De måste hitta den personen på annat sätt.

Ok. Då förstår jag hur du tänkte.
2015-09-03, 10:00
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ja, det han säger är helt korrekt.
Själva häktningsgraden bevisar för oss vilka "bevis" de har på balten.

Det är endast i den högsta graden som leder till åtal som objektiva bevis finns med.
Och denna balt har inte kunnat bindas till några objektiva bevis. Han är fortfarande häktad på 3e graden. - om inte kräver objektiva bevis.

Så varför ljuger polisen? De har tilltvingat sig yppandeförbud så inte ens advokaten får ju ens lov att föra sin klients talan angående detta.
Nämndemännen lär sig redan på förhand att balten ÄR skyldig. Detta är djupt problematiskt, det är inte rättssäkert

Men det du säger är inte korrekt uppfattat:

För det första; är häktningen på den starkare (den starkaste) misstankegraden, det finns ingen starkare misstankegrad att tillgå i svensk rätt (1: kan misstänkas, 2: skälig misstanke, 3: misstänkt på sannolika skäl). Objektiv bevisning i form av DNA-spår har dessutom redovisats, så mycket vet vi. Nästa nivå är "skyldig" och där är vi inte än.

För det andra; Leif GW påpekar att det är programledarna som talar i en potentiell nattmössa (de KAN ju ha rätt, men bör inte känna till något, och de spekulerar) - inte polisen eller åklagaren.
2015-09-03, 10:11
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
GT: GW: "De säger saker som inte stämmer"

GW kommenterar Nya Efterlyst

Jag vet inte om teorin till ett annat möjligt motiv varit uppe här på flb tidigare - nämligen kidnappning för att avkräva en lösensumma. (Men att BO kämpade emot och därför blev mördad).

Dessvärre inte ett helt ovanligt brott i våra baltiska och ryska grannländer, och även i andra EU-länder numera.

Jag tänker framförallt på det uppmärksammade kidnappningsfallet på en 17-årig kvinna i Tyskland häromveckan, som tragiskt slutade med dödlig utgång, troligtvis eftersom hon såg sina kidnappare utan förklädnad och dessa blev rädda för att identifieras i ett senare skede. www.aftonbladet.se/nyheter/article21273948.ab

Det finns en hel del skrämmande likheter med Lisa Holmfallet (båda tonårsdöttrar i vad man kan kalla "övre medelklassfamilj", kvarlämnad moped vs. cykel, upphittade döda på bondgård e.t.c).

Jag menar inte att det på något sätt finns kopplingar mellan GM i båda fallen, men däremot kan motivet vara av en art som (tyvärr!) kan bli ett allt vanligare sätt för brottslingar att vilja komma över stora pengasummor.
Senast redigerad av GilGrissom82 2015-09-03 kl. 10:14.
2015-09-03, 10:12
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Nu kommer det bli åtal, kanske redan den här månaden. Vad menar du med bilar? I Väsby gömdes flickan vad jag förstått i närheten av motionsspåret. Kroppen flyttades väl inte med bil? Om Lisa flyttats och hur, är inte klarlagt.

Åklagaren säger att balten inte kunde förklara sina dna-spår men senare påstår hans advokat att han har lämnat en förklaring och det är att han arbetat på gården. Det är inte polisen som drar ut på analyserna. Det tar tid att få svar.

Jag känner mig trygg i att analyser av prover som successivt blivit klara stärkt bevisningen och bekräftar att det gått till som de trott från början. Det är något som har vuxit fram under utredningen.

Tycker du att det är fel att polisen undersöker även andra bilar och att de lämnar tillbaka dem när det inte finns något som binder dem vid brottet?
Här står om bil i Ida Johansson-mordet:

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/808678-x-saker-vi-vet-om-idas-forsvinnande

Så det finns bilar inblandade i båda undersökningar.

Och jämför Ida-utseendet med Lisa-utseendet på bilderna här nedan:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/mordet-pa-ida-johansson-21
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2811091-nu-vet-polisen-hur-lisa-holm-dog

Visst är det en nästintill kuslig likhet?
Tänk dig hur utseendena hade uppfattas av en seriemördare som var ute i sin bil på jakt efter sådant som föll honom i smaken.

Och angående problemet med tidpunkterna i Lisa Holm-mordet.
Dvs 1830-1930.

Polisen har i dagarna sagt att Lisa dog kort efter att hon försvann.
"Vi jobbar efter att hon avled ganska nära den tidpunkt som hon försvann. Det här stärker oss lite i detta, säger kriminalkommissarie Lars Johansson."
Du måste ju ändå inse det orimliga i att en balt Både mördat en fullkomlig främling - och sedan därefter lyckats få in henne i en bil och med den köra till Martorp och stuva in henne i vrån, för att sen köra tillbaka till egna huset - och sen direkt köra till Kjällby för pizza.
Du kan ju räkna på fingrarna hur omöjligt det hade blivit.

1830 stängdes telefonen av.. 1823 smsade hon pappan, och levde.
Dvs från ingenstans kom alltså balten, med uttalat mål att faktiskt Mörda en fullkomlig främling, bara sådär. Mitt på ljusan dan.
1830 stängdes mobil alltså.
Vad hände menar du? Slogs de?
Men det fanns inga spår efter slagsmål på platsen. Mobilen hittades inte heller där, utan 500 meter söderut i en skogsdunge. Dessutom rörde sig faktiskt mobilen söderut före den stängdes av (dvs mot platsen den hittades).
Sprang kanske Lisa med den blodtörstige balten efter sig 500 meter?
Och vad gjorde hon där, i dungen? Utan moped? Men med nyckeln i mopeden?

Nej, det är helt omöjligt att balten skulle ha gjort det.
2015-09-03, 10:14
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Balten är inte heller straffad än ... tänk på det.
Och en okänd seriemördare som gillar unga blondiner behöver inte heller vara registrerad.

Polisen hade kunnat jämföra dna från Ida Johansson, och se om de hittar en match från Lisa Holm.
2015-09-03, 10:22
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Båda gömdes undan.

Men du, skillnaderna är större än likheterna:

Det ena mordet har skett i Västergötland, det andra i Stockholm.
Det ena mordet har en väl gömd kropp, det andra har en kropp i det fria, nödtorftigt undanskuffad. Det ena mordet har DNA-spår med koppling till en MGM, det andra har DNA-spår kopplade till någon helt annan än den misstänkte för LH-mordet (någon som inte finns i DNA-spaningsregistren).

Det vi inte vet så mycket om (för det är inte offentligt) är om själva dödandet gått till på liknande sätt och ifall det finns spår (liknande spår) av sexuellt våld på båda offren.

Sedan är det givetvis mycket rimligt att polisen i båda dessa fall kollationerar DNA-spåren mot varandra, men skulle det bli träff där (vi ponerar att det finns ett hittills oidentifierat DNA-spår på LH som (mot min förmodan, men man vet inte) stämmer med det som funnits i Stockholm) så blir det naturligtvis en förfärlig fart på alla inblandade. Min bestämda tro är dessutom att oidentifierade eller främmande DNA-spår på LH eller hennes tillhörigheter skulle väcka stor uppståndelse.

Sedan närmast en självklarhet: Har man en misstänkt GM som pekas ut av de spår man kunnat hitta drar man ju inte slutsatsen att det självklart handlar om en elak slump, utan man sätter till alla klutar för att bygga upp solid bevisning och så länge den bevisningen förstärks kan man befogat anse sig vara på rätt spår. Såpass har åklagaren gått ut med, dvs att bevisningen stärkts efterhand. Tydligen har även tingsrätten sett saken på liknande sätt.

Mer allmänt, och inte riktat mot dig:

Avfärdar man sedan allt i denna process med att "polisen ljuger", "tekniker begriper ingenting", "magkänslan leder mig rätt", "det finns massor av tänkbara gärningsmän, det kan vara vem som helst" och sådant som "litet DNA på en handske betyder inget" - då vet man inte riktigt hur modernt utredningsarbete fungerar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in