2015-09-03, 11:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Du glömmer att det finns andra alternativ som polisen borde analysera och eventuellt avfärda.
Tex likheten mellan Ida Johansson och Lisa Holm - möjlig seriemördare?

Även pappan måste polisen undersöka ordentligt.
Hans redogjorda reaktioner är helt helt fel.
Hans eventella post-traumatiska stressymptom från sin SOG-tid.
Han reagerade dessutom inte när han förhörde balterna (dvs hade sett om de dolt något).
Dalby-mördaren hade liknande bakgrund, och mördade sin dotter och hustru. Det är inte ovanligt med elitsoldater som går bananas pga PTS.
Det finns tillräckligt mycket där som polisen borde vara tvingad att granska ordentligt. Han var den förste på plats - utan orsak dessutom. Den förste att röra mopeden (utan vittnen). Dessutom tränad att mörda, med egen erfarenhet av att döda bla barn i Afrika.

Det finns den som flydde landet till Dubai du talar om, som även han borde undersökas av polisen.

I alla dessa tre fall så borde det vara tjänstefel av polisen att inte försäkra sig om deras ev oskuld.

Visst visst!

Nu tycker jag dock du låter lite väl "Flaschad"
Du har alltså fört fram möjligheten att Fadern till Lisa
Holm skulle kunna gjort detta?!
Du påstår alltså att Fadern och hans kollegor från
SOG skulle vara ett gäng barn mördare med
"Posttraumatisk stress?
Så du menar dom också har erfarenhet av att skjuta
och lustmörda barn i Afrika som en djävla tandläkare
skjuter lejon?
Förstår jag dig rätt?
Du blandar råhypnol med uppåttjack och lägger ut
påståenden om att Svensk Elit militär är ett gäng vilda
Psykos som lika gärna kunde vara pirater i Jemen
eller barna dödande talibaner utan moral?
Är det så?
Ja!
Då borde du hålla dig till en duktig Psykiatriker och
innan du fått sjukdomsinsikt, emigrera är också
ett bra intiativ , Goa Indien eller Afghanistans högplatåer.
Det var det vidaste spekulationer jag har hört på
manna minne, vilket påhopp!
Är du ex FN Kosovo soldat med pipan i munnen varje
kväll?
Ber om så fall ursäkt!
Jag har också sett/upplevt krig på nära håll, Ja! Man blir
skadad, men var lite mer taktisk än att göra påhopp
på fadern till Lisa Holm är du vänlig!
2015-09-03, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Här borde du visa på källa, om du inte vill göra bort dig totalt.

Närmare än så här blir nog svårt.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sveriges-hemliga-krig/

Citat:
De svenska specialförbanden konfronterades med barnsoldater i Kongo.

– De är precis lika farliga som äldre soldater. Ibland till och med farligare, säger Urban Molin

2015-09-03, 12:17
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag vet inte om teorin till ett annat möjligt motiv varit uppe här på flb tidigare - nämligen kidnappning för att avkräva en lösensumma. (Men att BO kämpade emot och därför blev mördad).

Dessvärre inte ett helt ovanligt brott i våra baltiska och ryska grannländer, och även i andra EU-länder numera.

Jag tänker framförallt på det uppmärksammade kidnappningsfallet på en 17-årig kvinna i Tyskland häromveckan, som tragiskt slutade med dödlig utgång, troligtvis eftersom hon såg sina kidnappare utan förklädnad och dessa blev rädda för att identifieras i ett senare skede. www.aftonbladet.se/nyheter/article21273948.ab

Det finns en hel del skrämmande likheter med Lisa Holmfallet (båda tonårsdöttrar i vad man kan kalla "övre medelklassfamilj", kvarlämnad moped vs. cykel, upphittade döda på bondgård e.t.c).

Jag menar inte att det på något sätt finns kopplingar mellan GM i båda fallen, men däremot kan motivet vara av en art som (tyvärr!) kan bli ett allt vanligare sätt för brottslingar att vilja komma över stora pengasummor.

Citat:
En annan intressant faktor är att den häktade MGM i Lisa Holmfallet enligt personutredningen ger ett stabilt intryck av att vara en arbetande man, samt är tidigare ostraffad.

Jämför med exempelvis kidnappningen av Fabian Bengtsson år 2005, där den ene GM (LS) också var en arbetande man, samt tidigare ostraffad. http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.107165-darko-sokacic-tar-pa-sig-hela-ansvaret

Ytterligare en faktor som talar för att det skulle kunna handla om ett kidnappningsförsök, är att den tredje MGM (ej häktad, men misstanke om skyddande av brottsling kvarstår) är en kvinna.

Om motivet hade varit av sexuell karaktär är det mindre sannolikt att hon som kvinna (och dessutom gift med en av MGM) velat (eller tillåtits) bli involverad i brottet. Däremot, vid en "lyckad" kidnappning hade hon själv gynnats av brottet, genom att ha fått del i lösensumman.
Senast redigerad av GilGrissom82 2015-09-03 kl. 12:37.
2015-09-03, 12:29
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför skulle jag det? Vi vet inte om det har hänt i det här fallet. Lisa kan ha legat på ett golv där NB har blött tidigare, och fått blod på kläderna.
Kan och kan.. Extra intressant blir det förstås då det förevisas vilken typ av DNA som påträffats, samt var. Utöver blodet då.

* Blod på tillhörigheter - Lisa kan ha legat på golvet där NB blött tidigare.
* Blod på tillhörigheter, DNA på Lisas kläder - Lisa kan ha legat på golvet där NB blött tidigare, NB kan haft fallenhet för crossdressing, och iklätt sig Lisas plägnader i lustfylld anda. Sedan möjligen omsorgsfullt, när balten lånat färdigt kläderna av offret, omsorgsfullt satt dem tillbaka.
* Blod på tillhörigheter, DNA på Lisa kläder, sperma på offret - Lisa kan ha legat på golvet där NB blött tidigare, NB kan haft fallenhet för crossdressing, och iklätt sig Lisas plägnader i lustfylld anda. MGM kan i sin lustfyllda extas råkat skjuta en sats över brottoffrets kropp. (Han kan ha fallenhet för nekrofili).

Alternativt kommer din favorit, den finnige ynglingen in i bilden enligt denna alternativhypotes - den 17-årige ynglingen kan ha genomfört blodtappning, avrunkning samt hudavskrapning från MGM då denne intet ont anande balt låg och sov, och sedan planterat allting på/omkring BO. Det är kanske det som är mest statistiskt sannolikt, vid närmare eftertanke. Enligt XenniaOnatop då.
2015-09-03, 12:30
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Här borde du visa på källa, om du inte vill göra bort dig totalt.
Här har du en källa:

http://detgodasamhallet.com/2015/07/22/afghanistan-var-det-vart-priset/

Nej, jag vet att nästan ingen vet om det. Men tyvärr är det sant.

Det säger såklart inte att pappan är den skyldige, men det säger att han verkligen hamnar först i statistiken över vilken profil som hade kunnat mörda sin dotter. Det innebär att polisen verkligen borde granska, verkligen sätta press. Inte bara glömma bort för att det råkar vara pappan, ty exkat ett sådant fall hände för ett år sedan i Dalby.
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Och det konstaterar du utan att ha hört NB:s förklaring?

Var hittar du att det fanns blod på Lisas mobil?

Det finns inte så många sätt att avsätta DNA på. Avfärdar inget men hans förklaring som vi känner är inte tillfredsställande.

Angående mobilen var det en retorisk fråga. "Finns det blod på den kan det ha gått till så här........"
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Det är ointressant. NB valde att stanna kvar och vandra runt bland Missing People, poliser och fynd omkring mordplatsen. Varför?

Många mördare har gått i Missing Peoples sök förr och han kunde rymt till Ryssland.

Men nu tror jag inte han är mördaren men eventuellt inblandade på något vis....
2015-09-03, 12:31
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Visst visst!

Nu tycker jag dock du låter lite väl "Flaschad"
Du har alltså fört fram möjligheten att Fadern till Lisa
Holm skulle kunna gjort detta?!
Du påstår alltså att Fadern och hans kollegor från
SOG skulle vara ett gäng barn mördare med
"Posttraumatisk stress?
Så du menar dom också har erfarenhet av att skjuta
och lustmörda barn i Afrika som en djävla tandläkare
skjuter lejon?
Förstår jag dig rätt?
Du blandar råhypnol med uppåttjack och lägger ut
påståenden om att Svensk Elit militär är ett gäng vilda
Psykos som lika gärna kunde vara pirater i Jemen
eller barna dödande talibaner utan moral?
Är det så?
Ja!
Då borde du hålla dig till en duktig Psykiatriker och
innan du fått sjukdomsinsikt, emigrera är också
ett bra intiativ , Goa Indien eller Afghanistans högplatåer.
Det var det vidaste spekulationer jag har hört på
manna minne, vilket påhopp!
Är du ex FN Kosovo soldat med pipan i munnen varje
kväll?
Ber om så fall ursäkt!
Jag har också sett/upplevt krig på nära håll, Ja! Man blir
skadad, men var lite mer taktisk än att göra påhopp
på fadern till Lisa Holm är du vänlig!
Läs mina källor - detta är en faktiskt verklighet i Sverige.
Haschpsykoserna står du för isf.
2015-09-03, 12:39
Medlem
Citat:
Ytterligare en faktor som talar för att det skulle kunna handla om ett kidnappningsförsök, är att den tredje MGM (ej häktad, men misstanke om skyddande av brottsling kvarstår) är en kvinna.

Om motivet hade varit av sexuell karaktär är det mindre sannolikt att hon som kvinna (och dessutom gift med en av MGM) velat bli involverad i brottet. Däremot, vid en "lyckad" kidnappning hade hon själv gynnats av brottet, genom att ha fått del i lösensumman.

Snarare mer troligt att hon blivit förd bakom ljuset gällande sin inblandning.
Kidnappning?
Och att de riskerar en relativt bra tillvaro i A.Js tjänst?(hur snål han än nu må vara?!)
Långsökt...
2015-09-03, 12:41
Bannlyst
Har följt med i tråden och medierapportering varje dag. Är amatör här på Fb med ett fåtal inlägg och då kan kännas som att man inget har att göra i den hätska stämning som här ibland råder mellan användare med ibland tusentals inlägg på sitt samvete. Är ju intressant att läsa om olika teorier men inte det fåniga "tvärtemot - tjafset" där man helt oseriöst påstår saker "bara för att", att man påstår att åklagaren inte gör sitt jobb, att bevisen inte räcker, att det är någon konspiration som gör att dödsdatum blivit fastställt till troligtvis samma dag LH försvann, att den gamle godsägaren är inblandad för han är ju rik osv. Är speciellt en näbbgädda här i tråden vars uppgift tycks vara att endast kränka och förtala de som har andra åsikter än hen har, även om de som hen kritiserar ger ett seriöst och trovärdigt intryck, i alla fall för mig. Hur mycket vi än vrider och vänder på allt så måste man ju begripa att åklagaren/utredarna vet så otroligt mycket mer än det lilla som redovisats i media.

Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
I ärlighetens namn har åklagaren aldrig tidigare sagt att åtal räknas med att väckas x datum. Däremot har polisen varit lite väl optimistiska, men det sagt räknar jag med åtal för så mycket mer utredningsåtgärder kan knappast finnas. Det är väl i princip några få analysbesked, avslutande förhör, delge FUP till försvaret och skäligt rådrum som ska hinnas med på nästan en månads tid.

Precis

Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Du har tydligen mycket emot även denna åklagare.
Sköter han inte sitt jobb ?

Citat:
Ja, han är en sladdertacka, vilket jag har förklarat för de som följer tråden.

Sladdertacka? Är väl det sista man borde använda för att beskriva honom. Är ju brist på "sladder" som ger alla dessa alternativteorier. Jag tycker att han ger ett väldigt seriöst, lugnt och stabilt intryck, väger varje ord och verkar mycket noggrann. Bra egenskaper tycker i alla fall jag.

Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Då frågar jag igen.
Sköter inte Åklagaren sitt jobb när han här vill få fast en mördare ?

Relevant fråga!

Citat:
Ja, svarade jag. Han sköter inte sitt jobb när han sladdrar i media. Min motivering finns i tråden.

"Ja" - är fel svar, ska stå "nej" då du misstror honom. Och, han sladdrar verkligen inte i media, inte enligt mig. Du, däremot, har gett ett namn åt sladder, skitsnack, elakheter, dumheter, vansinnesteorier och förtal mot folk...

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
... eller så är LG-W lokförare på rättvisans tåg, på rätt spår och med god fart på väg till slutstationen, ett åtal...

Vi får väl se vem som står med lång näsa på perrongen (eller inväxlad på ett sidospår) till slut, men det går ju faktiskt också att skilja på de som aktivt tvivlar och frågar sig "kan detta stämma" respektive de som aktivt söker efter märkliga halmstrån i form av alternativa gärningsmän och sprider personuppgifter, som om man gjorde det offentligt skulle landa i en förtalsrättegång.

Åklagaren och polisens utredare vet så oerhört mycket mer än vi just nu att det knappast går att vara konstruktivt kritisk mot deras MGM, men ATT VARA DET är en viktig del av vår modell av rättvisa. En av grundvalarna för gediget polisarbete är att undersöka "alla" i en ganska vid ring runt ett mordoffer, och finns det litet ledsamma före detta brottslingar i den periferin, så är inte polisen direkt blyg för att kolla sådant. Däremot har de en hög integritet och kan vanligen hålla tyst (hint, alla är inte Evert Bäckström), och kommer därför inte att gå ut med information om smaskiga potentiella misstänkta som de kontrollerat och kunnat avfärda.

Instämmer
2015-09-03, 12:46
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Här har du en källa:

http://detgodasamhallet.com/2015/07/22/afghanistan-var-det-vart-priset/

Nej, jag vet att nästan ingen vet om det. Men tyvärr är det sant.

Det säger såklart inte att pappan är den skyldige, men det säger att han verkligen hamnar först i statistiken över vilken profil som hade kunnat mörda sin dotter. Det innebär att polisen verkligen borde granska, verkligen sätta press. Inte bara glömma bort för att det råkar vara pappan, ty exkat ett sådant fall hände för ett år sedan i Dalby.
Med andra ord kunde du inte visa på källa för detta påstående:
Citat:
med egen erfarenhet av att döda bla barn i Afrika
Taget.
2015-09-03, 12:52
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Du glömmer att det finns andra alternativ som polisen borde analysera och eventuellt avfärda.
Tex likheten mellan Ida Johansson och Lisa Holm - möjlig seriemördare?
Vilka likheter finns det förutom BO:s relativa unga ålder samt etniska tillhörighet?

Polisens teori är att det är någon med lokalkännedom som är LH:s mördare. Att en person som rör sig mellan olika län för att mörda hejvilt låter en aning långsökt. Varför skulle en mördare röra sig mellan olika län enbart för att döda personer på måfå när hen likväl skulle kunna göra det inom samma län? Ett sådant fall skulle vara högst osannolikt med tanke på att de 75 % av kvinnorna som mördas så är GM någon i deras närhet. Siffran fick jag från Leif GW från aftonbladet. Såklart finns det förklaringar, men alla är långsökta enligt mig. Samtidigt har jag ingen kunskap kring mordfall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in