2015-09-03, 08:32
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Det visar att sådana här brott inte är så ovanliga. Det händer. I Väsbyfallet finns dna från gärningsmannen. Har de inte funnit samma dna i Lisafallet så blir det svårt att se någon närmare koppling. Nu finns baltens dna på Lisas tillhörigheter och eventuellt på kläderna hon bar. Jag tror inte att "seriemördaren" haft sån tur att balten städade upp efter honom. Men visst finns det likheter. De misstänkta är inte tidigare straffade.

Det är intressant att man kan tolka uppgifter så olika. För min del kan jag inte se att det finns något som helst som pekar mot någon annan GM. Tvärtom tycker jag att den samlade bilden som allmänheten känner till entydigt pekar på NB. Troligen tycker polis/åklagare också det då ingen annan misstänkt nämns från det hållet.
2015-09-03, 08:33
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Om det är sant att de tre betett sig underligt de här dagarna, blivit fotograferade vid en fyndplats, tilltalat mps på ett otrevligt sätt etc så undrar man så klart hur pass inblandade de andra två är.
Filmen/fotot när de tre parkerar bilen vid vägkanten och hämtar/lämnar något där det senare görs ett fynd från Lisa tycker jag är intressant.
Du vet alltså att det finns just ett sådant foto? Att det pratats om ett foto har jag hört men inte så preciserat som du beskriver. Vet du från vilken dag?
2015-09-03, 08:35
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Exakt vad är det som tyder på att NB är en syndabock? Personutredningen? Den säger inte mycket om brottet i sig.
Allt tyder på att den häktade är oskyldig.
Angående hans personlighet så är det naturligtvis inte utslagsgivande, men den ger ändå ledtrådar.
Och hans personlighet är som du själv påpekar inte förenlig med en mördares personlighet. Särskilt inte en mördare som mördar en okänd ung flicka, och gömmer, kanske kidnappar etc.
Dessutom tyder inte heller hans liv på något mordiskt.
Men bortsett från själva Profilen - som inte är en mördares profil - så finns det rent fysiska hinder till hans skuld.
Dvs tiden. Han var och handlade 1930. Långt från mord/kidnappningsplatsen.
1830 stängdes hennes mobil av. Dvs då hade han varit tvungen att både mörda och forsla bort/gömma undan henne på bara ca 30 minuter - för att sen, helt oberörd fast han nyss Mördat och gömt en mäniska, åka iväg med lillebror för at handla pizza och äta.
En omöjlighet.
Dessutom har åklagaren Fortfarande inte åtalat honom - hade åklagaren haft riktiga Bevis hade hon Åtalat. Det hade hon varit skyldig till. Det Bevisar att de bara har sammanträffanden och indicier på honom. De har inget som binder honom till brottet, för, som sagt, då hade de Åtalat.

Det finns alternativa scenarion som är mycket troligare.

Och här visade jag de extrema Likheterna mellan Ida Johansson och Lisa Holm - både likheter i person, och likheter i tillvägagångssätt.
Det visar en seriemördare som går lös - som letar efter unga blonda tjejer som är ensamma nära land och skog.
2015-09-03, 08:38
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Det är intressant att man kan tolka uppgifter så olika. För min del kan jag inte se att det finns något som helst som pekar mot någon annan GM. Tvärtom tycker jag att den samlade bilden som allmänheten känner till entydigt pekar på NB. Troligen tycker polis/åklagare också det då ingen annan misstänkt nämns från det hållet.
Vad polisen/åklagare säger kan du inte lita på.
För de Måste fokusera på den de har häktat. Om de hade börjat undersöka alternativa gärningsmän, alternativa scenarion etc - så hade dte inneburit att den häktade måste släppas på fri fot. De kan aldrig visa för advokat - eller massmedia - att de undersöker något annat. De Måste säga att de är fokuserade på den häktade.
2015-09-03, 08:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför nämner du lillebror i det här? Kan det inte lika gärna vara vem som helst?
"Vem som helst" som begått mordet varefter NB städat upp är ett typiskt exempel på det som Bergakungen nämner: Spekulationer om scenarion som saknar stöd i förundersökningen. Oavsett vad du personligen tycker så borde du ha lärt dig från Marina- och Vatchareeyafallen att domstolen i normalfallet inte köper sådant som grund för rimligt tvivel.

Min "alternativhypotes" här (är det bara du som får ha såna? ) är att förundersökningen skulle kunna vara i ett läge där man absolut inte har substans nog för ett åtal mot lillebror, men samtidigt har problem med att avfärda honom som inblandad på ett eller annat vis. Det behöver absolut inte vara så - han kanske t ex satt och skypade med frun där hemma från strax efter sex och fram till att brorsan kom och slet med honom för att köpa pizza. Men OM det är så har försvaret åtminstone en potentiell möjlighet att så tvivel. Om sen NB skulle ställa upp på en sån linje är väl en annan sak. Kanske kommer Olsson in och kör den vid en fällande TR-dom.

Ta det för vad det är: Ett scenario som rätt sannolikt inte kommer att bli aktuellt. Kanske satsar advokaten allt på att försöka attackera DNA-bevisen och bortförklara vad det nu kan finnas för annat i hopp om en helt friande dom. Kanske kommer ett erkännande i elfte timmen.
Jag frågade inte "kan det inte lika gärna vara vem som helst som döms för brottet?", och du återgav frågan korrekt, men svarade på vem som döms. Min fråga kvarstår, kan det inte lika gärna vara vem som helst som har utfört brottet?
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Insinuera du - jag känner mig inte slagen på fingrarna. Visst kan jag tala ur skägget om du vill - det har ju ett visst intresse som exempel även i denna tråd. Blodplanteringen (även om den inte åberopades av någon av advokaterna vid huvudförhandlingen): Det är en "hjälphypotes" som inte bygger på någon observation i förundersökningen utan endast på en "logikkedja" som går så här:

1. Kristoffer har blod från mordoffret i sin bil
2. Men jag tror inte att Kristoffer kan vara skyldig
3. Alltså måste någon annan ha planterat blodet

Sen vet jag att det gjordes tappra försök att utifrån blodmängd och hur blodet avsatts på kant och matta påstå att detta på något vis skulle utgöra indikationer på plantering och inte på en naturlig och oavsiktlig kontaminering av mördaren själv. Pseudoargument alltihop och tillkomna i efterhand för att rättfärdiga resonemanget ovan. Ingen lyckades med någon som helst trovärdighet visa på att kontamineringarna inte skulle kunna uppkomma på naturlig väg.

Vi ser redan tendenser i den här tråden till sådan argumentation och man kan ju gissa på att det blir mer av den saken även när FUP släppts. Även om all bevisning som pekar mot någon annan saknas kommer säkert några att t ex argumentera:

1. NB har avsatt DNA via blodbesudling på en av offrets tillhörigheter
2. Men jag tror inte att NB kan vara skyldig
3. Alltså måste mördaren ha förvarat tillhörigheterna inne på Martorp på något ställe där NB blött vid något tidigare arbete och oavsiktligt kontaminerat saken med hans blod/DNA.

Om du tycker att båda kedjorna låter som cirkelresonemang så har du helt rätt - det är precis vad de är.
Så din referens till vatchareeyafallet är ett rent hypotetiskt resonemang som inte användes av försvaret. Men det är ett fullt logiskt resonemang, om handsken inte har tappats i ladan så har den planterats där, som många i tråden anser.
2015-09-03, 08:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Du vet alltså att det finns just ett sådant foto? Att det pratats om ett foto har jag hört men inte så preciserat som du beskriver. Vet du från vilken dag?

Säker kan man aldrig vara men det jag har hört är att polisen undersökte den plats där de fotograferades och där gjordes ett fynd.

Samtidigt ska det enligt uppgift till GP finnas ett fotografi, taget av en slump, när de två misstänkta männen och kvinnan ses lämna eller hämta något i terrängen från en parkerad bil vid en vägren. Vilken dag bilden togs är oklart men det ska ha tagit något dygn innan den väckte polisens intresse och ska ha varit ett av fynden som satte polisen på spåren som senare ledde till gripandet av de två bröderna och kvinnan.

https://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2780969-lisa-holm-dodades-inte-dar-hon-hittades?m=print
2015-09-03, 08:45
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Exakt vad är det som tyder på att NB är en syndabock? Personutredningen? Den säger inte mycket om brottet i sig.

Det kan vara bra att tänka på att personutredningen (den är mycket grund) är gjord i ett helt annat syfte än de efterforskningar som polisen gjort om MGM. Syftet är att reda ut om MGM är fängelsevärdig, eller om det behövs en noggrannare undersökning av dennes psyke, om brottet kan bevisas. Preliminärt är MGM "fullt normal", och där stannar det hela om brott ej kan bevisas.

Om MGM kommer att fällas i tingsrätten gissar jag att en P7 begärs innan dom avkunnas, och en P7 kan mycket väl landa i den kvalificerade utredningen, liksom i Lund-fallet.

Polisen har närmast garanterat kollat upp den litauiska polisens uppgifter om mannen, precis som man kontrollerat den engelska polisens uppgifter. Deras insikter i MGM:s eventuella brottskarriär är sannolikt betydligt djupare utredda än den enkla snabbkoll som personutredningen handlar om.
2015-09-03, 08:47
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Allt tyder på att den häktade är oskyldig.
Angående hans personlighet så är det naturligtvis inte utslagsgivande, men den ger ändå ledtrådar.
Och hans personlighet är som du själv påpekar inte förenlig med en mördares personlighet. Särskilt inte en mördare som mördar en okänd ung flicka, och gömmer, kanske kidnappar etc.
Dessutom tyder inte heller hans liv på något mordiskt.
Men bortsett från själva Profilen - som inte är en mördares profil - så finns det rent fysiska hinder till hans skuld.
Dvs tiden. Han var och handlade 1930. Långt från mord/kidnappningsplatsen.
1830 stängdes hennes mobil av. Dvs då hade han varit tvungen att både mörda och forsla bort/gömma undan henne på bara ca 30 minuter - för att sen, helt oberörd fast han nyss Mördat och gömt en mäniska, åka iväg med lillebror för at handla pizza och äta.
En omöjlighet.
Dessutom har åklagaren Fortfarande inte åtalat honom - hade åklagaren haft riktiga Bevis hade hon Åtalat. Det hade hon varit skyldig till. Det Bevisar att de bara har sammanträffanden och indicier på honom. De har inget som binder honom till brottet, för, som sagt, då hade de Åtalat.

Det finns alternativa scenarion som är mycket troligare.

Och här visade jag de extrema Likheterna mellan Ida Johansson och Lisa Holm - både likheter i person, och likheter i tillvägagångssätt.
Det visar en seriemördare som går lös - som letar efter unga blonda tjejer som är ensamma nära land och skog.

Jag förstår hur du menar. Men jag håller inte med.

Det är ett litet område vi pratar om. Om LH försvann strax före 18.30 så hinner NB både mörda, gömma LH på Martorp, till och med åka hem och duscha och ändå vara i Källby 19.30. Tar max 5 minuter med bil mellan Blomberg och Källby.

Tid innan åtal är inte ovanligt att den är lång. Minns tex att Lasermannen satt häktad i 3 år trots att ingen annan misstänktes då.
2015-09-03, 08:50
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Det visar att sådana här brott inte är så ovanliga. Det händer. I Väsbyfallet finns dna från gärningsmannen. Har de inte funnit samma dna i Lisafallet så blir det svårt att se någon närmare koppling. Nu finns baltens dna på Lisas tillhörigheter och eventuellt på kläderna hon bar. Jag tror inte att "seriemördaren" haft sån tur att balten städade upp efter honom. Men visst finns det likheter. De misstänkta är inte tidigare straffade. Vad vi vet.
Polisen kan naturligtivs inte kartlägga samtliga dna-spår som hittas på en människa. Polisen har endast letat efter 1. baltens dns, och 2. jämfört med de andra topsade.
De har inte gått igenom Lisas kropp mm för mm och lagt in i en internationell dna-maskin.

Angående baltens dna på Lisas tillhörigheter så är det knappast underligt att den handske han lmnade in till Polisen kan innehålla hans dna. Eller hur.

Polisen gick ut i media och berättade om detta. Den enda orsaken till varför de gjorde det var för att kunna påverka den framtida rättegången. Näm,ndemännen och juristen läser tidningarna. Om de redan på ett tidigt skede lär sig att "det finns dna-bevis" så kommer det fastna, och de kommer gå in i rättegången med en redan på förhand inlärd uppfattning om baltens skuld.
Så om du senare läser att dna-spåren Endast kommer från tex handsken (som balten gav polisen) då ska du minnas detta jag skrev till dig.

Du ska även tänka på att ju längre tid det går, ju mer prestige lägger polisen och åklagaren i det. Dvs ju längre tid de har en person häktad, ju svårare blir det för dem att acceptera sådant som kan fria honom.
Det btyder att polisen inte frivilligt komemr att jämföra Ida Johanssons mördares dna med Lisa Holms. För de anser ju att de redan Har rätt mördare.
Det kostar pengar med dna-tester. Advokaten får tyvärr inte tillgång till något ur förundersökningsmaterialet så hon kan inte heller jämföra dna. Och polisen kommer heller inte att göra det

Ida Johansson och Lisa Holm är förbluffande lika - för en seriemördare hade det varit oemotståndligt.
Visst ser du själv möjligheten?
2015-09-03, 08:54
Medlem
XeniaOnatopps avatar
GT: GW: "De säger saker som inte stämmer"
Citat:
– De säger saker som inte stämmer. De far med uppgifter som jag är mycket tveksam till i sak. Jag säger inte att de ljuger medvetet. Men de spekulerar om saker har avgörande skillnader. Det är en väldig skillnad mellan att hitta dna-spår avsatt i blod på ett offers kropp och att hitta det på hennes tillhörigheter, säger han och fortsätter.
– Det var spekulativt. Ingen polis eller poliskälla har sagt det. Hade det varit så enkelt så hade det varit uppklarat för en månad sedan. De här har ingen susning om vad de pratar om.
GW kommenterar Nya Efterlyst
2015-09-03, 09:00
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
GT: GW: "De säger saker som inte stämmer"

GW kommenterar Nya Efterlyst
Ja, det han säger är helt korrekt.
Själva häktningsgraden bevisar för oss vilka "bevis" de har på balten.

Det är endast i den högsta graden som leder till åtal som objektiva bevis finns med.
Och denna balt har inte kunnat bindas till några objektiva bevis. Han är fortfarande häktad på 3e graden. - om inte kräver objektiva bevis.

Så varför ljuger polisen? De har tilltvingat sig yppandeförbud så inte ens advokaten får ju ens lov att föra sin klients talan angående detta.
Nämndemännen lär sig redan på förhand att balten ÄR skyldig. Detta är djupt problematiskt, det är inte rättssäkert
2015-09-03, 09:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Polisen kan naturligtivs inte kartlägga samtliga dna-spår som hittas på en människa. Polisen har endast letat efter 1. baltens dns, och 2. jämfört med de andra topsade.
De har inte gått igenom Lisas kropp mm för mm och lagt in i en internationell dna-maskin.

Angående baltens dna på Lisas tillhörigheter så är det knappast underligt att den handske han lmnade in till Polisen kan innehålla hans dna. Eller hur.

Polisen gick ut i media och berättade om detta. Den enda orsaken till varför de gjorde det var för att kunna påverka den framtida rättegången. Näm,ndemännen och juristen läser tidningarna. Om de redan på ett tidigt skede lär sig att "det finns dna-bevis" så kommer det fastna, och de kommer gå in i rättegången med en redan på förhand inlärd uppfattning om baltens skuld.
Så om du senare läser att dna-spåren Endast kommer från tex handsken (som balten gav polisen) då ska du minnas detta jag skrev till dig.

Du ska även tänka på att ju längre tid det går, ju mer prestige lägger polisen och åklagaren i det. Dvs ju längre tid de har en person häktad, ju svårare blir det för dem att acceptera sådant som kan fria honom.
Det btyder att polisen inte frivilligt komemr att jämföra Ida Johanssons mördares dna med Lisa Holms. För de anser ju att de redan Har rätt mördare.
Det kostar pengar med dna-tester. Advokaten får tyvärr inte tillgång till något ur förundersökningsmaterialet så hon kan inte heller jämföra dna. Och polisen kommer heller inte att göra det

Ida Johansson och Lisa Holm är förbluffande lika - för en seriemördare hade det varit oemotståndligt.
Visst ser du själv möjligheten?

Jag tycker att det är ganska tydligt att det finns flera spår i det här fallet. Dels blodspår men även annat dna-spår och på olika ställen. Om det enbart handlade om spår på handsken? Varför kan balten inte förklara det? Han tog upp handsken. Det är något annat han inte kan förklara.

Jag håller med om att tjejerna är lika till utseendet. Men de är också ett ganska vanligt utseende.
Senast redigerad av Maya35 2015-09-03 kl. 09:04.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in