2015-09-01, 18:53
  #66037
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Fallet Lisa med en diskussionstråd om 5500 sidor och att nu har det gått snart två månader visar dock att konkret information är en extremt besvärande bristvara.

Att det tog två månader att fastställa att hon sannolikt dog samma kväll som hon försvann är inget annat än ett tydligt exempel på hur långsamt utredningen går och detta trots att fallet är en av de mest uppmärksammade på flera år.

En annan fråga vi inte får någon som helst information om är HUR hon dog. Vilka skador hon hade och i vilket skick kroppen hittades.

Med viss förståelse för att rättsäkerheten äventyras och att polisen behöver hemlighålla detaljer för att underlätta jakten på rätt mördare, så är det ändå tydligt att själva händelseförloppet som ledde till hennes död är hemligt eller okänt. Vilket har jag inte kunnat klura ut.

Men det är lite såhär informationen är. Hon försvann. Hon återfanns död några dagar senare i samma område. En eller egentligen 3 gärningsmän är misstänkta varav en kvarstår häktad. Sådär jättemycket mer information har vi inte fått och detta lilla har öppnat upp för 5500 sidor långa trådar där man spekulerar vilt.

Kanske är det av ren självbevarelsedrift polisen inte läcker ut vad som egentligen hände Lisa, men fallet är med hänsyn till uppmärksamheten extremt informationsfattigt. Kort sagt, det enda vi idag fått veta är att hon återfanns död och det 2 månader senare fastställs att hon dog samma kväll som hon försvann. Utöver det har allmänheten egentligen inte fått veta ett skit om vad som egentligen hände henne.

Så är det lille vän!
Infon får man ta och gräva efter själv så
som du säkert gräver upp dina rovor där du
hör hemma.
Det gäller att förhöra sig med rätt folk
för att överhuvudtaget få ut sann info.
Här håller man varann bakom ryggen
medan som mig själv bara varit här
en tid, på besök i "Alice i underlandet bedrägliga värld"
dvs här i Götene.
Jag hatar orättvisor men älskar utmaningen
att bo i idylliskt "helvete".
Jantelagen här som där och även hos dig vill jag tro.
Som sagt är det nog fler än bara den "fjärde mannen"
Jag får det till åtminstone sju inblandade.
Kanske utredaren Lars Johansson varit lite väl "snäll"
i denna mord utredning på A.J mark??
Det var någon som nämnde jaktmark/jaktlag ???
Jo du!
Det är inte bara Kriminalprofessorn som gillar fin
jakt, och sprit, det finns i stora mängder hos en A.J.
Korruption och nedtystande är lika vanligt hos
Svenska myndigheter som andra Sydeuropeiska länder.
Därför är det för min inre syn inte otänkbart
att Spaningsledaren själv har låtit sig duperats
av A.J, det är förstås en ytterst känslig fråga, eller hur?
Lilla bonde? ...blir till kraftfull dam i schack
2015-09-01, 18:56
  #66038
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jaman det du framför är ju inte det som ifrågasätts, utan det är hurvida den nya information om att Lisa sannolik dog den 7 Juni är sant eller inte.

Det är väl viktigare, också för Lisa's anhöriga, att sanningen kommer fram än att man bara får "et svar"


Det är absolut inte uppseendeväckande att hon mördades samma kväll, nu är det bara verifierat och bara styrker att det var en handling i någon form av vredesmod i en konfrontation.

Ockhams rakkniv kommer återigen till att visa sig vara det man skall luta sig emot i detta mordfall.

Händelseförloppet kan nog stavas panik och därför finns fynden som en kedja i paniken.
2015-09-01, 18:57
  #66039
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beelopp
Jag har hört att dom hittade henne styckad och upphängd i en sk Box upp i taket var den upphissad.

Hoppas verkligen inte att det är sant, men jag fick info via PM för någon månad sedan som indikerade något liknande. Det var info om vad vissa personer som varit i förhör blivit utfrågade om
2015-09-01, 18:59
  #66040
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Du är helt enkelt inte objektiv i denna diskussion, du manipulerar med sanningen och ja jag undrar ju varför !?

Du anklagar alltså Tingsnotarien - en av de kanske 4-5 sakligaste, pålästa och lugnaste personerna i tråden för att "manipulera sanningen"?

Vad i helvete bygger du en sån vansinnig anklagelse på?

Om du tänker så här istället:

Jag är en dansk sjuksköterska. Jag vet nästan ingenting om svensk juridik eller hur olika saker hanteras i rättsliga processer i Sverige. Nu säger två stycken personer som vet MASSOR om såna saker (Tingsnotarien och Bergakungen - två svenska jurister) att inget tyder på att det är något konstigt med det här med obduktionsprotokollet och det preciserade dödsdatumet. Vem har mest troligt rätt: Jag själv eller experterna?

Svara gärna i tråden. Säkert fler än jag som är nyfikna.
2015-09-01, 19:02
  #66041
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag tycker inte alls det är off-topic, eftersom Lisas baneman kan vara på fri fot.

Skövde Nyheter: Ännu oklart om våldtäkten

Åldrarna stämmer bra överens med Lisa och den finnige yngling som statistiskt är mest sannolikt skyldig.

Jag förstår att du blir alldeles till dig när du läser om din finniga yngling som passande nog gjort sig skyldig till brott i Skövde. Så passande... Matfestival och allt och mycket folk i rörelse, även folk från andra län/kommuner.

Vad som är mer intressant för mig är hur du lyckas få in att din yngling måste ha finnar. Ingår det verkligen i statistiken?
2015-09-01, 19:10
  #66042
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Du är helt enkelt inte objektiv i denna diskussion, du manipulerar med sanningen och ja jag undrar ju varför !?


Jag vet inte vad sanningen är, men jag vet att sannolikheten är synnerligen mycket större för att rättsläkaren inte vill sätta en oskyldig man i fängelse på livstid än det motsatta.
2015-09-01, 19:10
  #66043
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Jag förstår att du blir alldeles till dig när du läser om din finniga yngling som passande nog gjort sig skyldig till brott i Skövde. Så passande... Matfestival och allt och mycket folk i rörelse, även folk från andra län/kommuner.

Vad som är mer intressant för mig är hur du lyckas få in att din yngling måste ha finnar. Ingår det verkligen i statistiken?
Statistiskt är denne yngling mer trolig GM än den som nu sitter häktad, oaktat bevisen. Finnarna är #MrFolds uppfinning, (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart).
2015-09-01, 19:12
  #66044
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jaman det du framför är ju inte det som ifrågasätts, utan det är hurvida den nya information om att Lisa sannolik dog den 7 Juni är sant eller inte.

Det är väl viktigare, också för Lisa's anhöriga, att sanningen kommer fram än att man bara får "et svar"
Varför skulle det inte kunna vara sant? Rättsläkaren sitter väl inte gissar ihop ett datum
hur som helst. Seriösare än så bör han vara. Och korrumperad tror jag inte att han är.
Inte någon annan heller som befattat sig med fallet på nåt sätt.

Knappast är det igångsatt en konspiration för att till varje pris fälla en viss herre för detta mord.
Sånt får andra gärna tro på. Jag gör det i alla fall inte.
__________________
Senast redigerad av Grandioso 2015-09-01 kl. 19:15.
2015-09-01, 19:23
  #66045
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Statistiskt är denne yngling mer trolig GM än den som nu sitter häktad, oaktat bevisen. Finnarna är #MrFolds uppfinning, (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart).

Är det inte ganska meningslöst att diskutera skuldfrågan vad gäller ett specifikt brott om man ignorerar bevis?

I så fall kan man också komma till slutsatsen att LH rent statistiskt överhuvudtaget inte blev mördad, utan tog livet av sig eller avled till följd av någon sjukdom, typ cancer – oaktat bevisen, alltså.
2015-09-01, 19:24
  #66046
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Statistiskt är denne yngling mer trolig GM än den som nu sitter häktad, oaktat bevisen. Finnarna är #MrFolds uppfinning, (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart).

Ehuru smickrande att bli tillskriven uppfinnandet av finnarna hos den presumtive ynglingen så måste jag tyvärr meddela att det citerade inlägget inte är det första där han förekommer:

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Fler finns sannolikt, jag gick bara på vad sökresultatet gav. Har inget minne av att jag skulle ha introducerat aknen i tråden, så jag kan varken ta åt mig äran eller vanäran för det.
2015-09-01, 19:28
  #66047
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.
Jamen sluta nu, det är ju det som INTE gjordes !!!
Slutrapporten lämnades ju för en vecka sedan och då angavs att dödstiden att vara från försvinnande-tidpunkten till hittande-tidpunkten!
Åklagaren har ju i efterhand frågat rättsläkaren innom dom senaste dagarna om att få ett nytt dödstidspunkt och på mystiskt vis fått det, altså det nya; 7 Juni!
Bästa Theforeigner.
Det är både tråkigt och en aning pinsamt att läsa att du varken förstår juridiken eller språket. Det är egalt att åklagaren har löpande kontakt med rättsmedicin och att uppgifterna revideras efter hand.
Kan SFI vara något för dig?
2015-09-01, 19:28
  #66048
Medlem
En sak som jag tycker är intressant är att NB fortsätter att mena att han aldrig träffat LH. Om man hittat DNA på hennes kropp eller på de kläder hon hade på sig när man fann henne så får han väldigt svårt att förklara sig. Jag ser det som att det finns bara två alternativ:
1. Han ljuger och är skyldig och korkad.
2. Han talar sanning och är oskyldig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in