Citat:
Ursprungligen postat av
urwald
Nu är jag medveten om att 1) en inte kan sätta diagnoser bara genom att jämföra en kriteriumslista med en subjektiv uppfattning av en person som blivit förmedlad genom internet över flera år, 2) jag inte är diagnostiker 3) jag faktiskt inte vet om det började innan hon var 15 MEN tycker det var rätt spännande att ICD-10's definiton lades upp av en användare som INTE tycker att det stämmer överens med Bernys beteende, när jag själv bara såg exempel efter exempel efter exempel på HUR det stämmer överens.
Ja det är det jag menar, det är ju grej efter grej efter grej efter grej osv som stämmer överens. Sen har vi ju inte direkt befogenhet att avgöra en diagnos på en som Berny. Men för mig börjar det vara glasklart, jag börjar förstå lite hur hon är funtad, tror inte att jag på något vis känner henne eller så för det men det är intressant att iakta bara. Jag råkar känna en person som är ganska likadan faktiskt och jag börjar upptäcka massa ASPD drag, så kallade "red flags" när jag umgås med honom. Och det är inte bara jag som upplever att han är knepig, min kusin sa att han kanske var en psykopat!

En annan person säger att "han är sjuk i huvudet". Det är inte bara jag som fått för mig att han är knepig eller överreagerat över något. Han förklarar bara bort allt. Man får ta det mesta med en nypa salt. Man kan inte berätta hemlisar för honom. Det håller på att bli ett långt utdrag det här men ni fattar.
Det slutade iaf med att jag fördjupade mina kunskaper om olika cluster B diagnoser osv.
Om jag nu uppfattat det rätt så är ASPD typ psykopati light. Jag kansk uttrycker mig klumpigt men ni kanske fattar vad jag menar.
Känner man till dragen så kan man upptäcka att vissa personer i världen är funtade på helt andra sätt, typ som psykopater då om vi ska vara "extrema". Dom är vanligare än vad man tror och dom kan finnas inom alla "samhälls klasser". Nu spinner jag bara vidare men jag tycker verkligen att det var skit spännande att lära mig och fick ett helt nytt perspektiv på saker och ting. Finns en skit intressant dokumentär på tuben, den heter typ "the psychopath next door" eller något sånt. Se den om ni tycker sånt är spännande!