2015-08-30, 05:02
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperexium
Vi har ju som bekant delade meningar här (och jag hävdar inte att jag har 100% rätt i mina teorier.. för jag ser det bara ur en lite annan vinkel). Jag tror ju att det är dom tunga drogerna från tidigare år (plus längden hon gick på dom) som lett till ett (emfas) liknande tillstånd som ASPD men att Berny INTE har ASPD egentligen (utan en variant utav Aspergers i grund och botten).

Det är ju mycket möjligt eftersom att vissa droger kan få en att bli på ett visst sätt samtidigt som droger kan sätta sina spår särskilt efter tunga missbruk som Berny varit i. Sen varför, hur, när hon blev som hon blev när hon inte blev som hon skulle, det är det egentligen ingen av oss som har någon sannolik chans att kunna ta reda på. Hade jag någonsin mött Berny (rent hypotetiskt) så hade då iaf jag bemött henne som om hon hade ASPD. Men jag förstår varför du ser det från ett annat perspektiv sen har du faktiskt umgåtts med henne en gång i tiden till skilnnad från mig.
Citera
2015-08-30, 08:53
Medlem
urwalds avatar
Alltså
Antisocial Personlighetsstörning:

Enligt ICD-10
The WHO's International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems, tenth edition (ICD-10), has a diagnosis called dissocial personality disorder (F60.2):[8][9]

It is characterized by at least 3 of the following:

Callous unconcern for the feelings of others; --> alla vänner/ex som gjort Berny orätt ? Emma t.ex. Madde vars hus hon förvandlade i en fekalieinfesterad kvart

Gross and persistent attitude of irresponsibility and disregard for social norms, rules, and obligations;
--> Theus, Nilas, alla bedrägerier, "diagnosbedrägerierna", Maddes hus

Incapacity to maintain enduring relationships, though having no difficulty in establishing them;

Very low tolerance to frustration and a low threshold for discharge of aggression, including violence
-->vinflaskan genom fönstret t.ex.

Incapacity to experience guilt or to profit from experience, particularly punishment; "mitt samvete är flackt"

Marked readiness to blame others or to offer plausible rationalizations for the behavior that has brought the person into conflict with society. --> "jag var heeemlös i 5 år" det var aldrig Bernys fel utan alltid omständigheternas

och enligt DSM-IV:

A) A pervasive pattern of disregard for and violation of the rights of others, occurring since age 15 years, as indicated by three or more of the following:

failure to conform to social norms with respect to lawful behaviors as indicated by repeatedly performing acts that are grounds for arrest; --> alla bedrägerier genom åren

deception, as indicated by repeatedly lying, use of aliases, or conning others for personal profit or pleasure; --> Berny är väl ändå the conning queen... bedrägerierna kommer alltså här igen.

impulsivity or failure to plan ahead; --> shoppa smink och lyxpizza för alla pengar hon just fått av pappa eller bedrägerierna istället för att använda de på ett mer sparsamt sätt

irritability and aggressiveness, as indicated by repeated physical fights or assaults; --> Berny är ju ingen färsking, hotar om slagsmål med killens ex och slänger vinflaskor genom fönstret. Huruvida hon faktiskt hamnar i handgemäng vet jag faktiskt ingenting om.

reckless disregard for safety of self or others; --> säger bara hundarna hundarna hundarna

consistent irresponsibility, as indicated by repeated failure to sustain consistent work behavior or honor financial obligations; --> need i say more?

lack of remorse, as indicated by being indifferent to or rationalizing having hurt, mistreated, or stolen from another. --> "mitt samvete är flackt"

B) The individual is at least age 18 years.
C) There is evidence of conduct disorder with onset before age 15 years.
D) The occurrence of antisocial behavior is not exclusively during the course of schizophrenia or a manic episode.

Nu är jag medveten om att 1) en inte kan sätta diagnoser bara genom att jämföra en kriteriumslista med en subjektiv uppfattning av en person som blivit förmedlad genom internet över flera år, 2) jag inte är diagnostiker 3) jag faktiskt inte vet om det började innan hon var 15 MEN tycker det var rätt spännande att ICD-10's definiton lades upp av en användare som INTE tycker att det stämmer överens med Bernys beteende, när jag själv bara såg exempel efter exempel efter exempel på HUR det stämmer överens.
Citera
2015-08-30, 12:29
Medlem
Hyperexiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urwald
3) jag faktiskt inte vet om det började innan hon var 15 MEN tycker det var rätt spännande att ICD-10's definiton lades upp av en användare som INTE tycker att det stämmer överens med Bernys beteende, när jag själv bara såg exempel efter exempel efter exempel på HUR det stämmer överens.

Är det mig du syftar på? I så fall så är förklaringen att jag håller många olika teorier och detaljer i huvudet samtidigt (det blir lite "information overload" men det är ett personlighetsdrag i mig (se min signatur) att det gärna kommer till det... därmed blir det väldigt många faktorer att ta hänsyn till plus att jag då umgicks aktivt med henne som nära vän i det förflutna då hon resonerade rejält mycket annorlunda jämfört med idag... så jag ska då jämföra allt det som jag vet hände i det förflutna och sedan det jag vet om hände efter vi inte längre umgicks IRL och till sist det som hänt på sistone som går att få reda på. Många detaljer blir det som sagt och något definitivt svar varför vissa saker hände och vissa val gjordes kan vara extremt svårt att komma fram till av div olika anledningar.

(jag hoppas att jag förstod ditt resonemang och din undran korrekt)
Senast redigerad av Hyperexium 2015-08-30 kl. 12:34.
Citera
2015-08-30, 12:36
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urwald
Nu är jag medveten om att 1) en inte kan sätta diagnoser bara genom att jämföra en kriteriumslista med en subjektiv uppfattning av en person som blivit förmedlad genom internet över flera år, 2) jag inte är diagnostiker 3) jag faktiskt inte vet om det började innan hon var 15 MEN tycker det var rätt spännande att ICD-10's definiton lades upp av en användare som INTE tycker att det stämmer överens med Bernys beteende, när jag själv bara såg exempel efter exempel efter exempel på HUR det stämmer överens.

Ja det är det jag menar, det är ju grej efter grej efter grej efter grej osv som stämmer överens. Sen har vi ju inte direkt befogenhet att avgöra en diagnos på en som Berny. Men för mig börjar det vara glasklart, jag börjar förstå lite hur hon är funtad, tror inte att jag på något vis känner henne eller så för det men det är intressant att iakta bara. Jag råkar känna en person som är ganska likadan faktiskt och jag börjar upptäcka massa ASPD drag, så kallade "red flags" när jag umgås med honom. Och det är inte bara jag som upplever att han är knepig, min kusin sa att han kanske var en psykopat! En annan person säger att "han är sjuk i huvudet". Det är inte bara jag som fått för mig att han är knepig eller överreagerat över något. Han förklarar bara bort allt. Man får ta det mesta med en nypa salt. Man kan inte berätta hemlisar för honom. Det håller på att bli ett långt utdrag det här men ni fattar.

Det slutade iaf med att jag fördjupade mina kunskaper om olika cluster B diagnoser osv.
Om jag nu uppfattat det rätt så är ASPD typ psykopati light. Jag kansk uttrycker mig klumpigt men ni kanske fattar vad jag menar.

Känner man till dragen så kan man upptäcka att vissa personer i världen är funtade på helt andra sätt, typ som psykopater då om vi ska vara "extrema". Dom är vanligare än vad man tror och dom kan finnas inom alla "samhälls klasser". Nu spinner jag bara vidare men jag tycker verkligen att det var skit spännande att lära mig och fick ett helt nytt perspektiv på saker och ting. Finns en skit intressant dokumentär på tuben, den heter typ "the psychopath next door" eller något sånt. Se den om ni tycker sånt är spännande!
Senast redigerad av Denosynlige 2015-08-30 kl. 12:48.
Citera
2015-08-30, 13:02
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Alltså framför allt så uppgav hon att hon sög kuk for a living men att hon haft "tandvärk" och därmed inte kunnat "jobba" på länge? Och förhören med henne hölls under tiden hon var tillsammans med Andreas?

Det där tog jag som att hon bara ville käfta/trotsa/vara vulgär. Man kan ju tänka sig hur förhören har sett ut med tanke på anteckningen hur hon har betett sig.

Sen ska man ha en sak i åtanke när man vill sätta diagnoser på Berny. Hon har definitivt en "sjukdom", beroendesjukdomen. Hon har snackat om att hon är "drogfri" men det har hon uppenbarligen aldrig varit. Hon har supit och knarkat apotekstjack (ett tag statlig subutex) hela tiden. Det finns en anledning till att vården inte vill sätta diagnoser på aktiva missbrukare.
Senast redigerad av langaocb 2015-08-30 kl. 13:27.
Citera
2015-08-30, 14:06
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Det där tog jag som att hon bara ville käfta/trotsa/vara vulgär. Man kan ju tänka sig hur förhören har sett ut med tanke på anteckningen hur hon har betett sig.

Sen ska man ha en sak i åtanke när man vill sätta diagnoser på Berny. Hon har definitivt en "sjukdom", beroendesjukdomen. Hon har snackat om att hon är "drogfri" men det har hon uppenbarligen aldrig varit. Hon har supit och knarkat apotekstjack (ett tag statlig subutex) hela tiden. Det finns en anledning till att vården inte vill sätta diagnoser på aktiva missbrukare.

Undrar just vad som skulle hända om hon slutade med alla piller? Helt abrupt, det skulle nog kanske inte gå, hon skulle säkert bli tvungen att trappa ner på vissa grejer, vi är ju som inte helt 100% på vad hon petar i sig nu för tiden sedan hon slutade berätta vad hon tog och hur mycket hon tar varje gång hon stoppat piller i munnen typ som någon piller loggbok. Hur som helst så är det nog mycket riktigt som du säger svårt att peka ut en realistisk diagnos när hon har varit så in och ut genom missbruk och återkommade återfall så blir det ju otroligt svårt att skilja på saker, vad som påverkar vad och vilka grejer som korrelerar med varandra och inte etc etc. Finns ju flera möjliga scenarion liksom.
Men jag fattar vad som menas nu med att beroende är en sjukdom, man kan ju ha typ beroende personlighets störning och då har man personlighetsdrag att man har lätt att hamna i beroende helt enkelt, sen vad du blir beroende av det kan vara lite allt möjligt, kan vara allt mellan socker, koffein, gambling, nikotin, alkohol, "heavy substance abuse" etc etc, man kan säga att man kan ha "anlag" för beroende problematik.

Men när man tänker på "En psykopats dotter" och "R", minns att hon pratat tidigare om just ASPD och visst kan jag förstå att hon kan relatera till det om hon verkligen känner igen sig i det. Hon skrev ju en del om psykopati också och ställde sig frågan om man kan vara en psykopat om man ställer sig själv frågan om man är en psykopat? Typ, är psykopater medvetna om att dom är psykopater? Min teori är såhär att i vissa fall har man lyckats fastslå att dom är psykopater (det finns folk som "erkänner" att dom är psykopater typ) andra kanske inte alls fattar att dom är psykopater men samtidigt är dom funtade som dom är ändå fattat att dom är annorlunda på något sätt och där kommer mycket de "överlappande" narcissistiska personlighetsdragen att dom på något sätt är viktigare och på något sätt står över andra eller över regler, eller till och med lagen, dom struntar i det. Kan dom komma undan med det så kan dom lika gärna vara så full i fan att dom gör det, dom är opportunister. Är grandiosa av sig osv. Iaf så mycket tankar som hon delat om psykopati och allt så kan man ju börja fråga sig om hon känner att hon kan relatera till att vara en psykopat menar jag...? Häri ligger dilemmat, is she a self aware psychopath? Eller? ASPD... Det här kan man ju spekulera kring in i oändligheten.

Är det bara jag eller antyder hon att hon är en psykopat?

Senast redigerad av Denosynlige 2015-08-30 kl. 14:23.
Citera
2015-08-30, 14:33
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
Hur som helst så är det nog mycket riktigt som du säger svårt att peka ut en realistisk diagnos när hon har varit så in och ut genom missbruk och återkommade återfall så blir det ju otroligt svårt att skilja på saker, vad som påverkar vad och vilka grejer som korrelerar med varandra och inte etc etc. Finns ju flera möjliga scenarion liksom.

Jo det följer mycket skeva beteenden när man är aktiv. Det behöver inte ens handla om behovet av pengar till knark för att man ska börja begå brott. Det ena följer med det andra på något lustigt sätt. Det du skriver om socker/gambling brukar drogterapeuter kalla processdrogande/sidoberoenden. Sex och kriminalitet hör definitivt dit.
Jag har en del egna erfarenheter då jag har knarkat mycket och lagt av. Tog ett återfall på några dagar efter några månader drogfri. Under dom dagarna spelade jag bort 500-600kr på systemandelar (aldrig varit gamblingtorsk) , låg med en tjej jag hade lovat mig själv att aldrig prata med mer och snattade som en tok även fast jag hade stålar. Grejen är att jag inte ens var tokbäng så alla spärrar släppte. Jag ville bara må bättre och bättre och bättre...
Alla lustar, alla vägar till kickar ska bli fyllda NU när man är nere i det där hålet.
Skulle man ta alla självcentrerande beteenden jag har ägnat mig åt i missbruket skulle man kunna pricka för en massa diagnoskriterier i DSM för ASPD, narcissim eller någon annan mindre smickrande diagnos.
Citera
2015-08-30, 23:27
Medlem
Ballcancers avatar
Jag vet att vi sagt att vi inte ska skriva om Emma här men jag är uppriktigt orolig. Hur mår människan? Överdoserat igen osv.. Ingen som känner henne här? Kan vi inte starta en tråd om henne?
Tycker riktigt synd om henne för hon verkar ju endå vara en snäll människa..
Citera
2015-08-31, 01:08
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Jag vet att vi sagt att vi inte ska skriva om Emma här men jag är uppriktigt orolig. Hur mår människan? Överdoserat igen osv.. Ingen som känner henne här? Kan vi inte starta en tråd om henne?
Tycker riktigt synd om henne för hon verkar ju endå vara en snäll människa..

Men samtidigt på något sätt måste vi ju också försöka undvika att "uppmuntra" hennes destruktiva beteenden med mer uppmärksamhet. För henne spelar det ju ingen roll om det ens är bra eller dålig uppmärksamhet längre, bara hon får uppmärksamhet. Jag tror det blir mest kontraproduktivt faktiskt... Fast så kan det ju vara även i Bernys fall men samtidigt så börjar det inte kännas så sannolikt längre att hon någonsin på allvar kommer att styra upp sitt liv. Emma har däremot fortfarande en chans att vända på det frågan är bara när hon fått nog?
Citera
2015-08-31, 10:57
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
Men samtidigt på något sätt måste vi ju också försöka undvika att "uppmuntra" hennes destruktiva beteenden med mer uppmärksamhet. För henne spelar det ju ingen roll om det ens är bra eller dålig uppmärksamhet längre, bara hon får uppmärksamhet. Jag tror det blir mest kontraproduktivt faktiskt... Fast så kan det ju vara även i Bernys fall men samtidigt så börjar det inte kännas så sannolikt längre att hon någonsin på allvar kommer att styra upp sitt liv. Emma har däremot fortfarande en chans att vända på det frågan är bara när hon fått nog?

Visst men endå.. inte vårt problem om hon beter sig som hon gör.. men hon tar ju livet av sig. Vad är det för idioter som hon omger sig av!? ingen som vet?
Citera
2015-09-02, 21:46
Medlem
Miriam låtsades vara Andreas flickvän bara för att skydda han ifrån Problem.
Den tjejen ni tänker på som skrev någon kommentar ang broder något är inte Maria utan I som också var med på restaurangen när detta med flaskan hände.
Miriam är en väldigt god tjejkompis till Andreas.

Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Detta med Miriam var en tid tillbaka och Berny har gjort sin Fb mycket mer privat sedan dess. Hon umgicks med Miriam tidigare, så alla kunde se på Fb. Men det är inte längre öppet för alla.

Men visst, A kan mycket väl ha flera flickvänner. Men låter osannolikt att B skulle acceptera det bara sådär.
Citera
2015-09-03, 05:01
Medlem
Berny är liksom anledningen till att Alliansen kunde skära ner i sjukförsäkringen för några år sedan eftersom de använde människor som Berny som exempel - lata fejkare som bara vill ha bidragspengar. Det är därför såna som Berny ska sättas åt eftersom hon gjort att resurserna till verkligt sjuka strypts. Jag tycker ni ska anmäla Berny till FK så mycket det går för, tex när hon visar att hon har arbetsförmåga och att hon fejkat AS diagnosen, ta en printscreen på det och maila till dem.
Senast redigerad av vitklockan 2015-09-03 kl. 05:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in