Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Har du nån aning om hur många som blir arbetslösa som drabbas av psykisk ohälsa med depression, ångest o tom självmordsförsök som följd? Att bli arbetslös, förlora sin försörjning, stor del av sitt sociala liv osv är ett trauma. Likaså är det ett trauma att uppleva att vänner, grannar osv vänder en ryggen.
I sådana fall vore det kriminellt att säga upp vänskaper, avskeda någon eller ens låta en annan människa vara ensam -- det är ju livsfarligt enligt dig. Det är fortfarande inte samma sak som att sticka kniven i någon som att ta avstånd från samma person.
Citat:
Vad säger du om JC pga detta skadar sig själv eller blir skadad av nån annan? Smällar man får ta, hon får väl ta en för demokratins skull?
Jag bryr mig inte om JC, eller de flesta andra människor som finns på denna jord, så får mig spelar det ingen roll. Tråkigt för hennes anhöriga, och tråkigt för henne själv. Och, ja, hon får ta smällar. Bäst vore om alla som sympatiserade med henne gjorde det öppet: om man arbetar kollektivt så blir smärtan och traumat som du talar om mindre för varje individ, i varje fall om vi talar om flera tusentals, hundratusentals människor. Det är så många -- varav många är andra vänner, famijemedlemmar och kollegor, trevliga människor till och med! -- att det blir svårt att skapa trauman för dem. Men av någon anledning så är de flesta regimkritiker egoister och ointresserade av att arbeta kollektivt och på riktigt utmana systemet, märkligt kan jag tycka...
Folk vill leva i två världar, som Mr Anderson i Matrix.