2015-09-02, 21:20
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Trams, beskriver man missförhållanden som döljs så jobbar man inte efter någon annan idé än att regler skall följas och att samhällsomvandlade beslut skall förankras bland väljarna genom att diskutera frågorna. Det kallas också demokrati.

Nej, det kallar opinionsbildning -- även idén om att "regler skall följas" är en åsikt, det är till och med en uppmaning. Eller propaganda kan man också kalla det. Ett begrepp som fram till Nazityskland i princip var detsamma som "upplysning". Att beskriva missförhållanden är, förövrigt, också en maktutövning.
Citera
2015-09-02, 21:21
Medlem
De gick för långt. De tog reda på och publicerade en bloggares identitet.
De hänger ut och utsätter en svensk för risk

Vad kallas sådant? Trakasserier, brott mot yrkeskod? Skit samma.
De kommer att hänga ut oss också, slut på Sveriges fria åsiktsyppanden.
Håll tyst till dessa tystare av åsikter lagförs, i det fria Sveriges namn.
Fritt för alla alltså, inte bara för vissa utvalda.
Citera
2015-09-02, 21:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cut-N-Mix
Det där var snarare ett personangrepp än ett ad hominem. Ad hominem innebär att jag använder din person som skäl till varför ditt argument inte är hållbart och riktigt där just din person inte har med saken att göra. Jag svarade aldrig på något argument -- du kom aldrig med ett argument utan med en fråga varpå jag tog chansen att vara taskig mot dig, vilket inte är samma sak i argumentationsanalytisk mening.

Du har förövrigt inte pissat sönder några argument alls, för det krävs att du visar på var mina argument inte håller eller följer rent logiskt, eller empiriskt. Något sådant har du inte gjort. Det enda du har kommit med har varit så kallade argument stoppers i stil med "det är din tolkning". En argument stopper är ett argumentationsfel där man istället för att möta någons argument omöjliggör en diskussion genom att hänvisa till "det där tycker bara du", vilket inte är ett motargument alls då det inte angriper min argumentation som sådan utan är egentligen bara ett retoriskt för att inte behöva bemöta mina argument.
Du har inga argument, du krystar fram att en pensionär har makt och därför förtjänar att hängas ut och angripas för sina psykiska och fysiska tillkortakommanden och på så vis försöka ta heder och ära av henne och tysta en obekväm sanningssägare.
Jo jag pissar sönder ditt ologiska krystande av ordbajseri.

Du gillar inte yttrandefrihet är den korta verisionen av din nonsensargumentation.
Senast redigerad av Sonnenwende 2015-09-02 kl. 21:24.
Citera
2015-09-02, 21:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nej, det kallar opinionsbildning -- även idén om att "regler skall följas" är en åsikt, det är till och med en uppmaning. Eller propaganda kan man också kalla det. Ett begrepp som fram till Nazityskland i princip var detsamma som "upplysning". Att beskriva missförhållanden är, förövrigt, också en maktutövning.
Det kallas yttrandefrihet och skyddas av grundlagen.
Citera
2015-09-02, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Bibellångt off-topic inlägg?
Nä, ett oerhört bra, sansat, rationellt och välskrivet inlägg sv Golonka.
Citera
2015-09-02, 21:26
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Har du nån aning om hur många som blir arbetslösa som drabbas av psykisk ohälsa med depression, ångest o tom självmordsförsök som följd? Att bli arbetslös, förlora sin försörjning, stor del av sitt sociala liv osv är ett trauma. Likaså är det ett trauma att uppleva att vänner, grannar osv vänder en ryggen.

I sådana fall vore det kriminellt att säga upp vänskaper, avskeda någon eller ens låta en annan människa vara ensam -- det är ju livsfarligt enligt dig. Det är fortfarande inte samma sak som att sticka kniven i någon som att ta avstånd från samma person.

Citat:
Vad säger du om JC pga detta skadar sig själv eller blir skadad av nån annan? Smällar man får ta, hon får väl ta en för demokratins skull?

Jag bryr mig inte om JC, eller de flesta andra människor som finns på denna jord, så får mig spelar det ingen roll. Tråkigt för hennes anhöriga, och tråkigt för henne själv. Och, ja, hon får ta smällar. Bäst vore om alla som sympatiserade med henne gjorde det öppet: om man arbetar kollektivt så blir smärtan och traumat som du talar om mindre för varje individ, i varje fall om vi talar om flera tusentals, hundratusentals människor. Det är så många -- varav många är andra vänner, famijemedlemmar och kollegor, trevliga människor till och med! -- att det blir svårt att skapa trauman för dem. Men av någon anledning så är de flesta regimkritiker egoister och ointresserade av att arbeta kollektivt och på riktigt utmana systemet, märkligt kan jag tycka...

Folk vill leva i två världar, som Mr Anderson i Matrix.
Citera
2015-09-02, 21:26
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Breakaway1
Sanslöst. Fullkomligt sanslöst.
Utveckla. Hon är konspiratorisk och spyr ur sig trams. Berätta varför det är sanslöst.
Citera
2015-09-02, 21:28
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bammerz
Nä, ett oerhört bra, sansat, rationellt och välskrivet inlägg sv Golonka.

Att det var välskrivet må det varit. Men såg inte riktigt relevansen med försvarspolitik (eller bristen på den) i en tråd om Expressens senaste uthängning.
Citera
Medlem
Tänk om DN eller Expressen haft en söndagskrönika varje vecka av JC. Upplagan hade gått som en raket.

https://aktualia.wordpress.com/julia-caesar/

Jag uppmanar alla alternativmedier att länka till hennes söndagskränika varje vecka.
Citera
Medlem
El Capitanos avatar
Vänsterns och kvällspressens nya giv : Nu hänger vi ut gamla tanter och häcklar deras fysiska eller mentala sjukdomsbesvär - det känns värdigt.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
I sådana fall vore det kriminellt att säga upp vänskaper, avskeda någon eller ens låta en annan människa vara ensam -- det är ju livsfarligt enligt dig. Det är fortfarande inte samma sak som att sticka kniven i någon som att ta avstånd från samma person.

Jag bryr mig inte om JC, eller de flesta andra människor som finns på denna jord, så får mig spelar det ingen roll. Tråkigt för hennes anhöriga, och tråkigt för henne själv. Och, ja, hon får ta smällar. Bäst vore om alla som sympatiserade med henne gjorde det öppet: om man arbetar kollektivt så blir smärtan och traumat som du talar om mindre för varje individ, i varje fall om vi talar om flera tusentals, hundratusentals människor. Det är så många -- varav många är andra vänner, famijemedlemmar och kollegor, trevliga människor till och med! -- att det blir svårt att skapa trauman för dem. Men av någon anledning så är de flesta regimkritiker egoister och ointresserade av att arbeta kollektivt och på riktigt utmana systemet, märkligt kan jag tycka...

Folk vill leva i två världar, som Mr Anderson i Matrix.
Som sagt AD hominem kungen tramsar vidare!
Citera
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NS_14
Det klart att gamle kommunisten Bjereld rycker ut till försvar av mediakapitalet. Var blev ni av, ni ljuva drömmar?

Att byta mellan underhets och överhetspositionen beroende på vad som är gångbart för stunden är dom bra på, salongskommunisterna.

Den rasbiologiska klassanalysen i kommentarsfältet - den att "rasister" aldrig kan vara i underläge - var också intressant läsning. Menar Bjerelds följare att vita alltid är förutbestämda till överläge?
Citat:
Ursprungligen postat av Breakaway1
Sanslöst. Fullkomligt sanslöst.
Intressant det där med "makthavare" - de flesta svenskar vet ju knappt vad Snapphanen/JC är. Men det är tydligen journalisteliten själva som ser JC som en "makthavare":
Citat:
* Julia Caesar beskrivs som en ”makthavare”, som måste ”granskas” (läs: hängas ut) på grund av sin ”makt”. Beviset för att hon är ”makthavare” är hennes placering på den lista över Sveriges viktigaste opinionsledare som tidningen DSM tar fram varje år. Vilka som utser personerna på listan? 300 svenska journalister. Det är alltså gräddan av svensk journalistkår som påstår att Julia Caesar har ”makt”, ingen annan.
http://www.marikaformgren.se/#home
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in