2015-09-02, 19:58
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cut-N-Mix
Allt du nämner där är maktanspråk om du frågar mig. Syftet går ju liksom inte att avgöra, men viljan till makt och inflytande är konstant i människans tillvaro. Makt är ju dessutom ett begrepp med negativa konnotationer så ytterst få skulle ju erkänna att de vill ha det.

Men om du ifrågasätter någon så utövar du makt. Du sätter människan i en position där denne måste försvara sig, eller försvaras av någon annan. Du skapar en ny identitet för den människan, som beroende på hur duktig då är på att utnyttja språket och vår kultur kan få gehör hos andra så att de också förhåller sig annorlunda. Varför ska detta maktutövande helt o hållet kunna göras fri från andra att granskas?

I den mån den försöker styra utvecklingen i samhället, ja. Sådant berör ju alla medborgare i landet. Att någon bloggar om vilket recept på key lime pie som är godast har ingenting med att styra landets politik att göra. Det är heller inget försök till att mobilisera människor till att bilda en opinion som kommer/kan komma att påverka samhällsklimatet.

Varför?

Så de som röstar på SD - som söker utöva den makt de har genom att se till att SD får inflytande i politiken - förtjänar inte att skyddas av röstningshemligheten? De ska hängas ut?
Citera
2015-09-02, 20:00
Medlem
FruLibertass avatar
Det pumpas nu ut unisont stöd för Expressen från allt från Aftonbladet till SvD. "Det är rätt att namnge Julia Ceasar" kan man t.ex. läsa på Omni att Åsa Lindenborg skriver. Av andra journalister kan man läsa att hatdebattörer skall kunna granskas och att hat inte ryms inom yttrandefriheten osv. Det är en storattack!

Detta leder till mycket känslor nu. Det är riktigt otäckt hur MSM nu fullskaligt attackerar alternativ media helt öppet och ifrågasätter yttrandefriheten. Men vi får inte reagera känslomässigt. Det är det som motståndaren vill. Nu gäller det att hålla huvudet kallt.

Det värsta som skulle kunna hända är att vi beter oss som mobben som rev ner SD:s kampanjer och som gjorde att SD vann på knockout.

Vi får inte skicka hot eller ens skriva något idiotiskt för då får motståndaren bara vatten på sin kvarn. Istället måste vi möta attacken med sakliga argument och visa att vi står över deras nivå.

Låt det istället rinna ut i sanden och låt oss fortsätta arbetet på samma sätt som vi gjort så framgångsrikt under lång tid. Vi kommer att vinna till slut. Men det kommer att ta tid!
Senast redigerad av FruLibertas 2015-09-02 kl. 20:03.
Citera
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Det fria ordet och våra möjligheter att uttrycka våra åsikter är det som i förlängningen äventyras.
Ytterst tveksamt om avslöjandet av Barbro Jöberger som Julia Caesar påverkar just detta. Ser man på det utifrån så är det ju i princip undantagslöst högerextrema bloggare som tjatar om sin yttrandefrihet. Det blir lite knäppt om bara rasistiska hatbloggare ska kräva sin anonymitet hela tiden. Kom fram i dagsljuset och prata istället för att huka bakom gardinerna säger jag.

Men det är en helt annan fråga och OT för det här ämnet.
Citera
Medlem
Suveränt.
Hathäxan var visst en förvirrad haverist.
Den ler vi åt i kväll.
Senast redigerad av Sguelaiche 2015-09-02 kl. 20:04.
Citera
2015-09-02, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Suveränt.
Hathäxan var visst en förvirrad haveriet.
Den ler vi åt i kväll.
Vad jobbar du med?
Citera
2015-09-02, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Marcus Birro skriver om Julia Caesar och medias beteende
Långt men läsvärt
http://marcusbirro.se/?p=954
Birro är ju gammal knarkare och alkis. Bortsett från att det alltid är synd om honom, då.
Obs det behöver inte vara nåt fel på folk med missbruk, men att se fiender på ljusan dag och anses sig som ett offer, och hata samhället och politikerna, det är ofta kopplat till missbruk.
Citera
2015-09-02, 20:03
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så de som röstar på SD - som söker utöva den makt de har genom att se till att SD får inflytande i politiken - förtjänar inte att skyddas av röstningshemligheten? De ska hängas ut?

Det tycker jag inte. Men jag undrar vad du fått den idén ifrån? Jag har pratat om de som vill påverka dessa till att rösta på ett visst sätt. Väljarna är ju bara ett sorts verktyg, likt en skruvmejsel, för att uppnå en viss sorts politik i vårt demokratiska system. En enskild väljare är betydligt mer obetydlig än en opinionsledare på nätet, väljaren har bara en ynka röst medan opinionsledaren kan skaffa betydligt många fler.

Men visst, om vi skulle outa alla som röstat på SD -- alla de flera hundra tusen -- så skulle det troligtvis bara vara till det bättre för samhället. Då skulle stigmat mot SDare försvinna på en sekund.
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Ytterst tveksamt om avslöjandet av Barbro Jöberger som Julia Caesar påverkar just detta. Ser man på det utifrån så är det ju i princip undantagslöst högerextrema bloggare som tjatar om sin yttrandefrihet. Det blir lite knäppt om bara rasistiska hatbloggare ska kräva sin anonymitet hela tiden. Kom fram i dagsljuset och prata istället för att huka bakom gardinerna säger jag.

Men det är en helt annan fråga och OT för det här ämnet.

Det är inte bara rasistiska hatbloggare som kräver anonymitet, även du gör ju det. Så ta bort dina gardiner nu så att du kommer fram i dagsljuset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terminatorarnold
Vad jobbar du med?
Hur så?
Citera
2015-09-02, 20:04
Medlem
Jag kan gott tycka hon framstår som smått konspiratorisk, småtokig, rättshaveristisk, hypokondrisk och invandrarfientlig. Har media rätt att outa henne? Som vilken annan känd pseudonym som helst? Absolut - sånt gör de hela tiden.

Detta kanske slutar med något bra för henne till slut - hon kanske äntligen slipper paranoian nu när luften gått ut.

Jag håller inte med henne i många av hennes åsikter men tycker ändå synd om henne och jag tror inte hon är en dålig person. Kan hon officiellt föra en lite extremare retorik breddar det bara spektrumet så fler får plats på skalan mellan god och ond.
Citera
2015-09-02, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Marcus Birro skriver om Julia Caesar och medias beteende
Långt men läsvärt
http://marcusbirro.se/?p=954

Ja birro är en annan som blivit utfryst och smutskastats från etablissemanget. Etablissemanget kämpar nu hårt för att tysta oliktänkande och kör med fulare knep hela tiden.
Citera
2015-09-02, 20:06
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
I egenskap av Julia Ceasar verkar hon inte vara så tokig
Du menar förutom att hon är el-allergi-troende och amalgamförgiftnings-troende?
Jag tycker snarare att det är bra att det framkom att tanten är i princip skogstokig. Då vet vi nivån liksom.

I princip är jag skeptisk till att hänga ut folk, men när en bloggare når en viss kritisk massa, eller blir citerad ofta, eller refererad till då är det också intressant att veta vad det är för person som skriver, det spelar faktiskt ingen roll om det är en rassehäxa, en islamist-tok eller en vänsterextrem. Fram med trollen ur mörkret i ljuset!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in