Citat:
Ursprungligen postat av
Cut-N-Mix
Min intelligens har jag ingen aning om men att det funkar vet jag, det är i varje fall så tystnadsspiralen fungerar: om tillräckligt många bryter tystnaden så förloras självcensuren, folk blir mer öppna, vågar stå på sig och människor vågar inte vara lika taskiga mot de som bryter mot åsiktsnormen. Det kräver dock att folk faktiskt gör det, att några får offras gör inget om det är en bättre framtid för alla, eller för de flesta, man söker. Ska man motivera tystnaden och det sociala stigmat med att några få kan råka illa ut? Det låter ju minst sagt märkligt...
Det är mycket möjligt, men vad spelar det för roll? Är idén om hur någonting bör vara ett skäl till att inte agera mot det som är?
"Det bör inte finnas förföljelse av oliktänkande och stigmatiserande av människor av avvikande åsikter i en demokrati, just därför bör vi inte arbeta rent kollektivt och vara solidariska i den meningen att vi de facto bekämpar stigmatiseringen och gör vår demokrati mer demokratisk", du tycker inte att den argumentationen är lite... ja, konstig?
Självklart borde folk vara solidariska, det är det enda rationella givet den situation vi har nu (om man köper den bild du har, dvs).
Det finns redan många som har brutit tystnaden. Alla med offentliga uppdrag inom SD exempelvis. Det finns även de som är öppna med sina åsikter i sociala medier. Senaste opinionsmätningarna ger vid handen att SD har ett väljarstöd om 20-25%. Ändå fortsätter facket att utesluta deras medlemmar, folk får sparken med hänvisning till "värdegrunder" osv osv.
Det har alltså ännu inte fungerat, det där du talar om. Inte heller kan de som vill vara anonyma sägas utgöra någon form av majoritet av de som hyser åsikter som ligger nära JC:s. Så det där med tystnadsspiral ger jag inte så mycket för.
Trots detta, så vill vissa vara anonyma just av det enkla skälet att det fortfarande är förenat med negativa konsekvenser att vara öppen med sina politiska åsikter. Detta gäller givetvis särskilt de som har mycket att förlora. Därför är det extra viktigt att vi värnar om deras rätt att vara anonyma och inte ställer krav på att de inte ska kunna vara det eller diskvalificerar deras åsikter för att de väljer att vara det. DET är en mycket obehaglig utveckling, en utveckling som Expressen med sitt uthängande klart visar att man stöder.